• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

GPS/Navigator

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.078
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Undrar hur en navigator skall kunna ge annan navigering för en 9-meters husbil, än en 9-meters lastbil, vilka kriterier skall den välja efter?
Om man inte vill ha de enkla vägarna för över 3,5ton är det väl bara att ställa om till 3,5 ton och i vissa fall välja bort förslagen om det ser besvärligt ut och köra förbi, så räknar navigatorn snart ut ett nytt vägförslag? Så gör i varje fall vi.
Sedan kör vi ibland Sygic på en 10" padda bredvid för mera överblick.
Jag har provat många gånger storleken på bil bredd/längd spelar ingen roll, det är när man lägger in vikt över 3.5ton som problemen börjar, har alltid vikten satt till 3.5ton trots att bilen väger mer, höjd kan man inte lita på trots uppdaterade kartor, jag har fått vända mitt inne i en tysk stad, och backat i Norge någon gång.
Sygic gillar jag kört detta tidigare, men senaste året har den börjat stänga ned när man är några kilometer från destinationen, måste omstarta för att börja igen, så jag gick över till Waze och hustrun dom båda är dock sällan överens!!
 

Jolie

HBK Medlem
Inlägg
424
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
24753
Medlemskap
2024
Jag har provat många gånger storleken på bil bredd/längd spelar ingen roll, det är när man lägger in vikt över 3.5ton som problemen börjar, har alltid vikten satt till 3.5ton trots att bilen väger mer, höjd kan man inte lita på trots uppdaterade kartor, jag har fått vända mitt inne i en tysk stad, och backat i Norge någon gång.
Sygic gillar jag kört detta tidigare, men senaste året har den börjat stänga ned när man är några kilometer från destinationen, måste omstarta för att börja igen, så jag gick över till Waze och hustrun dom båda är dock sällan överens!!
Waze ägs väl numer av Google. Tror inte Google kommer att ha två system, kommer troligen att slås ihop med Google Maps.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.078
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Waze ägs väl numer av Google. Tror inte Google kommer att ha två system, kommer troligen att slås ihop med Google Maps.
Eller inte, enligt tidningen Mobil

Google Maps och Google-ägda karttjänsten Waze kommer att gå ihop i samma Google-enhet, Geo division. Apparna för Waze och Google Maps ska även i fortsättningen vara helt fristående för varandra, men genom att låta en och samma grupp hantera Google Maps, Street View, Google Earth och Waze, hoppas man slippa göra samma kartrelaterade arbete flera gånger och istället använda de frigjorda resurserna för att förbättra kartorna för samtliga tjänster.

Det finns även planer på att expandera Waze, inte enbart med stöd för den nya designen i Android Auto utan även att bland annat lägga till stöd för Youtube Music.

Samtliga 500 som är anställda hos Waze kommer att flyttas över till Geo division och inga kommer att behöva lämna företaget. Google säger dessutom att man kommer att arbeta för att behålla Waze som sitt eget varumärke, och framför allt behålla det intima samarbetet med alla användare som hjälper till att underhålla och lägga till information i appen.
 

thou

HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
36591
Medlemskap
2024
Garmin Camper 780 här. Vi valde Garmin för att de har backkameran bc 40 som har batteri och kopplar upp trådlöst. Skönt att slippa borra hål och dra sladdar. I år körde jag med Apple kartor samtidigt som 780:an. När de inte matchar bör man 95 gånger av 100 följa Apple kartor. Den har bättre uppdaterade kartor och trafikinformation. Det som är bra med en GPS är att den visar aktuell hastighet och oftast rätt gällande hastighetsgräns. På 780 kan man enkelt få fram framförvarande rastplatser, mackar, etc., vilket är smidigt.
 

Jolie

HBK Medlem
Inlägg
424
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
24753
Medlemskap
2024
Har också en Garmin Camper 780 med backkamera BC40.
Har plockat samman ett antal rutter men det är sällan jag navigerar efter en rutt, den är mer som en tänkt resväg.
När jag skall köra väljer jag ut nästa stopp att navigera till. Det kan vara en parkeringsplats, rastplats, ställplats, campingplats, bensinstation eller en butik. Bensinstationer och olika butiker finns inlagda i GPS-en från Garmin.
Har också skapat egna filer med POI.
 

Thomas Werner

HBK Medlem
Inlägg
231
Kommun
Västerås
HBK-Nr
30264
Medlemskap
2024
Gör precis som Thou i inlägg #24, upptäckte att Garmin ibland spårar ur vid tillfälliga omledningar av trafiken. Men Garmin är bra för att ha koll på rastplatser och mackar längs färdvägen.
 

rich710

HBK Medlem
Inlägg
60
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
34741
Medlemskap
2025
Jag skrev ett ganska långt inlägg i detta ämnet, i denna tråden för en tid sedan. Står fortfarande fast vid att TomTom är bäst av mina tre olika navigatorer. Även om även den upplevs som seg i menyer och en ganska dålig skärm i jämförelse med moderna telefoner. JAg hade förväntat mig mer, min Garmin ser ut som en hemsida 1994 i grafiken och i seghet.
 

