• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Göstas Vinterresa 2021 - 22

Status
Stängd för vidare inlägg.

Stig Lifvendahl

HBK Medlem
Inlägg
85
Kommun
Lerum
HBK-Nr
25073
Medlemskap
2024
Hej Gösta, tråkigt att läsa om dina händelser. Får hoppas för din skull att det är slut på olyckor nu.
San Antonio camper camping i Altea kan jag varmt rekommendera. Kanske inte så stora platser men välskött och rent med trevlig och hjälpsam personal. Väl inhängnat så här känner man sig trygg. Tvättstugan fungerar "skitbra" hälsar frun
 

sandstroem

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12388
Medlemskap
2024
Glömde kommentera dina spännband igår så jag gör det nu.
De kommer säkerligen att förhindra att någon tar sig in genom dörrarna men tänk på att det också blir svårare att ta sig ut om något händer. Kanske har du tänkt på detta så att du kan rycka loss på något enkelt sätt, annars lägg fram en skarp kniv, att fippla med spännband är ju inte helt enkelt ens i vanliga fall

Hälsningar
Peter
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Glömde kommentera dina spännband igår så jag gör det nu.
De kommer säkerligen att förhindra att någon tar sig in genom dörrarna men tänk på att det också blir svårare att ta sig ut om något händer. Kanske har du tänkt på detta så att du kan rycka loss på något enkelt sätt, annars lägg fram en skarp kniv, att fippla med spännband är ju inte helt enkelt ens i vanliga fall

Hälsningar
Peter
Som jag nämnde tidigare så använder vi också spännband för de främre dörrarna och det blir ju svårt att utrymma via dessa dörrar. Bakvända bilstolar försvårar ju också utrymning via främre dörrarna. Nu gör det kanske inte så mycket, i alla fall om man sover bak i bodelen, för då bör man utrymma via något fönster nära bäddarna. I de flesta fall är ju största risken för brand i de mellersta delarna av bodelen och där bör man i så fall inte passera vid utrymning, även bodelsdörren är i detta fall många ggr olämplig som utrymningsväg. Tyvärr är vi ju så skapade att vi vid fara vill utrymma genom samma dörrar som vi är vana vid att passera, som vi känner väl till och känner oss trygga med. Därför är det viktigt att alltid göra sig bekant med utrymningsvägar, i det här fallet att man ”tränar” på hur man enkelt och snabbt kommer ut genom fönstret.
 

sandstroem

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12388
Medlemskap
2024
Hej,
vi har inte mobilt bankid på telefonerna, utan klarar oss hemma med bankid på fil på datorn. När vi kör iväg med husbilen tar vi med oss en bankdosa som ligger väl inlåst i det väl dolda kassaskåpet samt en surfplatta utan mobilt bankid. Skulle vi behöva betala någon/några räkningar (har antingen e-faktura eller får räkningarna i e-posten) när vi är ute med bilen plockar vi fram bankdosan och loggar in på surfplattan med den (vi har Länsförsäkringar bank), och sedan löser det sig. Vi har använt bankdosan på det sättet vid flera tillfällen när vi behövt betala större summor som t.ex. när vi bytte bil i våras. Då lånade vi bilfirmans dator, loggade in med bankdosan och betalade handpenningen lätt som en plätt. Vi har inte swish heller, ingen bank i telefonen om vi skulle bli av med den utan har hittills klarat oss med kort och som ovan med bankdosa och surfplatta.
Karin:wink:
Vill egentligen inte kapa Göstas tråd men kan inte låta bli.
Er ambition är säkerligen bra och funkar för er men den är baserad på en funktion, dosa i kassaskåp. Det är inte att rekommendera vi rekommenderar alltid minst dubbel säkerhet idag, vilket även Gösta hade, bank id + dosa. Men en dubbel säkerhet hjälper inte om man inte diffrentierar lösningarna ex dosan i säkerhetsskåpet + bank id på telefonen. Troligen är man inte i fordonet om det stjäls och då har man mobilen med bank id kvar eller vise versa. Svaga punkten här är när man sover då är alla alternativ på samma plats så jag rekommendear att ha en tredje, ex en gammal telefon med mobilt bank id hos något barn eller liknade, (abonnemang behövs inte wifi räcker). Då slipper du det besvär som drabbar Gösta nu, att få ut en ny lösning om det "skiter sig".
Detsamma gäller kreditkort, komplettera gärna med ett virtuellt kort som många erbjuder numera då har man i alla fall något att falla tillbaka på.

