• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hastighet > 3,5 t Sverige

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
650
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Det är skillnad på totalvikt o tjänstevikt fick man lära sig när man tog körkort / L-G
Helt rätt. Det var jag som inte läste tillräckligt noggrant. Skälet till att jag gick på "totalviktslinjen" är att tjänstevikten är helt ointressant i alla lägen. Det är bara en sak på pappret. Inga körkortsregler tar någon hänsyn till tjänstevikt. Det är totalvikt resp bruttovikt som då räknas.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, idén/lagen om personbil klass 2 kom 2006 och princip så finns det ingen husbil registrerad som lastbil nyare än 2007 för en del blev reggade lite i före sitt "tillverkningsår".
Åren innan det hände blev de som hade en totalvikt upp till 3500kg lätt lastbil, vilket inte gav någon större skillnad mot en personbil rent körmässigt för de flesta små skåpbilar var också reggade som lätt lastbil. Även en hel del kombibilar blev utan sitt baksäte och fick ett lastförskjutningsgaller bakom förar och passagerarsätet och blev också reggade som lätt lastbil....
Varför ? Jo skatten var billig på en lätt lasbil (nyttofordon). Jag hade en stor Cheva Blazer K5 som lätt lastbil och skatten var ca. 650:- på den, och även på husbilar som var lätt lastbil. Jag har för mig att skatten gick upp till ca. 850:- innan nytänkandet om att bilar bara är elände och skall straffbeskattas började slå genom.
När PB2 kom så blev skatten ca. 1250:- för en bensinare och 1450:- för en diesel har jag för mig. Skatten på lätt lastbil följde skatten på PB2 troligen för enkelhetens skull, och intresset för att regga en kombibil utan baksäte till lätt lastbil dog ut.
Skatten ökades och dubblades sedan i omgångar till den "normala" nivån på mellan ca. 5500:- och 7000:-..... Tills nya enorma straffnivåer hittades på i vädergudarnas täcken.

Och så de tunga över 3500kg.
Husbilar över 3500kg. blev ju också PB2 och det var i princip ingen skillnad på dem och de under 3500kg, med körkort och hastigheter m.m..... Men en skillnad fanns fortfarande som gjorde de äldre tunga husbilarna över 3500kg som var reggade som tung lasbil lite eftertraktade, som de är även idag (om man har körkort med ett C inskrivet vilket är ett måste, så man får köra tung lastbil, samt tycker det är ok. med lite reducerad hastighet) de kunde inte höjas i skatt för då skulle lastbilsbranschen troligen blivit galen över skattehöjningar på transportbilarna som följde/följer vikterna på bilarna.
Så därför så anses en äldre husbil reggad som tung lastbil på kanske 6500kg som en tämligen lätt tung lastbil och kommer fortfarande undan med en skatt på drygt 2000:- om året (och skall då ha de där gul/röda reflexerna bak för att visa bakomvarande att det är ett större fordon, och det skall framföras med viss reducerad hastighet som varning för övrig trafik).

Körkorten och deras behörighet är ju en annan historia även om den går lite parallelt med lastbil/PB2, och har ju att göra med att man fick typ köra lastbil för eget bruk med B kort och det kunde man inte bara förbjuda helt plötsligt. Så man hade kunnat mycket tidigare än när ändrade lagar kom lämnat in en ansökan med uppgifter om att man kört tung lastbil och då få ett C i sitt körkort.... Man kunde senare även lämna in ansökan om att få E (tungt släp) infört i sitt körkort.
De som inte hade gjort de åtgärderna kunde troligen inte berövas sin behörighet och då kom lagen om B kort taget före visst datum -96 och PB2 med en vikt över 3500kg är ok. och inte bara ett dumt, oansvarigt och obegripligt farfarspåhitt som en del vill påstå.
Ungefär som att jag har inte tagit A kort utan "fick det på köpet" och kanske kört MC över 20.000mil runt Europa, Jag skulle blivit rätt förb..... om någon skulle säga att nu måste du köra upp och ta A kort för nu ingår det inte längre i B behörighet.... Betala, träna och kör upp.
Min ena farbror hade hela bokstavsregistret i sitt körkort helt lagligt fast han aldrig tog något mer än B kort på en körskola, eller rättare sagt på en uppkörning..... Både han, min far och en tredje bror, tripp, trapp, trull i ålder, berättade att när åldern var inne för körkort så tog de sin fars (min farfars) bil in till staden.... Körde upp.... och körde sedan hem igen :applaus:.

Jag orkade inte att googla på uppgifter om exakta årtal och straffbeskattningar utan tog dem ur minnet och ber om ursäkt för ev. fel.

