• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hastighet > 3,5 t Sverige

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
650
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Nope det spelar ingen roll. Det är inte återkallat så därför gäller farfarsregeln fortfarande. Hustrun testade detta så sent som i år :)
Transportstyrelsen verkar ha en annan uppfattning efter vad de skriver här: Övergångsregler och hävdvunna rättigheter - Transportstyrelsen

När slutar en övergångsregel att gälla?

En övergångsregel slutar att gälla om ditt körkort blivit ogiltigt efter till exempel en återkallelse eller om du inte har förnyat det i rätt tid. Sedan gäller de regler som är aktuella vid tillverkningen av ditt nya körkort.

Exempel: Om du har ett B-körkort, som du tagit före den 1 juli 1996, får du köra en personbil med en totalvikt över 3 500 kg. Men om körkortet till exempel återkallats eller blivit ogiltigt av någon annan anledning, gäller inte rättigheten längre. Du måste då ta behörighet C1 eller C för att få köra bil med högre totalvikt än 3 500 kg.

Hur vet jag om en övergångsregel gäller mig?

Det framgår oftast inte av körkortet om det finns en övergångsregel som gäller dig utan det framgår av körkortsuppgifterna i vägtrafikregistret. Det datum som står på baksidan av körkortet visar när du fick behörigheten för första gången, oavsett hur många gånger körkortet har varit ogiltigt. Körkortsförnyelser påverkar inte rättigheterna. Som körkortsförnyelse räknas till exempel när du tillverkar ett nytt körkort efter en förlustanmälan eller vid en vanlig tioårsförnyelse.
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.572
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Men om körkortet till exempel återkallats eller blivit ogiltigt av någon annan anledning, gäller inte rättigheten längre. Du måste då ta behörighet C1 eller C för att få köra bil med högre totalvikt än 3 500 kg.
Funderar över " någon annan anledning" , inbegriper det även om en läkare säger att man inte får köra bil under några månader efter en stroke eller liknande?
 

Peter & Lorella

HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Täby
HBK-Nr
31686
Medlemskap
2025
Funderar över " någon annan anledning" , inbegriper det även om en läkare säger att man inte får köra bil under några månader efter en stroke eller liknande?
Enl Transportstyrelsens representanter på Elmia för några år sedan (gissningsvis 2021), så är det oberoende av anledning.
Har körkortet varit indraget, om så för en sekund, oavsett anledning - då är ”farfarsrätten” förbrukad.
Så om läkaren ”drar in” körkortet, så är det kört - utifrån deras beskrivning.
Om läkaren ber dig att inte köra på några månader (vilket jag vet förekommer, istället för att dra in körkortet), då är det lugnt och du har rätten kvar.
 
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Förstår inte riktigt. Reglerna förändrades, som Ruben Börjesson skrev (se inlägg 72), i mitten av 1980-talet.

C1-behörigheten infördes, så vitt jag vet, den 19 januari 2013.

Pålle
Minns inte när jag fick mitt C, någon gång på 80-talet var det, då fanns mej veterligen inte C1.
Jag gick in på den lokala polisstationen och sa att jag kört tung lastbil, då fick jag ett C infört i körkortet, däremot förbrukade jag min "farfarsregel" härom året med en fortkörning, så nu måste jag hålla mej "frisk" ifall jag vill fortsätta att köra nuvarande husbil.
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.801
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Förstår inte riktigt. Reglerna förändrades, som Ruben Börjesson skrev (se inlägg 72), i mitten av 1980-talet.

C1-behörigheten infördes, så vitt jag vet, den 19 januari 2013.

Pålle
Fel av mig. Jag fick C behörighet på 80 talet vid ändringen. Men den ligger nu vilande då man måste lämna in läkarintyg vart 5e år för att ha C aktivt
 

Sundgren

HBK Medlem
Inlägg
126
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
29291
Medlemskap
2024
Transportstyrelsen verkar ha en annan uppfattning efter vad de skriver här: Övergångsregler och hävdvunna rättigheter - Transportstyrelsen

När slutar en övergångsregel att gälla?

En övergångsregel slutar att gälla om ditt körkort blivit ogiltigt efter till exempel en återkallelse eller om du inte har förnyat det i rätt tid. Sedan gäller de regler som är aktuella vid tillverkningen av ditt nya körkort.

Exempel: Om du har ett B-körkort, som du tagit före den 1 juli 1996, får du köra en personbil med en totalvikt över 3 500 kg. Men om körkortet till exempel återkallats eller blivit ogiltigt av någon annan anledning, gäller inte rättigheten längre. Du måste då ta behörighet C1 eller C för att få köra bil med högre totalvikt än 3 500 kg.


Hur vet jag om en övergångsregel gäller mig?

Det framgår oftast inte av körkortet om det finns en övergångsregel som gäller dig utan det framgår av körkortsuppgifterna i vägtrafikregistret. Det datum som står på baksidan av körkortet visar när du fick behörigheten för första gången, oavsett hur många gånger körkortet har varit ogiltigt. Körkortsförnyelser påverkar inte rättigheterna. Som körkortsförnyelse räknas till exempel när du tillverkar ett nytt körkort efter en förlustanmälan eller vid en vanlig tioårsförnyelse.

Min hustru glömde att förnya sitt körkort i tid 2022 och ställde då en fråga till transportstyrelsen om hennes farfarsrättighet var förbrukad.
Svaret var då: "Då din behörighet aldrig blev ogiltig å gäller övergångsregeln ännu. Det var endast ditt körkort som id-handling som var ogiltig den period du missade att förnya"

Sen kan jag tycka att texten på deras hemsida säger annat men detta var svaret som transportstyrelsen gav. Om hon nu blir stoppad i en kontroll så är jag tveksam om polisen ser att KK inte blev förnyat i tid under någon månad eftersom behörigheten aldrig varit återkallad.
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
650
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Min hustru glömde att förnya sitt körkort i tid 2022 och ställde då en fråga till transportstyrelsen om hennes farfarsrättighet var förbrukad.
Svaret var då: "Då din behörighet aldrig blev ogiltig å gäller övergångsregeln ännu. Det var endast ditt körkort som id-handling som var ogiltig den period du missade att förnya"

Sen kan jag tycka att texten på deras hemsida säger annat men detta var svaret som transportstyrelsen gav. Om hon nu blir stoppad i en kontroll så är jag tveksam om polisen ser att KK inte blev förnyat i tid under någon månad eftersom behörigheten aldrig varit återkallad.
Jag håller med dig om att svaret ni fick och vad som står på Transportstyrelsens hemsida inte stämmer överens. För att vara säker skulle jag ha försökt få ett utdrag ur Vägtrafikregistret. Hur det går till vet jag inte. Kan man kanske gå till polisen och förklara situationen, identifiera sig och be dem kolla?
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.854
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Min hustru glömde att förnya sitt körkort i tid 2022 och ställde då en fråga till transportstyrelsen om hennes farfarsrättighet var förbrukad.
Svaret var då: "Då din behörighet aldrig blev ogiltig å gäller övergångsregeln ännu. Det var endast ditt körkort som id-handling som var ogiltig den period du missade att förnya"

Sen kan jag tycka att texten på deras hemsida säger annat men detta var svaret som transportstyrelsen gav. Om hon nu blir stoppad i en kontroll så är jag tveksam om polisen ser att KK inte blev förnyat i tid under någon månad eftersom behörigheten aldrig varit återkallad.
Kolla baksidan på körkortet. Där står vilket datum som gäller för aktuella behörigheter. Troligen har din hustru kvar sin "hävdvunna rättighet", eller farfarsregeln.
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
650
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Kolla baksidan på körkortet. Där står vilket datum som gäller för aktuella behörigheter. Troligen har din hustru kvar sin "hävdvunna rättighet", eller farfarsregeln.
Det framgår oftast inte av körkortet om det finns en övergångsregel som gäller dig utan det framgår av körkortsuppgifterna i vägtrafikregistret. Det datum som står på baksidan av körkortet visar när du fick behörigheten för första gången, oavsett hur många gånger körkortet har varit ogiltigt.
Från ilägg #81. Datumen på baksidan säger alltså inte allt.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.854
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Det här måste vi givetvis gå till botten med. Ni som har fått kk återkallat och fått eller tagit nytt. Vilket datum för er grundläggande behörighet står baktill på körkortet.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.854
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Om jag som polis på fältet kollar någons behörighet, så är det körkortet som gäller. Står det ett datum där för en viss behörighet, anser jag att det gäller. Skulle det visa sig vara annorlunda, kan vi i princip skippa körkorten!
 

