• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Göstas Vinterresa 2021 - 22

Status
Stängd för vidare inlägg.

Sander

HBK Medlem
Inlägg
804
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Hej Peter!

Ibland är det en bro som har viktbegränsning och då vill jag inte köra över den. Skylten var en allmän skylt om 3,5 ton. Fanns ingen tilläggstavla om lastbil. Därför vände jag.
Infarten till Pont a Mousson har en förbudskylt med 3,5t och en lastbil mitt i skylten då är det fritt fram för en tung husbil att köra.

Saknas lastbilen så är det stopp för alla över 3,5t. Navigatorer klarar normalt inte av detta.
1638752939174.png
1638753783504.png
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Infarten till Pont a Mousson har en förbudskylt med 3,5t och en lastbil mitt i skylten då är det fritt fram för en tung husbil att köra.

Saknas lastbilen så är det stopp för alla över 3,5t. Navigatorer klarar normalt inte av detta.
Visa bilaga 218766
Visa bilaga 218767

Tack Peter!

Dessa skyltar är mycket tydliga. Men så såg det inte ut när jag körde av motorvägen. Utan det var när jag ställde in gps:n som jag fick fram en viktbegränsning. Vilket kunde vara en speciell bro eller liknande.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 7 söndag.

Det har regnat under natten och på morgonen. När det upphörde tog jag en runda här på p - platsen. Såg ingen servicestation för HB men en automat för att tanka elbilar. Kostnaden var 0,25 euro per minut. Vad det kostar i Sverige vet jag ej.

Ställde in gps:n på staden Neutchateau, som ligger väster om motorvägen A 31 / E 21. Så efter en kort sträcka på motorvägen kunde jag lämna denna.
DSC03712.JPG


DSC03716.JPG

Äntligen kom jag ut på landsbygdens öppna landskap.

DSC03713.JPG


Skönt att få se lite grönt på nära håll. Det blev mycket jordbruksmark, en var nyplöjd andra delar var ganska nysått med kort grön växtlighet. Oljeväxterna hade inte kommit upp så mycket som i Gammalkil.

Jag kör genom små samhällen där det ibland syns att julen är i antågande.

DSC03715.JPG

De flesta små byarna har låga två till tre våningshus. På många ställen syns det att det har regnat en hel del sista tiden för det "står" vatten på åkrarna, marken är "mättad" så att säga.

Vid 11 - tiden ser jag en HB skylt för service. Jag svänger in för att kolla hur det ser ut fast jag inte har något akut behov eftersom jag ordnade tömning i Lubeck och har ca 50 % färskvatten kvar.
DSC03727.JPG
Men passar ändå på att fylla färskvatten, när det finns en möjlighet utan att behöva betala.

Bakom HB:n ifrån bilden sett fanns det 18 markerade p - platser med ca en meter gräs emellan. Jag backar dit och parkerar för lunch.

DSC03729.JPG

Efter lunch går jag ut och fotar den översvämmade floden och några infoskyltar.

DSC03728.JPG

Flodens namn är La Meuse.

DSC03726.JPG

Nedanstående skylt tolkar jag som att man får parkera i 48 timmar men man får ej campa d.v.s. ställa ut bord, fälla ut markis o.s.v. Någon här som kan bättre franska än vad jag kan får gärna översätta skylten.

DSC03730.JPG

DSC03733.JPG

Det finns även markerade leder i närheten om jag tolkar nedanstående skylt rätt.

DSC03731.JPG

Här stannar jag några timmar. Ställer in gps:en på staden Dijon innan jag kör vidare på den sena em. Stannar till vid byns gräns för att fota namnet på den lilla byn med kanske ett 50 tal hus som ändå har mycket bättre service än vad svenska vägverket har utefter de stora E - vägarna, där man endast kan tömma toakassetten.

DSC03734.JPG

Jag fortsätter någon timme ytterligare innan jag stannar i byn Bannes och parkerar på en stor grusplan bredvid en långtradare och en skolbuss bakom ett rullande pizzakök.

DSC03736.JPG


Efter en kvällspromenad på ca 15 min - så var byn slut och jag vände hem igen.



DSC03737.JPG


Körde 10,6 mil
 

Bilagor

  • DSC03732.JPG
    DSC03732.JPG
    6,5 MB · Visningar: 62

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
650
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Infarten till Pont a Mousson har en förbudskylt med 3,5t och en lastbil mitt i skylten då är det fritt fram för en tung husbil att köra.

