• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Göstas Sverigeresa 2020

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 403 onsdag.

Efter frukost åker vi och köper lpg - gas här i Falun.

Av en händelse råkar vi se en avtagsväg till Carl Larson - gården.

DSC03485.JPG


Vi kör dit, trots den tidiga timmen. Vi kommer fram till en bra p - plats för HB.

DSC03488.JPG

DSC03489.JPG
Lottie och jag går runt och fotar. De öppnar inte förrän kl 11 så vi kan inte gå in. Men det är ändå trevligt att se omgivningen.

DSC03494.JPG


Besöket på Carl Larsson gården i Sundborn blir avslutningen på vår fina norrlandsresa tillsammans.

Nu går färden till min lägenhet ( lgh ) i Västerås. Ett nybyggt område i Östra Mälarstrand, där jag hyr en liten lgh i ett plus - energihus byggt i trä.

IMG-20210723-WA0000.jpg

Lottie och jag bär upp saker till lgh. Jag lagar lunch för första gången här.

Vi mäter storleken på fönster för i morgon skall vi köpa och sätta upp gardiner. Vi går igenom sakerna och placerar om. Lottie strukturerar upp ordningen i de olika skåpen.

Naturligtvis får vi tillfälle att vila en stund ute på balkongen.

För första gången sover vi över vi i min lgh.


Dag 404 torsdag.

Idag är vi på IKEA redan kl 10.00 för att handla en hel del saker till min lgh. Vi blir där i nästna två timmar inkl lunch.

När vi kommer tillbaka går nästan hela em åt för att skruva upp gardinstänger och sätta upp gardinerna. På kvällen tar vi en långpromenad utmed kajen och tittar på alla fritidsbåtarna. Vi stannar till på ett konditori och inmundigar en stor räkmacka.

20210722_174119.jpg



Dag 405 fredag.

Tar det lugnt efter en arbetsam gårdag. Kl 7.30 tar vi fram våra cyklar och tar oss österut till en badplats men vi badar ej.

20210723_082746.jpg

Vi fortsätter vår cykelfärd för att lära känna omgivningarna.

Lunchen äter vi i lägenheten. Därefter cyklar vi till några vänner i city. Det blev några timmars trevlig samvaro ute på deras altan.
 
Senast ändrad:

Tommy Glader

HBK Medlem
Inlägg
147
Kommun
Eda
HBK-Nr
680
Medlemskap
2024
Dag 403 onsdag.

Efter frukost åker vi och köper lpg - gas här i Falun.

Av en händelse råkar vi se en avtagsväg till Carl Larson - gården.

Visa bilaga 213476


Vi kör dit, trots den tidiga timmen. Vi kommer fram till en bra p - plats för HB.

Visa bilaga 213477

Visa bilaga 213478
Lottie och jag går runt och fotar. De öppnar inte förrän kl 11 så vi kan inte gå in. Men det är ändå trevligt att se omgivningen.

Visa bilaga 213479


Besöket på Carl Larsson gården i Sundborn blir avslutningen på vår fina norrlandsresa tillsammans.

Nu går färden till min lägenhet ( lgh ) i Västerås. Ett nybyggt område i Östra Mälarstrand, där jag hyr en liten lgh i ett plus - energihus byggt i trä.

Lottie och jag bär upp saker till lgh. Jag lagar lunch för första gången här.

Vi mäter storleken på fönster. För i morgon skall vi köpa och sätta upp gardiner. Vi går igenom sakerna och placerar om. Lottie strukturerar upp ordningen i de olika skåpen.

Naturligtvis får vi tillfälle att vila en stund ute på balkongen.

För första gången sover vi över vi i min lgh.


Dag 404 torsdag.

Idag är vi på IKEA redan kl 10.00 för att handla en hel del saker till min lgh. Vi blir där i nästna två timmar inkl lunch.

När vi kommer tillbaka går nästan hela em åt för att skruva upp gardinstänger och sätta upp gardinerna. På kvällen tar vi en långpromenad utmed kajen och tittar på alla fritidsbåtarna. Vi stannar till på ett konditori och inmundigar en stor räkmacka.



Dag 405 fredag.

Tar det lugnt efter en arbetsam gårdag. Kl 7.30 tar vi fram våra cyklar och tar oss österut till en badplats men vi badar ej. Vi fortsätter vår cykelfärd för att lära känna omgivningarna.

