• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gasol eller LPG motorgas (fördelar/nackdelar))

F

F.d. 3660

Guest
Gasol eller LPG motorgas (fördelar/nackdelar)

Gasol och LPG motorgas ar samma sak det vill säga propan. Det finns dock en mycket stor skillnad och det är sättet att fylla samt kostnaden för fyllning. LPG motorgas tankas på en bensinstation över större delen av Europa precis som man fyller bensin men det förutsätter att man har en motorgastank i stället för en Gasoltub. Ett exempel på en godkänd tank (storleken är identisk med P11 Gasol och därmed en perfekt ersättare) finns på http://www.gpc.se/motorgas/ men tyvärr finns det ingen som för närvarande engagerat sig i försäljning och import. Jag har använt den tank jag refererar till under många år och även medverkat till certifieringen samt kontakter med svenska myndigheter (för detaljerad information se den refererade länken). Är det någon som känner sig manad att "ta sig an projektet" så hör gärna av Er så kan jag hjälpa till med kontakter. Vad jag förstår har den tyska företaget Wynen-Gas börjat sälja samma LPG tank men naturligtvis med ett stort pålägg (gastankarna kostade inte speciellt mycket vid leverans från Polen). Det är mycket stora fördelar att använda motorgas:
  • Det går att fylla på en ”halvfull” tank och bara betala för det man fyller vilket medför att man alltid kan börja resan med en full tank.
  • Det går att fylla LPG tanken i de flesta länder.
  • Det är betydligt billigare fylla LPG än att byta en Gasol flaska.
  • En elektrisk givare inne i bilen visar exakt hur mycket gas som finns i tanken.
Om LPG börjar användas i allmän omfattning så finns förutsättning för nya tankställen vid större kampingplatser och hos kampingföretag. Låt oss hoppas att några eldsjälar tar sig an ”projektet”. Jag använder också LPG tanken i trädgårdsvärmaren så det är bara att värma sig till en ringa kostnad.
Om de som finner LPG intressant skriver några rader så kanske det kan leda till något positivt, det vill säga engagemang.
 
Senast redigerad av en moderator:

jasno

HBK Medlem
Inlägg
191
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
5229
Medlemskap
2025
Sv: Gasol eller LPG motorgas (fördelar/nackdelar))

Jag är NOVIS på detta med LPG. Det finns motorgas här i Trollhättan men inte LPG. Vad händer eller går det överhuvudtaget att fylla motorgas. Jag har hört att det är högre tryck på motorgas. Passar påfyllningen? Om jag inte mins fel så har motorgas ca 200 bar occ gasol pratar man om ca 80 bar. Vad är riktigt?
 

CarthagoAnders

HBK Medlem
Inlägg
829
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2024
Sv: Gasol eller LPG motorgas (fördelar/nackdelar))

läs denna tråden från början eller åtminstone titta in på detta inlägg så kanske du får svar på dina frågor
http://www.husbilsklubben.se/forums/t22923-2/#post184366

/Anders


Jag är NOVIS på detta med LPG. Det finns motorgas här i Trollhättan men inte LPG. Vad händer eller går det överhuvudtaget att fylla motorgas. Jag har hört att det är högre tryck på motorgas. Passar påfyllningen? Om jag inte mins fel så har motorgas ca 200 bar occ gasol pratar man om ca 80 bar. Vad är riktigt?
 
Senast ändrad:

jasno

HBK Medlem
Inlägg
191
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
5229
Medlemskap
2025
Sv: Gasol eller LPG motorgas (fördelar/nackdelar))

läs denna tråden från början eller åtminstone titta in på detta inlägg så kanske du får svar på dina frågor
http://www.husbilsklubben.se/forums/t22923-2/#post184366

/Anders
Det är exakt detta jag har gjort och INTE fått svar. Det finns många tyckare men ingen som har givit ett svar. Titta på Wynens hemsida så ser ni vad jag menar. Där har dom ett exempel på vad som händer vid fel. Ja det är en vanlig icke tankflaska men svaren saknas. Problemet är att den som görde fel är DÖD. Enligt svenska bilgas så är trycket 200 bar ock då är jag död med en "vanlig" tankflask om inte övertrykes ventilen är snabbt nog vilket den inte kan var med hänsyn till diameter och flöde vad jag kan se och med min kunskaper om PV=NRT så är det inte snabbt nog om det är 200 bar i motorgas och ca 80 bar i Gasol. Så ge gärna ett riktigt svar iställt för läs. Råkar ha tillstånd för 3ton gasol men inte motorgas. Jag orkar inte på ålderns höst sätta igång och läsa in allt igen utan hoppades på ett intiligent svar. Ursäkta om ni tycker att jag är sur men jag vill ha konkreta svar som jag är känd för att ge och inte "titta där"
 

