• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Göstas Vinterresa 2021 - 22

Status
Stängd för vidare inlägg.

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 20 söndag.

När jag pratade med Lottie i morse så slocknade lampan och displayerna blev helt svarta.

Att fricampa ett par dagar, utan att starta motorn, är inga problem. Men denna vecka har jag nästan inte kört alls så nu tog batteriet slut ca kl 6,30.

Jag hade redan igår kväll sagt till Tommy att jag förmodligen flyttar till Sant Antonio Camp /ställplats. För förutom el så är den stora vattentanken nästan slut. Brukar fylla på färskvatten på bensinstationer eller särskillda serviceställen.

Men det kan ju även vara skönt att koppla av på ett inhängnat område några dagar efter förra helgens objudna besök.

Efter fm fikat så kör jag i soluppgångens stund

IMG_20211219_083922.jpg

till Repsol i Benidorm för att köpa lpg, eftersom det var det närmaste som appen myLPG.eu visade. Fick i 18,144 liter à 0,90 Euro per liter. Det var alltså nästan helt tomt i den burken. Ungefär 9 sek per liter, i Nyköping kostar det 10 sek och hos Gasolfyllarna 11,85.

Efter det så körde jag till ställplatsen i Altea. Checkade in vid 9,30 tiden, det fanns flera lediga plattser. Fick plats nr 33. Efter att ha parkerat efter anvisningen omedelbart till höger om den markerade tomtlinjen tog jag fram min vattenslang och kopplade upp mig med färskvattenkranen på andra sidan vägen, behövde bara anvanda en av mina två slangar. D.v.s. nära och bra plats för ändamålet.

Efter lunch, som intogs i solstolen, tog jag en promenad i området.

IMG_20211219_103550.jpg

Såg tre svenskreggade, två norska, några franska, tyska, belgiska och ca 20 holländska HB.
Utsikten mot havet ifrån min plats.

IMG_20211219_110530.jpg
På en tar jag en promenad utefter havet.
IMG_20211219_133056.jpg
Ser ett flertal segelbåtar.




IMG_20211219_130628.jpg
Något har gått fel. Jag kommer inte åt den högra sidan av texten. Hela bilden är föskjuten till höger.

På kvällspromenad i området

IMG_20211219_184043.jpg


IMG_20211219_184720.jpg

Med det stöd som jag har fått av Lottie, Tommy och Carola så kan jag lägga det här bakom mig och fortsätta min husbilsresa som det var tänkt.

Körde 2,1 mil.
 

Bilagor

  • IMG_20211219_133100.jpg
    IMG_20211219_133100.jpg
    2,7 MB · Visningar: 79
  • IMG_20211219_183729.jpg
    IMG_20211219_183729.jpg
    3,5 MB · Visningar: 85
Senast ändrad:

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
Hej Gösta ! skönt att det rullar på för dig i alla fall ! saker börjar komma på plats ! man ska nog passa sig för att gömma nycklar i ell under hb på konstiga ställen ? dels kan de ju ramla bort osv sen tror jag inte något FB skulle vilja höra att man hade gömt nyckel på nåt visst ställe ? Hopaas det löser sig med ditt dörrlås imorg ? Lycka till !
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Hej Gösta ! skönt att det rullar på för dig i alla fall ! saker börjar komma på plats ! man ska nog passa sig för att gömma nycklar i ell under hb på konstiga ställen ? dels kan de ju ramla bort osv sen tror jag inte något FB skulle vilja höra att man hade gömt nyckel på nåt visst ställe ? Hopaas det löser sig med ditt dörrlås imorg ? Lycka till !

FB = försäkringsbolag behöver inte veta att man har gömt en nyckel. När jag körde lastbil i Sverige så var det vanligt att man som chaffis gömde nyckel så att nästa chaffis kan ta bilen när hen skulle avlösa.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 21 måndag 20 / 12.

Vaknar upp efter en lugn natt på ställplatsen.

På fm cyklar jag till Santander bank för att försöka få ut sedlar ifrån mitt konto. Eftersom Santander bank ger ränta ifrån första kronan så har jag öppnat ett konto i Sverige. Handelsbanken och många andra svenska storbanker ger ingen ränta på insatt kapital. Därför använder jag kontot i Handelsbanken mest som transaktionskonto.