Lunchen äter vi i lägenheten. Därefter cyklar vi till några vänner i city. Det blev några timmars trevlig samvaro ute på deras altan.
Tack, jag läser dina betraktelser med glädje !
 

Barbro och Markku

HBK Medlem
Inlägg
50
Kommun
Västerås
HBK-Nr
5141
Medlemskap
2024
Dag 403 onsdag.

Efter frukost åker vi och köper lpg - gas här i Falun.

Av en händelse råkar vi se en avtagsväg till Carl Larson - gården.

Visa bilaga 213476


Vi kör dit, trots den tidiga timmen. Vi kommer fram till en bra p - plats för HB.

Visa bilaga 213477

Visa bilaga 213478
Lottie och jag går runt och fotar. De öppnar inte förrän kl 11 så vi kan inte gå in. Men det är ändå trevligt att se omgivningen.

Visa bilaga 213479


Besöket på Carl Larsson gården i Sundborn blir avslutningen på vår fina norrlandsresa tillsammans.

Nu går färden till min lägenhet ( lgh ) i Västerås. Ett nybyggt område i Östra Mälarstrand, där jag hyr en liten lgh i ett plus - energihus byggt i trä.

Visa bilaga 213499

Lottie och jag bär upp saker till lgh. Jag lagar lunch för första gången här.

Vi mäter storleken på fönster för i morgon skall vi köpa och sätta upp gardiner. Vi går igenom sakerna och placerar om. Lottie strukturerar upp ordningen i de olika skåpen.

Naturligtvis får vi tillfälle att vila en stund ute på balkongen.

För första gången sover vi över vi i min lgh.


Dag 404 torsdag.

Idag är vi på IKEA redan kl 10.00 för att handla en hel del saker till min lgh. Vi blir där i nästna två timmar inkl lunch.

När vi kommer tillbaka går nästan hela em åt för att skruva upp gardinstänger och sätta upp gardinerna. På kvällen tar vi en långpromenad utmed kajen och tittar på alla fritidsbåtarna. Vi stannar till på ett konditori och inmundigar en stor räkmacka.

Visa bilaga 213491



Dag 405 fredag.

Tar det lugnt efter en arbetsam gårdag. Kl 7.30 tar vi fram våra cyklar och tar oss österut till en badplats men vi badar ej.

Visa bilaga 213492

Vi fortsätter vår cykelfärd för att lära känna omgivningarna.

Lunchen äter vi i lägenheten. Därefter cyklar vi till några vänner i city. Det blev några timmars trevlig samvaro ute på deras altan.
Välkommen till Västerås
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 406 lördag.

Idag börjar vi att placera ut tavlor. Det är svårt tycker jag. Lottie hjälper till med att föreslå placeringarna. Det blir naturligtvis lite tal om olika alternativ men blir bra till slut.

Mitt på dagen åker vi till mina barnbarn i Ramnäs. Där spelar vi några partier kubb i det vackra varma vädret.

20210723_084032.jpg

På kvällen går vi till Steam hotell.

20210724_184848.jpg

Åker upp till baren på plan 18. Det är en fantastisk utsikt över Mälaren. Vi njuter av utsikten och varsitt glas Cava.

På bilden nedan har Lottie märkt ut mitt hus med en gul prick.

20210725_084244 (1).jpg


Med tavlor och gardiner och Lotties hjälp har vi lyckats skapa hemkänsla och för mig känns det nu bra med lägenheten.



Dag 407 söndag

Nu när vi kommit så här långt i färdigställandet av lägenheten är det hög tid att dammsuga och ånga av golven. Det blev fm arbetsuppgift.

Efter lunch kommer Jonas och hans barn hit och vi äter jordgubbar och glass med strössel och chokladsås.

20210725_141042.jpg
Efter det går vi alla till "Poesiparken" - en lekpark som är inspirerad av poeten Tomas Tranströmer och hans intresse för skalbaggar. Det blev några trevliga timmar tillsammans.
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.664
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Din lägenhet ser så fin ut men fy vilket fruktansvärt fult område. Men det är tydligen så man bygger nu för tiden. Nya områden i Kinna och även i Borås ser ut så. Varför bygga så fult när man man bygga vackert. Fy för dessa hemskt fula utstående balkonger och så fula spetsiga tak. Men det är tydligen modernt nu för alla nya område som byggs ser ut så. Ser ut som lådor och är det inte just vad det är. Fula lådor!
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Platta hustak med infällda balkonger, och stora gräsytor i mellan huskropparna!

