------------------------------------------------------------------------------------
Hejsan Toyota och javisst, att kolla utan något tillbehör måste jag återkomma om för det blir en liten uppsats som jag redan skrivit några gånger och skall leta reda på, men det går ut på att ha systemet i bilen helt fyllt med gasol, stänga kranen och kolla hur länge en spisellåga brinner efter olika väntetider........... mer sedan.
----------------
Men enklast är att skaffa en enhet som sitter på tuben med en manometer (tryckmätare) på.
Det finns olika.
Från en vanlig med tillhörande tryckregulator om man ändå har den vid tuben.
Visa bilaga 208065
Till en som även stänger gasolflödet om det blir ett
stort läckage. Samt man kan sätta vanliga tryckregulatorn på den eller en slang direkt, om regulatorn sitter längre bort i systemet. (Ps. inlagt efteråt. Jag är inte helt säker på att den här funkar bra som tryckkontroll p.g.av flödeskontrollen som den gör för att vara öppen, måste nog testas först. Skippa den

.)
Visa bilaga 208066
Men bäst är nog den här med rejäl skala på tavlan och faktiskt mer gjord för koll än för att för att få en uppfattning om nivån i tuben som de andra är tänkta till. Den skall man också montera mellan tuben och regulator eller slang m.m.
Visa bilaga 208067
Alla förbrukare skall vara stängda..........
Men alla huvudkranar ut till förbrukarna som ofta brukar sitta samlade någonstans inne i bilen skall vara öppna.
Man öppnar helt enkelt bara kranen på tuben så man får tryck i systemet och
stänger den igen.
Kolla var nålen står (beror på hur mycket det är i tuben och hur varmt det är i luften m.m.) och vänta tio minuter.
Kolla åter var nålen står. Om nålen då står kvar i samma läge så har du gjort samma täthetskoll som besiktningen gör.
Men om du inte rör något och åter tittar om en timme och nålen står kvar i samma läge så har du varit myyycket nogrannare än besiktningen.
Om du fortfarande inte rör något och väntar flera timmar, och nålen står kvar så är du stensäker på att det är tätt.
Om du åter inte rör något och tittar nästa morgon och nålen fortfarande står kvar (men möjligt har sjunkit lite)
så är det tätt....
Efter något eller några dygn så sjunker nålen helt naturligt, det har troligen med molekylers storlek m.m. att göra och inget att bry sig om.
Samt som redan nämnts, kunna kolla själv när man kommer hem efter en resa, eller dagen innan en resa, och inte minst om man åkt kanske tio mil på en knagglig grusväg så både förare, passagerare samt bilen och då även kanske gasolrör och kopplingar lidit och skakat färdigt, stänga av förbrukarna, öppna ev. stängda huvudkranar till förbrukarna, stänga kranen på tuben och kolla upp nålens läge med kanske sådär femton minuters mellanrum för att sova gott på natten.
Om tryckregulatorn sitter direkt vid tuben så sjunker trycket vid manometern rätt snabbt även vid ett litet läckage på systemet.
Sitter det slangar mellan tuben och regulatorn som då har mer gasol med högtryck så tar det något längre tid innan trycket sjunker märkbart på manometern vid ett litet läckage, vilket också är en svaghet med besiktningens korta tid för kontroll.
M.v.h. JANKRO.