Peter & Lorella

HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Täby
HBK-Nr
31686
Medlemskap
2025
Om jag som polis på fältet kollar någons behörighet, så är det körkortet som gäller. Står det ett datum där för en viss behörighet, anser jag att det gäller. Skulle det visa sig vara annorlunda, kan vi i princip skippa körkorten!
Som PL8 skriver tidigare, så ändras inte datum på baksidan på körkortet vid kortare indragning.
Men "farfarsrättigheten" upphör, och det syns i dataregistret, enl samma representanter på Elimia från Transportstyrelsen som jag hänvisade till ovan (#84).
 

sandstroem

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12388
Medlemskap
2024
Om jag som polis på fältet kollar någons behörighet, så är det körkortet som gäller. Står det ett datum där för en viss behörighet, anser jag att det gäller. Skulle det visa sig vara annorlunda, kan vi i princip skippa körkorten!
Jag tror inte att det fysiska körkortet har någon större betydelse längre här hemma i Sverige. Jag blev i höstas stoppad när jag åkte motorcykel, givetvis låg det lilla fodralet med körkort, kreditkort osv hemma. Jag glömmer det ofta eftersom man är bortskämd med att allt finns i telefonen. Den trevlige polisen som stoppade mig frågade då om jag har id kortet i mitt bankid vilket jag har, då var han nöjd för ville bara veta att jag var jag, behörigheten att köra mc kollade han direkt mot registret. Sedan fick jag blåsa alkotest varefter han önskade mig och mina polare en trevlig tur.
Nu var detta förmodligen inte helt innom regelboken men jag är övertygad om att det snart blir så. Men åker man utomlands så ska man nog inte förlita sig på några digital kopior av vad det nu månde vara i alla fall inte om man vill komma snabbt ur en situation, också egen erfarenhet men det är en annan historia.

Gott Nytt År
Peter
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.075
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Alla länder verkar ha olika bestämmelser för gamla körkort , för tyskar gäller detta;

Det gamla husbilskörkortet​

För husbilar gäller följande: Den som har körkort klass 3, det vill säga tog körkort före 1999, får köra husbil upp till en totalvikt på 7,5 ton. Anledningen till detta är att körkort klass 3 omfattar det nuvarande körkortet för B, B96, BE och C1. Detta kommer att förbli fallet eftersom detta körkort är hävdvunnet.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.245
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Ni som har fått kk återkallat och fått eller tagit nytt. Vilket datum för er grundläggande behörighet står baktill på körkortet.
Jag blev av med kortet i tre månadet 1992, det står fortfarand på baksidan att det utfärdats 1980.
Hade detta händ efter den 1 juli 1996 hade tung personbilsrättigheten upphört. (som jag tolkar det.)

Alltså, körkortet visar inte nödvändigtvis vilka rättigheter man har att framföra olika fordon.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.854
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Jag blev av med kortet i tre månadet 1992, det står fortfarand på baksidan att det utfärdats 1980.
Hade detta händ efter den 1 juli 1996 hade tung personbilsrättigheten upphört. (som jag tolkar det.)

Alltså, körkortet visar inte nödvändigtvis vilka rättigheter man har att framföra olika fordon.
Jag har varit pensionär för länge. Körkortet är en urkund, eller borde i vart fall vara. Då bör det visa aktuella behörigheter. När ett körkort återkallas ska det fysiskt omhändertas. Sedan bör ett nytt kort med de nya förhållandena utfärdas. Likaså om behörigheterna kompletteras. Det är ett stort slöseri med tid att alltid behöva göra registerslagningar vid en enkel körkortskontroll.

Men tack för alla svar. Nu vet vi!
 

Peter & Lorella

HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Täby
HBK-Nr
31686
Medlemskap
2025
Någon som vet var/ifall man enkelt kan kontrollera ev. aktiv "farfarsregel"?
Gissningsvis hos Polisen eller Transportstyrelsen.

Man kan logga in på Transportstyrelsens ”mina sidor”, men där tror jag de enbart anger när man fick behörigheten.
Inget om farfarsrättigheten. Men jag har inte haft mitt indraget, så jag kan inte säga säkert
 
Toppen