• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gasol eller LPG motorgas (fördelar/nackdelar))

F

F.d. 3660

Guest
Gasol eller LPG motorgas (fördelar/nackdelar)

Gasol och LPG motorgas ar samma sak det vill säga propan. Det finns dock en mycket stor skillnad och det är sättet att fylla samt kostnaden för fyllning. LPG motorgas tankas på en bensinstation över större delen av Europa precis som man fyller bensin men det förutsätter att man har en motorgastank i stället för en Gasoltub. Ett exempel på en godkänd tank (storleken är identisk med P11 Gasol och därmed en perfekt ersättare) finns på http://www.gpc.se/motorgas/ men tyvärr finns det ingen som för närvarande engagerat sig i försäljning och import. Jag har använt den tank jag refererar till under många år och även medverkat till certifieringen samt kontakter med svenska myndigheter (för detaljerad information se den refererade länken). Är det någon som känner sig manad att "ta sig an projektet" så hör gärna av Er så kan jag hjälpa till med kontakter. Vad jag förstår har den tyska företaget Wynen-Gas börjat sälja samma LPG tank men naturligtvis med ett stort pålägg (gastankarna kostade inte speciellt mycket vid leverans från Polen). Det är mycket stora fördelar att använda motorgas:
  • Det går att fylla på en ”halvfull” tank och bara betala för det man fyller vilket medför att man alltid kan börja resan med en full tank.
  • Det går att fylla LPG tanken i de flesta länder.
  • Det är betydligt billigare fylla LPG än att byta en Gasol flaska.
  • En elektrisk givare inne i bilen visar exakt hur mycket gas som finns i tanken.
Om LPG börjar användas i allmän omfattning så finns förutsättning för nya tankställen vid större kampingplatser och hos kampingföretag. Låt oss hoppas att några eldsjälar tar sig an ”projektet”. Jag använder också LPG tanken i trädgårdsvärmaren så det är bara att värma sig till en ringa kostnad.
Om de som finner LPG intressant skriver några rader så kanske det kan leda till något positivt, det vill säga engagemang.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 11362

Guest
Sv: Gasol eller LPG motorgas (fördelar/nackdelar))

Små hönsw skall intee värpa stora ägg, blir så sladdriga i rump... änd.. m.a.o. dom som kommer med sådana saker måste se till att sätta säkerheten främst , detta har man förbisett,,de e som me baren de ska utvecklas...
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Gasol eller LPG motorgas (fördelar/nackdelar))

V-backen, skulle du kunna utveckla hur gasolbranschen skulle kunna ta ansvar för att sådana här olyckor inte inträffar?

Som du själv skriver, har man troligen "snickrat ihop" en egen adapter (precis som man misstänker skedde i Göteborg för någon vecka sedan).
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Gasol eller LPG motorgas (fördelar/nackdelar))

Hej Ingrid & Pålle,
gasolbranschen kan självklart inte påverka förhållandet att människor gör egna tekniska lösningar.
Men bara förhållandet att det finns både motorgas och fordonsgas borde starta varningsklockorna.
Två olika gaser under olika tryckförhållanden och priser borde räcka.
Uppenbar risk för att hemmasnickrare försöker tjäna en och annan krona.
Det krävs ordentliga informationsinsatser beträffande begreppsförvirringen.
Dessutom borde branschen sätta betydligt bättre namn eller beteckningar på gaserna.
Kanske något som anger att den ena gasen är en högtrycksgas och den andra en lågtrycksgas.
V-backen :wink:
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Gasol eller LPG motorgas (fördelar/nackdelar))

"Installationen" har jag gjort själv. Det är bara några slangar och kopplingar som dras ihop. Flaskorna anslöt jag sedan till befintlig automatisk gasolomkopplare på samma sätt som de tidigare vanliga flaskorna. Det hela tar några minuter plus tid för montering av påfyllningsventilen som ju är beroende på var och hur den placeras.
 
F

F.d. 25168

Guest
Sv: Gasol eller LPG motorgas (fördelar/nackdelar))

Har en fråga ??

Skal man köbe 1 eller 2 fyllbare tankflasker ??

Wymen skal have 905 euro for 2 eller 525 euro for 1, med udvendig tankfyldning og monteret.

Er det bedste bare at have en opfyllbar och 1 p11, så man kan have den svenska flaske til grill.