Saknas lastbilen så är det stopp för alla över 3,5t. Navigatorer klarar normalt inte av detta.
Visa bilaga 218766
Visa bilaga 218767
Med det resonemanget så blir det ju ok att köra in med t ex en 26 tons svenskregistrerad husbil (Personbil klass II). Jag tror inte det är så de vill ha det och tror inte att de tar hänsyn till att den är registrerad som personbil i Sverige. I Frankrike hade den (väl?) varit registrerad som lastbil och därmed inte fått köra in.
Sen är ju frågan var gränserna i praktiken går, dvs en 4,5 tons husbil går kanske under radarn. Åtminstone så länge man inte hamnar på broar etc som inte tål vikten.
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.391
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Dag 7 söndag.

Det har regnat under natten och på morgonen. När det upphörde tog jag en runda här på p - platsen. Såg ingen servicestation för HB men en automat för att tanka elbilar. Kostnaden var 0,25 euro per minut. Vad det kostar i Sverige vet jag ej.

Ställde in gps:n på staden Neutchateau, som ligger väster om motorvägen A 31 / E 21. Så efter en kort sträcka på motorvägen kunde jag lämna denna.
Visa bilaga 218778


Visa bilaga 218781

Äntligen kom jag ut på landsbygdens öppna landskap.

Visa bilaga 218779


Skönt att få se lite grönt på nära håll. Det blev mycket jordbruksmark, en var nyplöjd andra delar var ganska nysått med kort grön växtlighet. Oljeväxterna hade inte kommit upp så mycket som i Gammalkil.

Jag kör genom små samhällen där det ibland syns att julen är i antågande.

Visa bilaga 218780

De flesta små byarna har låga två till tre våningshus. På många ställen syns det att det har regnat en hel del sista tiden för det "står" vatten på åkrarna, marken är "mättad" så att säga.

Vid 11 - tiden ser jag en HB skylt för service. Jag svänger in för att kolla hur det ser ut fast jag inte har något akut behov eftersom jag ordnade tömning i Lubeck och har ca 50 % färskvatten kvar.
Visa bilaga 218770
Men passar ändå på att fylla färskvatten, när det finns en möjlighet utan att behöva betala.

Bakom HB:n ifrån bilden sett fanns det 18 markerade p - platser med ca en meter gräs emellan. Jag backar dit och parkerar för lunch.

Visa bilaga 218772

Efter lunch går jag ut och fotar den översvämmade floden och några infoskyltar.

Visa bilaga 218771

Flodens namn är La Meuse.

Visa bilaga 218769

Nedanstående skylt tolkar jag som att man får parkera i 48 timmar men man får ej campa d.v.s. ställa ut bord, fälla ut markis o.s.v. Någon här som kan bättre franska än vad jag kan får gärna översätta skylten.

Visa bilaga 218773

Visa bilaga 218776

Det finns även markerade leder i närheten om jag tolkar nedanstående skylt rätt.

Visa bilaga 218774

Här stannar jag några timmar. Ställer in gps:en på staden Dijon innan jag kör vidare på den sena em. Stannar till vid byns gräns för att fota namnet på den lilla byn med kanske ett 50 tal hus som ändå har mycket bättre service än vad svenska vägverket har utefter de stora E - vägarna, där man endast kan tömma toakassetten.

Visa bilaga 218777

Jag fortsätter någon timme ytterligare innan jag stannar i byn Bannes och parkerar på en stor grusplan bredvid en långtradare och en skolbuss bakom ett rullande pizzakök.

Visa bilaga 218782


Efter en kvällspromenad på ca 15 min - så var byn slut och jag vände hem igen.



Visa bilaga 218783


Körde 10,6 mil
Hej Gösta, det är så intressant att följa Din resa. Tack för att Du låter oss alla läsa Dina betraktelser.
Att just i den här byn är så bra service kan ha att göra med namnet... Goncourtpriset är mest prestigefyllda litteraturpriset i Frankrike. Allvarligt talat så har Du absolut rätt att på franska landsbygden finns många platser där man erbjuder service för husbililster. Det brukar vara avgiftsfria, eller med minimal avgift. De lokala myndigheterna kanske har, med rätta, insett att det gynnar lokal befolkning.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 8 måndag 6 / 12 .

Idag har Lotties son Nils födelsedag och min son Niclas namnsdag. Så jag hade anledning till att ringa. Det blir ju inte så ofta eftersom de förvärvsarbetar och har fullt upp med olika aktiviteter. Däremot med Lottie talar jag med både tidig morgon och kväll.

Idag talade vi om den världsberömda chokladfabriken Valrhona i staden Tain - l` Hermitage som ligger här i Rhonedalen. Lottie hade fått tips om den för två år sedan då vi tillsammans körde här, Men tyvärr var det utegångsförbud och allt var nedstängt i Frankrike p.g.a. Coronapandemin så vi kunde inte göra ett besök då. Chokladen har en mycket hög kvalité och är ofta topp ett bland konditorer på välrenommerade konditorier.

Jag kommer att göra ett försök till besök de närmaste dagarna. Hoppas naturligtvis att det är öppet för att köpa lite att mumsa på under julen.

Idag gick hela fm åt till olika mailkontakter ang mitt EZA problem att konverterar 12 v till 220 v.
Caravanhallen svarade idag på mitt mail ifrån i torsdags kväll att de har inga kontakter i Frankrike. Vilket jag tyckte var märkligt eftersom "verkan" hade beställt en del redan i april. I o f s så kan ju jag ha missuppfattat men delen skickades från Frankrike. I nästa svar från "verkans" nyanställda assistent blev att de har kontakt med JRL Trading i Lindome som tydligen är en importör.

Så nu mailade jag importören. Där fick jag svaret att invertern / omvandlaren endast normalt ger ut 150 A så min stora el-platta som kräver 153 A skall egentligen inte kunna fungera över huvud taget. Men det är ju märkligt när den har gjort det tidigare, Jag kanske har pressat på för mycket och själv förstört den första omvandlaren eller så bytte vi ut den i onödan. Konstigt i så fall att Caravanhallen inte viste om begränsningen på 150 A.

På baksidan av el - plattan ,från Biltema med artikelnr 84 - 1390, står det 1500 W / 1000 W. Hur man förvandlar det till A vet jag ej. Men det finns säkert någon av er läsare här på klubben som kan hjälpa mig med det. För här brukar det finnas mycket kunskap i olika ämnen tack vare att vi är ca 16 000 medlemmar.

Nu fortsätter jag på smala landsvägar med tresiffriga D nummer. Som tyvärr ofta inte är utmärkta på min stora kartbok, som är mycket detaljrik och som jag alltid använder mig av. För jag är en "analoganvändare" och hänger inte med i den digitaliserade världen så bra som jag borde.

DSC03743.JPG

Jag ställer in gps:n på staden Chalon och fortsätter på mindre vägar som slingrar sig igenom små byar. Vilket jag tycker är fint. I många av dessa samhällen får bilar över 3,5 ton inte köra fortare än 30 km. Vilket är bra för då kan jag se mig omkring lite på husen på sidorna. Det är få bilar i rörelse och de som är parkerade är det till hälften på trottoarerna. Juldekorationerna har börjat att komma upp, vilket är trevligt.

DSC03740.JPG

Bilden ovan tog jag igår kväll i byn Bonnes men liknande finns på flera ställen.

Nu fortsätter jag nästan ända fram till Chalon. Stannar på en vanlig p- plats vid sidan av vägen. Det finns två vägar på p-platsen så jag är inte så nära själva vägen N73. Så det blir nog inga problem att sova. Jag brukar inte sova på ensliga p - platser men gör ett undanta idag. Det står i alla fall en långtradare här - så jag är inte ensam.

DSC03741.JPG

DSC03742.JPG

Körde 14,7 mil idag delvis i solsken och med mellan 2 och 10 plusgrader utan regn eller snö.
 

Tommy N

HBK Medlem
Inlägg
503
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
25990
Medlemskap
2027
När det gäller din elplatta vill jag räkna så här!
Effekt/spänning= ström alltså 1500w/220V=6,8A
Sedan vad konverten tar för att ge dig 220V vet jag däremot inte!
 

ae.in.gbg

HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Härryda
HBK-Nr
15015
Medlemskap
2024
När det gäller din elplatta vill jag räkna så här!
Effekt/spänning= ström alltså 1500w/220V=6,8A
Sedan vad konverten tar för att ge dig 220V vet jag däremot inte!
Som Tommy Nyman skrev:
Om konverteraren hade varit 100% effektiv att omvandla från 12V DC till 220V AC, så hade följande gällt
12V × 125A = 1500W på DC sidan körs in, och
220A x 6.8A =1500W på AC sidan kommer ut!
Men med 85% effektivitet måste man köra in 100/85 gånger mer ström, alltså 125A × 100 / 85 = ca 147A
Följande blir värmeförluster i omvandlaren
12V x 147A - 1500W = 264W
Det går nog hitta lite effektivare omvandlare med bättre komponenter, upp till 97-98% men då kostar det säkert en hel del mer.
Mvh
Anders
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Att använda 12V DC för att omvandla till 220V AC för att använda till att värma, blir mycket stora strömmar, jag föredrar att använda gasol spis o ugn, ni som inte provat aluminium mocka bryggare för kaffe, som är standard i Italien bl.a.
Det blir mycket gott kaffe!
Mvh
Anders

Angående att laga mat på gas eller el.

