• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gasol eller LPG motorgas (fördelar/nackdelar))

F

F.d. 3660

Guest
Gasol eller LPG motorgas (fördelar/nackdelar)

Gasol och LPG motorgas ar samma sak det vill säga propan. Det finns dock en mycket stor skillnad och det är sättet att fylla samt kostnaden för fyllning. LPG motorgas tankas på en bensinstation över större delen av Europa precis som man fyller bensin men det förutsätter att man har en motorgastank i stället för en Gasoltub. Ett exempel på en godkänd tank (storleken är identisk med P11 Gasol och därmed en perfekt ersättare) finns på http://www.gpc.se/motorgas/ men tyvärr finns det ingen som för närvarande engagerat sig i försäljning och import. Jag har använt den tank jag refererar till under många år och även medverkat till certifieringen samt kontakter med svenska myndigheter (för detaljerad information se den refererade länken). Är det någon som känner sig manad att "ta sig an projektet" så hör gärna av Er så kan jag hjälpa till med kontakter. Vad jag förstår har den tyska företaget Wynen-Gas börjat sälja samma LPG tank men naturligtvis med ett stort pålägg (gastankarna kostade inte speciellt mycket vid leverans från Polen). Det är mycket stora fördelar att använda motorgas:
  • Det går att fylla på en ”halvfull” tank och bara betala för det man fyller vilket medför att man alltid kan börja resan med en full tank.
  • Det går att fylla LPG tanken i de flesta länder.
  • Det är betydligt billigare fylla LPG än att byta en Gasol flaska.
  • En elektrisk givare inne i bilen visar exakt hur mycket gas som finns i tanken.
Om LPG börjar användas i allmän omfattning så finns förutsättning för nya tankställen vid större kampingplatser och hos kampingföretag. Låt oss hoppas att några eldsjälar tar sig an ”projektet”. Jag använder också LPG tanken i trädgårdsvärmaren så det är bara att värma sig till en ringa kostnad.
Om de som finner LPG intressant skriver några rader så kanske det kan leda till något positivt, det vill säga engagemang.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 3660

Guest
Sv: Gasol eller LPG motorgas (fördelar/nackdelar))

Flaskorna från Alugas förefaller synnerligen intressanta men tyvärr saknade jag en mera fullständig beskrivning av anslutningar och påfyllning (är det någon som har mera information eller bilder?). De kostar visserligen betydligt mer än de stålflaskor som jag använder men jag skulle kunna tänka mig att betala 200 EURO för en som inte kan rosta. Det är synnerligen tråkigt att Alugas flaskor började säljas i Sverige (eller de Polska stålflaskorna men om skälet är att återförsäljarna inte vill konkurrera med den synnerligen lönsamma Gasolförsäljningen så finns det alla skäl att försöka lösa problemet på annat sätt och när flaskorna väl säjs i Sverige så försvinner argumentet att av kommersiella skäl bojkotta försäljningen. Någon som känner sig manad att göra en insats?
 

Peter

FD HBK Medlem
Inlägg
393
Kommun
Nora
HBK-Nr
58
Medlemskap
2023
Sv: Gasol eller LPG motorgas (fördelar/nackdelar))

Alugas flaskorna med fyllstopp har en flottör som stänger påfyllningen när
flaskan är fylld till 80%. Den kan således inte överfyllas.

Anslutningen till husbilen har som standard tysk gänga. Den går alltså
utmärkt att använda till svenska reduceringsventiler med hjälp av en adapter.

Enligt Gerd Vetter från Alugas har aluminiumflaskorna de bästa egenskaperna för
användning i kallt kimat, då de har bättre värmeledningsförmåga än t.o.m. stålflaskorna.
Han ser också gärna att en det blir svenska återförsäljare som tar upp
försäljningen i Sverige.
I Norge, där gasmackarna blir allt vanligare, har de en agent på gång.

Problemet med ointresserade återförsäljare gällde Tyskland där Alugas
har många försäljningsställen.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 3660

Guest
Sv: Gasol eller LPG motorgas (fördelar/nackdelar))

Eftersom billigt tankade LPG flaskor har ett stort användningsområde (t.ex. trädgårdsvärmare) så kanske det går att övertyga ett företag som Biltema att marknadsföra flaskorna (de jag ju ingen konflikt genom försäljning av lönsam Gasol). Det är dock mycket viktigt att flaskorna är godkända som LPG motorgastank annars är det olagligt att fylla från en LPG pump (se http://www.gpc.se/motorgas/lpg.doc ) och då kan det leda till tvistigheter och förbud. Kanske någon i Husbilsklubben har kontakter med Biltema?
 

