• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

GPS/Navigator

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.801
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Vår Garmin 780 (säljs dock inte längre) har det vad jag förstått, med originalströmkabeln.
Men också ”live traffic” via internet. Vet inte om uppföljaren har samma ”set up”.
Min garmin DriveSmart 61LMtT-D har TCM via laddkabeln. Har funkat fint förut men sverige har släckt ner sändningen av meddelanden tyvärr. Nått Garmin inte kan göra något åt.

I Norge funkar TCM fint.

Nu får jag parkoppla upp min mobil med min GPS då fungerar trafikmeddelande. (Smartphone link) Denna info fick jag hav den förnämligt bra supporten på Garmin. Så nu måste jag i Sverige ha en garminapp i telefonen för att få min GPS att funka som den ska. Rätt trist.

Detta har gjort att jag använder mer o mer min mobil med appen Waze som gps.

Synd att Sverige stänger ner så mycket radiofrekvenser.

Såhär skriver Garmin.

"NOTE: If your product model ends with LMT-D or LMTHD, you should use the power cable included with your device. The power cable has an integrated antenna for the built-in digital traffic receiver. Where available, the digital traffic receiver receives traffic data from FM radio stations using HD Radio™ technology."
 

Bilagor

  • Screenshot_20231215_090336_Chrome.jpg
    Screenshot_20231215_090336_Chrome.jpg
    369,3 KB · Visningar: 9
Senast ändrad:

Peter & Lorella

HBK Medlem
Inlägg
467
Kommun
Täby
HBK-Nr
31686
Medlemskap
2025
Nu får jag parkoppla upp min mobil med min GPS då fungerar trafikmeddelande. (Smartphone link) Denna info fick jag hav den förnämligt bra supporten på Garmin. Så nu måste jag i Sverige ha en garminapp i telefonen för att få min GPS att funka som den ska. Rätt trist.

Detta har gjort att jag använder mer o mer min mobil med appen Waze som gps.
Har vår Garmin uppkopplad mot vår router i husbilen, vill minnas att det fungerar med trafikuppdateringar även då.
Utan mobilappen, men kan minnas fel.
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.801
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Har vår Garmin uppkopplad mot vår router i husbilen, vill minnas att det fungerar med trafikuppdateringar även då.
Utan mobilappen, men kan minnas fel.
Har min uppkopplad mot router i husbilen men får då ingen trafik ändå. Måste ha mobilappen på för att få trafik

Såhär ser det ut med wifi och kabel kan man glömma då den inte får mottagning i Sverige
 

Bilagor

  • 20231215_100253.jpg
    20231215_100253.jpg
    2,7 MB · Visningar: 17

staffanulla

HBK Medlem
Inlägg
264
Kommun
Hammarö
HBK-Nr
6734
Medlemskap
2024
GO Camper Tour
  • Särskilda rutter för husbil
  • Förinstallerade IP:er för husbil
  • TomTom Traffic
  • Ljusstark, kapacitiv skärm på 6"
  • Uppdateringar av TomToms Europakartor utan extra kostnad
  • 6 månaders fartkameravarningar
  • Uppdateringar via Wi-Fi®, ingen dator behövs
Ja frugan är bäst har till och med fartvarnare inbyggd.
 

RoffeN

HBK Medlem
Inlägg
208
Kommun
Enköping
HBK-Nr
24821
Medlemskap
2025
Vi använder Garmin Camper 770 och Garmins kartprogram BaseCamp. Vi använder appar för ställplatser och kartor för att planera resorna. Sedan gör jag rutterna i kartprogrammet som jag sedan för över till gpsen. Efteråt tankar jag över spåret som vi kört och sparar det. Där kan man då även se fart och höjd från resan. Ett trevligt minne.
 

Jolie

HBK Medlem
Inlägg
424
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
24753
Medlemskap
2024
Vi använder Garmin Camper 770 och Garmins kartprogram BaseCamp. Vi använder appar för ställplatser och kartor för att planera resorna. Sedan gör jag rutterna i kartprogrammet som jag sedan för över till gpsen. Efteråt tankar jag över spåret som vi kört och sparar det. Där kan man då även se fart och höjd från resan. Ett trevligt minne.
Har du ladat hem Husbilsklubbens POI-fil i gpx-format och importerat till BaseCamp?
Jag har gjort det och använt husbilsplatserna när jag skapat en rutt för en tänkt resa. Rutten använder jag mest för en tänkt färdväg och ställer in GPS-en att navigera till nästa stopp som kan vara en rastplats, ställplats, tömningsplats, parkeringsplats, tankställe eller någon butik på orten jag skall till.
 

RoffeN

HBK Medlem
Inlägg
208
Kommun
Enköping
HBK-Nr
24821
Medlemskap
2025
Har du ladat hem Husbilsklubbens POI-fil i gpx-format och importerat till BaseCamp?
Jag har gjort det och använt husbilsplatserna när jag skapat en rutt för en tänkt resa. Rutten använder jag mest för en tänkt färdväg och ställer in GPS-en att navigera till nästa stopp som kan vara en rastplats, ställplats, tömningsplats, parkeringsplats, tankställe eller någon butik på orten jag skall till.
Jag har inte hunnit prova än. Har installerat i gpsen och då brukar det dyka upp i BaseCamp när jag kopplar in den i datorn.

Vi har haft motorcykel i många år och då använt Garmin zumo tillsammans med Garmins kartprogram och Michelins gröna kartor. Fortsatte med det då vi gick över till husbilen. Resan är målet ;)
Sedan är det kul att ha kvar alla resor som spår i datorn.
 
Senast ändrad:

Jolie

HBK Medlem
Inlägg
424
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
24753
Medlemskap
2024
Jag har inte hunnit prova än. Har installerat i gpsen och då brukar det dyka upp i BaseCamp när jag kopplar in den i datorn.

Vi har haft motorcykel i många år och då använt Garmin zumo tillsammans med Garmins kartprogram och Michelins gröna kartor. Fortsatte med det då vi gick över till husbilen. Resan är målet ;)
Sedan är det kul att ha kvar alla resor som spår i datorn.
Om du har BaseCamp på datorn kan du vid kartuppdatering välja att uppdatera kartan på GPS-en, på både GPS-en och datorn eller bara på datorn.
Har du kartan i datorn kan du bara starta datorn och BaseCamp och pyssla med rutter och POI utan att ansluta GPS-en.
Har man startat BaseCamp och importerat Husbilsklubben POI som gpx-fil kan man öppna en POI och klicka på pilen längst ner till höger och då får man fram bilden som finns i POI-filen (se bifogad bild).
För att överföra rutter måste du ansluta GPS-en.
I BaseCamp kan du också skapa en lista med egna POI. Jag har gjort det och även om jag hittar utan GPS till den tänkta platsen använder jag
GPS-en för då får jag varning om det är någon trafikstörning på den på den planerade rutten.
 

Bilagor

  • POI_BaseCamp.jpg
    POI_BaseCamp.jpg
    209 KB · Visningar: 15
Senast ändrad:

Christer61

HBK Medlem
Inlägg
122
Kommun
Vaggeryd
HBK-Nr
33164
Medlemskap
2024
Vi kör Sygic Truck and Caravan sen 2 år tillbaka. Supernöjd med resvägarna den väljer när man ställt in mått och vikt. Kan ju även köra den i offlineläge på Ipaden. Livetraffic och säkerhetskameror kostar en slant varje år men värt varenda krona. Kortaste vägen genom Slovenien utan betalvägar till Koper är nog den vackraste väg vi åkt.:)
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
909
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Kör Sygic GPS på vår Androidstereo uppkopplad via plåtisens 4Grouter. Funkar fint förutom att Custom POI:stödet försvann när de gick till version 2 för några år sedan.
Men har bra offlinefunktion, fartkameravarningar mm. Kör klubbens karta i webbläsaren för att hitta platser och hoppar över till sygic för navigeringen. Använder även ibland google maps inne i städer för att hitta sevärdheter, restauranger mm.
 

