• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gasol eller LPG motorgas (fördelar/nackdelar))

F

F.d. 3660

Guest
Gasol eller LPG motorgas (fördelar/nackdelar)

Gasol och LPG motorgas ar samma sak det vill säga propan. Det finns dock en mycket stor skillnad och det är sättet att fylla samt kostnaden för fyllning. LPG motorgas tankas på en bensinstation över större delen av Europa precis som man fyller bensin men det förutsätter att man har en motorgastank i stället för en Gasoltub. Ett exempel på en godkänd tank (storleken är identisk med P11 Gasol och därmed en perfekt ersättare) finns på http://www.gpc.se/motorgas/ men tyvärr finns det ingen som för närvarande engagerat sig i försäljning och import. Jag har använt den tank jag refererar till under många år och även medverkat till certifieringen samt kontakter med svenska myndigheter (för detaljerad information se den refererade länken). Är det någon som känner sig manad att "ta sig an projektet" så hör gärna av Er så kan jag hjälpa till med kontakter. Vad jag förstår har den tyska företaget Wynen-Gas börjat sälja samma LPG tank men naturligtvis med ett stort pålägg (gastankarna kostade inte speciellt mycket vid leverans från Polen). Det är mycket stora fördelar att använda motorgas:
  • Det går att fylla på en ”halvfull” tank och bara betala för det man fyller vilket medför att man alltid kan börja resan med en full tank.
  • Det går att fylla LPG tanken i de flesta länder.
  • Det är betydligt billigare fylla LPG än att byta en Gasol flaska.
  • En elektrisk givare inne i bilen visar exakt hur mycket gas som finns i tanken.
Om LPG börjar användas i allmän omfattning så finns förutsättning för nya tankställen vid större kampingplatser och hos kampingföretag. Låt oss hoppas att några eldsjälar tar sig an ”projektet”. Jag använder också LPG tanken i trädgårdsvärmaren så det är bara att värma sig till en ringa kostnad.
Om de som finner LPG intressant skriver några rader så kanske det kan leda till något positivt, det vill säga engagemang.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Gasol eller LPG motorgas (fördelar/nackdelar)

Ofta kollar inte kassapersonalen vad man gör vid pumpen. Dessutom är det ju ganska lätt att skruva fast flaskan. Lägger man dessutom till ett påfyllningsmunstycke i sidan så blir ju flaskan fast i alla avseenden. Wynen har alla behövliga delar.
 
F

F.d. 13363

Guest
Sv: Gasol eller LPG motorgas (fördelar/nackdelar))

Hej. Vad är det för skillnad på förbrukning mellan bensin och LPG-gas. Förbrukas det mer gas??. Och effekten, är det någon skillnad och isåfall hur mycket.
Jonnie
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Gasol eller LPG motorgas (fördelar/nackdelar))

Forbruket øker litt, eller rettere effekten går litt ned. Men forskjellen er vesentlig mindre enn til E85, og med en langt lavere literpris så spares det kroner pr. mil.
 
F

F.d. 15832

Guest
Sv: Gasol eller LPG motorgas (fördelar/nackdelar))

Kanske lite OT, men jag frågar ändå, eftersom ämnet kom upp här.

Är det någon som vet vad som krävs för att konvertera en gammal LT31 (bensin sexa med förgasare) till gasoldrift?

Finns det nåt kit man kan skruva dit själv?
Vad kostar sånt och var kan det köpas isf?

Eller kostar det mer än det smakar?

Mvh
Rolle
 
F

F.d. 618

Guest
Sv: Gasol eller LPG motorgas (fördelar/nackdelar))

Eftersom billigt tankade LPG flaskor har ett stort användningsområde (t.ex. trädgårdsvärmare) så kanske det går att övertyga ett företag som Biltema att marknadsföra flaskorna (de jag ju ingen konflikt genom försäljning av lönsam Gasol). Det är dock mycket viktigt att flaskorna är godkända som LPG motorgastank annars är det olagligt att fylla från en LPG pump (se http://www.gpc.se/motorgas/lpg.doc ) och då kan det leda till tvistigheter och förbud. Kanske någon i Husbilsklubben har kontakter med Biltema?
Hej,
Har det hänt något med den här typen av flaska?. Det verkar ju för bra för att vara sant. Finns flaskan tillgäglig att köpa, i så fal var?
Vänliga hälsningar
Arne Arvidsson
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Gasol eller LPG motorgas (fördelar/nackdelar))

Problemet med tankflaskene er at for lovlig fylling på en vanlig fyllestasjon så skal de i følge europeiske regler være fastskrudd i et kjøretøy. Dette med tankflasker vil si at i en husbil er det bare positivt med tankflasker når en ser bort fra prisen.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.266
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Gasol eller LPG motorgas (fördelar/nackdelar))

Vi har precis kommit till Sverige efter sex veckors semester.

På hemresan passerade vi Bad Sobernheim där vi bytte våra tyska aluminiumflaskor till tyska tankflaskor, också dessa av aluminium.

Det hela funkar så här:
Två flaskor av samma storlek som P11 kopplas ihop med en slang. Den ena via en T-koppling. Till den fria änden på T-kopplingen ansluts slangen till påfyllningsmunstycket. När flaskorna tankas kopplas tankmunstycket till påfyllningsmunstycket och tankningen börjar genom att trycka på gassationens strömbrytare. Flaskorna fylls nu och även om en flaska bara är halvfull och den andra tom så fylls båda till de är fulla (80%) om man så önskar.