M. mycket v. h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Hej, idén/lagen om personbil klass 2 kom 2006 och princip så finns det ingen husbil registrerad som lastbil äldre än 2007 för en del blev reggade lite i före sitt "tillverkningsår".
Åren innan det hände blev de som hade en totalvikt upp till 3500kg lätt lastbil, vilket inte gav någon större skillnad mot en personbil rent körmässigt för de flesta små skåpbilar var också reggade som lätt lastbil. Även en hel del kombibilar blev utan sitt baksäte och fick ett lastförskjutningsgaller bakom förar och passagerarsätet och blev också reggade som lätt lastbil....
Varför ? Jo skatten var billig på en lätt lasbil (nyttofordon). Jag hade en stor Cheva Blazer K5 som lätt lastbil och skatten var ca. 650:- på den, och även på husbilar som var lätt lastbil. Jag har för mig att skatten gick upp till ca. 850:- innan nytänkandet om att bilar bara är elände och skall straffbeskattas började slå genom.
När PB2 kom så blev skatten ca. 1250:- för en bensinare och 1450:- för en diesel har jag för mig. Skatten på lätt lastbil följde skatten på PB2 troligen för enkelhetens skull, och intresset för att regga en kombibil utan baksäte till lätt lastbil dog ut.
Skatten ökades och dubblades sedan i omgångar till den "normala" nivån på mellan ca. 5500:- och 7000:-..... Tills nya enorma straffnivåer hittades på i vädergudarnas täcken.

Och så de tunga över 3500kg.
Husbilar över 3500kg. blev ju också PB2 och det var i princip ingen skillnad på dem och och de under 3500kg, med körkort och hastigheter m.m..... Men en skillnad fanns fortfarande som gjorde de äldre tunga husbilarna över 3500kg som var reggade som tung lasbil lite eftertraktade, som de är även idag (om man har körkort med ett C inskrivet vilket är ett måste, så man får köra tung lastbil, samt tycker det är ok. med lite reducerad hastighet) de kunde inte höjas i skatt för då skulle lastbilsbranschen troligen blivit galen över skattehöjningar på transportbilarna som följde/följer vikterna på bilarna.
Så därför så anses en äldre husbil reggad som tung lastbil på kanske 6500kg som en tämligen lätt tung lastbil och kommer fortfarande undan med en skatt på drygt 2000:- om året (och skall då ha de där gul/röda reflexerna bak för att visa bakomvarande att det är ett större fordon, och det skall framföras med viss reducerad hastighet som varning för övrig trafik).

Körkorten och deras behörighet är ju en annan historia även om den går lite parallelt med lastbil/PB2, och har ju att göra med att man fick typ köra lastbil för eget bruk med B kort och det kunde man inte bara förbjuda helt plötsligt. Så man kunde tidigare än ändrade lagar lämna in en ansökan med uppgifter om att man kört tung lastbil och då få ett C i sitt körkort.... Man kunde senare även lämna in ansökan om att få E (tungt släp) infört i sitt körkort.
De som inte gjort det kunde troligen inte berövas sin behörighet och då kom lagen om B kort taget för visst datum och PB2 med en vikt över 3500kg är ok.
Min ena farbror hade hela bokstavsregistret i sitt körkort helt lagligt fast han aldrig tog något mer än B kort på en körskola..... Både han, min far och en tredje bror, tripp, trapp, trull i ålder, berättade att när åldern var inne för körkort så tog de sin fars (min farfars) bil in till staden.... Körde upp.... och åkte sedan hem igen :applaus:.

Jag orkade inte att googla på uppgifter om årtal och straffsummor utan tog dem ur minnet och ber om ursäkt för ev. fel.

M. mycket v. h. JANKRO.
Ägde en kortare tid en diesel Cheva pickup som vi privatimporterade från US, tyvärr var totalvikten på den över 3500kg, det var mitt i ändringarna på reglerna, åkte på en dyr ombyggnad av hastighetsreglering max. 90km/h blev det på den. Däremot vår husbil på 6ton och reggad som tung LB hade ingen hastighetsreglering, jag misstänker att byråkraterna inte hade full koll förr, tvivlar förresten att de har de idag heller då man ser den kriminella skatten på nyare husbilar... Jösses :eek:
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Mycket bra förklarat, Jankro!

Dock lite kompletteringar, och här återger jag delar av ett svar som Ruben Börjesson lämnade i Teknikens Värld i mars 2023:

I mitten på 1980-talet kunde man via intyg få C-behörighet. Fram till dess hade man fått köra lastbil på sitt AB-kort. På den tiden fanns inga personbilar som hade en totalvikt över 3,5 ton, så B-behörighet räckte i alla lägen för personbil.

Men så kom ”storbilsambulanserna” och de registrerades som personbilar för de var (och är) avsedda för persontransport och då räckte det med B-behörighet. Det här tog man fasta på inom racing- och i rallybranschen och byggde om stora bussar till verkstad och med plats för max åtta passagerare, och då var det en personbil. Vikten kunde vara ända upp till 16-17 ton. B-kort räckte.

Det här spårade ur, en stor Chevrolet ”lastbil” på 4,5 ton som man körde ut tidningar med krävde C-behörighet, men skulle man skjutsa människor så räckte det med B.