Men tyvärr så fick jag inga sedlar. Jag försökte att förklara att jag har ett konto i Santander bank i Sverige. Men det hjälper inte för det är olika juridiska bolag. Jag har inget bankkonto i Spanien och de kunde inte föra över pengar mellan länderna.

Jaha ja då var vi där igen med vardagslivets små förtretligheter.

Eftersom jag inte har något bankID eller dosa med plastkort så kommer jag inte åt mina pengar i handelsbanken med mindre än att jag reser tillbaka till Sverige för att skaffa det. Vilket jag inte har för avsikt att göra före april. Så jag kommer att handla med mina kreditkort.

Måste sålunda låna pengar nu och betala tillbaka i april.

Efter cykelturen tar jag fram min solstol med benpall och ett litet bord. Sen lagar jag lunch som jag äter ute i solen. Det är varmt och skönt. Endast kortbyxor behövs idag.

Läser i min bok, "Svart eko" av Michael Connelly. Som är en kriminalare som utspelar sig i Kalifornien. Har nyligen börjat med denna bok, verkar att vara rätt bra.

På em går jag runt och talar med några svensakar här på ställplatsen. Tack alla för trevliga samtal.

Jag ser att några HB åker till en betongplatta en stund. Förmodligen för att tömma gråvatten. Ser även att en HB tar fram en vattenslang och tvättar bilen på samma platta.

Så när den HB lämnar och solen har slutat att skina på min tomt kör jag dit för att tömma gråvatten och tvätta min HB. Luktar inget vidare, efter ca en vecka i stillastående bil. Men gråvattnet försvinner / späds snabbt ut eftersom jag spolar ordentligt. Hade tänkt tvätta bilen i Linköping innan jag lämnade landet, men det var för kallt i november.

På kvällen talade jag med Tommy. Låssmeden väntar på en del som grossisten inte hade på lagret. Så jag får vänta ytterligare några dagar innan förardörren blir lagad. Förhoppningsvis innan julafton.

Körde inget idag förutom att jag flyttade HB:n kanske 2 x 30 meter. Men cyklade in till city.
 
Senast ändrad:

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 22 tisdag 21 / 12

Natten till idag var den längsta i år. Nu blir dagarna längre igen. Fast det börjar försiktigt med 1 min i taget.

Kl 09 cyklar jag iväg efter kusten til grannkommunen Albir.

IMG_20211221_090316.jpg

Ser på två ställen några som har utegympa.

IMG_20211221_091435.jpg


Resten av dagen sitter jag mest i min solstol. Åter lunch och läser i min bok. På em kom Tommy förbi.


Rinde åter igen till mitt bankkontor i Tyresö. De har nu spärrat mitt BankID och dosan med plastkortet. De kunnde även tala om vilka E-fakturor som hade kommit. Bara kreditkorten som har +saldo så jag behöver inte godkänna något, tack och lov.

Tack Tommy för besöket, det var mycket trevligt. Jag talar även med några grannar. Men är mest för mig själv.

Tack Bosse för alla tips om var man handlar bäst, speciellt fisk och skaldjur.

Foto fråm Albir mot Altea, taget på fm, idag.

IMG_20211221_091844.jpg

Det är otroligt mycket stenar vid stranden.

Just nu sitter jag vid receptionen och använder deras wifi, för här kostar det inget. Men vid HB tar de betalt. Hur de nu kan skilja på det vet jag ej.

Mitt på dagen var det sol och varmt. Nu vid 17 - tiden är det mulet och kyligt.

Körde inget idag
 
Senast ändrad:

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 23 onsdag 22 / 12

På morgonen googlar jag på var Consumaffären ligger placerad. Det är inte så långt ifrån campingen. De öppnar kl 09. Så vid den tiden startar jag min cykelresa dit.

Stannar vid receptionen och säger att jag tycker att det är en bra camping och frågar om jag kan få stanna ytterligare en tre / fyra dagar. Blev lite bryderi. Mannen / ägaren bläddrar i sina papper och säger att han har många reservationer. Vi kan väl kolla i morgon för det är ok med ytterligare ett dygn.