Hälsningar
Peter
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 17 fredag.

Tack alla för bra tips.

Tyvärr måste jag hitta på gömställen för värdesakerna. Jättetråkigt men världen består inte enbart av ärliga människor. Även jag behöver inse det nu. Läste i en annan tråd om en som hade satt för en plåt på nyckelhålet. Har man nyckel med fjärkontroll så funkar ju det så länge som battteriet är ok.

Lottie ringde som vanligt i morse och vi talade länge. Kl 10 var hon till Handelsbanken med en vanlig fullmakt och en sk framtidsfullmakt. Vår förhoppning var att Lottie skulle kunna få ut ett BankID, talsvar eller en dosa med plastkort.

Inget av detta fick hon. När det gäller framtidsfullmakt så står det i den att det skall gälla för ekonomiska transaktioner bl.a. Men Handelsbanken kräver att den kompletteras med en speciell bankfullmakt. Det visste inte vi.

Ett tips till er som har skrivit en framtidsfullmakt. Kolla med er bank om ni även behöver en speciell bankfullmakt.

Idag har jag mailat till min hyresvärd och informerat de om min situation. Jag bad de att maila hyresavierna både till mig och Lottie. Vilket de gjorde. Så nu kan Lottie betala hyran och få betalt av mig när jag kommer tillbaka till Sverige.

På em satt jag en stund i solen bredvid HB:n och läste ut min indianbok. Tog även en promenad i city där jag upptäckte att Santander Bank hade ett kontor. Skall gå dit på måndag och se om jag kan få ut några sedlar. Viket bör gå eftersom jag har ett konto där.

Tommy kom förbi och vi försökte att få igång min gamla mail. Men vi lyckades ej. Trots att Tele 2 hade sänt en kopia på simkortet som Jonas hade hämtat.

När Tommy gick tog jag kontakt med Tele 2. De sa att kortet blir aktiverat efter att ha suttit i en telefon i minst 20 min. Det sa inte personen som jag talade med i måndags. Så vi gör ett nytt försök i morgon em.

Talade som vanligt med Lottie i kväll om dagens övningar.

Körde inget idag.
 

keskendal

HBK Medlem
Inlägg
253
Kommun
Höör
HBK-Nr
4990
Medlemskap
2025
Vill egentligen inte kapa Göstas tråd men kan inte låta bli.
Er ambition är säkerligen bra och funkar för er men den är baserad på en funktion, dosa i kassaskåp. Det är inte att rekommendera vi rekommenderar alltid minst dubbel säkerhet idag, vilket även Gösta hade, bank id + dosa. Men en dubbel säkerhet hjälper inte om man inte diffrentierar lösningarna ex dosan i säkerhetsskåpet + bank id på telefonen. Troligen är man inte i fordonet om det stjäls och då har man mobilen med bank id kvar eller vise versa. Svaga punkten här är när man sover då är alla alternativ på samma plats så jag rekommendear att ha en tredje, ex en gammal telefon med mobilt bank id hos något barn eller liknade, (abonnemang behövs inte wifi räcker). Då slipper du det besvär som drabbar Gösta nu, att få ut en ny lösning om det "skiter sig".
Detsamma gäller kreditkort, komplettera gärna med ett virtuellt kort som många erbjuder numera då har man i alla fall något att falla tillbaka på.

