• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Göstas Vinterresa 2021 - 22

Status
Stängd för vidare inlägg.

Tommy Dynér

9.045
Söderhamn-Altea
3853
Saknat Gösta?

Ser ett bekant ansikte…
…. är det inte….
Jovisst, där sitter ju Gösta på torget i Alteas gamla stan och dricker en öl!

Det visar sig finnas en förklaring varför Gösta varit osynlig sedan i fredags.

Gösta fick nämligen besök av oinbjudna gäster i husbilen medan han sov, natten mellan fredag och lördag, uppe norra Spanien. Besöket resulterade i en trasig dörr och låset på husbilen. Inte nog med det, de tog med sig även Göstas dator, mobil och kamera.

Kommer det där att gå?

Nix, det fattades ett par centimeter, men det gick bra att montera bort låset även när bilen stod utanför på gatan. Låset är nu i Alicante hos en låssmed och kommer att bli som nytt om ett par dagar.

Gösta kommer snart att vara uppe i cyber igen, idag införskaffades ett spanskt telefonabonnemang, ny mobil och laptop.

Imorgon lär hans nya digitala kontor i husbilen vara installerat och klart.

Ge er till tåls, han kommer tillbaka!

Tommy

Hej alla vänner!

Som ni ser på Tommys bilder går det ingen nöd på mig.

Dag 13 lördag.

Kl 03 vaknar jag av att någon går ut genom förardörren. Jag trar mig hastigt upp ur sängen och ut genom bodelsdörren för att jaga. Ser tre personer ca 80 meter bort. Springer dit men ingen hade en "huvatröja - eller huvajacka så de var förmodligen ingen av de som var tjuvarna. Vänder snabbt för att springa tillbaka mot långtradarna. Men tjuven kom undan.

Går hem och klär på mig. Går nu till bensinstationen och knackar på fönstret. En dam kommer och öppnar nattluckan. Jag ber henne att ringa polisen. Försöker att på spanska förklara varför - går sisådär.

Får kontakt med en polis som talar engelska och förklarar läget. En polisbil kommer inom en kvart. En kvinnlig polis kan engelska så jag förklarar vad som har hänt och visar på skadan på förardörren och var mina saker var placerade som blev stulna.

Polisen frågar om jag vill följa med till stationen meddetsamma eller om jag ville sova vidare. Sova nu!!!!!!!!!!! Aldrig. Så jag följer efter polisbilen till Tarragona och gör en anmälan. Vilket tar sin tid p.g.a. språken. Anmälan skulle fyllas i på engelska.

Blev kvar på polisens p -plats på gatan resten av natten. Fick låna polisens telefon för att ringa till Lottie, tele 2 och Folksam.

Kl 08 åker jag till Media Markt för att köpa en telefon. Vilket gick bra.

Men!!

Inget abonnemang kunnde jag få eftersom jag inte har något bankkonto i Spanien. Blir istället hänvisad till att köra till Carrefore och köpa ett kontantkort. Men när jag kommer till den handelsplatsen så kan varken de, Vodafone, Orange, Phonehause och en till sälja ett kontantkort som jag kan använda för att ringa internationella samtal med. Då är det ju ingen visst med det hela.

Så jag åker tillbaka till Media Markt för attt lämna tillbaka telefonen.

Kör tillbaka till polisstationen fär att nu under dagtid återigen ringa till Lottie, Folksam och Tele 2.

Sen kör jag vidare söderut. Stannar efter kusten för att sola en timme i minsolstol på en parkeringsplats. Nu när det äntligen är behagligt väder vill jag ju utnyttja det en stund. Det gäller att sola försiktigt och inte för länge så här i början.

Ser att det finns en camping i Oliva, kör fram till receptionen. Frågar om de kan ta emot mig. Tveksamt fick jag till svar eftersom jag har en lång HB. Får en karta med två platser utmärkta. Går dit och ser att det kanske kan fungera. Tillbaka till rec. och säger att jag gör ett försök men det ser trångt ut.

Hämtar HB:n och kör sakta in. Försöker att backa in på plats. Får gå ut och titta ett flertal gånger. En stor gren är farligt nära markisen och vänster framhjul nästan i häcken när jag svänger.

Ger upp och tänker att det kanske kan gå om jag backar tillbaka och svänger in på en "tvärgata". En tysk man kommer fram och säger att det är bättre att köra fram och komma in på platsen ifrån andra hållet.

Nu kommer receptionisten fram och hänvisar mig till en tvärgata längst bort. Där fanns bara några släpvangnar på tomterna. Så jag kan stå här en natt.

Går tillbaka och betalar. Ber att få ringa till Tommy Dyner i Altea. Vilket jag fick. Tyvärr svarade Tommy ej. Ringer även till Lottie och säger var jag är och att jag har försökt att få tag i Tommy.

Körde 13,3 mil

Dag 14

När receptionen öppnar kl 9,30 är jag där för att ringa igen till Tommy, Lottie och en av mina söner. Jag säger till Lottie att jag inte har fått tag på Tommy men att jag kör till Altea. När jag ber att få ringa till Folksam så säger mannen att det är bättre att jag skriver ett brev och att han knappar in det på sin dator och mailar mitt försäkringsbolag. Så jag går hem och skriver ett tydligt brev.

När jag kommer tillbaka så har Tommy just ringt och är i telefonen så jag kan nu framföra mitt ärende att jag behöver hans hjälp. Han säger att Lottie hade sms:at honom nu på morgonen och sagt att jag är på en camping och har försökt ringa för att jag behöver hjälp.

Tack Lottie för att du bryr dig och kunde ta kontakt med Tommy.

Tommy och jag kom överns om att träffas på Repsol i Altea kl 13.00.

När han kom körde vi direkt till en verkstad i närheten. Det var för trångt för att komma in i lokalen men de hjälpte mig på gatan istället.

Sen körde vi till en HB parkering och ställde min HB där.

Fortsatte till några affärer för att kolla på telefon och laptop. Vi hittade lämpliga objekt. I en annan affär kunde jag teckna ett abonnemang.

Utan Tommys hjälp hade jag inte klarat av detta.

Jag borde ju lära mig mer spanska och franska. Men studier sker ju på vinterhalvåret och då vill jag inte vara i Sverige.

Tack Tommy, Carola och Lottie för all hjälp. Ni är "super".

Körde 27,2 mil

Ps det är en spansk laptop och fullt med röda linjer under de svenska orden. Så jag har nu ingen hjälp av någon stavningskontroll.

Senast ändrad:

Livibil

2.607
Oskarshamn
11764
2025
Tråkigt att du råkat ut för detta på resan. Jag har flera gånger fått oroliga tankar när jag läst om var du står på bensinstationer och bland lastbilar. Har du inget larm med skalskydd på husbilen? Sen måste du lova att inte låta några värdesaker ligga kvar i främre delen av husbilen på natten. Tillfället skapar tjuven!
När det gäller att lära dig mer spanska kan jag rekommendera Duolingo. Jag har tragglat en stund med den varje dag i snart 2000 dagar nu. Perfekt att man kan göra det när man vill, hur mycket man vill och oavsett var man befinner sig. Pratar såklart inte flytande men kan massor med ord och tillräckligt med grammatik för att göra mig förstådd.

Tack Siv för tipsen!

Både Lottie och jag har hittills känt oss trygga mellan långtradarna. Men nu har vi omvärderat det. Det är nog bättre på en vanlig gata i ett samhälle.

Tommy Dynér

9.045
Söderhamn-Altea
3853
2024
Uppdaterar lite på Göstas tråd eftersom han bara har kommit till måndag och det fattas bilder.

Idag tog Carola och jag med Gösta på en tur med ”lillbilen”, till grannbyn Calpe, där Gösta bjöd oss på en god lunch på en av alla fiskrestaurangerna i Calpe.

Gösta och Carola med Calpeklippan i bakgrunden
Massor av nyfångad fisk och skaldjur, bara att peka….
Snygg kille!

Nu hoppas vi att låset snart är fixat och att det kommer en kopia på det gamla SIM-kortet, så vissa digitala tillkortakommanden kan fixas.

Fick tag i ett mycket billigt och bra spanskt telefonabonnemang till Gösta. Skall kolla upp mera kring det och se om jag kan publicera det här på Forumet. Inte säker på att man egentligen får sälja det till någon utan ett s.k. Spanskt N.I.E-nummer.

Återkommer.

Kungälv
4687
2022
tråkigt att du råkat ut för detta Gösta men skönt att du är vid god vigör vad det verkar ! bra att du omvärderat var man bör stå någonstans håller med Livibil i det avseendet ! vilken tur att du fått sån fin hjälp av alla snälla människor det är ju fantastiskt ! Hoppas att det löser sig med bilen och att du slipper problem med försäkringen ? Önskar dig en fortsatt problemfri resa med varmt väder !

2024
Dag 15 måndag 13 / 12

Det har blivit lite fel i mina dagantekningar. Turordningen stämmer ej. Jag stannade för natten mellan lördag och söndag i en liten fin och vacker stad i södra Ebrodeltat som heter Sant Charles de la Rapita där jag sov tryggt

Måndag kl 13 träffade jag Tommy i Altea.

Nu blev det rörigt. Har blivit dagvild eftersom jag inte kunnde skriva på några dagar.

Dag 16 tisdag

Som vanligt så vaknar jag tidigt. Tar en kort promenad på fm för att orientera mig i närområdet i Altea.

Strax efter kl 11 kom Tommy hem till mig för att hjälpa mig med mina telefon och internettproblem.
Vi lyckas att starta upp telefonen och komma ut på nätet. Men ej in på min mail.

Vi åker till en affär men de lyckas inte heller.

Vi åker hem till Tommy och Carola. Tyvärr lyckas inte heller Carola att få igång min mail. Tommy lyckas nu att på laptoppen ersätta det mesta som står med spansk text till svensk text.

På kvällen åker vi till en annan affär. Mannen där säger att vi måste ringa till Tele 2 och be dem att skicka en kopia på mitt simkort.

Nu ger vi upp och åker hem.

Jag ringer till Tele 2. De säger att de inte får skicka en kopia till utlandet. Så de skall i morgon skicka en kopia till min adress i Västerås. Där Jonas får skicka det vidare till Tommy efter att ha satt in simkortet i sin egen tel och prova att ringa med det. Om det är ok skall han skicka det till Altea.

Ringer naturligtvis även till LOTTIE för ett "god natt samtal"

Så nu får vi vila med jobbet.

Körde inget idag.

Dag 17

Eftersom jag inte körde igår och bara korta sträckor de sista dagarna och att det är mörka mornar och kvällar så hade jag endast ca 30 % batterieffekt kvar. Så kl 10 körde jag till grannkommunen för att handla livs. När jag kom tillbaka så hade jag 56 %. Det går ju åt el till att ladda telefon och laptop mm.

Kl 13 hämtade Tommy och Carola mig för att åka och äta en gemensam fisklunch i Calpe. Tommy har redan lagt upp bilder.

Vi körde även runt lite och de visade olika ställplatser och campingar där.

När jag kom hem igen så började jag att skriva här. Hade en del tel och mailkontakter på svenska, engelska och spanska (fast det gick inget vidare)

Nu när jag är ifatt så hoppas jag att jag inte skall röra till det igen. Skall försöka att skriva varje dag i fortsättningen.

Körde 1,8 mil

sandstroem

349
Vänersborg
12388
2024
Väldigt tråkig händelse Gösta men skönt att förstå att du är "back on track", hoppas att det inte sätter alltför mycket spår mentalt. Själv skulle jag nog ha svårt att sova ett tag efter något sådant. Men sedan är det ju fantastiskt att det finns sådana hyggliga och hjälpsamma människor som Tommy med lokalkännedom dessutom.
Nu ser jag fram emot att få följa med på fortsättningen av resan och jag hoppas givetvis den blir problemfri.

Hälsningar
Peter

2024
Dag 16 torsdag 16 / 12

Efter min tidiga frukost sitter jag och googlar på campingar i Altea och Costa del Sol. Det börjar bli dax för en tvättdag. Hittar en ställplats och en camping utefter havet med endast en gata emellan. Receptionen öppnar inte förän kl 9,30 så jag fördriver någon timme ytterligare med att även kolla på campingar väster om Algeciras.

Vid niotiden tar jag fram min cykel ur garaget och ger mig iväg. När jag kommer ner till strandpromenaden känner jag att det blåser kallt, vilket förvånade mig en del. Men som tur var så hade jag mina fodrade vantar på mig. Samma som i kalla Västerås.

När jag kommer fram låser jag fast cykeln i en stolpe och går till receptionen. De har några stora tomter lediga så jag får en karta över området och utpekat var de största tomterna finns. Så jag promenerar fram på den stora campingen. Här är de flesta ifrån Holland, men många nationaliteter är representerade. Jag talade med några personer. Varav en svenska som inte gillade tvättstugan. Utan hon rekomenderade istället en tvätt på en närbelägen gata. Där man får sköta om sin tvätt själv. Så jag avstår från att boka in mig utan cyklar istället fram till den närbelägna tvätten. Det var en stor och fin tvätt. Tydligen mycket populär fär alla maskiner var upptagna.

Jag cyklar hem för lunch.

Man måste logga in med bankID eller plastkort och dosa. Men jag har ju inte det. BankID fanns ju i den stulna telefonen och dosan och kortet i den stulna dataväskan.

Så hur skall vi lösa detta?

Mitt förslag och fråga blev: skicka en dosa och plastkort till min goda vän Tommy i Altea. Men det godtogs ej. För de får inte skicka iväg något med mindre än att jag legitemerar mig. Hur gör jag det?

Det går ej.

Du får vänta med BankID tills du kommer till Sverige, blev svaret. JAHA DU! Det var ju skåj. Så det innebär alltså att jag ej kan betala hyran och övriga räkningar. Ja så är bestämmelserna.

Det var som jag trodde. Som tur är så har Lottie redan lovat att lägga ut för hyran, Jonas betalade Preemfakturan i måndags och en annan son har skickat några tusen till mitt kreditkort hos Forex. Det är tur att det finns hjälpsamma människor hemma i Sverige som kan bistå mig nu. För jag har ju ingen lust att återvända till Malmö för att där gå in på ett fysiskt kontor och visa mitt körkort för att få ett nytt BankID.

Ja så har återigen vardagslivets små förtretligheter gjort sig påmind.

Allt går att lösa - tar bara lite olika lång tid.

Tommy ringer och säger att vi behöver åka till min nya telefonoperatör för de vill ha nya uppgifter av mig. Så han hämtar mig på em och vi kör in till city och parkerar i ett garage och går till huvudgatan. Efter det besöket bjuder Tommy på kaffe. Vi sitter ute och pratar en lång stund. Åter igen i bilen så berättar jag om fm:s cykeltur och att jag behöver tvätta kläder. Det kan du ju göra på Repsol, som är på gångavstånd ifrån HB - parkeringen. Men där står det ju Auto. Innebär det inte att det är för bilar säger jag. Nej det är en automatisk självtvätt för personer säger Tommy. Jättebra då går jag dit sen.

Jag hade ju totalt glömt bort att jag för två år sedan hade tvättat på en bensinstation i Andalusien. Ja minnet är bra - men otroligt kort! Som en anställd sa till mig för länge sedan.

När Tommy släpper av mig så gör jag iordning smutstvätten och knallar iväg. Kostade 12 Euro för två maskiner och en torktummlare.

Så det blev inget av med att ta in på en camping.

Under tiden som tvättmakinerna arbetar tar jag fram min solstol och vilar där tills solen försvinner bakom några hus.

Här på den iordninggjorda husbilsparkeringen känner jag mig trygg. Vi är flera stycken här.

Från och med lördagen så spämmer jag fast förardörren med ett kraftigt spännband.

När jag lämnar HB:n spänner jag fast bandet i passagerarstolen via ett varv rund pelaren till matsalsbordet.

På nätterna sätter jag fast bandet mellan förardörren och bodelsdörren via bordpelaren.

Så nu skall det mycket till för att någon skall kunna tas sig in, hoppas jag. Men jag vet inte hur hållbara handtagen är.

Vid frukost och middag har jag mysbelysningen tänd.

Liksom även när jag läser i trådarna på klubben.

God natt och sov gott alla vänner.

Körde bara mellan två parkeringar idag kanske 500 meter.

God kväll!
Vet du hur inbrottet gick till?
Kan vara bra att veta hur man ska förbereda sig.

Har hört av flera att man har problem med inbrott i närheten av landsgränsen mellan Frankrike och Spanien.

Förmodligen genom att sätta in en skruvmejsel i låset.

Jag har läst om området kring Barcelona. Men mitt var 1,2 mil norr om Tarragona.

2024
Hej Gösta, med hjälp av en eller möjligen två vidimerade fullmakter bör du kunna ge någon du litar på möjlighet att plocka ut en ny bankdosa som sedan kan sändas till dig i Spanien.

Hälsningar
Peter

Tack för tipset.
Lottie har redan erbjudit sig att gå till banken och försöka lösa det idag kl 10 när banken öppnar.

Stefanswede

FD HBK Medlem
319
Upplands Väsby
27014
2022
"Sen ringer jag till Handelsbanken i Tyresö för att fråga hur jag skall kunna komma åt mitt konto för att betala räkningar mm.
Man måste logga in med bankID eller plastkort och dosa. Men jag har ju inte det. BankID fanns ju i den stulna telefonen och dosan och kortet i den stulna dataväskan, Så hur skall vi lösa detta?"

Gösta, jättetråkigt det du råkat ut för, och håller med om att det blir ju ett moment 22 när sådant händer som du nu råkat ut för

Jag har som extra säkerhet behållit min gamla smartphone och som har ett mobilt BankID installerat på sig, ifall min dator och mobil skulle krascha eller bli stulna. och när vi är ute och reser så har jag den med mig ifall nått skulle hända.

Olof G

5.088
Knivsta
12581
2024

Samma har också jag,telefonen har ett kontantkort som kan fyllas vid behov,förvaras väl gömd.
Tråkigt att man måste tänka på detta vis,men tyvärr är verkligheten så.

keskendal

253
Höör
4990
2025
Hej,
vi har inte mobilt bankid på telefonerna, utan klarar oss hemma med bankid på fil på datorn. När vi kör iväg med husbilen tar vi med oss en bankdosa som ligger väl inlåst i det väl dolda kassaskåpet samt en surfplatta utan mobilt bankid. Skulle vi behöva betala någon/några räkningar (har antingen e-faktura eller får räkningarna i e-posten) när vi är ute med bilen plockar vi fram bankdosan och loggar in på surfplattan med den (vi har Länsförsäkringar bank), och sedan löser det sig. Vi har använt bankdosan på det sättet vid flera tillfällen när vi behövt betala större summor som t.ex. när vi bytte bil i våras. Då lånade vi bilfirmans dator, loggade in med bankdosan och betalade handpenningen lätt som en plätt. Vi har inte swish heller, ingen bank i telefonen om vi skulle bli av med den utan har hittills klarat oss med kort och som ovan med bankdosa och surfplatta.
Karin:wink:

Status
Stängd för vidare inlägg.