• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Jämförelse navigator - app i telefon

Thomas Werner

HBK Medlem
Inlägg
231
Kommun
Västerås
HBK-Nr
30264
Medlemskap
2024
Idag så bestämde jag mig för att jämföra min Garmin 780 Camper mot Apple Kartor i telefonen. Med anledning av lite olika diskussioner i olika trådar. För någon vecka sedan drabbades vi av att Garmin fick spunk när vi körde genom Mora där det var vägbyggen så därför ville jag testa lite på känd vägsträcka som vi ofta kör, Västerås-Uppsala-Höga kusten. Garmin hade jag satt i personbilsläge så den inte skulle hitta på en massa konstigheter p g a höjd- eller viktbegränsningar. Fram till husbilsfirman dit jag hade ett kort ärende och sedan ut ur Uppsala var de helt överens. Garmin har bättre och tydligare kartbild, med en sidopanel där jag ser närmaste mack, rastplats samt restaurang. Garmin detaljvisning av filerna vid av/påfart på större vägar är jättebra. Däremot är Apple Kartors röstanvisningar betydligt bättre än Garmins, vid exakt rätt tillfälle kom röstanvisning om vilken fil vi borde ligga i. Även andra anvisningar var bättre.

Någonstans halvvägs på 45-milaresan fick Garmin för sig att det var något stopp i trafiken och gjorde en omdirigering på ca 7-8 mil mot slutet. Konstigt men inget att bry sig om tyckte jag. I Timrå pågick vägreparation av motorvägen med omledning och nu började cirkusen… Apple kartor hade fullständig koll på hur den tydligt uppmärkta omledningen var men Garmin fick helt tokspel och dirigerade mig kors och tvärs, i princip alltid mot hur man skulle köra. Så småningom så kom jag ut på motorvägen igen och då tjatade Garmin om jag skulle köra av E4 för en alternativ rutt. Det visade sig att den fått för sig att E4 var helt avstängd norr om Torsboda, vilken den inte var…

Det blir nog inte så mycket körning efter Garmin framöver, synd för jag gillar kartorna och att man får in HBK-platserna i den, och att de både är sökbara och syns på kartan medan man kör men jag litar inte längre på den.

Garmin var naturligtvis uppdaterad med kartor och programvara innan jag startade. Apple Kartor behöver man inte bekymra sig om i det hänseendet. I husbilen har jag en router och kopplar upp telefonen mot dess Wi-Fi och inte någon gång upplevde jag att telefonen inte hade kartan nedladdad.

Långrandigt inlägg :cool:
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.876
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag har en lite äldre Garmin 760 camper, den har någon gång fått trafikupplysning via fm-bandet, och lagt om för en omväg, har alltid struntat i dessa förslag, tror det systemet är skrotat idag, men kanske de nyare får sådan info via internet idag, som inte heller stämmer (?)
 

Eila & Pentti

HBK Medlem
Inlägg
3.923
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
4285
Medlemskap
2024
Vi har kört med Google maps sedan 2012, när vi tröttnade på vår Pioner som sitter monterad i bilen.
Maps har tagit oss fram dit vi vill alltid, och inga uppdateringar, om dirigering vid större vägarbeten.
Vi kör den endast genom luren, funkar utmärkt för oss.
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.801
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Idag så bestämde jag mig för att jämföra min Garmin 780 Camper mot Apple Kartor i telefonen. Med anledning av lite olika diskussioner i olika trådar. För någon vecka sedan drabbades vi av att Garmin fick spunk när vi körde genom Mora där det var vägbyggen så därför ville jag testa lite på känd vägsträcka som vi ofta kör, Västerås-Uppsala-Höga kusten. Garmin hade jag satt i personbilsläge så den inte skulle hitta på en massa konstigheter p g a höjd- eller viktbegränsningar. Fram till husbilsfirman dit jag hade ett kort ärende och sedan ut ur Uppsala var de helt överens. Garmin har bättre och tydligare kartbild, med en sidopanel där jag ser närmaste mack, rastplats samt restaurang. Garmin detaljvisning av filerna vid av/påfart på större vägar är jättebra. Däremot är Apple Kartors röstanvisningar betydligt bättre än Garmins, vid exakt rätt tillfälle kom röstanvisning om vilken fil vi borde ligga i. Även andra anvisningar var bättre.

Någonstans halvvägs på 45-milaresan fick Garmin för sig att det var något stopp i trafiken och gjorde en omdirigering på ca 7-8 mil mot slutet. Konstigt men inget att bry sig om tyckte jag. I Timrå pågick vägreparation av motorvägen med omledning och nu började cirkusen… Apple kartor hade fullständig koll på hur den tydligt uppmärkta omledningen var men Garmin fick helt tokspel och dirigerade mig kors och tvärs, i princip alltid mot hur man skulle köra. Så småningom så kom jag ut på motorvägen igen och då tjatade Garmin om jag skulle köra av E4 för en alternativ rutt. Det visade sig att den fått för sig att E4 var helt avstängd norr om Torsboda, vilken den inte var…

Det blir nog inte så mycket körning efter Garmin framöver, synd för jag gillar kartorna och att man får in HBK-platserna i den, och att de både är sökbara och syns på kartan medan man kör men jag litar inte längre på den.

Garmin var naturligtvis uppdaterad med kartor och programvara innan jag startade. Apple Kartor behöver man inte bekymra sig om i det hänseendet. I husbilen har jag en router och kopplar upp telefonen mot dess Wi-Fi och inte någon gång upplevde jag att telefonen inte hade kartan nedladdad.

Långrandigt inlägg :cool:
Har en vanlig bil gps garmin 61 LMT D
Körde från söderköping-sthlm. Hade tidigare vart en olycka.

I nästan 2 timmar sa den att E4 var avstängd trots att den åter var öppen. Ville att jag skulle köra över Enköping. 7 mil omväg på smal kurvig väg. Skippade och körde E 4. Inga problem. Får nog testa Google maps simultant nån dag.

Bra tråd detta. Ursäkta för långt inlägg
 

rich710

HBK Medlem
Inlägg
60
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
34741
Medlemskap
2025
Efter en nyligen genomförd resa på 500 mil genom Sverige-Tyskland-Frankrike-Schweiz
och samtidig visning på minst tre GPS:er, Tomtom GO Camper Max, Garmin Camper 795 och den inbyggda i min Pioneer Avic Z1000DAB+, med kartor från HereGo, så kan jag konstatera att absolut sämst på väginfo av de tre alternativen är Garminen, den är dessutom obönhörligen segast i menyer och operativ. Alla tre GPS:er var uppdaterade med senaste kartor och programvara när vi startade på midsommardagen, erforderliga appar för trafikinfo var också uppdaterade och parkopplade som dom ska.
TomTom upplevdes som bäst på trafikinfon, med sina färgmarkeringar och snabba info, mest korrekt också tidsmässigt.
Ibland visade Garmin 28 minuters försening på en sträcka som sen vsade sig vara 3-4 minuter osv..
Pioneer får infon via radio om jag förstått det hela rätt, ibland låg gamla varningar kvar och ibland så "frös" en incident och följde rutten i några mil, väldigt konstigt.
Garminen hängde sig minst en gång om dagen och startade om helt plötsligt. Dock har den även sina fördelar, en bra funktion är sidofältet med funktionen "Framför" där man hela tiden kan se sträcka till nästa bensinmack-camping-rastplats, liknande finns till TomTom också men inte lika bra tycker jag.
Har även använt Google Maps via Carplay en del, det funkar bra också men har inte funktion för att ställa in bredd-höjd-vikt för husbilen och den drar en hel del data från mina värdefulla 60GB i utlandet. Saknar också andra kul funktioner som att vissa dieselpriset på mackarna runtikring.
Oavsett så tycker jag att dagens GPS:er känns ganska sega och otidsenliga om man jämför med en modern telefon/tv/app. De är ju inte precis billiga. TomTom känns verkligen mest modern i utförande och gränssnitt. Utan att för den sakens skull imponera.

De tre GPS:erna valde ofta olika vägar, speciellt vid omplanerade rutter efter köer osv... lite märkligt, alla var inställda på snabbaste rutt.

Tack för ordet ;)

gps2.jpeg
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
909
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Om bara Google maps kunde få till så att appen funkar lite bättre i landskapsläge (liggande bild) - gäller framför allts vyn där man kan ladda ned offlinekartor - så skulle jag nog vara beredd att köra det fullt ut och släppa Sygic som vi nu kör parallellt.

Vi kör en 7tums androidstereo (liggande skärm) och när man ska ladda ned Gmaps offline så är just det gränssnittet inte alls anpassat för liggande skärmbild och det är ett j-a meck o pyssel o markera ut områden som man vill ladda ned.

Annars funkar själva Gmaps navigering riktigt bra så länge vi har uppkoppling till stereon via vår 4g-router i bilen (vilket vi har nästan jämt här i Sverige). Men det känns tryggt att ha kvar ett stabilt offline-alternativ.

Och förstås: farkamerafunktionen i Sygic är överlägsen Gmaps.
 

Thomas Werner

HBK Medlem
Inlägg
231
Kommun
Västerås
HBK-Nr
30264
Medlemskap
2024
Fartkamerafunktionen i Apple Kartor funkar mycket bra, nästan bättre än i Garmin. Största anledningen till att jag övergivit Google Maps är att den ofta är lite sen med röstanvisningarna när man kör i komplexare trafikmiljöer. För några år sedan så laddade jag ner offlinekartor med Google Maps när vi var nere i Malagatrakten och körde med personbil ett par veckor. Det blev en hel del missade avfarter och rondellutgångar i tät trafik… Har noterat samma i Västerås så det kräver att man kikar på kartan. Apple Kartor däremot har hitintills alltid sagt till i exakt rätt läge.
 

Thomas Werner

HBK Medlem
Inlägg
231
Kommun
Västerås
HBK-Nr
30264
Medlemskap
2024
Så här monterade jag min Garmin efter att ha provat flera andra lösningar. Använde Brodits bygelfäste till Ducato kompletterat med ett kulfäste för Garmin, även det från Brodit. Brodits lösningar köper man i delar, mycket praktiskt. GPS:en sitter mycket stabilt och utan att skymma.

FullSizeRender.jpegFullSizeRender.jpeg
 
Toppen