Hälsningar
Peter
Hej,
Vill egentligen inte heller kapa Göstas tråd, men jag känner mig tvungen att svara. Jag håller med om att vi hamnar i knipa om bilen stjäls, men då måste man först komma in i den. Som jag skrev i en annan tråd har vi alltid framdörrarna säkrade med kedjor, inte spännband som kan skäras av med en vass kniv. Kedjorna tillåter en öppning på knappt 1 cm och för att öppna mer utifrån måste man använda antingen bultsax eller metallsåg. Men då har larmet börjat tjuta om vi inte är hemma eller också har Max börjar skälla om vi är hemma. Han hade även skällt om vi varit ute och han ensam hemma. Ingen vet ju hur stor och aggressiv hunden är. Alternativt kan man ge sig på bodelsdörren, men den är låst med ett stabilt monterat sjutillhållarlås om vi inte är hemma. Även här börjar larmet och/eller Max ge ljud ifrån sig så fort dörren öppnats någon mm, Max troligen redan vid inbrottsförsöket. Återstår fönstren, men jag misstänker att presumtiva tjuvar gett upp vid det här laget om bilen tjuter och hunden skäller. Vi har faktiskt bank id också, men på datorn som i och för sig finns med, men så väl undangömd att det tar lite tid att plocka fram den, därför föredrar vi dosa och surfplatta. Det finns flera anledningar till att vi inte har mobilt bank id och swish. En är risken att blir av med telefonen och då står man där om man inte kommer åt datorn. En annan är det svaga lösenordsskyddet - 4 siffror. Visserligen kan de kombineras X antal gånger men ändå. Mina övriga lösenord (och jag har flera) består av 10-18 tecken, stora och små bokstäver blandat tillsammans med siffror och tecken som ?, /, m.m.. Dessa är nästan omöjliga att knäcka och jag har mitt eget knep för att komma ihåg vilket lösenord som ska användas när, men det behåller jag för mig själv. Kreditkorten har vi alltid med oss så för att bli av med dem måste vi bli rånade. Dessutom har jag tagit bort Blipp och spärrat alla kort utom ett för köp utomlands. Och vilket det är, samt vilken kod som hör till vilken kort vet ju inte en rånare. Men att ta ut kontanter i en bankomat utomlands funkar även om kortet är spärrat för köp.
Det är lite krångligare på vårt sätt utan både mobilt bank id och swish men det har funkat i snart 40 år och vi hoppas det kommer att funka så länge vi orkar köra med husbil (vi är 75+ och 80+). Sedan har vi också lagt alla nödvändiga utgifter som nätavgift, vatten, sophämtning (vi bor i villa), telefon med bredband samt skatten på husbilen på autogiro, så vi slipper tänka på dem när vi är ute. Övriga räkningar får vi som e-faktura eller i e-posten, så det är bara att gå in på banken i slutet på varje månad och signera de räkningar som inte är på autogiro.
Karin:wink:
Karin
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
328
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Flera inlägg ovan..t ex keskendal...mm... berör ett väldigt intressant o viktigt område.... hur gör jag för att sköta mina affärer o räkningar vid lite längre resor? Kanske särskilt viktigt utomlands. Hur lägger man upp..den bästa planen för...när det värsta händer? Om jag blir av med allt? Telefoner datorer.... kort pass id - handlingar.
Kanske läge att starta en ny tråd o ev flytta några inlägg härifrån?
Tråden behöver en bra rubrik!
En sak är..så här gör jag... men vilket är det omptimala sättet ?
.....................
Ps.. fick själv inbrott i Italien för några år sedan. Det lilla kassaskåpet bräcktes upp i sidan . så lita inte på dessa ! ! !
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
Vill egentligen inte kapa Göstas tråd men kan inte låta bli.
Er ambition är säkerligen bra och funkar för er men den är baserad på en funktion, dosa i kassaskåp. Det är inte att rekommendera vi rekommenderar alltid minst dubbel säkerhet idag, vilket även Gösta hade, bank id + dosa. Men en dubbel säkerhet hjälper inte om man inte diffrentierar lösningarna ex dosan i säkerhetsskåpet + bank id på telefonen. Troligen är man inte i fordonet om det stjäls och då har man mobilen med bank id kvar eller vise versa. Svaga punkten här är när man sover då är alla alternativ på samma plats så jag rekommendear att ha en tredje, ex en gammal telefon med mobilt bank id hos något barn eller liknade, (abonnemang behövs inte wifi räcker). Då slipper du det besvär som drabbar Gösta nu, att få ut en ny lösning om det "skiter sig".
Detsamma gäller kreditkort, komplettera gärna med ett virtuellt kort som många erbjuder numera då har man i alla fall något att falla tillbaka på.

Hälsningar
Peter
ja men det ska underhållas ell förnyas ? är ju inte livslånga ! när du väl behöver den så har den förfallit och då skiter det sig i alla fall ! vi är alldeles för känsliga för tekniska störningar typ stöld av diverse prylar ? snart kan du inte gå på toa utan en app ? gör som björnen skit i skogen !
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 19 lördag.