Jag har investerat, ca 74 k, i solceller, litiumbatteri och omvandlare därför har jag ingen direkt kostnad för matlagningen utan endast avskrivningen på investeringen. När jag använder gas så kostar det direkt.

Eftersom jag även kör i regel varje dag så laddar motorn batteriet som jag kan omvandla till 220 v för matlagning.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 9 tisdag.

Tog det lugnt på morgonen med att skriva här i tråden. Det blir ju inte ljust förrän efter kl 7.30. Natten var lugn här på p - platsen mitt ute i landskapet. Det stod en skåpbil framför mig i morse, långtradarna försvann på kvällen.

Körde vidare mot Lyon på landsvägen. Stannade i Bourg en Brasse (tror jag att det stavas) för att tanka lpg igen. Fick i 16,6 liter till en kostnad av 0,899 euro per liter. Det var tre dagar sedan som jag tankade i Luxemburg. Så ca 5, 5 lit per dygn. Det mesta till uppvärmningen och lite till kylen / frysen. 4,94 euro per dygn. Så om el anslutning på en ställplats eller camping kostar 50 sek per dygn så går det jämnt upp när det är runt tre plusgrader på natten.

Apropå tråden om "snuttefilten" tidigare i år.

Jag har sett att diesel kostar allt mellan 1,55 och 1,65 euro per liter för den billigare varianten. Det finns en dyrare variant som kostar upp till 1,79.

Vad är priset i Spanien nuförtiden?

I de små byarna ser jag ofta juldekorationer. Ger ett exempel här

DSC03744.JPG

Här var det en gran vid varje el stolpe, kanske 10 eller 15 st totalt.

Hittade en bra p-plats vid lunchtid. Solen sken och jag tänkte sola en stund efter att ha ätit. Men då gömde den sig bakom molnen. Så jag drog vidare istället. Hoppas att det kan bli bättre i Spanien om några dagar.

På em såg jag delvis snöklädda berg.

DSC03746.JPG

Före Lyon hamnade jag åter igen på en motorväg, som svängde av till ytterligare en motorväg sen till en tredje. Det finns tydligen många motorvägar som skär av bebyggelsen i storstaden Lyon. Jag stannade på första bensinstationsparkeringen söder om Lyon. Parkerade bredvid ett antal långtradare. Nu ikväll har det börjat att regna och kl 21 är det 7 plusgrader ute.

DSC03749.JPG

Körde 17,4 mil
 

ae.in.gbg

HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Härryda
HBK-Nr
15015
Medlemskap
2024
Angående att laga mat på gas eller el.

Jag har investerat, ca 74 k, i solceller, litiumbatteri och omvandlare därför har jag ingen direkt kostnad för matlagningen utan endast avskrivningen på investeringen. När jag använder gas så kostar det direkt.

Eftersom jag även kör i regel varje dag så laddar motorn batteriet som jag kan omvandla till 220 v för matlagning.
Jag gillar också "ny" teknik och det är tur att det finns "early adopters" se Early adopter – Wikipedia som gör att tekniken förbättras och blir billigare, men detta känns lite väl dyrt för mig, men tack för att du har tagit steget!
Mvh
Anders
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Angående att laga mat på gas eller el.

Jag har investerat, ca 74 k, i solceller, litiumbatteri och omvandlare därför har jag ingen direkt kostnad för matlagningen utan endast avskrivningen på investeringen. När jag använder gas så kostar det direkt.

Eftersom jag även kör i regel varje dag så laddar motorn batteriet som jag kan omvandla till 220 v för matlagning.
Om du endast plockat ihop det paketet för matlagning så blir det väldigt kostsamt.
Ty lika mycket el som du tagit ur batterierna återförs via generatorn (förutom det dina paneler laddar) vilket ökar bränsleförbrukningen.
Och eftersom du har mycket förluster innan strömmen når batteriet (40% verkningsgrad på motorn, ca 75% på generatorn och lite förluster i överföringen) så är det egentligen ett ganska dyrt sätt att fylla batterierna.
Gasolspisen har i det närmaste 100% verkningsgrad och för dina 74k hade du fått enormt mycket gasol, minst 3,5ton.....
Å andra sidan är det kul med teknik (så länge det fungerar)....
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen