• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hjälp - byte till LiFePO4 batteri?

Leekström

HBK Medlem
Inlägg
306
Kommun
Västerås
HBK-Nr
30807
Medlemskap
2024
Kära Örebroare...

Ska byta bodelsbatterier i vår husbil Yngve (en Westfalia Columbus 601 D från 2016) som vi köpte i november förra året. För närvarande sitter där två svarta 95 Ah Gel-batterier (Varta) med 5 år på nacken som troligtvis gjort sitt (de verkar iaf bli väldigt trötta väldigt fort).

Det väger just nu mot att byta till detta 150 Ah LiFePO4 batteri, men efter en hel del informationssökande är jag uppriktigt rådlös. Buden på vad som krävs (eller inte) varierar från att bara byta batteri rakt av, till att i princip hela bilens 12 V system måste bytas ut. Med så vitt skilda bud ställer jag mig därmed frågande till om man verkligen vågar byta till ett LiFePO4 batteri, alternativt måste punga upp med minst lika mycket till som själva batteriet kostar?

I ett sista desperat försök kastar jag ut mina funderingar här och hoppas på kompetenta, sakliga och konkreta (fast inte allt för komplicerade) svar.

1) Kan jag byta till ett LiFePO4-batteri rakt av utan att något totalhavererar?

2) Vad måste jag byta för att det inte ska bli totalhaveri?

3) Vad bör jag byta för att;
a) det hela ska fungera dugligt?
b) det hela ska fungera bra?
c) det hela ska fungera optimalt?


Nuvarande setup är vad jag vet/kan se:
  • 2 x 100 W solpaneler på taket
  • Alden I-Boost 250 (tror märket heter Votronic idag?)
  • Alden SPS 150 (ligger/sitter ovanpå batterierna??)
  • 2 x Varta 95 Ah Gel-batterier (kan vara AGM, är inte helt bergsäker)
De två Alden-enheterna tror jag mig fått fram till är en PWR solcellsregulator (I-Boost 250) samt ytterligare någon slags solcellsladdare/regulator, men varför de båda sitter där övergår mitt förstånd. Jag har förvisso ändå tänkt byta till en MPPT-regulator för att få ut så mycket som möjligt av den sol vi har här uppe, men ska man låta den ena vara kvar då, eller ersätter den båda, eller.. vadå?

Nyttjande/behov:
Vi kommer nästan uteslutande att fricampa långt från närmsta elstolpe, från tidig vår till sen höst (ev. någon vinterhelg ibland). Mestadels rör det sig om helger (2-3 dygn), men på semestern vill vi även kunna vara "off-grid" ute i skogen/på fjället nån vecka i taget. Systemet måste (primärt) kunna driva kylskåp (kompressor) samt diselvärmar med Alde vattenburen värme (inkl. golvvärme och nån slags cirkulationssystem för varmluft som ingår i vinterpaketet). Övrig (sekundär) förbrukning utgörs av LED-belysning och diverse saker som ska laddas med olika intervaller och prioritet (mobiltelefoner, trådlös högtalare, laptop, drönare, GoPro osv.), men TV, micro, kaffebryggare och liknande lämnar vi i stan. Systemet måste även "orka" driva en Mastervolt 1500W inverter som vi fick installerad "på köpet" när vi köpte Yngve, inte för att vi kommer använda den så ofta, men vid behov är det ju bra om vi åtminstone kan använda den.

Jag hoppas det räcker för att kunna ställa en "diagnos" som ger svar på mina frågor, annars får ni ställa följdfrågor så kan jag leta i alla tyska böcker och manualer om jag kan hitta svar (vi importerade Yngve från Tyskland). Och som sagt, gärna sakliga svar med konkreta förslag/exempel och enkla förklaringar! Djupgående detaljinstruktioner och beskrivningar som kräver examen i elektrofysik förstår ändå bara de som redan har ett eget svar på frågorna.

Tack på förhand/
Mattias & Johanna
 

Bilagor

  • DSC_5517.JPG
    4,4 MB · Visningar: 276
  • DSC_5519.JPG
    4,5 MB · Visningar: 187
  • DSC_5520.JPG
    4,5 MB · Visningar: 168
  • DSC_5521.JPG
    4,9 MB · Visningar: 167

anki&lars

HBK Medlem
Inlägg
204
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
29123
Medlemskap
2025
Hej
Nu är det laddat. 14,2 v Texten med ROHS är ett eu ce märkning tror jag Laddaren gav 14.80 lyste grönt kanske lite högt.
Ska prova i bilen och se vad det visar på panelen. Ska vara en shunt in panel. Återkommer.
 

Bilagor

  • WIN_20220106_10_44_21_Pro.jpg
    WIN_20220106_10_44_21_Pro.jpg
    159,5 KB · Visningar: 51
  • WIN_20220106_10_44_21_Pro.jpg
    WIN_20220106_10_44_21_Pro.jpg
    159,5 KB · Visningar: 51
  • WIN_20220106_10_44_56_Pro.jpg
    WIN_20220106_10_44_56_Pro.jpg
    150 KB · Visningar: 51

anki&lars

HBK Medlem
Inlägg
204
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
29123
Medlemskap
2025
Hej
Nu har jag kopplat in batteriet. Inte under stolen var lite kallt -3. Jag hade två kablar ut från stolen som användes till xtrabatteri.
Stängde av strömmen på panelen kopplade in gel*läge på ebl. Kopplade in på kablarna slog på strömmen. Funkade som innan
14,2 v på multimätarn. Panelen visade 13,5 v tre prickar på amp.med 220 inkopplat. Motorn på visade 14,3 och två prickar.
Efter en timme med ström visar multim. 14.1 och 0 prickar amp. Batteriet tempmätning visar uppe 7 grader i botten 2 grader.
värmen är på så det blir 10 grader. Provar imorgon lite körning. Återkommer med montering under stolen. har kollat på ett inlägg om ta bort
plåtfästet. monterar kabelplintar och säkring i gamla kablarna och längre kablar till batteriet. Då kan man dra ut batteriet vid behov, .Batteriet är tänkt att monteras rakt fram inte på tvärs. Använder bilen året om står tomten med ström om det behövs.
Har inga solpaneler eller stora strömförbrukare tv 12 v. alde värmare .
 