CarthagoAnders

HBK Medlem
Inlägg
829
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2024
Sv: Gasol eller LPG motorgas (fördelar/nackdelar))

vet inte om det är värt ett ytterligare försök med ett "ointelligent svar" men jag gör ett nytt försök i denna så viktiga fråga, det krävs dock att du läser svaret nedan

det är angeläget att alla förstår skillnaderna mellan de gaser som saluförs till privatperson för att förebygga olyckor

i länken jag hänvisade till står följande;

citat
- det finns Motorgas (Gasol avsett för fordonsbränsle) på ett antal ställen i Sverige, Svenska Gasföreningen har en förteckning på sin hemsida (www.gasforeningen.se)
Glöm tanken att försöka fylla på en Fordonsgasmack, där handlar det om Naturgas/Biogas (metangas) som har upp till 200bars tryck och gasolflaskan kommer att sprängas om den fylls där den är avsedd för max 16bar
slut citat

jag utvecklar citat här nedan och hoppas det blir tydligt nog
- Fordonsgas är lika med metangas som tankas i gasfas med ett tryck som uppgår till 200-220bar
- Motorgas (=gasol) tankas i vätskefas (=flytande form) och trycket uppgår till max 16bar innan säkerhetsventilen löser ut

observera att gaserna inte är desamma, olyckligtvis har vi två olika benämningar för respektive gas i Sverige, ett för användning som bränsle i fordon och ett för övrig användning

Metangas har namnen Biogas, Naturgas resp Fordonsgas beroende på ursprung och användningsområde

Propangas har namnen Gasol, Motorgas, LPG beroende på användningsområde, även Butangas kan ingå i blandning med propan för dessa benämningar

de gasflaskor vi (normalt sett) använder i våra fritidsfordon är avsedda för gasol med den dimensionering som behövs för att uppnå tillfredsställande säkerhetsnivå för användaren

att försöka fylla en gasolflaska på en Fordonsgasmack får förödande konsekvenser, flera dödsolyckor har inträffat i Tyskland med sprängda flaskor vilket är uppenbart, trots allt finns det "händiga personer" som försöker svarva adaptrar som gör det möjligt att ansluta fel och försöka tanka på fel ställe

när det kommer till Wynens flaskor är dom för det första avsedda för Gasol och inget annat, för det andra har dom ett överfyllnadsskydd som en vanlig gasolflaska inte har

i Sverige är det enligt lag förbjudet att själv tanka lösa flaskor vid mackar, oavsett om flaskan har ett överfyllnadsskydd eller ej, för att det ska vara tillåtet att tanka själv som man gör på en Motorgasmack krävs en fast tank
om en Wynenflaska kan anses vara en fast tank återstår åt lagstiftaren eller tillsynsmyndigheten att avgöra, ingen sådan bedömning har gjorts mig veterligen i Sverige men jag misstänker att det är på g eftersom användningen av Wynenflaskor och liknande ökar

om du nu råkar ha tillstånd för 3ton gasol så kanske du skulle se till att läst på om detta trots allt, tillståndet förutsätter en viss kunskap som man får läsa sig till

jag hoppas att du har fått svar på dina frågor och orkat läsa igenom allt jag skrivit denna gången

/Anders
yrkesverksam i gasolbranschen

Det är exakt detta jag har gjort och INTE fått svar. Det finns många tyckare men ingen som har givit ett svar. Titta på Wynens hemsida så ser ni vad jag menar. Där har dom ett exempel på vad som händer vid fel. Ja det är en vanlig icke tankflaska men svaren saknas. Problemet är att den som görde fel är DÖD. Enligt svenska bilgas så är trycket 200 bar ock då är jag död med en "vanlig" tankflask om inte övertrykes ventilen är snabbt nog vilket den inte kan var med hänsyn till diameter och flöde vad jag kan se och med min kunskaper om PV=NRT så är det inte snabbt nog om det är 200 bar i motorgas och ca 80 bar i Gasol. Så ge gärna ett riktigt svar iställt för läs. Råkar ha tillstånd för 3ton gasol men inte motorgas. Jag orkar inte på ålderns höst sätta igång och läsa in allt igen utan hoppades på ett intiligent svar. Ursäkta om ni tycker att jag är sur men jag vill ha konkreta svar som jag är känd för att ge och inte "titta där"
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Gasol eller LPG motorgas (fördelar/nackdelar))

.... Det finns motorgas här i Trollhättan men inte LPG....

Det var en intressant uppgift att det finns motorgas i Trollhättan. Jag utgår från att det är tankställe för motorgas som avses och är då nyfiken på var denna mack finns. Adressen vore bra att lägga ut i listan över motorgastankställen.
 

CarthagoAnders

HBK Medlem
Inlägg
829
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2024
Sv: Gasol eller LPG motorgas (fördelar/nackdelar))

det handlar nog om den tyvärr "vanliga" begreppsförvirringen, i Trollhättan finns tankställe för Fordonsgas dvs metangas
för den som vill fördjupa sina kunskaper om Fordonsgas finns en utmärkt hemsida här Gasbilen

det finns mig veterligen inte något tankställe för Motorgas (LPG/Gasol) i Trollhättan, om så skulle vara fallet rekommenderar jag att den som känner till de närmare uppgifterna bidrar till att den också läggs in på den lista som Svenska Gasföreningen försöker upprätthålla på följande sida
Tankstationer för gasol (LPG)

/Anders



Det var en intressant uppgift att det finns motorgas i Trollhättan. Jag utgår från att det är tankställe för motorgas som avses och är då nyfiken på var denna mack finns. Adressen vore bra att lägga ut i listan över motorgastankställen.
 

lpalmborg

HBK Medlem
Inlägg
174
Kommun
Gotland
HBK-Nr
5114
Medlemskap
2024
Sv: Gasol eller LPG motorgas (fördelar/nackdelar))

Som Lena redan har skrivit så har även vi köpt nya flaskor av märket Alu-gas. Vi var på fabriken och handlade flaskor och slangar. Wetter tog en gammal Alu-gasflaska i byte. Om han serviceanda har jag kanske inte så mycket att säga - han är en handlare bland alla andra. Der gick inte att låna en fastnyckel av honom när jag låg på parkeringen och jobbade. Men efter att ha kompletterat med grejor för att ansluta två flaskor till bilen fungerar allt bra och vi är nöjda. Gasolen är billig. Och påfyllningen sitter utanpå den låsta luckan till flaskorna. Hur det går när vi kommer hem blir en annan historia men någonstans skall det väl gå att fylla på. Och förhoppningsvis så är vårt resande mest förlagt till de länder som har gas lätt åtkomligt.

Jag gjorde jobbet själv och dett är väl usch och fy hemma i Sverige, jag noterar med tacksamhet att Bilprovningen inte längre har med vår gas att göra. I Italien så räcker det med en bit slang, en bit kopparör och några slangklämmor, jag vet inte om det smäller mera i Italien. Skall man vara mycket i Mellaneuropa så rekommenderar vi denna konstruktion som bl a Alu-gas saluför.
Hälsning
Jan o Lena
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Gasol eller LPG motorgas (fördelar/nackdelar))

Kolla inlägg #110 i denna tråd.

Bad Sobernheim ligger i Hünsrück där en stor del av handlingen i Heimat utspelade sig (om någon såg detta filmepos).
 

ChalleW

HBK Medlem
Inlägg
51
Kommun
Burlöv
HBK-Nr
3327
Medlemskap
2024
Sv: Gasol eller LPG motorgas (fördelar/nackdelar))

Står i begrepp att införskaffa en Wynen-flaska inför Europa-resa i mars. Enligt tidigare inlägg framgår att man inte kan tanka flaskan med svensk "Fordonsgas" utan det ska vara gasol(=LPG) på grund av tryck- och munstycke skillnader.
Detta måste betyda att en svensk gas-bil inte kan köras i Tyskland just pga dessa skillnader. är det så?
 

CarthagoAnders

HBK Medlem
Inlägg
829
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2024
Sv: Gasol eller LPG motorgas (fördelar/nackdelar))

CalleW - likställt med att du inte kan tanka en bensinbil med diesel och köra på det kan du heller inte tanka en bil med "fel" gas och köra vidare på det som bränsle

det vanligaste idag när det gäller gasbilar är att de är konstruerade för att köra på Motorgas eller Fordonsgas, de bägge bränslena är ej utbytbara i samma bil och bränslesystem och föraren måste vara medveten om vilket bränsle som ska tankas när det är dags
tack och lov är tankanslutningarna ej kompatibla med varandra men det inträffar då och då att "händiga män" svarvar till adaptrar i sin hobbysvarv och försöker tanka "fel" bränsle
i Tyskland har det inträffat dödsolyckor i samband med detta såväl som när personer försökt tanka gasolflaskor med Fordonsgas, också där med egenhändigt tillverkade adaptrar
i Sverige, såväl som i många andra länder, är det i lag förbjudet att själv tanka gasolflaskor, lagstiftaren har säkert haft detta i åtanke när lagtexten skrevs

för att göra det ytterligare komplext finns det också vätgasbilar i produktion hos några biltillverkare men än så länge är vätgasmackarna väldigt få, en finns i Malmö på E.ON

de olika gasformiga motorbränslena har olika handelsnamn i olika länder vilket är beklagligt och tyvärr uppstår en del missförstånd och begreppsförvirringar kring detta

- LPG i de flesta länder är detsamma som gasol (propan eller butan) här i Sverige, i Frankrike benämner man det GPL, när gasol används som fordonsbränsle säger man Motorgas här i Sverige och Autogas i t ex Tyskland

- Fordonsgas i Sverige är biogas eller naturgas (metangas), i Tyskland Erdgas

du kan läsa mer om detta i tidigare inlägg i denna tråd, fördjupad information finns på Svenska Gasföreningen hemsida www.gasforeningen .se, på www.gasbilen.se och på E.ONs hemsida E.ON erbjuder miljövänlig fordonsgas till bra pris - E.ON

Hälsningar
Anders


Står i begrepp att införskaffa en Wynen-flaska inför Europa-resa i mars. Enligt tidigare inlägg framgår att man inte kan tanka flaskan med svensk "Fordonsgas" utan det ska vara gasol(=LPG) på grund av tryck- och munstycke skillnader.
Detta måste betyda att en svensk gas-bil inte kan köras i Tyskland just pga dessa skillnader. är det så?
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Gasol eller LPG motorgas (fördelar/nackdelar))

Om du med svensk gasbil menar bil som drivs med Fordonsgas, vilket är lika med bio- eller naturgas, så är det inga problem även i Tyskland. Det finns mackar för fordonsdas även där liksom det finns mackar med Motorgas här (även om det bara är ett par stycken numera i Sverige). Det handlar helt enkelt om olika gaser som tankas med olika munstycken och därför inte går att förväxla så länge du inte börjar mecka själv och hittar på egna adaptrar och kopplingar.

Jämför med flytande bränslen som bensin, etanol och diesel. De finns också att tanka här och där men med den skillnaden att munstyckena är lika. För att försöka undvika förväxling är numera slanarna och/eller handtagen färgade olika. Det är alltså lättare att tanka fel med flytande bränslen än med gasformiga.


(För att undvika missförstånd: jag kallar bränslena gasformiga respektive flytande och avser då hur bränslena är vid normalt tryck i fri atmosfär.)
 

Ce-eN

HBK Medlem
Inlägg
260
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
632
Medlemskap
2025
Sv: Gasol eller LPG motorgas (fördelar/nackdelar))

Jag har nu läst igenom alla 132 inläggen och är inte riktigt klar över om Håkan Lans har fått någon respons på sin tråd som han startade 2007-12-17. Jag har fått lära mig mycket om de olika gassorterna och dess användnings områden,specifika vikter och att det är viktigt att man inte ens tänker tanken att tanka LPG-gas i en gasflaska som inte har överfyllnadsskydd. Dessutom lurar man staten på skatt ! Det har varit mycket lärorikt och givande. Men jag undrar fortfarande.....va det någon som "kände sig manad att ta sig an projektet" eller dog det bara ut. Alltså det handlade då om att någon skulle fixa hem LPG-flaskor till försäljning i Sverige för ett vettigt pris. Är det så, att om man vill ha en LPG-flaska så måste man själv importera den eller åka till ett annat land som marknadsför varan.
Hälsningar......Ce-eN ! :msn_embarrassed:
 
Senast ändrad:

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Gasol eller LPG motorgas (fördelar/nackdelar))

Alu-gas har en representant i i Falun och förmodligen går det att köpa via honom. Enklast är nog att kontakta Alu-gas i Tyskland och få uppgifter om försäljaren här.
 