Jaha ja. Jag som började att trivas här och tänkte stanna över julhelgen även om låset till förardörren blir lagat innan julafton.

Har ju nu insett att det finns vissa fördelar med att stå här och på campingar i övrigt. T.ex. när man börjar tala med folk som har stått här i många månader och har lärt sig var man handlar de bästa matvarorna. Vissa livsmedel på Consum vissa på Carrefour andra på Merecadonna eller om man vill ha svenska varor så finns det speciella affärer för det.

Jag som oftas endast står på fricamping en eller två nätter missar det ibland / ofta. Visserligen återkommer jag till fricampingar som jag har varit till tidigare och lär mig var jag skall handla så småningom. Men kontakterna på en camping är ju värdefull, har jag nu insett. Tack alla här som har gett mig fina tips.

Ovanstående har inget med mitt beteende som fricampare att göra efter inbrottet för en vecka sedan. När låset väl är fixat kommer jag att åka söderöver och fricampa ibland när det är möjligt. Dock ej på bensinstationer mellan långtradare. Även Lottie har nu omvärderat "trygheten" mellan de stora ekipacen. För de skymmer ju sikten så att inbrottstjuvar ofta kan jobba ostört.

Dagens övning:

Cykla till Consum i Altea och handla Lubina (havsabborre) efter rekommendation av Bosse här på campingen. Köpte även andra livsmedel och en åtta liters vattenflaska, som jag ställde i korgen framme vid styret. Var lite fundersam i affären men det gick bra. Övriga livsmedel placerade jag i mina väskor i bak.

Fisken kostade 6,95 euro per kg i råvikt och ofillead. Jag bad naturligtvis om att få den filead, vilket jag fick. Det blev lunchen i dag. En fantastisk god fisk som jag gärna rekommenderar.

Idag har det varit mulet hela dagen nästan. Blev lite sol på em, dock ej på min tomt. P.g.a. att träd skymde.

Lottie ringde efter k l17 och vi talade en lång stund som vanligt.

Vid 18 ringde Tommy och sa att min låskolv hade anlänt till verkstaden. Så han hämtar mig i morgon kl 11. Vilket passar utmårkt eftersom jag ev ej får stanna kvar här över julhelgen. Så nu ikväll har jag ställt in cykeln och solstolen mm i garaget. I morgon blir det "vattenövningar" och utcheckning.

Äntligen blir bilen hel igen.

Färden söderöver börjar imorgon em.

Körde inget idag heller.
 
Senast ändrad:

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sådärja, nu har jag just vinkat av Gösta vid verkstan.
F0B5646D-7381-4182-BA6D-A514A3F310E5.jpeg
Bilen har fått en ny låskolv, allt fungerar på bilen. Tankarna som skall vara tomma är tömda och tvärtom, de som skall vara fulla är fyllda. Precis som det skall vara när man startar en resa och nu är Gösta på väg söderut, nästa stopp planerar han någonstans i området kring Mazzarón.

Trevlig fortsatt resa Gösta, vi ses…..

Tommy
 
Senast ändrad:

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 24 torsdag 23 / 12

Idag är det äntligen avresedagen. Altea är en fin och trevlig stad. Framförallt med det godhjärtade paret Tommy och Carola. Utan er hade min vistelse här varit mycket bekymmersam.

Efter frukost kopplade jag ur den externa elen och tar fram min vattenslang för att fylla upp den stora tanken. Går även till receptionen för att betala för mina fyra nätter á 18 Euro samt för 18 kw el á 0,5 euro. Elkabeln var bara isatt på kvällar och nätter. När det blev ljust fick jag gratis el ifrån den stora gula "lampan" i himlen. Eftersom jag har investerat i solceller så vill jag använda dessa.

Körde även ut från min tomt för att tömma gråvattnet på betongplattan i närheten. Tömde naturligtvis även toaburken på därför avsedd plats och spolade rent i burken och i avloppet. Rent och snyggt blev det innan jag lämnade stället.

Sen backade jag in på min tomt och väntade till Tommy kom kl 11, som avtalat.