CarthagoAnders

HBK Medlem
Inlägg
829
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2024
Sv: Gasol eller LPG motorgas (fördelar/nackdelar))

Ju mer jag läser om detta, desto intressantare verkar det. Inte minst kombinationen av betydligt lägre pris här hemma och en mera flexibel möjlighet att fylla på nere på kontinenten känns inspirerande. Priset på LPG motorgas ligger idag på drygt 6:60/l vilket ger en kostnad på cirka 137 kronor vid 80% fyllning av en P11. Huvva, det är ju nästan 400 kronor lägre än bensinstationernas värstingpris. Detta måste tittas närmare på. Hälsn/AndersW

har varit borta från forumet en dag eller två, vilken frustration förresten att inte ha till gång till det förresten, och kom på att Anders W inlägg om kostnaderna innehåller ett fel som är väsentligt när man jämför priserna på Motrogas vid pump med fyllning av en P11

propan (gasol) har en densitet på ca 0,5 vilket innebär att 1kg gasol motsvarar 2 liter i volym, viktigt att ha med när man jämför kostnad vid pump med kostnad för att fylla en P11 på traditionellt sett

sedan vill jag påpeka, ännu en gång, att gasolflaskor måste vara godkända (CE-märkta) och att ägaren ansvarar för att inspektion och provtryckning görs enligt föreskrivna regler vilket tycks glömmas bort i diskussionen
vi har idag i Sverige en mängd olika typer av gasolflaskor och branschen är inte särskilt intresserad av att få in ytterligare varianter, det är ett konstaterande som är helt riktigt
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.672
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Gasol eller LPG motorgas (fördelar/nackdelar))

En dum fråga
Hur ofta måste flaskan provas?
Vem gör det i Sverige?
Vad kostar det?
Vad händer om man inte provar flaskan?
(om brand eller något otrevligt händer, förs.m.m.)
Många frågor blev det.
HaEn GOD (H)jul
Hasse:santa1:
 

Peter

FD HBK Medlem
Inlägg
393
Kommun
Nora
HBK-Nr
58
Medlemskap
2023
Sv: Gasol eller LPG motorgas (fördelar/nackdelar))

Enligt Alugas talesman är den svenska kompositflaskan det sämsta kärlet för gasol som finns på marknaden. Enligt honom kommer alla flaskor att börja läcka på sikt, eftersom plast och metall utvidgas olika.
Aluflaskan känns trygg då den varken kan rosta eller har problem med olika material.
Dessutom fungerar de bra även vid sträng kyla.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.252
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Gasol eller LPG motorgas (fördelar/nackdelar))

Det där med olika utvidgning vid olika temperaturer finns nog hos aluflaskan också eftersom ventilanslutningen är i annan metall än flaskan. Men skillnaden är kanske inte lika stor. Största fördelen med aluflaskan tycker jag är att den är lättare än kompositflaskan per kg gas och att den rymmer 10% mer.

Jag har visserligen två tyska aluflaskor men funderar på att byta ut den ena mot en dito tankbar. Men det får vänta till nästa bil.
 
F

F.d. 3660

Guest
Sv: Gasol eller LPG motorgas (fördelar/nackdelar))

Refererande till CarthagoAnders komenter och provtryckning och kontroll. En LPG motorgasflaska (öven om den är utformad som en P11) betraktas som en bränsletank och skall därför vara godkänd som en sådan (se de certificat som jag bifogat i min länk http://www.gpc.se/motorgas/lpg.doc ). Bilbesikningen har kontrollerat min tank utan anmärkning och den tankas vid en bensinstation.
 

CarthagoAnders

HBK Medlem
Inlägg
829
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2024
Sv: Gasol eller LPG motorgas (fördelar/nackdelar))

En dum fråga
Hur ofta måste flaskan provas?
Vem gör det i Sverige?
Vad kostar det?
Vad händer om man inte provar flaskan?
(om brand eller något otrevligt händer, förs.m.m.)
Många frågor blev det.
HaEn GOD (H)jul
Hasse:santa1:

jag betraktar inga frågor om gasol som dumma, min uppfattning är att det är av största vikt att vi följer de regler o lagar som gäller när det gäller gasol, liksom när det gäller andra energislag som el, bensin och annat för att undvika tragiska olyckor, det är det som regelverken är till för och inte hindra eller kompicera användningen av tex gasol

här är mina svar på de frågor du/ni ställer, det kanske kommer andra svar från andra;

- en gasolflaska skall enligt svenska regler besiktigas vart tionde år, i regelverket kallas de "lösa behållare"

- i Sverige finns det ett fåtal auktoriserade besiktningsställen för gasolflaskor. Frågan är om man som privatperson kan lämna en flaska för besiktning till en rimlig summa.
- om du underlåter att besiktiga flaskan, dvs använder en flaska som inte är besiktigad inom föreskriven tid, så ligger ansvaret på dig som brukare
det är därför jag så envist påpekar att man ska vara uppmärksam på märkningen på sina gasolflaskor, man kan ju ha en väldigt gammal flaska stående hemma till grillen, campingköket eller varför inte i husbilen om man låtit fylla sin egen flaska på ett ställe där det låter sig göras

en annan intressant aspekt på det här med tankflaskor är att det uttyckligen är förbjudet att tanka gasflaskor på motorgasanläggningar

citat från SÄIFS 2004-4 sidan 14
"Bestämmelserna i 15 § ASS föreskrifter (AFS 1998:7) om gasflaskor innebär att
gasflaska inte får fyllas vid motorgasanläggning."
slut citat

som ni förstår är jag ingen vän av tankflaskor i allmänhet och rekommenderar i stället att man söker upp de handlare/flaskfyllare som kan erbjuda gasol till ett rimligt pris, köper sin gasol där och känner sig trygg i att ha flaskor som är besiktigade och godkända för den användning de är avsedda för
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.252
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Gasol eller LPG motorgas (fördelar/nackdelar))

Är det så att det är OK att tanka tankflaskan om den sitter fast monterad i bilen i likhet med gasbehållare till gasdriven bil? Då är det väl bara att spänna fast flaskan. (Men så enkelt är det naturligtvis inte, antar jag.)

Beträffande besiktning av tankflaska är det antagligenm billigare att köpa en ny efter tio år om de kostar €200 som nämnts. Det lär antagligen löna sig om man är en flitig gasanvändare. Jag antar att de är märkta när senaste provtryckning gjordes. Så är i alla fall fallet med mina tyska aluflaskor.
 
F

F.d. 24280

Guest
Sv: Gasol eller LPG motorgas (fördelar/nackdelar))

Med dagens bensin priser och det blir inte billigare framöver,så är jag mest intereserad att driva bilen med LPG..kyl och spis går bra på billigt tysk gasol.Men hur är det..och då menar jag gasförbrukning i förhålande till bensin,för om det är samma som E-85 mot bensin så blir det inga besparingar utan man känner sig mera som miljövän.Och det är inte precis det som man är utte efter.Finns det några som kan svara på det..för det verkar att det ligger i framtiden
Mvh/Zubac
 
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Gasol eller LPG motorgas (fördelar/nackdelar))

Till Zubac.

Jag kan bara säga hur det var för mig. När jag körde min bil på bensin så var förbrukningen cirka 1,3 till 1,4 l/milen.

Jag monterade en LPG-tank på 100 liter och fick då alltså med mig 80 liter LPG.

Jag kunde då köra cirka 42 - 44 mil på denna mängd LPG.

Min investering i ombyggnaden hade betalat sig efter 10 000 mil. Sedan började jag tjäna pengar på den.

Detta är nu några år sedan men jag kommer ihåg att när man skulle byta olja efter 1000 mil så syntes det inte på oljan att den var använd. Den var KRISTALLKLAR.
Hls kurt.:singing-icon::singing-icon::singing-icon::singing-icon:
 

CarthagoAnders

HBK Medlem
Inlägg
829
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2024
Sv: Gasol eller LPG motorgas (fördelar/nackdelar))

energiinnehållet i propan är ca 12,8kWh per kg och i bensin ca 9,2kWh per liter
som sagt innan är densiteten för propan ca 0,5 vilket innebär att en liter propan väger ca 0,5kg och således har ett innergiinnehåll på ca 6,4kWh, för att få ut motsvarande en liter bensin går det alltså åt 1,4liter propan
detta ska man ta beaktande när man jämför förbrukningssiffrorna mellan att köra på propan respektive bensin och stämmer väl ganska bra med Kurts erfarenhet att förbrukningen ökar
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Gasol eller LPG motorgas (fördelar/nackdelar))

Tankflaskan kan enkelt förses med en extern påfyllningsanslutning varvid den kan "spännas fast" och allså likställas med en fast tank. Åker man skidor och rör sig i norska och svenska fjällvärlden är inte att söka upp någon gasolhandlare för påfyllning av vanliga flaskor något rimligt alternativ.