Alla områden som är byggda så, som JAG kommer på just nu är kända som gettoområden. Visst är det fina markområden men ingen vill egentligen bo kvar där, själva husen är dessutom superfula. Lådhus brukar ha platta tak! ;)

För någon dag sen besökte jag ett sådant område i Sundsvall.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Din lägenhet ser så fin ut men fy vilket fruktansvärt fult område. Men det är tydligen så man bygger nu för tiden. Nya områden i Kinna och även i Borås ser ut så. Varför bygga så fult när man man bygga vackert. Fy för dessa hemskt fula utstående balkonger och så fula spetsiga tak. Men det är tydligen modernt nu för alla nya område som byggs ser ut så. Ser ut som lådor och är det inte just vad det är. Fula lådor!

Jag håller med om att husen står tätt. Området blir därmed väldigt kompakt och insynen blir därefter. Området ligger väldigt nära Mälaren. Personligen har jag ca sju minuters promenad till alla fritidsbåtar som finns här. Det finns en anlagd promenad - och -cykelväg utmed vattnet, som är mycket fin. Där Lottie och jag gärna går. Dessutom har man satsat mycket på lekparker utifrån olika teman som är populära bland barnen.

Angående platta tak så har Lottie erfarenhet av det. Hon bor sen fem år tillbaka högst upp i ett nyproducerat hus vid Liljeholmen. Dom första tre åren innebar att hon levde med en hink i taket där vatten droppade in. Till slut fick hela yttertaket brytas upp och anledningen var en kombination av byggfusk och just platt tak.

Spetsiga tak är bra ur klimatsynpunkt för med solceller på en stor ytan så kan energin tas tillvara. Jag bor personligen i ett plus - energihus tack vare ett stort och spetsigt tak i flera våningar.
 
Senast ändrad:

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 408 måndag

Redan före kl 07 lämnar vi lägenheten och kör till kretsloppscentralen i Hälla. De öppnar kl 07.00. När vi kommer fram ser jag att de ej välkomnar fordon över 3,5 ton. Så jag parkerar på gatan och vi bar in det som skulle kastas.

Sen kör vi till Frösvi rastplats i Enköping för fm fika.

Nästa stopp blev hemma hos Lottie i Liljeholmen, Stockholm. Efter att ha plockat ut Lotties saker och kläder fortsätter jag till Caravanhallen i Stav, Haninge kommun. Till min stora förvåning så har verkstaden semesterstängt!!!!!!!!!

Hur kan ett så stort företag göra så mot oss, som vill ha kontakt???????????

Jag åker vidare och stannar till vid en Pizzeria och äter en Lasagne.

Därefter kör jag till mitt förråd i Farsta, Stockholm. Här tillbringar jag hela em med att tömma A 4:a pärmar på gammal bokföring mm samt går igenom mina tillhörigheter.

Vad skall jag ta med till Västerås och vad skall jag köra till någon kretsloppscentral?

Kvällen tillbringar vi tillsammans i Lotties lägenhet.



Dag 409 tisdag

Idag har vi tvättstugan hela fm. Efter lunch kör vi tillsammans till mitt förråd.

Lottie är till mycket stor hjälp med att slänga en del bokföring och att lasta in i min HB:s garage saker som jag skall köra till min lägenhet. Det blir nästan fullt i garaget och några stolar har jag placerat på sängarna.

Nu när jag har flyttat in i en lägenhet så skall jag inte ha kvar mitt förråd. Så är det någon av er läsare som är intresserad av ett förråd på 28 kvm, så är ni välkomna att höra av er till mig.

På kvällen skils vi åt för några veckor för Lottie skall ta tåget till Uddevalla på torsdag. För hon skall tillbringa några veckor i sitt fritidshus.

Jag kör till handelsområdet Hälla i östra Västerås för att handla på ICA Maxi. Döm om min förvåning när jag kommer fram och ser att vi tyngre ej är välkomna att parkera där. Endast fordon under 3,5 ton vill de ha som kunder. Hur tänkte de här??????????

Som tur är så finns det andra affärer.

Jag kör vidare till avfart nr 137 på E 18 för att komma hem. Vid rondellen finns en Lidl. De välkomnar även tunga fordon att parkera i två timmar. Så där handlade jag livsmedel idag. Affären ligger inom cykelavstånd från min lägenhet. Så i fortsättningen blir det förmodligen många besök där.
Jag kommer fram till min lägenhet vid 19,30 tiden. Bär upp det som jag hade handlat och en omgång saker. Resten fick vara kvar till i morgon. För nu är det hög tid för middag och avkoppling.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 410 onsdag

Idag var jag hemma i min lägenhet hela dagen. Det regnade en hel del under natten och på morgonen. Jag hämtar lite saker från min HB när det endast duggregnade. Senare på fm slutar det att regna. Tar upp alla saker och placerar i olika skåp och en del saker kommer även upp till mitt vindsförråd.

I söndags mailade jag vår bredbandsleverantör och frågade hur jag skall göra för att koppla in min tv. Svaret på måndagen blev att de ville ha mitt telefonnr för att ringa mig. Jag mailade tillbaka att jag är hemma hela onsdagen. Tyvärr ringde de inte på hela dagen. Vilket jag tycker är dålig service.

Ringde en av mina söner och frågade om han ville ha något ifrån lagret. Det ville han så vi bestämde att han kommer i morgon på fm.


Dag 411 torsdag

Efter frulle kör jag till mitt förråd i Farsta, efter att först ha köpt några usb - stickor. Jag har två gamla stora stationära datorer som jag framförallt skall överföra bilder från. Innan jag slänger de på en kretsloppscentral. Jag sätter mig ner och kollar på bilderna och sorterar bort dubbletter och andra bilder som jag ej vill spara in på usb - stickan. Det tar en enorm lång tid. Så jag får fortsätta en annan dag.

Sonen kommer vid 11 tiden. Vi lastar in en hel del saker som jag ej skall ha kvar. Sen kör vi till Högdalens kretsloppscentral. Där var det kö för att komma in.

Vi käkar lunch i min HB när vi kom tillbaka till Farsta. Sen lastar vi in de saker som sonen vill ha. Jag fortsätter med att sortera mina saker. Det blev en hel del som jag skall slänga.

Så jag lastar in de i garaget på min HB. Kör förbi Högdalens kretsloppscentral, som jag tyckte var mycket liten och trång. Vill inte köra in med min HB där. Så det blir Östberga istället. Där är p - platserna och körbanan bredare.

Åker återigen till Farsta och lastar in saker som jag skall ta med till Västerås.

Mailar åter igen till min bredbandsleverantör att jag kommer att vara i lägenheten under hela dagen i morgon fredag. Hoppas att de ringer. Så att jag kan koppla in min tv.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 412 fredag.

Redan vi kl 05 kommer de första solstrålarna in på min balkong, i närheten av balkongdörren längst till väster. Lite för smalt för att kunna sitta och sola. Men sol-området blir snart större. Men jag äter ändå min första enkla frulle inomhus vid min köksö. Lite obekvämt att sitta på de höga pallarna - / - stolarna utan ryggstöd.

Min kära Lottie tyckte, för några dagar sedan, att jag måste nog byta ut min köksö mot ett "normalt" matbord. Men det vill inte jag. Jag gör inget åt det de närmaste åren. För jag vill fortfarande mest vara "på rull".

Min älskling får vänta några år till innan hon "lyfter" frågan. För jag hoppas att kunna vara i Marocko under första kvartalet i många år framöver.

Min hyresvärd, ETC Bygg AB, har skrivit att min nätverksleverantör är Fibra. Som är "statsnätverket" i Västerås. Jag surfar in på deras hemsida för att informera mig. Vid kl 08 ringer jag till Fibra. De säger att de äger själva fiberkabeln som går in i huset. Jag måste ordna ett avtal med någon som levererar tv - signaler genom deras fiber. Men jag är inte intresserad av att teckna något avtal med en leverantör som sänder många tv kanaler. Jag vill endast ha tillgång till de sk "avgiftsfria" kanalerna som vi betalar via vår deklaration en gång per år. Fibra säger att jag skall kunna få tv om jag sätter in en antennkabel mellan väggen och TV:n.

Jag mailar till ETC för att fråga hur jag skall gå till väga för att få tv:n inkopplad.

Jag tar bort den nedersta bokhyllan och alla fotopärmar. För att kunna fota tv - internet uttaget.