Till bilens gasolutrustning har jag kopplat flaskornas vanliga kranförsedda anslutningar. Vi har en automatisk gasolomkopplare som kommer att tömma en flaska först och därefter nästa. En fjärravläsare visar inne i bilen när den första flaskan är tom och jag vet då att det kanske är dags att söka upp en LPG-station för påfyllning.

Genom att placera tankmunstycket på utsidan behöver aldrig gasolkofferten öppnas. Det är bekvämt och enkelt att hantera. Tankmunstyvket har ett invändigt gängat hål där lämplig adapter skruvas i. Med vårt kit följde tre olika adaptrar som lär klara alla olika typer i Europa. Därmed borde problemet med att fylla olika flaskor i olika länder bortfalla.

Flaskorna väger 6,3kg med krage. Denna kan demonteras och då sparar man utrymme och ca ett halvt kilo per styck.

Kostnaden för två tankflaskor, tankmunstycke för utvändig montering, T-rör, två slangar samt tre adaptrar hamnade på €450. Jag fick €120 för de gamla aluminiumflaskorna i inbyte. Med tanke på motorgasens literpris kontra priset för byte/fyllning så lär anläggningen vara betald om ca 25 - 30 fyllningar.

Installationen är mycket enkel. Jag skruvade ihop och anslöt en flaska lite provisoriskt på några minuter och kunde sedan åka till närmsta mack för att fylla. Därefter var det bara att återstarta kylskåpet och varmvattenberedaren så var allt som vanligt.
 
F

F.d. 29876

Guest
Sv: Gasol eller LPG motorgas (fördelar/nackdelar))

Hej,

Jag har installerat en tankflaska från Wynnen Gas.
Den har ett certifikat som tillåter användning som fast installerad gasTANK och som man därmed får fylla på de tyska mackarna.
Enligt Wynnen (men de är ju part i målet) är det den enda gasflaskan som har ett sådant certifikat.
En ytterligare fördel med denna flaska är att den har en nivåmätare, så att man kan se hur mycket gas som finns kvar. En nackdel är att den är betydligt tyngre än en Al-flaska.

Fastsättningsbandet köpte jag hos Wynnen för 35 €.
Om man har deras tidigare (röda) flaska så byter de in den med ett prisavdrag på 10% per år som man haft den.

Hälsningar Ursula
 

Bilagor

  • 20090926372.jpg
    20090926372.jpg
    697,5 KB · Visningar: 11

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Gasol eller LPG motorgas (fördelar/nackdelar))

Det riktige er at den røde ikke har en godkjent festeanordning, et stålbånd rundt tankflasken til festene for vanlige flasker var tilstrekkelig tidligere, nå skal det være bolter til chassi eller golv. Dette finnes til de grønne, og uten slik feste så er heller ikke de grønne godkjente.

Minst like viktig i enkelte land er klebelappen på flere språk om at det er stop ved 80% fylling. Har aldri hatt problemer med de røde tankflaskene noe sted i Europa på de steder hvor det er betjening - selvbetjening kan ikke bli problem.

Hovedårsaken til at Wynen fikk laget de grønne er muligheten for å fjerne kraven slik at tanken får plass i de trange rommene som er på endel biler - samtidig fikk de laget festehullene i bunnkraven.

Tilbrakte selv et par dager hos Wynen nå i sommer.
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Gasol eller LPG motorgas (fördelar/nackdelar))

Fantastiskt intressant tråd som startade redan 2007. Oj, vilken kunskap det finns om gasol och LPG i klubben. Jag är imponerad.
Finns det verkligen inga svenska företag eller Nordiska företag för den delen, som kan hjälpa till att komplettera gasolanläggningarna i husbilar så att det blir möjligt att tanka motorgasen LPG?
Måste man åka till Tyskland för att få detta fixat?
V-backen :rolleyes:
 
I

Inger & Taeke NL

Guest
Sv: Gasol eller LPG motorgas (fördelar/nackdelar)

Hej Hakan,

Vi kopte var LPG-flaska som ar pa 28 liter har i Holland. Den ser ut som en vanlig gasflaska men storre och ar helt av alluminium. Den kostade oss 2000 skr och vi anvande den i 5 veckor utan pafyllnig, helt fantastisk. Har nere i Europa finns det valdigt manga bensinmackar som saljer LPG, sa overallt kan man fylla pa flaskan. I Sverige ar det lite svart att hitta en mack med LPG-gas men pa internet finns en lista med LPG-stallen.

Halsningar fran oss i Holland,
 

lpalmborg

HBK Medlem
Inlägg
174
Kommun
Gotland
HBK-Nr
5114
Medlemskap
2024
Sv: Gasol eller LPG motorgas (fördelar/nackdelar))

Vi har nu gjort samma sak varit vid ALUAS och köpt 2 tankflaskor och det fungerar alldeles utmärkt. Gerd Vetter är verkligen en serviceinriktad man och hans engelska är mycket bra!
 

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.865
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: Gasol eller LPG motorgas (fördelar/nackdelar))

Vi har nu gjort samma sak varit vid ALUAS och köpt 2 tankflaskor och det fungerar alldeles utmärkt. Gerd Vetter är verkligen en serviceinriktad man och hans engelska är mycket bra!

Jag har inte läst hela tråden men en undran, hur vet pumpen när det är 80% i flaskorna?:rolleyes:
 
Toppen