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.210
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
Kära Örebroare...

Ska byta bodelsbatterier i vår husbil Yngve (en Westfalia Columbus 601 D från 2016) som vi köpte i november förra året. För närvarande sitter där två svarta 95 Ah Gel-batterier (Varta) med 5 år på nacken som troligtvis gjort sitt (de verkar iaf bli väldigt trötta väldigt fort).

Det väger just nu mot att byta till detta 150 Ah LiFePO4 batteri, men efter en hel del informationssökande är jag uppriktigt rådlös. Buden på vad som krävs (eller inte) varierar från att bara byta batteri rakt av, till att i princip hela bilens 12 V system måste bytas ut. Med så vitt skilda bud ställer jag mig därmed frågande till om man verkligen vågar byta till ett LiFePO4 batteri, alternativt måste punga upp med minst lika mycket till som själva batteriet kostar?

I ett sista desperat försök kastar jag ut mina funderingar här och hoppas på kompetenta, sakliga och konkreta (fast inte allt för komplicerade) svar.

1) Kan jag byta till ett LiFePO4-batteri rakt av utan att något totalhavererar?

2) Vad måste jag byta för att det inte ska bli totalhaveri?

3) Vad bör jag byta för att;
a) det hela ska fungera dugligt?
b) det hela ska fungera bra?
c) det hela ska fungera optimalt?


Nuvarande setup är vad jag vet/kan se:
  • 2 x 100 W solpaneler på taket
  • Alden I-Boost 250 (tror märket heter Votronic idag?)
  • Alden SPS 150 (ligger/sitter ovanpå batterierna??)
  • 2 x Varta 95 Ah Gel-batterier (kan vara AGM, är inte helt bergsäker)
De två Alden-enheterna tror jag mig fått fram till är en PWR solcellsregulator (I-Boost 250) samt ytterligare någon slags solcellsladdare/regulator, men varför de båda sitter där övergår mitt förstånd. Jag har förvisso ändå tänkt byta till en MPPT-regulator för att få ut så mycket som möjligt av den sol vi har här uppe, men ska man låta den ena vara kvar då, eller ersätter den båda, eller.. vadå?

Nyttjande/behov:
Vi kommer nästan uteslutande att fricampa långt från närmsta elstolpe, från tidig vår till sen höst (ev. någon vinterhelg ibland). Mestadels rör det sig om helger (2-3 dygn), men på semestern vill vi även kunna vara "off-grid" ute i skogen/på fjället nån vecka i taget. Systemet måste (primärt) kunna driva kylskåp (kompressor) samt diselvärmar med Alde vattenburen värme (inkl. golvvärme och nån slags cirkulationssystem för varmluft som ingår i vinterpaketet). Övrig (sekundär) förbrukning utgörs av LED-belysning och diverse saker som ska laddas med olika intervaller och prioritet (mobiltelefoner, trådlös högtalare, laptop, drönare, GoPro osv.), men TV, micro, kaffebryggare och liknande lämnar vi i stan. Systemet måste även "orka" driva en Mastervolt 1500W inverter som vi fick installerad "på köpet" när vi köpte Yngve, inte för att vi kommer använda den så ofta, men vid behov är det ju bra om vi åtminstone kan använda den.

Jag hoppas det räcker för att kunna ställa en "diagnos" som ger svar på mina frågor, annars får ni ställa följdfrågor så kan jag leta i alla tyska böcker och manualer om jag kan hitta svar (vi importerade Yngve från Tyskland). Och som sagt, gärna sakliga svar med konkreta förslag/exempel och enkla förklaringar! Djupgående detaljinstruktioner och beskrivningar som kräver examen i elektrofysik förstår ändå bara de som redan har ett eget svar på frågorna.

Tack på förhand/
Mattias & Johanna
1) Kan jag byta till ett LiFePO4-batteri rakt av utan att något totalhavererar?

Japp det kan du, så gjorde jag. Bytte till ett skanbatt 97Ah Lifepo4 med eget BMS rakt av

2) Vad måste jag byta för att det inte ska bli totalhaveri?

Inget

3) Vad bör jag byta för att;

a) det hela ska fungera dugligt?

Inget

b) det hela ska fungera bra?

Ställa in dina prylar så det laddar 14.2v beroende på Lifepo4 batteriet

c) det hela ska fungera optimalt?

Byta dc-dc laddare och MPPT laddare (såg att du hade en bra solcellregulator) med Lifepo4 inställningar
 

anki&lars

HBK Medlem
Inlägg
204
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
29123
Medlemskap
2025
hej.
Idag var det -5 grader på L-Batteriet satt på värme och vid +5 laddade det med 13,9 v .
Såg att länken till batteriet var slut men finns här men utan laddare.
ber om ursäkt om det var fel tråd. bor utanför Örebro.
dra nu ut sladden.
 
Senast ändrad:
Toppen