Har själv monterat en fast tank under golvet, vilken är ihopkopplad påfyllningsmässigt med en tankflaska. Därutöver en kompositflaska för sverige eftersom påfyllingsplatser saknas i nordvästra delen av landet. Inte roligt att betala 468kr hos OK för ett flaskbyte men som tur är slipper man det ganska ofta eftersom LPG tankad hemma eller i Norge räcker ganska länga och kostar så mycket mindre. Externt fylls gas som i vilken gasdriven bil som helst. Säkerhetsmässigt är jag inte alls orolig - tank/flaska skall provtryckas var 10 år och man slipper röra anslutningarna så ofta som vid normalt flaskbyte. Allt installerat över dagen hos Wynen Gas nära Duesseldorf.
 

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.058
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2024
Sv: Gasol eller LPG motorgas (fördelar/nackdelar))

Nu är det bäst att vara anonym.

Vad händer om man skaffar en adapter mellan den ordinarie gängan på vanliga gasoltuber och motorgaspumpen. Så kan man ha en enkel våg under då man tankar för att få rätt mängd. Bara som en tanke utan varken säkerhets- eller legala hänsyn.

Då man fyller på i lös vikt går det till ungefär så.

En gång vart 10e år byter man på mack för säkerhetskontroll.

NN
 
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Gasol eller LPG motorgas (fördelar/nackdelar))

Svar till Anonym.
Har man en vanlig 11 kg tub så kan du tanka 20 liter och du behöver inte vara rädd att det är för mycket. (Om flaskan är tom)
Detta var ett hypotetiskt svar.
 
F

F.d. 24280

Guest
Sv: Gasol eller LPG motorgas (fördelar/nackdelar))

Visst Werner har jag starka funderingar på det,och specielt när soppan börja kryppa över 12:-L.Tack för länken..men skall också ta reda på kostnadslägge i söder..brukar alltid va mycket billigare än i West.
Häls/Zubac
 
F

F.d. 3660

Guest
Sv: Gasol eller LPG motorgas (fördelar/nackdelar))

Det är viktigt att komma ihåg att det är ABSOLUT FÖRBJUDET att tanka LPG motorgas i en Gasolflaska även om det är exakt samma gas (propan). Det finns flera anledningar till detta men den viktigaste är säkerhetsrelaterad nämligen att det måste finnas en automatisk avstängningsventil som garanterar att man inte fyller mer än 80% och dessutom finns det en extra säkerhetsventil. Skall man tanka LPG motorgas så skall man ABSOLUT använda en flaska som är godkänd för LPG motorgas. Jag betalade 150 EURO och det finns andra som rekommenderar en aluminiumflaska som dock är lite dyrare men fortfarande ett mycket bra alternativ. Jag kontrollerade förbrukningen under två vintermånader och förbrukade ungefär 8-9 P11 flaskor under denna tid vilket gjorde att jag tjänade in hela motorgastanken på mindre än två vintermånader och då finns det ingen anledning att fuska genom illegal fyllning.
 
F

F.d. 6527

Guest
Sv: Gasol eller LPG motorgas (fördelar/nackdelar))

Läste just era inlägg om gasol. Är Ni i Europa, köper ni Gasol (LPG) på bensinstationer där det är skyltat med LPG.
exempel: 1. Har Ni en svensk flaska (stål, aluminium eller kompost).
b. Skaffa en adapter för att konvertera till Tysk flaska.
Kostar ca. 200:-
2. Åk in på en bensinstation med skylten LPG. Tanka.
3. Betala för det du har tankat.
anm. Det finns massor av andra ställen som har LPG, det behöver nödvändigtvis inte vara bensinstation

En P11 fylld kostar ca: 13EUR
PS. I Åhus fyllar man också den medhavda flaskan för 140 Kr
 
Toppen