• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hastighet > 3,5 t Sverige

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Gissningsvis hos Polisen eller Transportstyrelsen.

Man kan logga in på Transportstyrelsens ”mina sidor”, men där tror jag de enbart anger när man fick behörigheten.
Inget om farfarsrättigheten. Men jag har inte haft mitt indraget, så jag kan inte säga säkert

Så här ser det ut när jag loggar in på Transportstyrelsen, under B står det bara första utfärdat datum.
kkberhörigheter.JPG
Jag passade på 1991 då det var sista chansen att få flera behörigheter ifall man tog ett busskort D.
Fick då med på köpet BE, DE. men ej CE :( så jag får inte köra tung husbil med tungt släp, jo ifall den är reggad som buss så går det bra.

Hyrde en stor turistbuss svart av dåvarande grannen, samt körde upp privat, blev billigt.
 

sandstroem

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12388
Medlemskap
2024
Så här ser det ut när jag loggar in på Transportstyrelsen, under B står det bara första utfärdat datum.

Jag passade på 1991 då det var sista chansen att få flera behörigheter ifall man tog ett busskort D.
Fick då med på köpet BE, DE. men ej CE :( så jag får inte köra tung husbil med tungt släp, jo ifall den är reggad som buss så går det bra.
Kollade på min sida, det finns även C1E numera tydligen.

SmartSelect_20231231-153326_Samsung Internet.jpg
Hälsningar
Peter
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.776
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Jag passade på 1991 då det var sista chansen att få flera behörigheter ifall man tog ett busskort D.
Fick då med på köpet BE, DE. men ej CE :( så jag får inte köra tung husbil med tungt släp, jo ifall den är reggad som buss så går det bra.

Hyrde en stor turistbuss svart av dåvarande grannen, samt körde upp privat, blev billigt.
Enligt släpvagnskalkylatorn får jag med mitt körkort B (1970) och BE (1985) dra tungt släp upp till 1380 kg med min husbil (PB2) på totalvikt 4500kg och dragvikt 1380 kg.
 

sandstroem

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12388
Medlemskap
2024

Sundgren

HBK Medlem
Inlägg
126
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
29291
Medlemskap
2024
Som jag skrivit tidigare så missade min hustru att förnya körkortet i rätt tid hösten 22. Som flera här då hävdar ska farfarsregeln vara förlorad. Man kan också tolka texten på transportstyrelsens websida på det sättet. Hon kollade direkt med Transportstyrelsen när hon fått sitt nya körkort vad som gällde. De svarade då att eftersom hennes behörighet (B) aldrig varit förlorad utan bara gilitigheten på ID-handlingen (körkortet) så gällde farfarsrättigheten fortfarande. Det är skillnad på tyngre behörigheter som har en tidsbegränsad giltighetstid.
Går hon sedan in på e-tjänsten hos transportstyrelsen och kontrollerar sitt körkort så finns ingen notering där att behörigheten skulle varit borta under en tid. Vår tolkning är alltså att hon fortfarande kan köra vår husbil på farfarsregeln vilket också är Transportstyrelsens uppfattning (åtminstone handläggarens hon var i kontakt med).
 

Peter & Lorella

HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Täby
HBK-Nr
31686
Medlemskap
2025
Känns som en rimlig slutsats.
Själva behörigheten har inte varit indragen, enbart giltighetstiden på beviset.
Farfarsregeln borde således fortsatt gälla.
Fick ni uttalandet/uppfattningen i skrift? Som tex i mail?
 
Toppen