• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

GPS/Navigator

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.776
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Jag har haft TomTom Caravan både första och 2:a generation. Om jag skulle köpa nu skulle det bli en Garmin Camper. Jag kör mest efter Sygic på iPad. Google Maps ibland men då laddar jag oftast ner kartan över det område jag tänkt att köra i. Har en ny husbil och originalnavigatorn verkar bra än så länge. Får se hur uppdateringarna är framöver.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.876
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag har inte satt mej in i dagens "Husbilsnavigatorer" men min gamla Garmin Camper 760 från 2014 hänger med hyfsat än, men den har inte direktkoppling mot internet, använder den samtidigt med Goggle Maps på surfplatta eller mobilen.

Jag skulle vilja ha en fast navigator som har Garmins och Google Maps fördelar i en och samma enhet, men den kanske redan finns(?)
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.078
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Jag använder också Googlemaps eller vanlig papperkarta för kontroll innan navigatorn tar över, undviker att lägga längre rutter än ca 10 mil åt gången, ju längre bort man lägger destination desto konstigare rutter blir det.
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.391
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
För antal år sedan köpte vi Snooper Ventura 6900 då den har haft option att koppla TyrePilot STP1600 TPMS (Tyredäcktryck övervakning från samma tillverkare). Dessutom använder vi, vid behov, Copilot installerat på surfplatta. ,
Det blev problem med Snoopers laddning och det visade sig att det berodde på dålig usb kabel. Så byttes kabeln och allt blev som förut dvs helt perfekt.
S6900 Ventura-Pro Caravan & Motorhome Navigation System
 

Peter & Lorella

HBK Medlem
Inlägg
467
Kommun
Täby
HBK-Nr
31686
Medlemskap
2025
Garmin Camper 780 samt Waze körde vi med i somras, på vår Italientripp.
Ibland var de inte överens, då fackman ta ett eget beslut.
Men kan nog ändå rekommendera Garmin (med vikt och längd inlagt).
 

HW61

HBK Medlem
Inlägg
191
Kommun
Burlöv
HBK-Nr
36504
Medlemskap
2024
Jag har följande krav på en navigator:
1. Måste kunna lägga in vikt och mått
2. Trafikinformation i realtid - inte TMC eftersom det stängs ner/är nerstängd/ inte funkar.
Själv kör jag Zenec Z-E3766 och Garmin Camper. En del ställplatsappar är enklare att ta från telefonen och då kan jag hoppa till Apple Car play när jag närmar mig målet.
 

curriepm

HBK Medlem
Inlägg
52
Kommun
Varberg
HBK-Nr
30759
Medlemskap
2024
För mig är det Garmin Camper som gäller, inser att jag kanske inte ser helt objektivt på detta då jag är ”fast i Garmin träsket”. Jag kör just nu med Camper 1095, körde tidigare med en 890. I nya Camper serien, dvs dom som slutar på …5, så kan man ta fram bilder på många av platser längre fram när man planerar, du får även en satellit bild när du närmar dig målet (kräver internet uppkoppling via wifi), samt många andra fina finesser. Du kan givetvis lägga in längd, bredd, höjd o vikt på bilen, även extra profiler om man tev kör med släp ibland så skiftar man snabbt profil, trafikinformaion i realtid om du kopplar GPS mot telefon via Garmin Drive. Via Garmin Drive kan man även skicka navigering direkt från ställplatsappen, park4knight, eller google maps, osv direkt till sin GPS.

Ett tips, JR Larmcenter har denna månaden ett specialpris på 1095, då får man även med en databas på över 54 tusen POI (Point of interest) förprogrammerat i maskinen.
 

janne A

HBK Medlem
Inlägg
260
Kommun
Orust
HBK-Nr
4160
Medlemskap
2024
Tidigare Copilot på en surfplatta....bra navigation på det stora hela men ibland konstiga vägval. Numera kör jag Magic Earth, fortfarande på en platta. Lite annorlunda UI men man lär sig...
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.078
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Har tidigare kört Garmin med möjlighet att lägga in mått/vikt,men lägger jag in vikt över 3.5ton blir det lastbilsvägar, långa omvägar, vet inte om senaste Garmin är mycket bättre, med det är galna priser 9000-10000kr för en ny, för det priset får du en ny Ipad och navigeringsprogram.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Har tidigare kört Garmin med möjlighet att lägga in mått/vikt,men lägger jag in vikt över 3.5ton blir det lastbilsvägar, långa omvägar, vet inte om senaste Garmin är mycket bättre, med det är galna priser 9000-10000kr för en ny, för det priset får du en ny Ipad och navigeringsprogram.

Undrar hur en navigator skall kunna ge annan navigering för en 9-meters husbil, än en 9-meters lastbil, vilka kriterier skall den välja efter?
Om man inte vill ha de enkla vägarna för över 3,5ton är det väl bara att ställa om till 3,5 ton och i vissa fall välja bort förslagen om det ser besvärligt ut och köra förbi, så räknar navigatorn snart ut ett nytt vägförslag? Så gör i varje fall vi.
Sedan kör vi ibland Sygic på en 10" padda bredvid för mera överblick.
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.574
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
I vänsterhörnet sitter en Garmin camper 780, i mitten sitter ganska stor skärm med MAN:s medlevererade GPS. Den ger en bra överblick om man inte lägger in något mål utan bara visar var vi befinner oss. I passagerarsäter sitter den som har bäst överblick med en papperskarta i knät där skalan är 1:400 000 eller bättre.
 
Toppen