Alugas törs jag inta, dom er inta godkendt enn, och annoncere inta med dom på deres hemmasida
 
F

F.d. 25168

Guest
Sv: Gasol eller LPG motorgas (fördelar/nackdelar))

Tak john

Den engelske flaske er fra Alugas :( tror ikke de har godkendelserne iorden endnu, önsker ikke at stå uden gas, og bliver forbudt at fylde flasken, fordi det er en Alugas.

Wymen er tungere, dyrere men er godkendt og accepteret, derfor bliver det nok denne :)
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Gasol eller LPG motorgas (fördelar/nackdelar))

Om påfyllnadsventilen placeras utanför gasolkofferten så lär ingen kunna se vilken flaska du fyller gasen i. Det är knappast troligt att någon på en mack skulle fråga vilken tank du har anslutit din gasventil till.

Förra gången vi hade husbil med gastank så hände det aldrig att någon frågade vad det var för tank som satt monterad i bilen.
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Gasol eller LPG motorgas (fördelar/nackdelar))

Det är absolut inget fel på Alugas Technologies GmbH och Gerd Vetters utmärkta service och låga priser. Hans hemsida tillhör dock inte de mest informativa och det är något längre att köra till Bad Sobernheim.
Jag sökte efter mera kunskap information och priser och snubblade då över denna sida i Nederland http://gaswinkel.com/lpggasfles/alugas_lpg.htm
Den kanske kan vara till nytta för dem som går i gastankar :))ibland kommer vitsen när man minst anar det!)
Om jag har förstått det hela rätt är ”grejerna” certifierade och lagliga (bortsett från bränsleskattelagen, som är ganska likt den i Sverige). Närmaste försälningsställen är i Hoogezand (Groningen) och Doetichem (Nijmegen) Inte ens nederländska språket kan vara något problem längre med http://translate.google.se/#
Julian
 
Senast ändrad:

Gert8

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Haninge
HBK-Nr
8
Medlemskap
2024
Sv: Gasol eller LPG motorgas (fördelar/nackdelar))

Jag gjorde så här att jag köpte 2st fyllbara flaskor i Belgien. Fick med svensk anslutning på flaskan, vanlig vänstergänga. Bilen har tysk anslutning med övergång till svensk. En övergångs adapter.
Jag bor i Stockholmstrakten och tankar gasol på Preem nära Nacka centrum. Det är troligen det enda tankstället häromkring för gasol. Många polacker med sina bilar tankar där. Men även turistande utländska husbilar.
Åter till mitt tips. Jag tog svensk gänga på mina fyllbara tuber för att om jag åker mycket i Sverige och inte kommer åt en fyllstation för gasol så "hankar" jag mej fram med en P6 så länge.
Men man kan ju också skaffa en tysk-svensk adapter så har man ju samma möjlighet.
Kan också nämna att vid resa i Lettland och Litauen så fanns det mackar som fyllde gasol.
Finland och Estland däremot fann jag inga. Vill gärna höra om någon som har vetskap om Finland och Estland har dom möjligheterna att fylla.
Norge,Polen och Tyskland har ju många tankställen för gasol.
Hur är det i Danmark ??
Mvh Gert
 

stigge44

HBK Medlem
Inlägg
91
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
1591
Medlemskap
2024
Sv: Gasol eller LPG motorgas (fördelar/nackdelar))

Hejsan!
Är själv i gastankar och befinner mig i England, skall i morgon få monterat ett av deras alternativ. Bifogar filer ang. Gaslow montage.
Kort o gott!
Mvh
Stigge

Tyvärr misslyckades monteringen på grund av att gängningen var i mm respektive tum och verkstaden lyckades inte lösa det denna gång.
 

Bilagor

  • Anyone_for_a_refill_CC_Jan09.pdf
    436 KB · Visningar: 110
  • Gaslow_refillables_fitting_using_instr.pdf
    1,4 MB · Visningar: 97
Senast ändrad:

stigge44

HBK Medlem
Inlägg
91
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
1591
Medlemskap
2024
Sv: Gasol eller LPG motorgas (fördelar/nackdelar))

Monteringen är nu utförd av Gaslow flaskan med påfyllningsanordning. Provtankade i Frankrike och allt fungerade som det skulle. Har en svensk och en Gaslow-flaska.
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
805
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Sv: Gasol eller LPG motorgas (fördelar/nackdelar))

Funderar på att köpa en Alugas Tankflaska hos Gasmeier Hamburg, men för att undersöka möjligheten att fylla flaskan lokalt så frågade jag på närmaste LPG mack, Skaraborgs gasol, och ja det går bra att fylla, men de tar betalt som för gasol vid flaskbyte, ca 375 kr. Är detta vanligt ?

