• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hastighet > 3,5 t Sverige

Leif Eng

HBK Medlem
Inlägg
353
Kommun
Luleå
HBK-Nr
35349
Medlemskap
2024
Fel. I Sverige är det skyltarna som gäller både för PB klass 1 och 2. Däremot är det viktgränser som gäller i övriga Europa.


Har detta ändrats?
Den högsta tillåtna hastigheten för en husbil på över 3 500 kg är i regel 80 km/h. Om en modern husbil har låsningsfria bromsar och alla säten som används under körning har säkerhetsbälte och huvudstöd, får husbilens hastighet vara 100 km/h.29 maj 2020
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
659
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Har detta ändrats?
Den högsta tillåtna hastigheten för en husbil på över 3 500 kg är i regel 80 km/h. Om en modern husbil har låsningsfria bromsar och alla säten som används under körning har säkerhetsbälte och huvudstöd, får husbilens hastighet vara 100 km/h.29 maj 2020
Googlar man den texten hamnar man på www.traficom.fi, dvs en finsk hemsida för finsk trafik. Det gäller alltså i Finland och inte i Sverige.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.093
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Har detta ändrats?
Den högsta tillåtna hastigheten för en husbil på över 3 500 kg är i regel 80 km/h. Om en modern husbil har låsningsfria bromsar och alla säten som används under körning har säkerhetsbälte och huvudstöd, får husbilens hastighet vara 100 km/h.29 maj 2020
Skyltad hastighet gäller i Sverige oavsett vikt på husbilen, ett av dom få länder i Europa med så frikostiga regler.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.609
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Visst är Sverige fantastiskt åt "båda håll" ibland.
I vissa lägen får man i princip inte framföra ens en rätt slö elsparcykel om man har hela körkortet fullt med bokstavkombinationer, om den faller lite utanför vissa tekniska regler.
I andra lägen får man i princip framföra en dubeldäckare på 26ton och 14meter som är reggad som PB2 med ett B körkort i 120 km/tim. på de motorvägarna, och enl. skyltarna på andra vägar.
Ca. 70m² boyta.
Dubbeldäckare 14m. 26ton..JPG

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Peter14Nilsson

HBK Medlem
Inlägg
327
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
30772
Medlemskap
2025
Fel. I Sverige är det skyltarna som gäller både för PB klass 1 och 2. Däremot är det viktgränser som gäller i övriga Europa.
Det är egentligen lite konstigt.
Folk som ”inte” har körkort, utan lever på farfarsprincipen får framför ett fordon i högre fart jmf med om ett liknade fordon som är klassat som buss eller lastbil inte får göra.

Så kan det vara ibland, livet är inte alltid logistiskt.
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.575
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Det är egentligen lite konstigt.
Folk som ”inte” har körkort, utan lever på farfarsprincipen får framför ett fordon i högre fart jmf med om ett liknade fordon som är klassat som buss eller lastbil inte får göra.

Så kan det vara ibland, livet är inte alltid logistiskt.
Gäller även mig som har körkort.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.914
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Det är egentligen lite konstigt.
Folk som ”inte” har körkort, utan lever på farfarsprincipen får framför ett fordon i högre fart jmf med om ett liknade fordon som är klassat som buss eller lastbil inte får göra.

Så kan det vara ibland, livet är inte alltid logistiskt.
Jag fick behörighet för motorcykel gratis i mitt körkort. Har kört och arbetspendlat med motorcykel i stora dela av mitt yrkesverksamma liv. Men både min morsa och min mormor hade också behörighet för tung motorcykel. :D

Så ingenting var bättre förr! Det mesta var värre, men funkade hyggligt då! :)
 

Roland L

HBK Medlem
Inlägg
250
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
2780
Medlemskap
2024
Min enkla fråga. Hur skall man kunna säkerställa att alla har har rätt kompetens och rätt mentala egenskaper att framföra ett vist fordon?
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.914
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Min enkla fråga. Hur skall man kunna säkerställa att alla har har rätt kompetens och rätt mentala egenskaper att framföra ett vist fordon?
Det enkla svaret är att det kan du aldrig göra. Förutsätt att alla du möter är okunniga, rattfulla och/eller fullständiga idioter i trafiken. Det är alltså upp till dig att hantera alla trafiksituationer.
 

LennartA

HBK Medlem
Inlägg
338
Kommun
Varberg
HBK-Nr
23095
Medlemskap
2024
Det är inte konstigt att husbilar uppfattas märkliga när en del då håller max 80 andra 120, inget fel av någon men märkligt blir det, i Sverige gäller skyltad hastighet för pb 1 och 2, last ilsreggade gäller lastbilsregler och som sagt kan vara lite annorlunda utanför Sverige samtidigt med många andra landsspecifika regler
 

Svälle

HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Västerås
HBK-Nr
31546
Medlemskap
2025

Utdrag från transportstyrelsen gällande regler personbilar​

Personbil klass II (husbil eller lastbil)​

Personbil klass II är permanent försedd med ett karosseri som är inrättat som bostadsutrymme och utrustat med åtminstone:

  • fast monterade sittplatser,
  • fast monterade sovplatser som kan utgöras av sittplatser som kan omvandlas till sovplatser,
  • fast monterad utrustning för matlagning och lagring och
  • bord.
En personbil klass II kallas ofta för husbil men en husbil kan också vara en lastbil. Om husbilen är registrerad som lastbil, finns det andra krav på förarens behörighet, fordonets utrustning samt skatter och avgifter.

Det finns inga speciella hastighetsbegränsningar för personbil klass II utan man ska följa de hastighetsbegränsningar som finns.

Hela texten
 

Leif Eng

HBK Medlem
Inlägg
353
Kommun
Luleå
HBK-Nr
35349
Medlemskap
2024

Utdrag från transportstyrelsen gällande regler personbilar​

Personbil klass II (husbil eller lastbil)​

Personbil klass II är permanent försedd med ett karosseri som är inrättat som bostadsutrymme och utrustat med åtminstone:

  • fast monterade sittplatser,
  • fast monterade sovplatser som kan utgöras av sittplatser som kan omvandlas till sovplatser,
  • fast monterad utrustning för matlagning och lagring och
  • bord.
En personbil klass II kallas ofta för husbil men en husbil kan också vara en lastbil. Om husbilen är registrerad som lastbil, finns det andra krav på förarens behörighet, fordonets utrustning samt skatter och avgifter.

Det finns inga speciella hastighetsbegränsningar för personbil klass II utan man ska följa de hastighetsbegränsningar som finns.

Hela texten
Innebär detta att du får köra alla husbilar med B-kort.
 
Toppen