20210730_121557.jpg

Fotar även baksidan av min ca 10 år gamla tv. Där är antennuttaget helt runt.

20210730_122905.jpg


Före kl 10 kör jag iväg till Erikslund för att försöka skaffa en antennkabel. Som är "fyrkantig" i ena ändan och rund i den andra.

Går in på Elgiganten. Frågar mig fram till rätt avdelning och ber om en antennkabel. När jag får den så ser jag att den har två runda kopplingar. Vilket alltså inte kommer att fungera för mig. Jag tar fram telefonen och visar mina bilder på det "fyrkantiga" vägguttaget och den runda på tv.n.

Då säger den anställde att jag behöver en nätverkskabel. Så vi går dit. Men nätverkskabel har inget runt kabelslut. Så den passar ej. Då frågar jag om de har en "adapter" eller någon typ av "dosa" som man kan använda emellan de två kablarna, nätverkskabeln och antennkabeln. Men tyvärr har de ingen. Så hur skall jag nu kunna få tv:n att kunna ta emot signaler? De vet ej, blev svaret. De rekommenderar att jag tar kontakt med min hyresvärd.

Frågan är nu om en hyresvärd är skyldig att se till att en hyresgäst kan se på de sk "fria" kanalerna, utan en särskild avgift, till en operatör eller till de.

Är det någon av er läsare som vet. Så skriv det gärna här i tråden. Jag funderar på att ta kontakt med hyresgästföreningen i nästa vecka.


Efter att ha lämnat Elgiganten så ringer jag till Lottie, som jag har fått TV:n av. Hon säger att hon fick en "Arischbox" ( vet ej stavningen) att koppla in mellan nätverket och antennen.

Jag går tillbaka till Elgiganten och frågar om de har en sådan box. Men tyvärr känner de inte till vad det är för något.

Nu åker jag vidare till MediaMarkt.

De kan inte heller lösa mitt problem. Utan hänvisar till hyresvärden.

Så jag åker hem igen. Efter lunch mailar jag åter igen till min hyresvärd. Tar det lugnt på min stora balkong. Sen eftermiddag går jag till torget / Lars Färnlöfs plats. Går in på Öhrmans konditori och beställer en fika. Sätter mig på deras uteservering. Det fanns flera bord lediga - så inga problem med covidavstånd.

Tar en promenad utefter Mälaren innan jag återvänder hem till min HB för att titta en stund på tv. Så småningom går jag till lägenheten för att laga och äta middag. Ser lite på SVT - Play på laptopen, men jag vill ju naturligtvis lösa frågan om att kunna koppla in tv:n med den stora bildskärmen. Det är inget stort problem. Men jag vill ju ändå kunna koppla in tv:n.

Det känns väldigt ensamt nu när Lottie inte är här. Vi var ju tillsammans i över två veckor i Norrland och i lägenheten.
 

MogensPJ

FD HBK Medlem
Inlägg
64
Kommun
Luleå
HBK-Nr
30782
Medlemskap
2022
Du behöver någon slags box mellan tv och nätverksuttag. Telia har en lösning med Arris men kräver då ett abonnemang. När vi nyligen flyttade in i nyproduktion så satt det samma nätverksuttag i väggen som du har. Men hyresvärden har avtal med comhem så de hade en satt in box i alla lägenheter. Vi betalar inget (mer än genom hyran) för något extra kanalpaket då vi streamar allt vi vill se via internet.

Men det finns ingen kabel som fungerar mellan tvn och väggen med den uppsättning du har nu, du måste ha en box av något slag.

här kan du läsa mer
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Du behöver någon slags box mellan tv och nätverksuttag. Telia har en lösning med Arris men kräver då ett abonnemang. När vi nyligen flyttade in i nyproduktion så satt det samma nätverksuttag i väggen som du har. Men hyresvärden har avtal med comhem så de hade en satt in box i alla lägenheter. Vi betalar inget (mer än genom hyran) för något extra kanalpaket då vi streamar allt vi vill se via internet.

Men det finns ingen kabel som fungerar mellan tvn och väggen med den uppsättning du har nu, du måste ha en box av något slag.

här kan du läsa mer

Hej MogensPJ!

Tack för info och länken. Jag får gå dit och tala med de.
 