Motiveringen var att gasen ej var för motorns drift utan för camping

Sten
 
Senast ändrad:

Peter

FD HBK Medlem
Inlägg
393
Kommun
Nora
HBK-Nr
58
Medlemskap
2023
Sv: Gasol eller LPG motorgas (fördelar/nackdelar))

Du byter ju inte flaska utan fyller på din egen, dvs alla transporter och
hantering utgår. Du skall bara betala för gasen.
Det låter som att de vill profitera lite extra på dig. Jag skulle välja en annan
leverantör.
Vi åker till en mack som säljer LPG och tankar själv. Då kostar det ca
165-190 kr beroende på dagspris.
Ingen har haft någon åsikt om vad den skall användas till.
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
805
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Sv: Gasol eller LPG motorgas (fördelar/nackdelar))

Har nu köpt en alugas tankflaska med tre adapters hos Gasmeier i Hamburg. kostade E264,40 fylld. Fyllde flaskan igen på en LPG Gastation utanför campingen i Trier. Fyllningen utfördes av personal, ingen kommentar om att den ej var fast monterad. Toppade även upp den svenska gasflaskan, de hade rätt anslutning. 6kg i svenska flaskan plus 18,7 liter i alugastanken kostade E21,07.

Tankade sedan själv alugasflaskan på en bensinstation med LPG i Neumunster, inga som helst problem. Gick bara att fylla för 4E sedan stängde det av sig automatiskt.
 

paffw

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2025
Sv: Gasol eller LPG motorgas (fördelar/nackdelar))

Jag gjorde så här att jag köpte 2st fyllbara flaskor i Belgien. Fick med svensk anslutning på flaskan, vanlig vänstergänga. Bilen har tysk anslutning med övergång till svensk. En övergångs adapter.
Jag bor i Stockholmstrakten och tankar gasol på Preem nära Nacka centrum. Det är troligen det enda tankstället häromkring för gasol. Många polacker med sina bilar tankar där. Men även turistande utländska husbilar.
Åter till mitt tips. Jag tog svensk gänga på mina fyllbara tuber för att om jag åker mycket i Sverige och inte kommer åt en fyllstation för gasol så "hankar" jag mej fram med en P6 så länge.
Men man kan ju också skaffa en tysk-svensk adapter så har man ju samma möjlighet.
Kan också nämna att vid resa i Lettland och Litauen så fanns det mackar som fyllde gasol.
Finland och Estland däremot fann jag inga. Vill gärna höra om någon som har vetskap om Finland och Estland har dom möjligheterna att fylla.
Norge,Polen och Tyskland har ju många tankställen för gasol.
Hur är det i Danmark ??
Mvh Gert

LPG fyllningsanläggningar

Utlänningar caravaners, som har en annan storlek eller olika ventiler utrustade med gasflaskor, gasol fyllning kan beställas över fyllningen av följande anläggningar:
Internationella energiorganet / presso-Center Ltd
Kirkniementie 5
08 800 kirkniemi (Lohja)
(019) 340 451
Oy Esso Ab
Häpönniemi
UUSIKAUPUNKI
tfn 010 557 4500
Innogas Oy Ab
Nesteentie 424
06 850 KULLOO (Borgå raffinaderi i regionen)
050 937 564 tuotantopääll. Kari Labs

Detta fans på SF CARAVANS hemsida (översättning med google)
Ha det Paffw
 
O

Osten

Guest
Sv: Gasol eller LPG motorgas (fördelar/nackdelar))

Står i begrepp att skaffa tuber för fyllning av LPG-gas!
Verkar mycket smidigt spec om man åker ner i Europa. Använder också min husbil för att vintercampa i Sverige. Min fråga är då, funkar LPG-gasen vid kyla och i annat fall vid vilket gradtal upphör den att fungera. Måste ha gas som går att använda vid -30!
 
Toppen