• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gasol eller LPG motorgas (fördelar/nackdelar))

F

F.d. 3660

Guest
Gasol eller LPG motorgas (fördelar/nackdelar)

Gasol och LPG motorgas ar samma sak det vill säga propan. Det finns dock en mycket stor skillnad och det är sättet att fylla samt kostnaden för fyllning. LPG motorgas tankas på en bensinstation över större delen av Europa precis som man fyller bensin men det förutsätter att man har en motorgastank i stället för en Gasoltub. Ett exempel på en godkänd tank (storleken är identisk med P11 Gasol och därmed en perfekt ersättare) finns på http://www.gpc.se/motorgas/ men tyvärr finns det ingen som för närvarande engagerat sig i försäljning och import. Jag har använt den tank jag refererar till under många år och även medverkat till certifieringen samt kontakter med svenska myndigheter (för detaljerad information se den refererade länken). Är det någon som känner sig manad att "ta sig an projektet" så hör gärna av Er så kan jag hjälpa till med kontakter. Vad jag förstår har den tyska företaget Wynen-Gas börjat sälja samma LPG tank men naturligtvis med ett stort pålägg (gastankarna kostade inte speciellt mycket vid leverans från Polen). Det är mycket stora fördelar att använda motorgas:
  • Det går att fylla på en ”halvfull” tank och bara betala för det man fyller vilket medför att man alltid kan börja resan med en full tank.
  • Det går att fylla LPG tanken i de flesta länder.
  • Det är betydligt billigare fylla LPG än att byta en Gasol flaska.
  • En elektrisk givare inne i bilen visar exakt hur mycket gas som finns i tanken.
Om LPG börjar användas i allmän omfattning så finns förutsättning för nya tankställen vid större kampingplatser och hos kampingföretag. Låt oss hoppas att några eldsjälar tar sig an ”projektet”. Jag använder också LPG tanken i trädgårdsvärmaren så det är bara att värma sig till en ringa kostnad.
Om de som finner LPG intressant skriver några rader så kanske det kan leda till något positivt, det vill säga engagemang.
 
Senast redigerad av en moderator:

CarthagoAnders

HBK Medlem
Inlägg
829
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2024
Sv: Gasol eller LPG motorgas (fördelar/nackdelar)

Cambridge;

tänk inte ens tanken att försöka fylla din gasoltank på en Fordonsgasmack
det står tydliga skyltar och kopplingen passar inte, tack och lov

orsaken är att gasol (LPG, propan) har ett tryck på mellan 4 och 12bar vid normala temperaturer
en fordonsgasmack har ett tryck på 200bar! din tank skulle åtminstone spricka med våldsam kraft, kanske om du har otur så skulle det ske med så våldsam kraft att din bil inte finns mer
 

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.058
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2024
Sv: Gasol eller LPG motorgas (fördelar/nackdelar))

Detta är en länk som varit igång ett tag med en massa oklarheter (åtminstone för mig)

En anledning är nomenklaturen, men som jag förstått det så är

fordonsgas = biogas = naturgas = metan

motorgas = LPG (liquid petrolium gas) = gasol = propan (+ butan i Sverige)

CarthagoAnders vänligen bekräfta eller rätta

Bästa hälsningar

Håkan
 

CarthagoAnders

HBK Medlem
Inlägg
829
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2024
Sv: Gasol eller LPG motorgas (fördelar/nackdelar))

ja du har helt rätt Riviera, kanske en liten rättelse gasol är oftast propangas här i Sverige medan ju längre söderut man kommer är butan vanligare
detta beror på gasernas fysiska egenskaper, ångtrycksdiagram och kokpunkt skiljer sig väsentligt åt dom emellan
metan har den lägsta kokpunkten på cirka minus 180 grader Celcius, propan minus 42 grader och butan ca 0 grader
det är därför metangasen har så högt tryck vid en temperatur runt plus 20 grader, ju lägre kokpunkt desto högre tryck vid "normala" hanteringstemperaturer

vill du ha mera info så rekommenderar jag att du läser om gaserna på Svenska Gasföreningens hemsida, man kan också beställa (gratis) hem en liten skrift som heter Tänk först och tänd sedan som är mycket informativ och handlar om gasol för fritidsbruk
SRV har något liknande för nedladdning i pdf-format på sin hemsida Räddningsverkets webbplats - www.raddningsverket.se
 
Senast ändrad:
F

F.d. 3660

Guest
Sv: Gasol eller LPG motorgas (fördelar/nackdelar))

Med anledning av att det är många som skrivit till mig och frågat hur mycket LPG tankarna kostar och var man köpa dem så ger jag ett allmänt svar. De tankar som jag använder kommer från utan kranar och ventiler STAKO i Polen (det är samma tankar som Wynen säljer). Från Polen skickades flaskorna till ett Holländskt företag som monterade kranarna och skickade dem till Sverige i färdigt skick. Trots att detta inte är billigaste sättet betalade jag 140 Euro per styck när jag köpte några enstaka för prov. Tankarna är certifierade med både individuellt certifikat och typintyg enligt Svenska och EU bestämmelser (se http://www.gpc.se/motorgas/lpg.doc) Jag rekomenderar dock inte att själv importera enstaka LPG tankar utan föreslår att HBK eller någon annan kontaktar några företag som importerar större antal och håller reservdelar vilket medför lägre kostnader och service.
 