I mitten på 2000 ändrades reglerna och då kom personbil klass 1 och klass 2. Klass 2 var husbilar, oberoende av vikt. De som vägde över 3,5 ton hade tidigare registrerats som lastbil, de lättare som personbil. Nu blev alla husbilar personbil klass 2. I samma veva infördes ett nytt begrepp. Tung personbil. Personbil över 3,5 ton blev tung personbil, både klass 1, till exempel storbilsambulanser och klass 2, husbilar. Och i körkortsreglerna infördes C-behörighet för tung personbil oberoende om det var klass 1 eller 2. Kravet var totalvikt över 3,5 ton.

I all den här röran så bestämdes det att de som hade B-kort utfärdat före 1 juli 1996 fick fortsätta att köra personbil oberoende om den var tung eller inte. Ett EU-direktiv om körkort som kom 1/7-96 tillåter inte undantaget för körkort utfärdade efter det datumet. Därför får inte du som har nyare körkort än så köra stora, tunga ”Personbil klass 2” om du inte tar C-körkort.


Pålle

PS
En liten personlig undran: Alla ni som ställer de mest elementära frågor kring fordonstyper, vikter, hastighetsgränser och liknande – hur klarade ni teoridelen när ni tog ert körkort?
DS
 
Senast ändrad:

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.854
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Mycket bra förklarat, Jankro!

Dock lite kompletteringar, och här återger jag delar av ett svar som Ruben Börjesson lämnade i Teknikens Värld i mars 2023:

I mitten på 1980-talet kunde man via intyg få C-behörighet. Fram till dess hade man fått köra lastbil på sitt AB-kort. På den tiden fanns inga personbilar som hade en totalvikt över 3,5 ton, så B-behörighet räckte i alla lägen för personbil.

Men så kom ”storbilsambulanserna” och de registrerades som personbilar för de var (och är) avsedda för persontransport och då räckte det med B-behörighet. Det här tog man fasta på inom racing- och i rallybranschen och byggde om stora bussar till verkstad och med plats för max åtta passagerare, och då var det en personbil. Vikten kunde vara ända upp till 16-17 ton. B-kort räckte.

Det här spårade ur, en stor Chevrolet ”lastbil” på 4,5 ton som man körde ut tidningar med krävde C-behörighet, men skulle man skjutsa människor så räckte det med B.

I mitten på 2000 ändrades reglerna och då kom personbil klass 1 och klass 2. Klass 2 var husbilar, oberoende av vikt. De som vägde över 3,5 ton hade tidigare registrerats som lastbil, de lättare som personbil. Nu blev alla husbilar personbil klass 2. I samma veva infördes ett nytt begrepp. Tung personbil. Personbil över 3,5 ton blev tung personbil, både klass 1, till exempel storbilsambulanser och klass 2, husbilar. Och i körkortsreglerna infördes C-behörighet för tung personbil oberoende om det var klass 1 eller 2. Kravet var totalvikt över 3,5 ton.

I all den här röran så bestämdes det att de som hade B-kort utfärdat före 1 juli 1996 fick fortsätta att köra personbil oberoende om den var tung eller inte. Ett EU-direktiv om körkort som kom 1/7-96 tillåter inte undantaget för körkort utfärdade efter det datumet. Därför får inte du som har nyare körkort än så köra stora, tunga ”Personbil klass 2” om du inte tar C-körkort.


Pålle

PS
En liten personlig undran: Alla ni som ställer de mest elementära frågor kring fordonstyper, vikter, hastighetsgränser och liknande – hur klarade ni teoridelen när ni tog ert körkort?
DS
Jag har nog fortfarande rätt bra koll..., tror jag. Men visst glömmer man allt mer när man blir äldre. Sen är kanske några av oss så gamla att vi tog körkort på det sätt som Jankro beskrev ovan. :)
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej och tack Pålle, jag hade gärna gjort ett tillägg med att, kompletteringar är välkomna efter min lite trevande skrift ovan.

Det är ju ett problem med våra gamla regler både med körkort vikter och behörigheter, och även något så simpelt som att lite avvikelser på våra olika mopeder och EU regler inte går ihop sig. Så vi får ju egentligen inte varken åka svenska elsparkcyklar eller våra mopeder lagligt i andra EU-länder, som en annan tråd tar upp.
Till våra utredares (som man mest gnäller på) försvar får man väl i alla fall säga att det är säkert svårt, men de har ju i alla fall fixat till att det fortfarande är lagligt i Sverige med äldre och udda regler/fordon med andra förutsättningar än de nyare.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Typiskt Sverige o dess byråkrater, krångla till det rejält ifall det går, ingen bryr sig ändå.
Resten av eu-medborgarna fick ett C1när man ändrade reglerna ifall jag minns rätt.
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.801
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Typiskt Sverige o dess byråkrater, krångla till det rejält ifall det går, ingen bryr sig ändå.
Resten av eu-medborgarna fick ett C1när man ändrade reglerna ifall jag minns rätt.
Även jag fick ett C1 när reglerna ändrades. Tyvärr för att behålla C1 så måste läkarintyg för ca 2000 kr in vart 5:e år. Jag är glad åt farfarsreglerna ...
 
Toppen