• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hälsokontroll av husbilen

Lekeberg

FD HBK Medlem
Inlägg
60
Kommun
Lekeberg
HBK-Nr
24308
Medlemskap
2021
img_4008-468x468.jpg

Det är dags för den årliga hälsokontrollen av husbilen eller kontrollbesiktning som det egentligen heter. För oss är det självklart att också göra en årlig täthetskontroll av gasolanläggningen både för vår egen och andras säkerhet.

img_4009-1152x1536.jpg

Väl på plats är det bara att lämna över till besiktningsinspektörerna så de kan påbörja inspektion och kontroll av ljus, bromsar, däck, bälten m m. Själv kan jag bara ta det lugnt med en kopp kaffe.


Det tar sin lilla tid att kontrollera alla sex hjulens bromsförmåga men det ser bra ut.

img_4012-1152x1536.jpg

Efter genomfört bromsprov är det dags att titta lite under bilen och kolla däck, styrning, hjulupphängning m m. Inget att anmärka på här heller.

img_4018-1152x1536.jpg

Ljusbilden behöver justeras lite men efter det är det bara att köra ut. Efter test av signalhornet och kontroll av avgasvärden är allt klart för den här gången.

img_4019-1536x1152.jpg

Numera finns inte ettor och tvåor utan man skiljer mellan saker som måste åtgärdas med eller utan återbesök.

Godkänd utan anmärkning är en riktigt bra start på påskveckan!
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.599
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Det bilprovningsföretagen gör är ett läckagetest vid drifttryck. Det som upptäcks vid ett sådant upptäcks då, kan du själv upptäcka utan mätinstrument (det "luktar gas").

En husbilsverkstad testar vid ett tryck som är drygt 3 gånger högre än drifttrycket.

De övriga tre punkterna är rent visuella kontroller,som du kan göra själv.

Pålle
 

MatsMari

HBK Medlem
Inlägg
458
Kommun
Olofström
HBK-Nr
25305
Medlemskap
2024
Det bilprovningsföretagen gör är ett läckagetest vid drifttryck. Det som upptäcks vid ett sådant upptäcks då, kan du själv upptäcka utan mätinstrument (det "luktar gas").

En husbilsverkstad testar vid ett tryck som är drygt 3 gånger högre än drifttrycket.

De övriga tre punkterna är rent visuella kontroller,som du kan göra själv.

Pålle
Har du sett att verkstaden provtrycker 12-14 bar , jag vet att innan när gasol utrustning regades när den var ny så skulle den klara ett sådant tryck. Ett högt tryck kan själv täta med.
 

MatsMari

HBK Medlem
Inlägg
458
Kommun
Olofström
HBK-Nr
25305
Medlemskap
2024
Visa bilaga 208035

Det är dags för den årliga hälsokontrollen av husbilen eller kontrollbesiktning som det egentligen heter. För oss är det självklart att också göra en årlig täthetskontroll av gasolanläggningen både för vår egen och andras säkerhet.

Visa bilaga 208036

Väl på plats är det bara att lämna över till besiktningsinspektörerna så de kan påbörja inspektion och kontroll av ljus, bromsar, däck, bälten m m. Själv kan jag bara ta det lugnt med en kopp kaffe.


Det tar sin lilla tid att kontrollera alla sex hjulens bromsförmåga men det ser bra ut.

Visa bilaga 208037

Efter genomfört bromsprov är det dags att titta lite under bilen och kolla däck, styrning, hjulupphängning m m. Inget att anmärka på här heller.

Visa bilaga 208038

Ljusbilden behöver justeras lite men efter det är det bara att köra ut. Efter test av signalhornet och kontroll av avgasvärden är allt klart för den här gången.

Visa bilaga 208039

Numera finns inte ettor och tvåor utan man skiljer mellan saker som måste åtgärdas med eller utan återbesök.

Godkänd utan anmärkning är en riktigt bra start på påskveckan!
Ett tips gör några kraftiga inbromsningar och motionera bromsarna fram, skiljer lite fram nu. Så kan du slippa rep av bromsa längre fram.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.599
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Har du sett att verkstaden provtrycker 12-14 bar , jag vet att innan när gasol utrustning regades när den var ny så skulle den klara ett sådant tryck. Ett högt tryck kan själv täta med.

Här måste föreligga något missförstånd.

Skulle någon komma på tanken att provtrycka med 12-14 bar, skulle följderna bli mycket kostsamma. Först skulle tändsäkringarna i alla apparater haverera. Sedan skulle säker ytterligare "invändiga" fel i apparaterna – tryckgivare till elektronik etc – uppstå. Därefter skulle ett antal rörkopplingar sprängas sönder – eventuellt med följdskador. Det som skulle klara sig bäst, är förmodligen själva rören.

Som jämförelse kan nämnas att trycket i en gasolflaska ligger på ca 8,5 bar vid +20° C.

Pålle

PS
Varifrån skulle man få 12-14 bar? En normal verkstadskompressor kan väl leverera ca 10 bar?
DS
 
Senast ändrad:

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.599
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
För att förtydliga: Det finns tre typer av kontroll av gasolsystemet.

Läckagetest
Görs med systemets arbetstryck 30 mbar). Kan göras med en fast monterad läckagestare i fordonet ("får inte bubbla i siktglaset när man trycker in testknappen"). Kan också göras av bilprovningsföretagen.

Täthetskontroll
Görs med ett tryck på 100 - 150 mbar (se bifogade bruksanvisning). Görs med manometer och luftpump som kopplas in på systemet efter reduceingsventilen. Bör göras varje år (eller åtminstone vartannat år) av husbilsverkstad.

Provtryckning
Görs med samma metod som en täthetskontroll, men med ännu högre tryck (1.000 mbar). Görs i samband med nyinstallation eller reparation av gasolsystemet.

Pålle
 

Bilagor

  • V-4078 01 Rev 855 Täthetskontroll.pdf
    173,6 KB · Visningar: 46
Senast ändrad:

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
921
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
För att förtydliga: Det finns tre typer av kontroll av gasolsystemet.

Läckagetest
Görs med systemets arbetstryck 30 mbar). Kan göras med en fast monterad läckagestare i fordonet ("får inte bubbla i siktglaset när man trycker in testknappen"). Kan också göras av bilprovningsföretagen.

Täthetskontroll
Görs med ett tryck på 100 - 150 mbar (se bifogade bruksanvisning). Görs med manometer och luftpump som kopplas in på systemet efter reduceingsventilen. Bör göras varje år (eller åtminstone vartannat år) av husbilsverkstad.

Provtryckning
Görs med samma metod som en täthetskontroll, men med ännu högre tryck (1.000 mbar). Görs i samband med nyinstallation eller reparation av gasolsystemet.

Pålle
I Tyskland där ett godkänt gastest är förutsättning för godkänd besiktning har man pausat gastesten i avvaktan på nya testförfarande tas fram.
Innan nytt förfarande finns är dock 150 mb testet det bästa alternativet
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.572
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, ja det har väl avhandlats åtskilliga gånger :) om besiktningens så kallade gasoltest, och att den är så simpel att man själv kan (eller bör) utföra den själv varje gång man kommer hem från en resa eller dagen innan man åker. Den går ju lätt att fixa helt utan extra utrustning, eller ännu lättare med en liten manometer på högtryckssidan bara.
Något man bör kolla ibland också är ju så flamvakterna och ev. omstart av lågan funkar, och då även nästa steg att gasolflödet till förbrukaren stängs av om lågan slocknar och inte tänds om.

Tyvärr som så mycket annat så blir det besvärligare och svårare att ha full koll ju nyare och mer elektronik det finns som skall styra det hela.
Ibland har vi väl skrivit om att det ofta inte handlar om påtvingade eller frivilliga undermåliga kontroller utan snarare att man kanske borde kunna få en skaplig genomgång/utbildning för kunna få något "körkort" på att ha en gasolanläggning, och då inte för att storebror vill utan bara för att själv veta tillräckligt om anläggningen för att hantera den och lätt kunna förstå den på ett enkelt och säkert sätt. Samt då även själv lätt kunna avgöra var man vill sätta gränsen för att få hjälp om man behöver.
Gasol är ju jättebra och i princip ofarligt med några enkla egentester ibland, och så synd att det skall ställa till så mycket oro och funderingar, och då oftast enbart för okunskap.

M. mycket v. h. JANKRO.,
 

Lekeberg

FD HBK Medlem
Inlägg
60
Kommun
Lekeberg
HBK-Nr
24308
Medlemskap
2021
För att förtydliga: Det finns tre typer av kontroll av gasolsystemet.

Läckagetest
Görs med systemets arbetstryck 30 mbar). Kan göras med en fast monterad läckagestare i fordonet ("får inte bubbla i siktglaset när man trycker in testknappen"). Kan också göras av bilprovningsföretagen.

Täthetskontroll
Görs med ett tryck på 100 - 150 mbar (se bifogade bruksanvisning). Görs med manometer och luftpump som kopplas in på systemet efter reduceingsventilen. Bör göras varje år (eller åtminstone vartannat år) av husbilsverkstad.