F

F.d. 10180

Guest
Sv: Gasol eller LPG motorgas (fördelar/nackdelar)

Är det ingen som skriver om att fylla på gasol lösvikt i Sverige även fylla på halv flaska för i Spanien/Portugal var det inga problem att fylla på Svenska plaskor så den adapten jag inköpte onödigt inköp dom behövde inte den jag fyllde på 1st Svensk och Tysk flaska kostnad 34;-Eruo
det var LBG mack utan för Laos Portugal
Verkstan
 
F

F.d. 55290

Guest
Sv: Gasol eller LPG motorgas (fördelar/nackdelar)

Hej Håkan

Du verkar att veta mycket om gasol....

Har som första Objekt just köpt en gammal husbil. (WvLT31)
Den köras både på bensin och motorgas. den senaste ägaren hade inge erfarenhet av gasoldrift, finns det ekonomi i att köra bilen på gasol?????
Har ett tankningsställe 44 km härifrån i i Linköping??

Bilen, WvLT31 är undermotoriserad på bensin.............

Synpunkter

Frågande Olov/1423
 

MiKi

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2850
Medlemskap
2024
Sv: Gasol eller LPG motorgas (fördelar/nackdelar)

Lite vimmelkantig av alla duktiga "gasolare" i den här länken känner man sig som den nybörjare man är! Ny i husbilgenren men försöker lära. Det finns ju så mycket info i tråden så jag fortsätter den. Köpt husbil i Tyskland, fick med 3 fyllda gasolflaskor, har gasolvärme och skall mestadels vintercampa.
Förstått hur lite jag vet nu... Är det troligtvis påfyllningsbara LPG (dom kallas P11)? Delfrågor: Kan jag med dom anslutningar som finns fylla på i Sverige? Förstår inte riktigt med fordonsgasmack, det finns alltså inga LPG påfyllningar på mackar? Adaptrar om dom behövs, vilken av dom 3 gäller i Sverige? Finns att köpa i här? Gasolen skall tydligen vara "sämre" vintertid utomlands vid kyla, hjälper det att jag har Duo Plus L (skall vara bra..) och uppvärmt gasolställ? Flaskorna skall tydligen omtryckas efter 10 år, kan jag helt sonika när tiden närmar sig göra utbyte i Tyskland och få nytestade? Många frågor, inte helt obildbar så jag vet att det finns tendens att vid mångfald behandlas en eller par frågor och sedan finns risk att andra faller i glömska, men då får jag väl hojta till.
(Det kanske är dumma frågor, kommer just nu inte åt husbilen men kan skicka kort om det är tveksamt vilken sort det är i dagarna). En -05 så troligtvis är det originalflaskor
Mvh Marita
 
Senast ändrad:

Kingen

HBK Medlem
Inlägg
4.289
Kommun
Färgelanda
HBK-Nr
2
Medlemskap
2024
Sv: Gasol eller LPG motorgas (fördelar/nackdelar))

Marita

Jag tror att du har en som fyller gasol i Sisjön och då tror jag inte att du behöver någon adapter.
Kolla Gasollistan http://www.husbilsklubben.se/forums/t30224/
Du vet säkert att det går åt en hel del gasol vid vintercamping.
En tub på en helg är inte ovanligt när mätaren visar under noll.
Om du ska vintercampa på campingplatser så skaffa en kupevärmare, den har du snart tjänat in.
 

CarthagoAnders

HBK Medlem
Inlägg
829
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2024
Sv: Gasol eller LPG motorgas (fördelar/nackdelar)

Om det är Wynen eller annat fabrikat av tankflaskor så kan du fylla på dom på ställen där man säljer gas i "lösvikt". Det finns en tråd på detta forum om detta med en adressförteckning.
Om det inte är tankflaskor kan du läsa vidare på mina försök till svar på dina frågor.