ChalleW

HBK Medlem
Inlägg
51
Kommun
Burlöv
HBK-Nr
3327
Medlemskap
2024
Sv: Gasol eller LPG motorgas (fördelar/nackdelar))

Jag har nu läst igenom alla 132 inläggen och är inte riktigt klar över om Håkan Lans har fått någon respons på sin tråd som han startade 2007-12-17. Jag har fått lära mig mycket om de olika gassorterna och dess användnings områden,specifika vikter och att det är viktigt att man inte ens tänker tanken att tanka LPG-gas i en gasflaska som inte har överfyllnadsskydd. Dessutom lurar man staten på skatt ! Det har varit mycket lärorikt och givande. Men jag undrar fortfarande.....va det någon som "kände sig manad att ta sig an projektet" eller dog det bara ut. Alltså det handlade då om att någon skulle fixa hem LPG-flaskor till försäljning i Sverige för ett vettigt pris. Är det så, att om man vill ha en LPG-flaska så måste man själv importera den eller åka till ett annat land som marknadsför varan.
Hälsningar......Ce-eN ! :msn_embarrassed:

Är som sagt på gång att införskaffa en Wynen-flaska, kanske skulle man kolla hur många som är intresserade att skaffa en och i så fall dela på frakten. Ordinarie pris på Wynens hemsida är EUR 315 + EUR 35 för europa adaptrar. Köper man ett gäng borde priset bli bättre.
ChalleW
 

CarthagoAnders

HBK Medlem
Inlägg
829
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2024
Sv: Gasol eller LPG motorgas (fördelar/nackdelar))

jag har skrivit om detta i flera trådar som handlar om gasol tidigare och nu har det tyvärr hänt
läs själva om konsekvenserna att inte hålla sig uppdaterad om vad skillnaderna är på Fordonsgas (naturgas/biogas) och Motorgas (gasol/LPG)
en tragisk olycka som inträffat trots tydlig skyltning på macken

Far och son i explosion - Göteborg - www.gp.se
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Gasol eller LPG motorgas (fördelar/nackdelar))

Felet kanske man skall söka i de hutlösa priser som krävs av kunderna för att få fylla en gasolflaska när man kan tanka samma gas till en spottstyver från en tankstation.

Att det sedan finns klåpare som på egen hand tillverkar diverse adaptrar för att kunna tanka billig gas är väl bara att beklaga. Men borde det inte vara möjligt att komplettera gasanslutningarna för de olika gaserna med ett eletroniskt chip i både tankanslutning och i påfyllningsmunstycket så att det ej går att öppna ventilen om de ej matchar varandra.
Risken finns väl att även då kommer det att finnas klåpare som försöker att komma runt "spärren".:mad:
 
F

F.d. 29876

Guest
Sv: Gasol eller LPG motorgas (fördelar/nackdelar))

jag har skrivit om detta i flera trådar som handlar om gasol tidigare och nu har det tyvärr hänt
läs själva om konsekvenserna att inte hålla sig uppdaterad om vad skillnaderna är på Fordonsgas (naturgas/biogas) och Motorgas (gasol/LPG)
en tragisk olycka som inträffat trots tydlig skyltning på macken

Far och son i explosion - Göteborg - www.gp.se


Hej,

Jag har en gasoltank på bilen.

Det tog mig faktiskt flera felkörningar innan jag lade märke till att Motorgas och Fordonsgas var två olika ord. Jag upptäckte att anslutningen vid vissa tankstationer inte passade, och blev lite sur för det, men förstog inte genast att det var olika gaser.

Vore bra om namnen inte var så lätt förväxlingsbara.
(Utomlands heter min gas LPG eller GPL).

Mvh Bengt
 
F

F.d. 55383

Guest
Sv: Gasol eller LPG motorgas (fördelar/nackdelar))

Hej Håkan,

Tack för dina ansträngningar kring LPG. Jag är mycket intresserad av att köpa en helst rostfri flaska. Det största fördelen med en sådan för min del är att jag kan tanka fullt när jag passerar en tankstation och ha full tub med mig hela tiden vid avresan.
Jag har mycket goda kontakter med Kurt på HUSVAGN-Svensson och han är intresserad av att sälja sådana. Vi kan hjälpa honom med tips om inköpsställen på tyber. Alla förslag är välkomna.
Om vi inte orkar vänta ut honom med inköpet vill ja vara med att gå ihop med andra för att köpa det.
Jag ställer upp med adress för mottagning av flaskor och distrubiera dessa till dem som är med i gruppköpet.

Mycket tack Håkan! Jag hoppas att vi kan träffas snart.

Stefan
Ring mig med tips 070 54321 51
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Gasol eller LPG motorgas (fördelar/nackdelar))

Nu är det nog dags för gasolbranschen att ta sitt ansvar.
Ytterligare en gasolycka har inträffat när man troligen utan kunskap tillverkat egna kopplingar och förväxlat motorgas och fordonsgas.
Ny olycka i södra Stockholm, se här Explosion på bensinmack | Nyheter | Aftonbladet
V-backen :mad:
 
Senast ändrad:
Toppen