Jag har inga problem med att ni skriver i min tråd, så länge det har anknutning till det som jag själv skriver om.
Alltid bra med nya infallsvinklar och synpunkter.

Lottie ringde som vanligt vid sextiden. Vi talade en hel del om mitt problem att komma in på min mail som jag hade före inbrottet. Lottie skapade en ny mail till mig för några dagar sedan. Som jag hittils endast har använt till försäkringsbolaget, hyresvärden och Lottie.

Efter fm-fikat tar jag fram cykeln och cyklar mot Calpe på N 332 kör inte ända fram utan vänder i ett litet samhälle.

IMG_20211218_091120.jpg

Tar en kort sväng till havet.

IMG_20211218_090521.jpg

När jag promenerade i city igår em såg jag dessa cykelställ.

IMG_20211217_150939.jpg

De ser ju fantastiskt bra och säkra ut. Där bakhjulet är helt skyddat och en lång kedja kan användas för att låsa fast framhjulet och hela cykeln.

IMG_20211217_150946.jpg

Sverige är inte alltid bäst i klassen!

När jag kom hem igen ser jag att två skåpbilar har ockuperat två av våra sex markerade HB platser.

IMG_20211218_113825.jpg

Det är ju tråkigt när det finns gått om andra p - platser.

Ifrån parkeringen ser man en apelsinlund.
IMG_20211217_101946.jpg


Åt andra hållet den stora och mangnifika kyrkan i gamla stan.

IMG_20211218_125724.jpg

Efter lunch kom Tommy. Vi kör ner till city för att besöka en internetaffär. Mannen där lyckas på några enstaka minuter få igång min mail som jag använde före stölderna för en vecka sedan.

Väl hemma igen kontollerar vi att det även fungerar i HB:n.

Typiskt nog så gick det ej. Att det fungerade i affären berodde nog på att han använde sin wifi.

Tommy försöker länge både på telefon och laptopen. Till slut gick det vägen.

Mycket tack Tommy för all tid och hjälp.

Utan dig vet jag ej hur det här hade gått. Att köpa de nya grejorna är väl en sak. Men att få bra saker med min bristande kunskap i spanska är nogot helt annat.

Nu har vi bara kvar problemet med förardörrens lås, som vi hoppas blir åtgärdat på måndag.

Körde inget i dag heller.
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Hej,
Vill egentligen inte heller kapa Göstas tråd, men jag känner mig tvungen att svara. Jag håller med om att vi hamnar i knipa om bilen stjäls, men då måste man först komma in i den. Som jag skrev i en annan tråd har vi alltid framdörrarna säkrade med kedjor, inte spännband som kan skäras av med en vass kniv. Kedjorna tillåter en öppning på knappt 1 cm och för att öppna mer utifrån måste man använda antingen bultsax eller metallsåg. Men då har larmet börjat tjuta om vi inte är hemma eller också har Max börjar skälla om vi är hemma. Han hade även skällt om vi varit ute och han ensam hemma. Ingen vet ju hur stor och aggressiv hunden är. Alternativt kan man ge sig på bodelsdörren, men den är låst med ett stabilt monterat sjutillhållarlås om vi inte är hemma. Även här börjar larmet och/eller Max ge ljud ifrån sig så fort dörren öppnats någon mm, Max troligen redan vid inbrottsförsöket. Återstår fönstren, men jag misstänker att presumtiva tjuvar gett upp vid det här laget om bilen tjuter och hunden skäller. Vi har faktiskt bank id också, men på datorn som i och för sig finns med, men så väl undangömd att det tar lite tid att plocka fram den, därför föredrar vi dosa och surfplatta. Det finns flera anledningar till att vi inte har mobilt bank id och swish. En är risken att blir av med telefonen och då står man där om man inte kommer åt datorn. En annan är det svaga lösenordsskyddet - 4 siffror. Visserligen kan de kombineras X antal gånger men ändå. Mina övriga lösenord (och jag har flera) består av 10-18 tecken, stora och små bokstäver blandat tillsammans med siffror och tecken som ?, /, m.m.. Dessa är nästan omöjliga att knäcka och jag har mitt eget knep för att komma ihåg vilket lösenord som ska användas när, men det behåller jag för mig själv. Kreditkorten har vi alltid med oss så för att bli av med dem måste vi bli rånade. Dessutom har jag tagit bort Blipp och spärrat alla kort utom ett för köp utomlands. Och vilket det är, samt vilken kod som hör till vilken kort vet ju inte en rånare. Men att ta ut kontanter i en bankomat utomlands funkar även om kortet är spärrat för köp.
Det är lite krångligare på vårt sätt utan både mobilt bank id och swish men det har funkat i snart 40 år och vi hoppas det kommer att funka så länge vi orkar köra med husbil (vi är 75+ och 80+). Sedan har vi också lagt alla nödvändiga utgifter som nätavgift, vatten, sophämtning (vi bor i villa), telefon med bredband samt skatten på husbilen på autogiro, så vi slipper tänka på dem när vi är ute. Övriga räkningar får vi som e-faktura eller i e-posten, så det är bara att gå in på banken i slutet på varje månad och signera de räkningar som inte är på autogiro.
Karin:wink:
Karin
Lösenord olika med 10-18 tecken , symboler o siffror. Olika för varje inlogg kan du dem utantill. Eller är det som för de flesta nedskrivet?
 

keskendal

HBK Medlem
Inlägg
253
Kommun
Höör
HBK-Nr
4990
Medlemskap
2025
Lösenord olika med 10-18 tecken , symboler o siffror. Olika för varje inlogg kan du dem utantill. Eller är det som för de flesta nedskrivet?
Hej,
jag kan dem utantill, men för säkerhets skull om något skulle hända mig och barnen måste ta över så finns de nedskrivna och i säkert förvar, var behåller jag för mig själv.
Karin:wink:
 

keskendal

HBK Medlem
Inlägg
253
Kommun
Höör
HBK-Nr
4990
Medlemskap
2025
ja men det ska underhållas ell förnyas ? är ju inte livslånga ! när du väl behöver den så har den förfallit och då skiter det sig i alla fall ! vi är alldeles för känsliga för tekniska störningar typ stöld av diverse prylar ? snart kan du inte gå på toa utan en app ? gör som björnen skit i skogen !
Hej,
hur det är med dosan vet jag inte riktigt, men den kanske måste förnyas eller få nytt batteri någon gång. Hittills har vi inte behövt det, men det kanske beror på att vi använder den ganska lite. Vi har ju två dosor, en var, så skulle den ena lägga av kan vi använda den andra tills vi fixat en ny.
Vad gäller bank id så vet jag att många banker vill att man ska använda mobilt sådant och därför måste det på fil förnyas varje halvår. Inte så hos Länsförsäkringar som vi har. Där varar varje bank id på fil i 3 år. Vi ska förnya våra i mars nästa år, men det är ju inget som hindrar att vi förnyar dem tidigare om vi skulle få för oss att ge oss iväg på en längre resa innan dess.
Sedan håller jag med om att vi, framför allt här i Sverige, håller på att bli slavar under tekniken. T.o.m. bankerna är oftast kontantlösa nu för tiden här hemma. Men det ställer ju till problem vid t.ex. strömavbrott. Har ett trevligt kåseri från Björn som är ordförande i företagarföreningen här i Höör. Han var på Österlen för ett par år sedan och skulle fika när elen la av. Restaurangen i fråga accepterade motvilligt kontanter som han hade med sig, men ett större sällskap som tänkt sig äta lunch där fick gå hungriga därifrån, för de hade bara swish och kort och inget av detta fungerade när det var strömlöst. Vi kanske skulle tänka om lite där och acceptera kontanter, åtminstone när inget annat fungerar. Men det kräver ju att vi alla har kontanter med oss, vilket vi har - inga större summor men vi klarar en lunch ute i alla fall.
Karin :wink:
 

matse

HBK Medlem
Inlägg
510
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
18844
Medlemskap
2024
Vill egentligen inte kapa Göstas tråd men kan inte låta bli.
Er ambition är säkerligen bra och funkar för er men den är baserad på en funktion, dosa i kassaskåp. Det är inte att rekommendera vi rekommenderar alltid minst dubbel säkerhet idag, vilket även Gösta hade, bank id + dosa. Men en dubbel säkerhet hjälper inte om man inte diffrentierar lösningarna ex dosan i säkerhetsskåpet + bank id på telefonen. Troligen är man inte i fordonet om det stjäls och då har man mobilen med bank id kvar eller vise versa. Svaga punkten här är när man sover då är alla alternativ på samma plats så jag rekommendear att ha en tredje, ex en gammal telefon med mobilt bank id hos något barn eller liknade, (abonnemang behövs inte wifi räcker). Då slipper du det besvär som drabbar Gösta nu, att få ut en ny lösning om det "skiter sig".
Detsamma gäller kreditkort, komplettera gärna med ett virtuellt kort som många erbjuder numera då har man i alla fall något att falla tillbaka på.

Hälsningar
Peter
Du behöver ingen extra lur hos någon.
Någon du litar på kan ha även ditt bankid i sin lur... Funkar fint även om banken säger no no....
 

ThomasA

HBK Medlem
Inlägg
4.195
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
15030
Medlemskap
2024
[.....mitt problem att komma in på min mail som jag hade före inbrottet. Lottie skapade en ny mail till mig för några dagar sedan. Som jag hittils endast har använt till försäkringsbolaget, hyresvärden och Lottie.]

Tråkigt att bli av med dator och mail. Det skapar ofta väldigt mycket jobb att återskapa. Ett tips jag vill ge dig är att installera mail med IMAP i stället för POP.
Skillnaden är denna: POP sparar alla mail på den lokala datorn. Detta gör att när datorn stjäls eller crashar, förlorar man alla mail på datorn. Endast backup på separat media kan hjälpa.

Med IMAP sparas alla mail hos mailleverantörens server. Skulle datorn försvinna skaffa man en ny dator, installerar mailklienten igen och vips tankas alla mail ner igen. Har man dessutom dator, padda och telefon med mail, är alla dessa synkroniserade. Tar man bort ett mail försvinner detta på alla datorerna.

Men du kanske redan har IMAP-protokoll och då kan du glömma ovanstående.
Ha det bra på resan.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Vissa inlägg / kommentarer har varit mycket långa och ibland gått en del utanför det som jag har skrivit.

JanneB skapade tråden: Husbilsinbrott - vad ska / bör göras eller undvikas.

Där tycker jag att vi kan föra en diskussition om dessa broblem som gäller hur vi skall förebygga inbrott och hur vi förvarar våra värdesaker i kassaskåp mm.

Skalskydd med larm eller att sätta för en plåt ovanpå ett nyckelhåll och enbart använda en fjärrnyckel. Man kanske skall köpa en eller två extra nycklar med fjärrlåsfunktion. Varav en kan gömas någonstans i eller under HB:n.

Det finns ju många olika lösningar på hur vi skall undvika inbrott. Kedjor, spännband eller extra sjutillhållarlås.

Korta kommentarer och info om olika förslag på lösningar ser jag gärna att ni skriver i min tråd. Det kan vara mycket värdefullt för mig och kanske även för andra. Men håll er till ämnet tack.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Tyvärr är det så att för att helt undvika inbrott i husbil eller personbil så ska man inte ha någon.
Det spelar egentligen ingen roll vad du har för larm eller extralås. Vill tjuven in så kommer de tyvärr både in och ut på väldigt kort tid :-(
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Det finns ju en passande låsanordning ”Thule Door Lock” att sätta på insidan dörren anpassat för resp bil?
har alltid telefon o bankkort i en väska under kudden när jag sover
 
Senast ändrad:

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
Hej Gösta ! skönt att det rullar på för dig i alla fall ! saker börjar komma på plats ! man ska nog passa sig för att gömma nycklar i ell under hb på konstiga ställen ? dels kan de ju ramla bort osv sen tror jag inte något FB skulle vilja höra att man hade gömt nyckel på nåt visst ställe ? Hopaas det löser sig med ditt dörrlås imorg ? Lycka till !
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Men Hallå!!
Har ni inte uppmärksammat Göstas vänliga, men bestämda önskan att ni inte skall förstöra hans intressanta reseberättelse,
med sånt som inte har med trådens ämne/rubrik att göra.

JanneB, har till och med skapat en ny tråd i ämnet ”inbrott i husbil”, för att inte förstöra Göstas tråd.

Om vi försöker hålla oss till ämnet och bara kommentera i tråden med inlägg som är relevanta för tråden, så blir det bättre för alla oss som följer Göstas skrivande.

Hoppas att webb är snäll och rensar i tråden, flyttar de aktuella inläggen till den speciellt kreerade tråden.

Tommy
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen