• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hastighet > 3,5 t Sverige

NCC-1031

HBK Medlem
Inlägg
38
Kommun
Örebro
HBK-Nr
32567
Medlemskap
2027
Jag blev lite förvånad idag när jag läste ett nyhetsbrev från SPF att i Sverige är en husbil pb klass II över 3,5 ton inte tillåten att köra fortare än 90 km/h även om vägen är skyltad högre.

Är oftast insatt i trafikregler efter ett liv på vägarna och trodde i min enfald att det, i Sverige, var samma regler för pb klass I och II.

Har sökt hos Transportstyrelsen och läst fler författningar men hittar inte rätt känns det som. Är det någon som bistå med rätt information samt var, i vilket dokument, detta regleras?

Tack på förhand!
 

NCC-1031

HBK Medlem
Inlägg
38
Kommun
Örebro
HBK-Nr
32567
Medlemskap
2027
Om husbil är registrerad som lastbil gäller max 90, PB2 gäller skyltad fart, Sverige är ett av dom få länder i EU som tillåter detta.
Precis vad jag alltid trott (och fortfarande tror) men i exvis bifogad hastighetstablå från Transportstyrelsens hemsida så står pb max 3,5 ton enligt skyltar.

Längst ner på sidan finns tablån.

 

Bilagor

  • hastighetstabla-20171201.pdf
    198,1 KB · Visningar: 117

Labbelurv

HBK Medlem
Inlägg
45
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
21555
Medlemskap
2024
Nej, så står det inte. Det står ”buss med högst 3,5 tons totalvikt” för de övriga fordonsslag som nämns finns ingen viktgräns. Det kan vara svårt att tolka skriven text ibland
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag blev lite förvånad idag när jag läste ett nyhetsbrev från SPF att i Sverige är en husbil pb klass II över 3,5 ton inte tillåten att köra fortare än 90 km/h även om vägen är skyltad högre.

Är oftast insatt i trafikregler efter ett liv på vägarna och trodde i min enfald att det, i Sverige, var samma regler för pb klass I och II.

Har sökt hos Transportstyrelsen och läst fler författningar men hittar inte rätt känns det som. Är det någon som bistå med rätt information samt var, i vilket dokument, detta regleras?

Tack på förhand!
När jag för några år sedan reggade om min husbil (6ton) från tung lastbil till PB2, så var enda kravet att däcken klarade 120km/h då en PB får framföras i högst denna fart i Sverige.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.921
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Lite utanför ämnet kanske men ändå. Körde flera år i Norge i tron att det var hastighetsgränser för PB2. Förra året träffade jag en norrman som talade om att de tagit bort hastighetsgränserna och att numera, sen 2016 tror jag, gäller skyltad hastighet precis som i Sverige. Kanske inte så konstigt att jag upplevt norrmännen som lite otåliga då du tutat när de kört om oss.
 
Toppen