• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hälsokontroll av husbilen

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
bättre att göra ett test än inget alls ! alla är ju inte experter på det området ! ifrågasätter man själva kontrollbes på fordonet på samma sätt ? varför ska man besikta fordonet överhuvudtaget ? räcker det inte att prata med grannen som är bilförsäljare ?
Jag brukar ifrågasätta behovet av kontrollbesiktning.
På mina riktigt gamla bilar är det ingen besiktning alls, hur bra är det kan man fråga sig...
På mina gamla bilar är det vart annat år, känns ju ok då får man ju reda på felen någon gång, kanske (om inte besiktningsmannen blir helt lyrisk varje gång man kommer och missar att kolla allt utom bromsar, Jo det har hänt vid flera tillfällen)...
På min nya bil är det besiktning efter tre år och därefter på två år och sedan ett (tror jag) borde kanske fortsätta med vartannat år och istället gå mer på milen, vad vet jag (jag vill bara ifrågasätta om det är rätt)...
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.074
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Samma typ av läckagekontroll som bilprovning gör kan du göra själv.

Stäng kranen på flaskan
Vänta en timme
Kan du tända spisen och den brinner några sekunder är det tätt.

Men en riktig gasolkontroll kräver övertryck.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Vartannat år kontrollerar jag gasolsystemet på en firma som installerar & reparerar gasolsystem i husbilar/husvagnar, 4 saker skiljer mot bilprovningens "kontroll".
  1. Kontrollen sker efter regulatorn.
  2. Med 3-4 ggr högre tryck än regulatortrycket.
  3. Tidsåtgång ca, 30-45 minuter.
  4. Pris sist betalade jag 650:-
Som extra säkerhet har jag en läckagetestare Campingtillbehör för husvagn, husbil och camping | Campingtillbehör4u.se inmonterad. Med den kontrollerar jag kontinuerligt under när husbilen används.

Att jämföra med bilbesiktningsföretaget:

Kontrollen sker före regulatorn = arbetstryck – ingen extra påfrestning på anläggningen.

Tidsåtgång max 5 minuter

Pris, ca 500 kronor.

Pålle

PS
Skulle heller aldrig komma på tanken att låta ett bilbesiktningsföretag göra ett "fukttest". För att göra ett sådan, krävs en ingående kännedom om karossen uppbyggnad.
DS
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.074
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Att jämföra med bilbesiktningsföretaget:

Kontrollen sker före regulatorn = arbetstryck – ingen extra påfrestning på anläggningen.

Tidsåtgång max 5 minuter

Pris, ca 500 kronor.

Pålle

PS
Skulle heller aldrig komma på tanken att låta ett bilbesiktningsföretag göra ett "fukttest". För att göra ett sådan, krävs en ingående kännedom om karossen uppbyggnad.
DS
När det gäller fuktkontroll så är man tvingad till auktoriserad verkstad för att få rätt stämpel i boken för att garantin skall gälla,dessutom betala dyrt i mitt fall 1500kr varje år.
"Ingående kännedom" som du skriver, det är jag mindre imponerad av, kontrollen tar max 15min,kontrollanten går runt i bilen öppnar lite luckor och tittar så det är torrt (går inte att mäta med instrument i min bil)
Så när garantin gått ut kan man göra kontrollen var som helst,hur bilprovning gör vet jag inte men det är bättre än att inte kontrollera.
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
328
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Svar till inlägg 20. Jag skrev läs vad Pelle skriver o menar!
Men om testet är diskutabelt? Om det inte testar o visar det som man tror att man får veta?
Det är där problemet ligger. Kanske en falsk säkert?

Nja ifrågasätter bilbesiktning... Ja men inte på samma grunder.
Själv tycker jag att det ibland inte är.. kostnads effektivt att behöva fixa till saker till ibland ganska höga kostnader.... där nyttan ur trafik säkerhets synpunkt knappast finns.
Så en tråd om bilbesiktning skulle nog kunna bli en kul o livlig underhållning.
Förr i tiden är min bild att besiktningen kollade mer o viktigare saker.
Jag betalar gärna för bilbesiktning... men jag skulle vilja veta mer o viktigare saker!
Att höger skyltlampa inte fungerar att någon drar o kollar säkerhetssele att tuta fungerar väldigt många människor behöver inte betala för de tjänsterna!
Jag skulle vilja veta t ex hur är det med hjullager hur mycket är det kvar på bromsbelägg mm mm
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Låt mig ge ett exempel på hur det kan gå om man inte har "ingående kännedom".

Under 1980-talets senare hälft, var det inte krav att fuktmätningen skulle göras av en återförsäljare av fabrikatet ifråga, och fuktmätningarna gjordes vanligtvis med en "kub" – en "radar" som drogs över ytan inne i husvagnen. Ju fuktigare underlaget var, desto större blev utslaget på "kuben".

Under denna period var det åtskilliga vagnar av ett visst fabrikat där det indikerades grava fuktskador ovanför entrédörren – en plats där påfrestningarna ju blir extra stora under körning, och vagnarna marknadsfördes som "resevagnar".

När vagnarna plockades isär för att fuktskadans omfattning skulle fastställas, hittade man den förstärkningsplywood som att ovanför dörren – avsedd att fästa en brandsläckare i.

Det var denna plywood som gav ett utslag på "kuben" om kunde tolkas som en fuktskada.

Liknande felmöjligheter finns även på dagens husvagnar och husbilar.

Pålle
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Det är helt upp till var och en vad man köper eller inte. Att påstå att någon blivit lurad är något som får stå för dig, jag känner mig absolut inte lurad på något sätt!
Det beror på vilken kunskap man besitter. Man behöver inte veta hur en junkers valvet magnet fungerar. Men du har väldens chans att förkovra dig i denna tråd eller söka och läsa på i detta ämne här på forumet. Finns mycket skrivet om detta och resan fram till obligatorisk test, tills det blev som det är idag. Kan tycka att det är direkt oseriöst från företagen som säljer detta. Men marknadskrafterna är starka och där är många nybörjare att lura.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Och som medlem i Caravan Club så är gasolkontrollen en helt kostnadsfri medlemsförmån, så ingen lurad på något sätt!
Okej, du får en falsk trygghet varje år. Om ett piller marknadsförs som ett superpiller och det visar sig vara placebo. Om du köpt eller fått det, är du då lurad?
När jag rullar in på bilprovningen och man hälsar mig välkommen och frågar mig (sälja på) om läckagetest så ifrågasätter jag mätmetoden. Man vänder rätt kvickt och nästan ber om ursäkt/skäms för försöket.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Till Jankro? Jag tar också gärna emot tips kring hur man kan kolla detta själv på bästa sätt. Du skriver att man kan ...
Liten nanometer ? ? .? Hur?
------------------------------------------------------------------------------------
Hejsan Toyota och javisst, att kolla utan något tillbehör måste jag återkomma om för det blir en liten uppsats som jag redan skrivit några gånger och skall leta reda på, men det går ut på att ha systemet i bilen helt fyllt med gasol, stänga kranen och kolla hur länge en spisellåga brinner efter olika väntetider........... mer sedan.
----------------
Men enklast är att skaffa en enhet som sitter på tuben med en manometer (tryckmätare) på.
Det finns olika.
Från en vanlig med tillhörande tryckregulator om man ändå har den vid tuben.
GASOLläck2.JPG

Till en som även stänger gasolflödet om det blir ett stort läckage. Samt man kan sätta vanliga tryckregulatorn på den eller en slang direkt, om regulatorn sitter längre bort i systemet. (Ps. inlagt efteråt. Jag är inte helt säker på att den här funkar bra som tryckkontroll p.g.av flödeskontrollen som den gör för att vara öppen, måste nog testas först. Skippa den :confused:.)
GASOLläck3.JPG

Men bäst är nog den här med rejäl skala på tavlan och faktiskt mer gjord för koll än för att för att få en uppfattning om nivån i tuben som de andra är tänkta till. Den skall man också montera mellan tuben och regulator eller slang m.m.
GASOLläck1.JPG
Alla förbrukare skall vara stängda..........
Men alla huvudkranar ut till förbrukarna som ofta brukar sitta samlade någonstans inne i bilen skall vara öppna.
Man öppnar helt enkelt bara kranen på tuben så man får tryck i systemet och stänger den igen.
Kolla var nålen står (beror på hur mycket det är i tuben och hur varmt det är i luften m.m.) och vänta tio minuter.
Kolla åter var nålen står. Om nålen då står kvar i samma läge så har du gjort samma täthetskoll som besiktningen gör.

Men om du inte rör något och åter tittar om en timme och nålen står kvar i samma läge så har du varit myyycket nogrannare än besiktningen.

Om du fortfarande inte rör något och väntar flera timmar, och nålen står kvar så är du stensäker på att det är tätt.

Om du åter inte rör något och tittar nästa morgon och nålen fortfarande står kvar (men möjligt har sjunkit lite) så är det tätt....

Efter något eller några dygn så sjunker nålen helt naturligt, det har troligen med molekylers storlek m.m. att göra och inget att bry sig om.

Samt som redan nämnts, kunna kolla själv när man kommer hem efter en resa, eller dagen innan en resa, och inte minst om man åkt kanske tio mil på en knagglig grusväg så både förare, passagerare samt bilen och då även kanske gasolrör och kopplingar lidit och skakat färdigt, stänga av förbrukarna, öppna ev. stängda huvudkranar till förbrukarna, stänga kranen på tuben och kolla upp nålens läge med kanske sådär femton minuters mellanrum för att sova gott på natten.

Om tryckregulatorn sitter direkt vid tuben så sjunker trycket vid manometern rätt snabbt även vid ett litet läckage på systemet.
Sitter det slangar mellan tuben och regulatorn som då har mer gasol med högtryck så tar det något längre tid innan trycket sjunker märkbart på manometern vid ett litet läckage, vilket också är en svaghet med besiktningens korta tid för kontroll.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.391
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Jag brukar ifrågasätta behovet av kontrollbesiktning.
På mina riktigt gamla bilar är det ingen besiktning alls, hur bra är det kan man fråga sig...
På mina gamla bilar är det vart annat år, känns ju ok då får man ju reda på felen någon gång, kanske (om inte besiktningsmannen blir helt lyrisk varje gång man kommer och missar att kolla allt utom bromsar, Jo det har hänt vid flera tillfällen)...
På min nya bil är det besiktning efter tre år och därefter på två år och sedan ett (tror jag) borde kanske fortsätta med vartannat år och istället gå mer på milen, vad vet jag (jag vill bara ifrågasätta om det är rätt)...
Jag ber om ursäkt, Carina och Håkan att jag nu avviker från ämnet... med reflektionen om hälsokontroller vs bilkontroller (bilbesiktningar). Reflektionen har framkallats genom Mattias (Bäckis 1843) intressanta inlägget.
Vet någon om det finns land/länder där regelbundna hälsokontroller (hela kroppen) är obligatoriska enligt lagen? Vilka enorma besparingar skulle kunna göras...
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Vet någon om det finns land/länder där regelbundna hälsokontroller (hela kroppen) är obligatoriska enligt lagen? Vilka enorma besparingar skulle kunna göras...
Hej och tack, den funderingen är det nog många som har.
P. g. av problem med kroppen så har jag genom åren fått utstå en hel del undersökningar och prover. Jag brukar/brukade tänka att det är ju i alla fall bra att få reda på allt som det inte är fel på :msn_weird:, och kände mig rätt nöjd med det, även om det inte löste grundproblemet.
Ibland hör man någon säga att, jag är alltid frisk och har "aldrig" varit i behov av läkare. Men som du säger, kanske just den personen skulle behöva bli kallad till besiktning ibland, innan något som omärkligt börjat bråka går sönder.

Ber också om ursäkt för utsvävningen.

M.v.h. JANKRO.
 

Fenix14

HBK Medlem
Inlägg
82
Kommun
Arboga
HBK-Nr
28966
Medlemskap
2024
------------------------------------------------------------------------------------
Hejsan Toyota och javisst, att kolla utan något tillbehör måste jag återkomma om för det blir en liten uppsats som jag redan skrivit några gånger och skall leta reda på, men det går ut på att ha systemet i bilen helt fyllt med gasol, stänga kranen och kolla hur länge en spisellåga brinner efter olika väntetider........... mer sedan.
----------------
Men enklast är att skaffa en enhet som sitter på tuben med en manometer (tryckmätare) på.
Det finns olika.
Från en vanlig med tillhörande tryckregulator om man ändå har den vid tuben.
Visa bilaga 208065

Till en som även stänger gasolflödet om det blir ett stort läckage. Samt man kan sätta vanliga tryckregulatorn på den eller en slang direkt, om regulatorn sitter längre bort i systemet. (Ps. inlagt efteråt. Jag är inte helt säker på att den här funkar bra som tryckkontroll p.g.av flödeskontrollen som den gör för att vara öppen, måste nog testas först. Skippa den :confused:.)
Visa bilaga 208066

Men bäst är nog den här med rejäl skala på tavlan och faktiskt mer gjord för koll än för att för att få en uppfattning om nivån i tuben som de andra är tänkta till. Den skall man också montera mellan tuben och regulator eller slang m.m.
Visa bilaga 208067
Alla förbrukare skall vara stängda..........
Men alla huvudkranar ut till förbrukarna som ofta brukar sitta samlade någonstans inne i bilen skall vara öppna.
Man öppnar helt enkelt bara kranen på tuben så man får tryck i systemet och stänger den igen.
Kolla var nålen står (beror på hur mycket det är i tuben och hur varmt det är i luften m.m.) och vänta tio minuter.
Kolla åter var nålen står. Om nålen då står kvar i samma läge så har du gjort samma täthetskoll som besiktningen gör.

Men om du inte rör något och åter tittar om en timme och nålen står kvar i samma läge så har du varit myyycket nogrannare än besiktningen.

Om du fortfarande inte rör något och väntar flera timmar, och nålen står kvar så är du stensäker på att det är tätt.

Om du åter inte rör något och tittar nästa morgon och nålen fortfarande står kvar (men möjligt har sjunkit lite) så är det tätt....

Efter något eller några dygn så sjunker nålen helt naturligt, det har troligen med molekylers storlek m.m. att göra och inget att bry sig om.

Samt som redan nämnts, kunna kolla själv när man kommer hem efter en resa, eller dagen innan en resa, och inte minst om man åkt kanske tio mil på en knagglig grusväg så både förare, passagerare samt bilen och då även kanske gasolrör och kopplingar lidit och skakat färdigt, stänga av förbrukarna, öppna ev. stängda huvudkranar till förbrukarna, stänga kranen på tuben och kolla upp nålens läge med kanske sådär femton minuters mellanrum för att sova gott på natten.

Om tryckregulatorn sitter direkt vid tuben så sjunker trycket vid manometern rätt snabbt även vid ett litet läckage på systemet.
Sitter det slangar mellan tuben och regulatorn som då har mer gasol med högtryck så tar det något längre tid innan trycket sjunker märkbart på manometern vid ett litet läckage, vilket också är en svaghet med besiktningens korta tid för kontroll.

M.v.h. JANKRO.
Hittar inte denna på nätet Jankro, vet du var man kan köpa den??
Mvh Fenix
 

Sysk167

HBK Medlem
Inlägg
143
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
31099
Medlemskap
2024
Hittar inte denna på nätet Jankro, vet du var man kan köpa den??
Mvh Fenix
Ska du norrut verkar den finnas på Gasoldepån strax söder om Sundsvall.
Eller ring & testa om de kan skicka kanske?
//Björn
 

Lekeberg

FD HBK Medlem
Inlägg
60
Kommun
Lekeberg
HBK-Nr
24308
Medlemskap
2021
Det beror på vilken kunskap man besitter. Man behöver inte veta hur en junkers valvet magnet fungerar. Men du har väldens chans att förkovra dig i denna tråd eller söka och läsa på i detta ämne här på forumet. Finns mycket skrivet om detta och resan fram till obligatorisk test, tills det blev som det är idag. Kan tycka att det är direkt oseriöst från företagen som säljer detta. Men marknadskrafterna är starka och där är många nybörjare att lura.
Jag skulle aldrig ifrågasätta någons kompetens utan att ha full kännedom om personen i fråga.
 
Toppen