Provtryckning
Görs med samma metod som en täthetskontroll, men med ännu högre tryck (1.000 mbar). Görs i samband med nyinstallation eller reparation av gasolsystemet.

Pålle
Men i samband med kontrollbesiktning så kan man bara boka gasolkontroll, vilket vi gjort. Detta innehåller enligt Opus hemsida,
Campar du säkert? Gör en Gasolkontroll och få en tryggare semester. Pris från 245:-


Gasolkontroll ger dig en tryggare semester i husbilen eller husvagnen. Vi kontrollerar slangar, rörledningar och övriga gasolkomponenter som har betydelse för säkerheten. Kontrollen ingår inte längre i den obligatoriska besiktningen för husvagn och husbil, så för din egen säkerhet bör du göra Opus Bilprovnings Gasolkontroll minst vartannat år.

Detta ingår i Gasolkontroll:​


Vi kontrollerar slangar, rörledningar och övriga komponenter samt identifierar skador, förslitningar och sprickor i och under fordonet. Fästanordningen för gasolflaskor kontrolleras och efter det sker en täthetskontroll.
 

Lekeberg

FD HBK Medlem
Inlägg
60
Kommun
Lekeberg
HBK-Nr
24308
Medlemskap
2021
Du är lurad som många andra "täthetskontroll av gasolanläggningen både för vår egen och andras säkerhet." den metoden är inte värt priset. Finns mer att läsa här om du söker.
Det är helt upp till var och en vad man köper eller inte. Att påstå att någon blivit lurad är något som får stå för dig, jag känner mig absolut inte lurad på något sätt!
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
En bra sak att ta för vana är att spraya såpvatten eller läcksökningsspray (sprayen är bra vid -grader) på alla anslutningar i gasolkofferten inför varje resa.
Jag har en burk stående i kofferten, då blir det gjort.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Vartannat år kontrollerar jag gasolsystemet på en firma som installerar & reparerar gasolsystem i husbilar/husvagnar, 4 saker skiljer mot bilprovningens "kontroll".
  1. Kontrollen sker efter regulatorn.
  2. Med 3-4 ggr högre tryck än regulatortrycket.
  3. Tidsåtgång ca, 30-45 minuter.
  4. Pris sist betalade jag 650:-
Som extra säkerhet har jag en läckagetestare Campingtillbehör för husvagn, husbil och camping | Campingtillbehör4u.se inmonterad. Med den kontrollerar jag kontinuerligt under när husbilen används.
 

Micke & Annika

HBK Web
Admin medlem
Inlägg
414
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
29444
Medlemskap
2024
Tycker du beskriver besiktningen föredömligt och bra med gasoltest. Vi tillhör också de lättlurades skara och väljer gasoltest varje år. För mig en billig försäkring att det fungerar. Tänker också att besiktningen har både kunskap och erfarenheter som inte jag har. Kommer fortsätta lura mig själv och ta gasoltest varje år i fortsättningen också bara för jag kan.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.599
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
För mig en billig försäkring att det fungerar. Tänker också att besiktningen har både kunskap och erfarenheter som inte jag har.

Om du vill leva med falsk trygghet, så är det upp till dig.

En "riktig" täthetskontroll, som görs av en husbilsverkstad enligt anvisningarna jag tidigare lagt upp, kostar inte mycket mer än vad bilprovningsföretagen tar för sitt läckagetest.

Om du gör detta vartannat år, så blir totalkostnaden inte hög.

Hos de flesta HRF-anslutna företag får du dessutom ett kontrollmärke:

HRFlogo2021b.jpg

Pålle
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
327
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Lyssna på Pelle. O läs vad han skriver.
Om du/ni inte förstår vad han menar. Fråga. Jag visste inte detta för några år sedan utan blev klok över skillnaden genom husbilsklubben.

Till dig som vill göra test vid besiktningen.... varför inte göra ett riktigt test ibland också.
Vad är det man egentligen diskuterar här? Ger mig ytterligare argument för att faktiskt inte vara medlem!
Skriv Istället... Tack Pelle för att du uppmärksammade mig på denna skillnad.
Jättebra att känna till om man har en husbil. O min är ju dessutom lite äldre.

Till Jankro? Jag tar också gärna emot tips kring hur man kan kolla detta själv på bästa sätt. Du skriver att man kan ...
Liten nanometer ? ? .? Hur?
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
bättre att göra ett test än inget alls ! alla är ju inte experter på det området ! ifrågasätter man själva kontrollbes på fordonet på samma sätt ? varför ska man besikta fordonet överhuvudtaget ? räcker det inte att prata med grannen som är bilförsäljare ?
 
Toppen