Är det troligtvis påfyllningsbara LPG (dom kallas P11)?
- det är troligtsvis tyska P11 du fått med din bil, dom skiljer sig från svenska i huvudsak när det gäller anslutningen där gängorna är annorlunda

Delfrågor: Kan jag med dom anslutningar som finns fylla på i Sverige?
- svenska flaskfyllare har normalt sett adaptrar som gör att dom kan fylla tyska gasolflaskor

Förstår inte riktigt med fordonsgasmack, det finns alltså inga LPG påfyllningar på mackar?
- det finns Motorgas (Gasol avsett för fordonsbränsle) på ett antal ställen i Sverige, Svenska Gasföreningen har en förteckning på sin hemsida (www.gasforeningen.se)
Glöm tanken att försöka fylla på en Fordonsgasmack, där handlar det om Naturgas/Biogas (metangas) som har upp till 200bars tryck och gasolflaskan kommer att sprängas om den fylls där den är avsedd för max 16bar

Adaptrar om dom behövs, vilken av dom 3 gäller i Sverige? Finns att köpa i SVerige?
- har du adaptrar själv så är det bra, då kan du ansluta svenska flaskor i din bil

Gasolen skall tydligen vara "sämre" vintertid utomlands vid kyla, hjälper det att jag har Duo Plus L skall vara bra..) och uppvärmt gasolställ, innebär det att jag med automatik har 80% avstängningsregulator?
- utomlands kan man ibland få butangas vilken fungerar dåligt ner mot noll grader för den ger inget tryck i flaskan vid så låga temperaturer
- Duo Plus L är en anordning som kopplar om mellan flaskorna när gasen tagit slut och ger inget något skydd mot låga temperaturer i kombination med butangas, kommer din bil och flaskorna från Tyskland så är det med största sannolikhet propan i flaskorna.
- regulatorn är en tryckreduceringsventil som tar ner det höga trycket i din flaska till användbara 30mBar för spis och kyl. Överfyllnadsskydd är en annan sak.

Flaskorna skall tydligen omtryckas efter 10 år, kan jag helt sonika när tiden närmar sig göra utbyte i Tyskland och få testade?
- det är din skyldighet som ägare av flaskorna att se till att de flaskor du använder är godkända, i Sverige har vi 10-års intervall inom EU upp till 15 år. Är det utbytesflaskor du har så får du godkända flaskor när du köper ny gas. Hos flaskfyllare som fyller i "lösvikt" ska man vara uppmärksam på att flaskorna är godkända och inte fylla om tiden gått ut.

Många frågor, inte helt obildbar så jag vet att det finns tendens att vid mångfald behandlas en eller par frågor och sedan finns risk att andra faller i glömska, men då får jag väl hojta till.
 
Senast ändrad:

MiKi

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2850
Medlemskap
2024
Sv: Gasol eller LPG motorgas (fördelar/nackdelar)

Tack Kingen och CarthagoAnders för svaren. Fricampar helst vid skidbackarna, 3st fyllda borde räcka den tiden (man skall ju hinna jobba me'...). Sett tips på kupevärmare och kommer att köpa en sådan när vi använder el.
Förstod nog inte skillnaden mellan tank-och LPGflaskor trots idogt studerande. Adaptrar trodde jag också var till för att "mina" tyska flaskor skulle passa i Europa. Tyder svaret som att man kan fylla på (lösvikt) även svenska flaskor typ P11 om man skaffar sådana adaptrar? Eller cyklar jag nu? Är det till befintliga anslutningen i HB som adaptern används?
Vet inte vad som menas med utbytesflaskor visavi tyska P11. I Sverige har jag bytt enligt vanligt system, nu när jag har tyska är den möjligheten borta, så även i Tyskland? Måste jag alltså slänga dessa när tiden gått ut? Svensk 10årstid eller EUs 15års?

Mvh Marita
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Gasol eller LPG motorgas (fördelar/nackdelar)

Jag har bytt min tyska P11 hos Gasolmästarna i V:a Frölunda - samma pris som för svensk P11 - 250 kr. Kanske bäst att ringa och kolla om dom har tyska flaskor hemma - jag beställde mitt byte via Bosses Gasol i Hisings backa. Han levererade via Gasolmästarna.
 

CarthagoAnders

HBK Medlem
Inlägg
829
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2024
Sv: Gasol eller LPG motorgas (fördelar/nackdelar)

om det finns en lokal flaskfyllare i din närhet kan du nog få fyllt eller utbytt dina tyska flaskor. Det är ju inte ovanligt med tyska turister som behöver byta sina flaskor så många försäljningsställen för flaskgasol har nog tyska flaskor att byta med, eller fyller åt dig.

adaptrarna är för att de olika gängtyperna ska kunna anslutas till gasolsystemet i din bil och beroende på utförande passar de för olika situationer
skillnaden på en tankflaska och traditionell utbytesflaska är den att tillverkaren av tankflaskan har försett den med en avstängningsventil som gör att den inte kan stomfyllas, avstängningsventilen begränsar fyllnadsgraden till 85% vilket är reglerat i direktiv för gasolflaskor
hoppas detta förtydligar min tidigare skrivning, annars får du fråga på, bättre att frågeställningarna reds ut än att du svävar i okunskap i ett så viktigt ämne som hantering av gasol
 
F

F.d. 15832

Guest
Sv: Gasol eller LPG motorgas (fördelar/nackdelar)

Tack för all info i den här tråden, men går bet på följande.

Vad betyder "stomfyllning", undrar en som är "newbie" på området.

Mvh
Rolle
 

CarthagoAnders

HBK Medlem
Inlägg
829
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2024
Sv: Gasol eller LPG motorgas (fördelar/nackdelar)

stomfyllning innebär att flaskan fylls till 100% och att gasen inte ges det expansionsutrymme som krävs vid ev temperaturhöjning med påföljd att flaskan sprängs på grund av det stigande trycket

gasolvätska utvidgar sig 250ggr när den omvandlas från vätska till gas
 
F

F.d. 15832

Guest
Sv: Gasol eller LPG motorgas (fördelar/nackdelar)

OK, men hur kan 15% marginal vid fyllning, täcka in 250ggr utvidgning av gasolen???
Eller utvidgas inte gasen så mycket när man tar in flaskan från vinterkylan?

Matte var aldrig min starka sida. :eek:

Mvh
Rolle
 

CarthagoAnders

HBK Medlem
Inlägg
829
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2024
Sv: Gasol eller LPG motorgas (fördelar/nackdelar)

flaskan är också försedd med en säkerhetsventil som klarar av att evakuera överskottet av gas
den hydrauliska verkan hos vätskan som en temperathöjning innebär klarar den dock inte av om flaskan är stomfylld
det hela är sannolikt uträknat eller empiriskt utprovat, jag vet inte vilket, av myndigheterna som underlag för regelverket Svensk Författningssamling där detta finns reglerat

för övrigt kan tilläggas att rubriken på denna tråd inte är relevant, Motorgas kan aldrig ersätta Gasol även om det är samma produkt det handlar om
jag anar att trådskaparen har tänkt sig en diskussion om vilket som är bäst ur ett ekonomiskt perspektiv för den som avser att själv fylla sina P11 gasolflaskor med Motorgas
Motorgas är ett fordonsbränsle som beskattas som just ett fordonsbränsle och den som fyller sina gasolflaskor till husbilen/husvagnen för att använda det till uppvärmning/köpk/kylskåp/grill begår ett skattebrott

dessutom är det i Sverige inte tillåtet att överhuvud taget fylla gasolflaskor på en Motorgasmack av just dessa två skäl, riskerna för stomfyllning och skattereglerna
punkt

/Anders
 
F

F.d. 15832

Guest
Sv: Gasol eller LPG motorgas (fördelar/nackdelar)

Var det inte också så, att fyllningstrycket var mycket högre vid fyllning av motorgas till bil?

Mvh
Rolle
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Gasol eller LPG motorgas (fördelar/nackdelar)

Sammanblandning av termerna igen - Fordonsgas har högt tryck. Motorgas samma som LPG samma som gasol och alltså lågt tryck. Inga problem att fylla i därför avsedda flaskor (typ Wynen) eller tankar med överfyllningsskydd.

Vad avser skattebrott eller inte så så länge som man tar de hutlösa priserna som man tar för en PC-10 i fjällen ser jag brottet man begår när man tankar motorgas/LPG i stället som väldigt ringa. Nytt rekord på Q8 i Funäsdalen nu vid nyår 549 kr, vilket ger ett literpris på 25 kr. Som motorgas ca 8 kr.

Synd bara att det är så glest med motorgasmackar i Sverige. I Norge finns de överallt så i kombination med mycket högre fjäll så blir valet ofta ganska lätt vart man åker och skidar.
 

Hans Danderyd

FD HBK Medlem
Inlägg
120
Kommun
Danderyd
HBK-Nr
3003
Medlemskap
2021
Sv: Gasol eller LPG motorgas (fördelar/nackdelar)

Jag fick Bordatlas 2009 i veckan. Den har en mycket intressant artikel om gas och vad som gäller i Europa.
Det är en sak som förvånade mig efter att läst alla inlägg här. Det är absolut förbjudet att fylla icke fast monterade gasflaskor i Tyskland, men går bra utanför. De två flaskor man syftar på är Alugas och gröna Wynen med 80% överfyllningsskydd. Båda får positiva omdömmen. Något att tänka på.

Hälsningar
Hans
 
Toppen