Jolie

HBK Medlem
Inlägg
424
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
24753
Medlemskap
2024
Jag skrev ett ganska långt inlägg i detta ämnet, i denna tråden för en tid sedan. Står fortfarande fast vid att TomTom är bäst av mina tre olika navigatorer. Även om även den upplevs som seg i menyer och en ganska dålig skärm i jämförelse med moderna telefoner. JAg hade förväntat mig mer, min Garmin ser ut som en hemsida 1994 i grafiken och i seghet.
Kan du lägga in Husbilsklubbens POI i din TomTom?
 

rich710

HBK Medlem
Inlägg
60
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
34741
Medlemskap
2025
Kan du lägga in Husbilsklubbens POI i din TomTom?
Nej, det var huvudanledningen att jag valde Garminen först, men jag har insett att lägga till och planera enskilda platser och rutter i TomTom Mydrive på webben och sen ha dom automatiskt i navigatorn överväger. För skall man ha en uppdaterat Husbilsklubb-POI i Garminen så är det ändå en massa meck, plus att de inte dök upp som vilken POI som helst utan i någon konstig kategori som var svår att välja ändå
 

Jolie

HBK Medlem
Inlägg
424
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
24753
Medlemskap
2024
Nej, det var huvudanledningen att jag valde Garminen först, men jag har insett att lägga till och planera enskilda platser och rutter i TomTom Mydrive på webben och sen ha dom automatiskt i navigatorn överväger. För skall man ha en uppdaterat Husbilsklubb-POI i Garminen så är det ändå en massa meck, plus att de inte dök upp som vilken POI som helst utan i någon konstig kategori som var svår att välja ändå
Vi har väl olika upplevelser av att hämta Husbilsklubbens POI-fil till GPS-en.
Jag upplever det inte som svårt att hämta POI-filen från Husbilsklubben, tar ca en minut.
Kopplar därefter GPS-en till datorn med kabel. Tar bort den gamla POI-filen från GPS-en och kopierar sedan den nya POI-filen till GPS-en. Upplever det inte som en massa meck.

Att hitta en POI att navigera till går att göra på flera olika sätt.
Jag kan trycka på Vart? Välja Egna POIs och får då upp en lista på POI-filer innehållande olika typer av POI. Jag kan välja ställplats, parkering, tömningsplats, rastplats, campingplats, friplats, korttidsparkering eller naturcamping från Husbilsklubbens POI-fil. Utöver dessa har jag några filer med POI jag själv skapat med hjälp av Garmins PC-program.

Jag kan också göra så att jag på GPS-en väljer en annan ort, Egna POIs och därefter alla kategorier. Jag får då en lista med alla typer av POI på den angivna orten.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.078
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Vi har väl olika upplevelser av att hämta Husbilsklubbens POI-fil till GPS-en.
Jag upplever det inte som svårt att hämta POI-filen från Husbilsklubben, tar ca en minut.
Kopplar därefter GPS-en till datorn med kabel. Tar bort den gamla POI-filen från GPS-en och kopierar sedan den nya POI-filen till GPS-en. Upplever det inte som en massa meck.

Att hitta en POI att navigera till går att göra på flera olika sätt.
Jag kan trycka på Vart? Välja Egna POIs och får då upp en lista på POI-filer innehållande olika typer av POI. Jag kan välja ställplats, parkering, tömningsplats, rastplats, campingplats, friplats, korttidsparkering eller naturcamping från Husbilsklubbens POI-fil. Utöver dessa har jag några filer med POI jag själv skapat med hjälp av Garmins PC-program.

Jag kan också göra så att jag på GPS-en väljer en annan ort, Egna POIs och därefter alla kategorier. Jag får då en lista med alla typer av POI på den angivna orten.
Alternativt så använder man läsplatta,väljer husbilsplatser HBK,naivigera till vald plats,behöver aldrig fundera på att ladda ned POI, krävs att man har internet vilket nog dom flesta har.
Har inte laddat ned POI på många år, lite meckigt och ofta har man glömt att uppdatera dom till senaste versionen.
 

rich710

HBK Medlem
Inlägg
60
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
34741
Medlemskap
2025
Alternativt så använder man läsplatta,väljer husbilsplatser HBK,naivigera till vald plats,behöver aldrig fundera på att ladda ned POI, krävs att man har internet vilket nog dom flesta har.
Har inte laddat ned POI på många år, lite meckigt och ofta har man glömt att uppdatera dom till senaste versionen.
Kruxet jag märkt med läsplatta/mobilen är ute i europa när man är mellan länder, plötsligt dör internet i flera minuter för att luren/plattan/routern skall byta nät, ganska irriterande just vid gränsövergångar.
 

Janne G

HBK Medlem
Inlägg
28
Kommun
Varberg
HBK-Nr
35920
Medlemskap
2025
Vi köpte en Garmin Camper 890 i våras, jättenöjd med den. Installerar husbils klubbens stallplatser direkt till den via internet. Mång andra appar som är förinstallerade som visar "alla" camping/ställplatser. Och dessa uppdateras kontinuerligt.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Kruxet jag märkt med läsplatta/mobilen är ute i europa när man är mellan länder, plötsligt dör internet i flera minuter för att luren/plattan/routern skall byta nät, ganska irriterande just vid gränsövergångar.
Du känns extremt beroende av navigatorer och internet, är det en hobby du har? Jag skulle bli väldigt stressad av att jämföra fyra navigatorer när jag kör.
 

rich710

HBK Medlem
Inlägg
60
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
34741
Medlemskap
2025
Du känns extremt beroende av navigatorer och internet, är det en hobby du har? Jag skulle bli väldigt stressad av att jämföra fyra navigatorer när jag kör.
Man kan väl säga att teknik är en hobby, att få till den fulländade lösningen är målet, vilket såklart aldrig uppnås eftersom tekniken utvecklas hela tiden. Men man lär sig något på vägen och är det ett intresse så känns det inte jobbigt. Vissa vill se så många sorters fåglar som möjligt, andra snöar in på viner. Än så länge är jag egentligen inte som husbilsåkare riktigt nöjd med någon av alla GPS-appar eller navigatorer jag testat. Hade förväntat mig mer, tyvärr är jag för korkad för att utveckla något själv ;)
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.861
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Du känns extremt beroende av navigatorer och internet, är det en hobby du har? Jag skulle bli väldigt stressad av att jämföra fyra navigatorer när jag kör.
Njae, tror du han kör alla samtidigt? Jag kör alltid två system parallellt. Bilens Blaupunkt tillsammans med en surfplatta. I plattan har jag nog en 4-5 alternativa appar, men kör bara en i taget. Det har hjälpt oss flera gånger. Sedan har bisittaren alltid en kartbok eller papperskarta tillhands. Dels som översikt men också för att lösa ev "tvister" mellan de olika teknikerna. Men får nog erkänna att det är lite av en hobby! :cool: Eller som hustrun säger, lite prylbög! :p
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.861
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Man kan väl säga att teknik är en hobby, att få till den fulländade lösningen är målet, vilket såklart aldrig uppnås eftersom tekniken utvecklas hela tiden. Men man lär sig något på vägen och är det ett intresse så känns det inte jobbigt. Vissa vill se så många sorters fåglar som möjligt, andra snöar in på viner. Än så länge är jag egentligen inte som husbilsåkare riktigt nöjd med någon av alla GPS-appar eller navigatorer jag testat. Hade förväntat mig mer, tyvärr är jag för korkad för att utveckla något själv ;)
Fast jag gillar både fåglar och viner..., också! Mest viner! Du får inte marginalisera dig för mycket! :cool::D

Sorry, lite OT! :bock:
 

Jolie

HBK Medlem
Inlägg
424
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
24753
Medlemskap
2024
Njae, tror du han kör alla samtidigt? Jag kör alltid två system parallellt. Bilens Blaupunkt tillsammans med en surfplatta. I plattan har jag nog en 4-5 alternativa appar, men kör bara en i taget. Det har hjälpt oss flera gånger. Sedan har bisittaren alltid en kartbok eller papperskarta tillhands. Dels som översikt men också för att lösa ev "tvister" mellan de olika teknikerna. Men får nog erkänna att det är lite av en hobby! :cool: Eller som hustrun säger, lite prylbög! :p
Kartmaterialet är inte tillräckligt bra för att en navigator alltid skall kunna räkna ut "Den bästa vägen".
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Njae, tror du han kör alla samtidigt? Jag kör alltid två system parallellt. Bilens Blaupunkt tillsammans med en surfplatta. I plattan har jag nog en 4-5 alternativa appar, men kör bara en i taget. Det har hjälpt oss flera gånger. Sedan har bisittaren alltid en kartbok eller papperskarta tillhands. Dels som översikt men också för att lösa ev "tvister" mellan de olika teknikerna. Men får nog erkänna att det är lite av en hobby! :cool: Eller som hustrun säger, lite prylbög! :p

ja, det tror jag! Jämförelse navigator - app i telefon
 
Toppen