curriepm

HBK Medlem
Inlägg
52
Kommun
Varberg
HBK-Nr
30759
Medlemskap
2024
Har vår Garmin uppkopplad mot vår router i husbilen, vill minnas att det fungerar med trafikuppdateringar även då.
Utan mobilappen, men kan minnas fel.
Tyvärr så kan du inte få trafikuppdateringar via wifi, utan endast via mobilapp, det är antingen Garmin Smartlink eller Garmin Drive, det beror på vilken GPS du har, dom äldre använder Smartlink och nyare Drive.
Att ha Wifi kopplat ändå är bra, GPS:en hålls hela tiden uppdaterad vad gäller programvara och kartor.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Jag har under många år kört med både Garmin och TomTom (i olika fordon) men i husbilen är det TomTom som används för det mesta.
Den har flera fördelar som jag ser det, den är enklare att hantera, den gör bättre vägval då Tele Atlas kartorna är bättre än Here kartorna ( det märks på det mindre vägsystemet, på större vägar är det ingen skillnad, den har bättre signalkänslighet vilket märks i områden med svagare signal och framför allt så har den mycket bättre trafikinformation.
 

Jolie

HBK Medlem
Inlägg
424
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
24753
Medlemskap
2024
Tyvärr så kan du inte få trafikuppdateringar via wifi, utan endast via mobilapp, det är antingen Garmin Smartlink eller Garmin Drive, det beror på vilken GPS du har, dom äldre använder Smartlink och nyare Drive.
Att ha Wifi kopplat ändå är bra, GPS:en hålls hela tiden uppdaterad vad gäller programvara och kartor.
Så här står det i handboken för min Garmin Camper 780 med modellbeteckning som slutar på MT:
Din enhet kan tillhandahålla information om trafik på vägen eller längs din rutt. Du kan ställa in enheten för att undvika trafik när du beräknar rutter och för att hitta en ny rutt till destinationen om en stor trafikförsening inträffar på den aktiva rutten. På trafikkartan kan du söka på kartan efter förseningar i ditt område.
För att tillhandahålla trafikinformation måste enheten ta emot trafikdata.
Produktmodeller som slutar på MT kan ta emot trafikinformation från en luftburen sändningssignal som använder den inbyggda trafikmottagaren och den medföljande fordonsströmkabeln (Ta emot trafikdata med en trafikmottagare).
Alla produktmodeller kan ta emot abonnemangsfri trafikinformation via appen Garmin Drive (Ta emot trafikdata med din smartphone).
 

Bosse55

HBK Medlem
Inlägg
47
Kommun
Värnamo
HBK-Nr
38107
Medlemskap
2024
Vi kör Sygic Truck and Caravan sen 2 år tillbaka. Supernöjd med resvägarna den väljer när man ställt in mått och vikt. Kan ju även köra den i offlineläge på Ipaden. Livetraffic och säkerhetskameror kostar en slant varje år men värt varenda krona. Kortaste vägen genom Slovenien utan betalvägar till Koper är nog den vackraste väg vi åkt.:)
Hej Har nyss skaffat Sygic Truck and Caravan och kör det på min Ipad. Ipaden har inte sim-kort. När jag provade idag så fungerade det inte alls bra. Det släpade hela tiden. Kan du säga hur jag ska ställa in Ipaden? Hur kör jag exempelvis offlinläge? Tacksam för hjälp
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Hej Har nyss skaffat Sygic Truck and Caravan och kör det på min Ipad. Ipaden har inte sim-kort. När jag provade idag så fungerade det inte alls bra. Det släpade hela tiden. Kan du säga hur jag ska ställa in Ipaden? Hur kör jag exempelvis offlinläge? Tacksam för hjälp
Om jag inte minns alldeles fel har I-Pad utan simkortsmöjlighet ingen GPS-mottagare.
 

Thomas Werner

HBK Medlem
Inlägg
231
Kommun
Västerås
HBK-Nr
30264
Medlemskap
2024
Så är det, ingen GPS-mottagare i iPad utan SIM. Det finns lösa GPS-puckar som man kan koppla till iPad:en om man vill använda den, annars är det byte som gäller. Försökte samma själv… jag kör Sygic i telefonen, men den vanliga versionen Jag tyckte att Truck and Caravan funkade dåligt när jag testade den.
 
Toppen