Rulleriet

HBK Medlem
Inlägg
647
Kommun
Åmål
HBK-Nr
25505
Medlemskap
2025
Troligen fungerar en inomhusantenn, exempel

 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 413 lördag.

Tar det lugnt i lägenheten. Sitter på balkongen på fm och solar.

På em tömmer jag garaget i HB:n och tar upp till lägenheten. Tar en kort promenad i skogspartiet bredvid huset.



Dag 414 söndag 1 / 8.

Efter en tidig första frulle kör jag iväg till Farsta. Stannar, som vanligt, på rastplatsen Frösvi på gränsen mellan västra Enköping / östra Västerås på E 18. Här får man endast parkera i två timmar. Vilket jag anser är tråkigt. Lastbilschaufförer måste ha minst 10 timmars vila per dygn. 12 timmar borde det minst vara. Även vi som är "på rull" behöver ju ha sovtid. Platsen ligger långt ifrån bebyggelse - så det går att göra platsen till en betydligt större p - plats. Idag såg jag en HB och en bp1 med husvagn som hade fördragna gardiner och fotstöd utställda. Jag misstänker att de hade sovit där i natt. Såg dock inga p - böteslappar på vindrutorna.

Här brukar jag alltid tömma toan i ett bra "servicehus" / toa del. Dricker även en kopp thé och äter smörgås.

När jag kommer fram till Farsta parkerar jag på gatan en bit ifrån mitt förråd. Skönt med en promenad efter att ha suttit stilla så länge. Det är ca 12 mil mellan lägenheten och förrådet.

Nu skall jag koncentrera mig på att gå igenom tusentals bilder på en stationär dator. Eftersom jag har en liten lägenhet på ett rum så skall jag ej ta med mig mina två gamla stationära datorer dit.

Sitter en timme och tittar på foton. Ibland var det två - tre exponeringar i samma motiv. Då förpassade jag två till papperskorgen. Fanns även foton tagna ifrån olika vinklar. Där behövde jag välja vad som skulle vara kvar och senare skall kopieras till en usb - sticka.

Efter en långlunch är jag tillbaka till bilderna. Det är bilder ifrån år 2012 och fram till 2018 från min kamera som finns här. De senare åren hade jag sparat på min laptop och senare även därifrån kopierat in på sticka. Jag misstänker att det kan vara ca 10 000 foton att titta på. Så jag är här hela em fram till kl 18. Då går jag hem och lagar middag och ser på tv. Sover över här på en vanlig bostadsgata. Det har jag gjort många gånger under de senaste tre åren.



Dag 415 måndag.

Hela fm tittar jag på bilder. Förpassar tusentals bilder till papperskorgen. Efter lunch kopierar jag in på en 28 GB:s usb - sticka. Får inte plats med sista året - så det blev även en andra sticka.

Jag lastar in ett stort bord, en kartong med en tv i garaget och en stor spegel lägger jag i sängen. Vid 15 tiden lämnar jag Farsta för att köra till landet i Gammalkil.

Stannar som vanlig på Preem i Nyköping för att tanka diesel och färskvatten. 2 x 5 lit i dunk för thé och matvatten samt fyllde upp den stora tanken. Eftersom jag alltid har lite vatten i den stora tanken och att jag inte gör ren den så använder jag endast det vattnet till tvätt och disk.

Stannar till i Tornby för att gå in på Maxi för att handla livsmedel.

Kör vidare ut på landet. Ser att på en åker står vatten kvar. Det har tydligen regnat så mycket här att jorden inte har tagit hand om allt. Nu blir jag lite orolig för hur det kan se ut på tomten. Kommer jag att kunna backa in? Det har ju varit bekymmer tidigare i år.

Det gick bra att backa in så långt som jag ville. Ser att den tillfälligt uppsatta dörren till altan ligger på marken. Har det varit inbrott igen, tänker jag. Kopplar in 220 v el ifrån stugan. Tar med mig mobilen och fotar inbrottsförsöket. Vi hade två inbrott förra året. men de gick inte in genom altan.

20210801_192209.jpg
Förmodligen så blev inbrottstjuvarna störda. För de fortsatte inte in i stugan.

Under hösten satte jag upp en gammal dörr som regn - och - snöskydd till den inbyggda altanen.
20201025_121735.jpg

Det är sent - så jag laga r middag och ser på tv.
 
Senast ändrad:
Toppen