Nu körde vi till verkstaden i varsin bil. Under tiden som en anställd sätter in en ny låskolv, den skadade gick ej att reparera, så bjuder jag Tommy på en fika, i närheten.

Låskolven med en nyckel kostade 150 euro, 2,5 timmars arbete á 38 euro minus 8 % HBK rabatt, IVA ( som jag tolkar som moms) 49,85 blev totalt 287,25 euro.

Efter att ha betalt fakturan så tackar jag Tommy så mycket för all hjälp under mer än en vecka. Tommy tog ett foto innan han åkte vidare.

Nu äntligen fortsatte färden söderöver, dock endast till Torreviejea. Beräknad körtid enligt min gps drygt 90 min. Men jag kör för det mesta saktare än vad gps anger - så ca två timmar. Sen letade jag efter de fina grusplanerna utmed kusten i utkanten av city. Där det för två år sedan stod många HB, nu ingen als. Hittade till slut dessa fina ställen.

IMG_20211223_160951.jpg

IMG_20211223_161020.jpg
Men även en flertal skyltar som förbjöd motorfordonstrafik och stod mellan 30 och 40 meter ifrån gatan. Upptill i mitten står skylten, I Sverige har jag lärt mig att det som står på skylten gäller bakom ej framför och bakom. Så jag anser att jag har parkerat lagligt, liksom Pb 1 bredvid mig har gjort. Det kom flera Pb 1 under tiden som jag promenerade i området.

IMG_20211223_162150.jpg

På denna bild är skylten till höger, med texten emot gatan.

När det blev mörkt påbörjade jag matlagning. Då knackade det på rutan och en man med hund sa att det är camping förbjuden här och polisen brukar skriva ut böter på morgonen. Jag tackade för upplysningen. Såg att en polisbil körde förbi på gatan, utan att komma till mig.

Efter att jag hade ätit färdigt körde jag därifrån för att leta reda på en annan plats för natten.

IMG_20211223_202529.jpg

Nu har jag parkerat på den stora genomfartsgatan vid stranden, Avida de los Habanera, här är det upplyst och bussar passerar tätt förbi
med jämna mellanrum.

IMG_20211223_202427.jpg

Det blev en vanlig gatuparkering. Vilket inte kan vara olagligt, hoppas jag.

Körde 13,8 mil idag.

I morgon är det julafton så jag vill nu passa på att önska alla

En God Jul.
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.609
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Dag 24 torsdag 23 / 12

Idag är det äntligen avresedagen. Altea är en fin och trevlig stad. Framförallt med det godhjärtade paret Tommy och Carola. Utan er hade min vistelse här varit mycket bekymmersam.

Efter frukost kopplade jag ur den externa elen och tar fram min vattenslang för att fylla upp den stora tanken. Går även till receptionen för att betala för mina fyra nätter á 18 Euro samt för 18 kw el á 0,5 euro. Elkabeln var bara isatt på kvällar och nätter. När det blev ljust fick jag gratis el ifrån den stora gula "lampan" i himlen. Eftersom jag har investerat i solceller så vill jag använda dessa.

Körde även ut från min tomt för att tömma gråvattnet på betongplattan i närheten. Tömde naturligtvis även toaburken på därför avsedd plats och spolade rent i burken och i avloppet. Rent och snyggt blev det innan jag lämnade stället.

Sen backade jag in på min tomt och väntade till Tommy kom kl 11, som avtalat.

Nu körde vi till verkstaden i varsin bil. Under tiden som en anställd sätter in en ny låskolv, den skadade gick ej att reparera, så bjuder jag Tommy på en fika, i närheten.

Låskolven med en nyckel kostade 150 euro, 2,5 timmars arbete á 38 euro minus 8 % HBK rabatt, IVA ( som jag tolkar som moms) 49,85 blev totalt 287,25 euro.

Efter att ha betalt fakturan så tackar jag Tommy så mycket för all hjälp under mer än en vecka. Tommy tog ett foto innan han åkte vidare.

Nu äntligen fortsatte färden söderöver, dock endast till Torreviejea. Beräknad körtid enligt min gps drygt 90 min. Men jag kör för det mesta saktare än vad gps anger - så ca två timmar. Sen letade jag efter de fina grusplanerna utmed kusten i utkanten av city. Där det för två år sedan stod många HB, nu ingen als. Hittade till slut dessa fina ställen.

Visa bilaga 219466

Visa bilaga 219469
Men även en flertal skyltar som förbjöd motorfordonstrafik och stod mellan 30 och 40 meter ifrån gatan. Upptill i mitten står skylten, I Sverige har jag lärt mig att det som står på skylten gäller bakom ej framför och bakom. Så jag anser att jag har parkerat lagligt, liksom Pb 1 bredvid mig har gjort. Det kom flera Pb 1 under tiden som jag promenerade i området.

Visa bilaga 219471

På denna bild är skylten till höger, med texten emot gatan.

När det blev mörkt påbörjade jag matlagning. Då knackade det på rutan och en man med hund sa att det är camping förbjuden här och polisen brukar skriva ut böter på morgonen. Jag tackade för upplysningen. Såg att en polisbil körde förbi på gatan, utan att komma till mig.

Efter att jag hade ätit färdigt körde jag därifrån för att leta reda på en annan plats för natten.

Visa bilaga 219474

Nu har jag parkerat på den stora genomfartsgatan vid stranden, Avida de los Habanera, här är det upplyst och bussar passerar tätt förbi
med jämna mellanrum.

Visa bilaga 219473

Det blev en vanlig gatuparkering. Vilket inte kan vara olagligt, hoppas jag.

Körde 13,8 mil idag.

I morgon är det julafton så jag vill nu passa på att önska alla

En God Jul.
Tack för trevliga rapporter, God Jul till dig oxå ‍
 

sandstroem

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12388
Medlemskap
2024
Härligt att hänga med Gösta, du finner alltid lösningar.
För mig innebär en gatuparkering bara huvudbry om att man måste fixa något annat dagen därpå och inte får sova ut i lugn och ro. Kan inte riktigt lika mig med dina morgonvanor, det är en pest för mig att stå upp 06:00 när jag jobbar.. men 'den glade bagaren' har väl satt sin rutin
Önskar dig en riktigt God Jul, nyår tar vi längre fram
Här på västkusten har vi ca 3-5cm nysnö och jag joggade i ett fantastiskt väder runt lunchtid idag.
Hälsningar
Peter
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 25 fredag 24 / 12 Julafton i Sverigen men vanlig arbetsdag i Spanien.

I morse när Lottie ringde kl 05,20, en timme tidigare än vanligt, hade hon redan öppnat julklappen ifrån mig. Det var ju extremt tidigt, eller hur?

Klappar brukar ju utdelas på em, men är man ensam så får man väl göra som man vill!

Natten har varit lugn på den stora välupplysta gatan i Torrevieja. Körde därifrån vid niotiden efter en speciel fm fika med marsipanstollen inköpt i Lubeck den andra dec. Sött och gott efter smörgåsarna, åt bara en skiva stollen. Resten får bli vid de andra två juldagarna.

IMG_20211224_082751.jpg

Kollade på listan över husbilsplatser för lämpliga nattläger i Almeria och några orter längre västerut. Hittade tre platser i Almeria varav en som Lottie och jag har stått på tidigare, efter ett tips ifrån Plastpelle. Tack Pelle!

Ställde in gps-en på Mazarron. För där skall det finnas en bra plats vid havet som Lottie och jag tidigare hade stått ett par nätter på.

När jag kom fram hittade jag inte till den tänkta platsen. För ack så fel jag hade. Stannade i ett handelsområde och tittade i Fotoboken som min kära särbo hade lagt ner mycket tid och arbete med.

IMG_20211224_174626.jpg

IMG_20211224_174701.jpg

Hon har gjort en fotobok efter varje resa.

Det var till playa Mazagon som jag avsåg. Men den orten ligger långt västerut. Så dit kommer jag förmodligen till i nästa vecka.

Nåväl minnet är inte alltid det bästa, men det ordnar sig i sinom tid. Nu ändrade jag planen för dagens slutmål till Ameria, bakom konseerthuset.

Tankade på Repsol i Almeria för 1,294 vilket är det billigaste i Spanien som jag har tankat. Såg idag att det fanns för 1,19x på en automatstation.

När jag anlände var det 24 HB där och flera tillkom senare. Här får det nog plats flera hundra HB med fem meters lucka åt alla håll.

IMG_20211224_160542.jpg

IMG_20211224_160552.jpg

Efter att ha suttit bakom ratten i flera timmar var det skönt med en promenad på em. Köpte ett mörkt bröd i en liten butik innan jag gick ner till det blåsiga havet. Där såg jag tre st surfare, som fick bra fart.

IMG_20211224_162419.jpg

Gick även en bit på strandpromenaden.

IMG_20211224_162217.jpg

IMG_20211224_162150.jpg

Stannar nog två / tre nätter här om det blir soligt i morgon, för idag var det mulet när jag kom.

Körde 33,3 mil
 

Bilagor

  • IMG_20211224_174649.jpg
    IMG_20211224_174649.jpg
    2,5 MB · Visningar: 78
  • IMG_20211224_162206.jpg
    IMG_20211224_162206.jpg
    4,6 MB · Visningar: 69

Anders L Eriksson

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Kramfors
HBK-Nr
19869
Medlemskap
2024
Dag 24 torsdag 23 / 12

Idag är det äntligen avresedagen. Altea är en fin och trevlig stad. Framförallt med det godhjärtade paret Tommy och Carola. Utan er hade min vistelse här varit mycket bekymmersam.

Efter frukost kopplade jag ur den externa elen och tar fram min vattenslang för att fylla upp den stora tanken. Går även till receptionen för att betala för mina fyra nätter á 18 Euro samt för 18 kw el á 0,5 euro. Elkabeln var bara isatt på kvällar och nätter. När det blev ljust fick jag gratis el ifrån den stora gula "lampan" i himlen. Eftersom jag har investerat i solceller så vill jag använda dessa.

Körde även ut från min tomt för att tömma gråvattnet på betongplattan i närheten. Tömde naturligtvis även toaburken på därför avsedd plats och spolade rent i burken och i avloppet. Rent och snyggt blev det innan jag lämnade stället.

Sen backade jag in på min tomt och väntade till Tommy kom kl 11, som avtalat.

Nu körde vi till verkstaden i varsin bil. Under tiden som en anställd sätter in en ny låskolv, den skadade gick ej att reparera, så bjuder jag Tommy på en fika, i närheten.

Låskolven med en nyckel kostade 150 euro, 2,5 timmars arbete á 38 euro minus 8 % HBK rabatt, IVA ( som jag tolkar som moms) 49,85 blev totalt 287,25 euro.

Efter att ha betalt fakturan så tackar jag Tommy så mycket för all hjälp under mer än en vecka. Tommy tog ett foto innan han åkte vidare.

Nu äntligen fortsatte färden söderöver, dock endast till Torreviejea. Beräknad körtid enligt min gps drygt 90 min. Men jag kör för det mesta saktare än vad gps anger - så ca två timmar. Sen letade jag efter de fina grusplanerna utmed kusten i utkanten av city. Där det för två år sedan stod många HB, nu ingen als. Hittade till slut dessa fina ställen.

Visa bilaga 219466

Visa bilaga 219469
Men även en flertal skyltar som förbjöd motorfordonstrafik och stod mellan 30 och 40 meter ifrån gatan. Upptill i mitten står skylten, I Sverige har jag lärt mig att det som står på skylten gäller bakom ej framför och bakom. Så jag anser att jag har parkerat lagligt, liksom Pb 1 bredvid mig har gjort. Det kom flera Pb 1 under tiden som jag promenerade i området.

Visa bilaga 219471

På denna bild är skylten till höger, med texten emot gatan.

När det blev mörkt påbörjade jag matlagning. Då knackade det på rutan och en man med hund sa att det är camping förbjuden här och polisen brukar skriva ut böter på morgonen. Jag tackade för upplysningen. Såg att en polisbil körde förbi på gatan, utan att komma till mig.

Efter att jag hade ätit färdigt körde jag därifrån för att leta reda på en annan plats för natten.

Visa bilaga 219474

Nu har jag parkerat på den stora genomfartsgatan vid stranden, Avida de los Habanera, här är det upplyst och bussar passerar tätt förbi
med jämna mellanrum.

Visa bilaga 219473

Det blev en vanlig gatuparkering. Vilket inte kan vara olagligt, hoppas jag.

Körde 13,8 mil idag.

I morgon är det julafton så jag vill nu passa på att önska alla

En God Jul.
God Jul Gösta och tack för att jag fått ”åka med” på alla resor, verkligen en höjdpunkt för mig. Hälsningar från Höga kusten.
Anders
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 26 lördag Juldagen.

Idag vid vårt morgonsamtal talade Lottie om att hon hade tillbringat julaftonens dag med sina barnbarn.

I går efter att ha publicerat mitt inlägg och jag ville komplettera med en bild på min fina julklappstallrik, som jag hade fått av Lottie så råkade jag, på något obegripligt sätt, ta bort hela det publicerade inlägget.

IMG_20211224_191206.jpg

Stort tack till adm som räddade det hela snabbt och elegant redan på julaftonen.

Till middag på julafton blev det Trattkantarells - omelett.

IMG_20211224_194214.jpg

Kl 9,30 idag påbörjade jag min promenad. Gick till den andra stora parkering och såg att där fanns det en svenskregistrerad HB av märket Burstner. Minst hälften av HB:a har en fransk reg.skylt övriga tysk, holländs och spansk. Ingen ifrån Danmark, Norge eller Finland. Någon enstaka från Italien och Storbritanien.

Såg att två stora ställningar med basketkorgar hade blivit obrukbara.

IMG_20211225_093623.jpg

Kan det verkligen ha blåst så mycket att själva röret har brustit? Eller har kanske någon bil / lastbil varit framme?

Bakom denna parkering finns en stor park och lekpark.

IMG_20211225_094630.jpg

IMG_20211225_094747.jpg

IMG_20211225_094909.jpg

Även vackra blommor finns att beskåda.

IMG_20211225_095210.jpg

Liksom i vissa rondeller.

IMG_20211225_095347.jpg

Promenerade på bostadsgator där jag såg att en del hus var som radhus i tre våningar med ett garage i bottenplan. Det var en mur vid trottoaren.

IMG_20211225_095825.jpg

Såg även liten livsbuik / kiosk som har öppet dygnet runt och även idag.

IMG_20211225_095616.jpg

Parkeringsnormen är inte som i Sverige kan man tycka.

IMG_20211225_100340.jpg

Men det viste jag sedan tidigare. När jag och äldsta sonen var i Barcelona med min första HB, 1981, såg jag att i ett gatuhörn var det en trippelparkering i själva 90 graders hörnet.

På ett ställe såg jag några vackra blommor som liknade Änglatrumpeter, som jag hade en gång i villan. Kan ju möjligen tillhöra samma familj tycker Lottie.

IMG_20211225_100511.jpg

Gick förbi en pampig entré till en fotbollsstadium.

IMG_20211225_101618.jpg

Kom så småningom ut på strndpromenaden, där var en hel del människor, men ej trångt. Några satt på cafeerna med kaffe och smörgås.
Såg en man som byggde ett konstverk i sanden och lade en duk framför med några mynt på.

IMG_20211225_104100.jpg


IMG_20211225_104135.jpg

Nedanstående bild är inte ett självporträtt

IMG_20211225_103259.jpg

utan är ett konstverk, liksom nedanstående bild.

IMG_20211225_104609.jpg

Såg en instruktion vad man får och inte får göra på stranden.

IMG_20211225_104426.jpg

Gick hem och satte mig i min solstol bredvid HB:n. Efter en stund började det att blåsa - så då gick jag in och lagade lunch.

Tog även en em-promenad till stranden. Såg att det nu låg flera mynt framför konstverket av sand. Några vindsurfare var ute i den kraftiga blåsten.

Gick tillbaka hem och satt inne och läste i min kriminalare. När det efter en stund knackade på rutan. En man står där. Jag öppnade naturligtvis. Det var Kalle ifrån Blekinge som har åkt hit i sin Burstner och läser i tråden och kände igen konserthuset och förstod att det var jag.

Tack Kalle för att du hälsade på. Det blev ju en trevlig pratstund med maskerna på och på avstånd.

Ringde sen till Lottie.

Nu har jag rotsaker i en låda i ugnen som skall bli middag, någon gång vid 20,30 tiden. Börjar så smått att få spanska middagstider men ännu är det långt kvar till kl 22.

Körde inget idag.
 

Bilagor

  • IMG_20211224_194214.jpg
    IMG_20211224_194214.jpg
    3,4 MB · Visningar: 68
  • IMG_20211225_093632.jpg
    IMG_20211225_093632.jpg
    2,5 MB · Visningar: 72

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
God Jul Gösta och tack för att jag fått ”åka med” på alla resor, verkligen en höjdpunkt för mig. Hälsningar från Höga kusten.
Anders


Hej Anders!

Lottie och jag var i Höga kusten i sommras. Skrev om det i Göstas Sverigeresa sid 29 inlägg 572.

Du bor i en fin del av Sverige.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 27 söndag, annadag jul.

Det är mulet på morgonen. Jag mailar till Sveriges ambasad i Rabat och frågar om inresevilkoren från första vecka i januari. Läser på deras hemsida vad man skall tänka på vid utlandsresor. Gränsen är stängd för de som kommer med båt eller flyg. Stod inget om man kommer in landvägen t.ex. från den Spanska enklaven Ceuta. Är kanske ett förbiseende.

Plockar undan saker och startar upp motorn vid 9,30 - tiden. Skall undersöka om jag kan bada heta bad idag, i närheten.

Målet är Balneario de Sierra Alhamillai närheten av Pechina nordöst om Almeria. Det är en smal och kurvig väg dit. Mycket vacker utsikt.

IMG_20211226_111110.jpg

Framme konstaterar jag att den varma källan är inne i hotellet. Hade ju hoppat på att man skulle kunna bada utomhus i närheten.

IMG_20211226_112353.jpg

Jag går in till receptionen. Där finns en man som enbart talar spanska. Jag får se en prislista som börjar på 11 och slutar på 46 euro per timme. Det är förmodligen ett spa med olika typer av behandlingar, vilket jag inte är intresserad av. Jag klarar inte av att läsa och förstå vilka olika behandlingar som ges.

Jag går runt holtellet för att se efter hur jag bäst skall kunna vända HB:n, för här tar vag AL 3100 slut. Ser att vid ett av bergen så finns det dörrar in i berget. Med stor sannolikhet så har det bott människor därbokom, eller fortfarande gör.

IMG_20211226_111257.jpg

När jag kommer tillbaka till hotellet ser jag att det rinner ut vatten i en vägg. Känner att det är mellan 30 och 36 grader. En bil stannar bredvid och ur tas en massa åtta liters vattenflaskor som en man fyller.

IMG_20211226_112129.jpg

Jag frågar om det är drickbart (helt i onödan, men ville ha kontakt). Mannen säger ja. Så nu går jag och hämtar mina tre fem liters plastdunkar ifrån Sverige, som har en tjockare plast än mannens dunkar. Jag tänker att kan han dricka det så kan jag i alla fall koka thé, potatis och pasta på detta vatten.

IMG_20211226_112911.jpg

När jag ställer ner dunkarna så upptäcke jag att här har människor tvättat kläder, eftersom en sida är så "räfflad".

På ett ställe kör jag under något som jag tro kan vara en Akvedukt ifrån rommartiden. Mycket vackert.

IMG_20211226_125411.jpg

Jag kör nu vidare till nästa badställe som är Alhama de Almeria vid väg A 348 och ligger nordväst om Almeria.

IMG_20211226_131525.jpg

Ovan är välkomstskylten och nedan själva hotellet som inrymmer den varma källan.

IMG_20211226_131745.jpg

Hotellet är stängt fram till någon gång i februari.

Nu kör jag tillbaka till Almeria. Parkerar på platsen bakom den som jag stod på igår. Får en plats framför Kalle. Så det blev en pratstund. Tack Kalle för tipset som jag visar nedan:

IMG_20211226_150124.jpg

En verklig fin utsmyckning i smide.

IMG_20211226_150137.jpg IMG_20211226_150156.jpg



Körde 9,5 mil
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen