• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fundering över lithiumsystemet

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Jag har ju ett lithiumpack i gamla husbilen som ska införlivas i den nya.
Funderar på att, i samma veva, köpa en packe till av samma storlek och montera parallellt med en ny BMS.
Så till frågan:
Om jag sätter två packar parallellt med var sin BMS, säg att varje BMS klarar 80A ut.
Kommer jag då kunna plocka ut 160A eller kommer det bli knas?
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.365
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Jag har inte hållit på med lithium batterier.
Kan det vara att cellerna påverkar varandra när du mäter via bms.
Är det samma sak om du lägger på lite belastning att det är olika spänning på varje cell. Motstånd i kablar, olika längder på kablarna?
Vid mätning direkt på varje cell finns det inget som påverkar spänningen.
Det kan vara som jag har skrivit, spånat lite bara.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Nu har jag även plockat bort blecken på batteriet så jag verkligen kan mäta varje cell.
Cellspänningen ligger exakt där den ligger om jag mäter direkt på cellerna när cellerna är hopkopplade.
Vad märkligt!
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Nu har jag justerat mätvärdena i bms:en efter de värden jag får på multimetern när jag mäter över polerna.
Jag har även ett nytt bms som ligger parallellt med det gamla så jag bara kan flytta mätsladden mellan (det är med den bms:en startar upp).
Och tryckt igång labbaggregatet på 14,4V och laddar med 10,5A. Hittills är det ingen cell som drar ifrån. Får se om någon timme om det håller i sig. Då kan man nog säga att det är gamla bms:en som är paj.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Virker nesten som en kontaktfeil inne i bms, muligens en kaldloddding det skulle være rundt cellene 3 og 4 - helst i forbindelse med ledningen fra mellom disse cellene. Det ligger noen motstander og andre smd enheter i dette området på de fleste 12V BMS - en eller flere av dissehar kontaktproblem.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Har hittat flera fel...
Ohm-mätte alla batterier och fick väldigt konstiga mätvärden.
Plockade bort alla förbindningar mellan cellerna och putsade av kontaktytorna på cellerna (aluminium) och vips hade jag lika värden mellan alla celler.
Laddade upp packet till 3,65V sedan fick det stå i 3dygn då stabiliserade sig spänningen på 3,35V (vilket jag läst mig till kan vara vilospänningen för batteriet).
Kopplade sedan på en belastning på 1,5A under ett dygn och loggade cellspänningarna vid var 5:e % ner till 80% SoC.
Sedan lät jag batteriet vila 12h och läste av cellspänningen igen.
Det tog en evig tid att komma ner till 80% så nu ligger det en belastning på 8,5A istället och jag fortsätter loggningen 1 gång/timme.
Får se vad resultatet blir.
Var lite oroad över att cellerna tappade spänningen så fort från 3,65V till 3,35V men efter att ha läst på allehanda forum så verkar det helt normalt då vilospänningen på ett fulladdat LiFePO4 ligger på ca 3,3V och med lite belastning ca 3,2V. Så det verkar ju normalt.
Får se vad kapacitetskollen visar....
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Sådär ja. Nu är hela helgens urladdnings test klar.
Batteriet på 2x105Ah är nu justerat enligt sin egen urladdningskurva.
Av batteriets kapacitet på 210Ah finns det 204,5 tillgängligt då jag låter batteriet bryta vid 5% kvarvarande laddning.
Det räcker för mig eftersom det kommer att ersätta ett 95Ah AGM (ca 50Ah tillgängligt).
Få se vad vi kan använda strömmen till. Kanske kan man kosta på sig att köra ac:n någon timme en varm sommarkväll?
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Att implementera litiumbatterierna i nya bilen tog hela gårdagen i anspråk.
Bort med passagerarsätet. Bort med gamla batteriet. In med nya batteriet och sedan en rejäl funderade hur jag skulle få min bms att bryta strömmen till invertern....
Det blev ett relä som bryter bort plus till invertern via ett separat urladdningsskydd.
Byta solcellsregulatorn mot dito för litium.
Montera och koppla invertern samt koppla om lite kablar i elcentralen och en kopplingspunkt under köket.

Men j-ar vad bra det blev.
Visserligen var det för kallt för att få ac:n att gå men testade en massa annat.

När jag ligger på stolpe funkar allt som vanligt när man sedan drar ur sladden växlar inverterns relä blixtsnabbt till matning från bobatteriet.
Invertern matar då alla vägguttag samt ac:n i taket (som drar 8,5A från batteriet när jag kör maxfläkt).

Den inbyggda laddaren i EBL laddar utan problem på litiumbatterierna med max 18A.
Batteriet var nästan ( 85%)full-laddat när jag provade att ladda med bilen, då tryckte det in 24A.
Och 42A när båda kördes samtidigt.

Eftersom jag nu har gasolkylskåp och all belysning är Led så tror jag att jag tillsvidare klarar mig med en solpanel.
Väntar ett tag med att montera den andra 150W tills jag utvärderat lite.

Med all belysning på inne i bilen samt fläkten till gasolpannan på i lågfart drar det drygt 4A.
Det betyder minst två dygn fricamping utan något dagsljus.

Kör med denna setup till nästa höst och gör då en ny utvärdering av läget.
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
975
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
En fundering, du skriver att du bryter laddningen vid 5% kvarvarande laddning! Vet du eller någon annan om den möjligheten finns även på dom färdigköpta litiumbatterierna också?

Funderar på att köpa detta batteri: Lithium LiFePO4 LX Smart BMS 12V 150Ah

Intressant fråga! En följdfråga på samma tema: vet någon om det (hos något fabrikat) finns inställningsmöjligheter så man själv kan välja vid vilken urladdningsgrad ett färdigköpt batteri börjar ladda igen, efter att det varit frånkopplat pga "full" laddning?
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
655
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
Jag har ju ett lithiumpack i gamla husbilen som ska införlivas i den nya.
Funderar på att, i samma veva, köpa en packe till av samma storlek och montera parallellt med en ny BMS.
Så till frågan:
Om jag sätter två packar parallellt med var sin BMS, säg att varje BMS klarar 80A ut.
Kommer jag då kunna plocka ut 160A eller kommer det bli knas?
Ifall du kollar hos Victron Energy (t.ex. www.odelco.se) så kan du parallellkoppla två batterier med en BMS. Jag har en 150Ah LiFePo batteri som matar en 1800W inverter. Jag kan enkelt lägga till ett batteri till parallelt i samma BMS.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
En fundering, du skriver att du bryter laddningen vid 5% kvarvarande laddning! Vet du eller någon annan om den möjligheten finns även på dom färdigköpta litiumbatterierna också?

Funderar på att köpa detta batteri: Lithium LiFePO4 LX Smart BMS 12V 150Ah

Säkrast är nog att ställa frågan till tillverkare/leverantör.
Generellt brukar de lärda säga att ladda alltid till 100%, samt ladda ur till 10%, och där brukar drop-in LFP jobba, start av laddning vet jag inte var drop-in är programerade att kicka igång på.

JanneB köpte LionTron ifall jag minns rätt, han kanske har svar.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Ifall du kollar hos Victron Energy (t.ex. www.odelco.se) så kan du parallellkoppla två batterier med en BMS. Jag har en 150Ah LiFePo batteri som matar en 1800W inverter. Jag kan enkelt lägga till ett batteri till parallelt i samma BMS.
Jag köpte 4extra celler och la parallellt med de gamla så nu kör jag 2x105Ah via samma BMS.
Jag hade kunnat köpa en större BMS som hade klarat hela invertern men tyckte det var onödigt när jag redan hade grejer som fungerade.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Säkrast är nog att ställa frågan till tillverkare/leverantör.
Generellt brukar de lärda säga att ladda alltid till 100%, samt ladda ur till 10%, och där brukar drop-in LFP jobba, start av laddning vet jag inte var drop-in är programerade att kicka igång på.

JanneB köpte LionTron ifall jag minns rätt, han kanske har svar.
En sanning med modifikation.
För maximal livslängd på batteriet ska man ligga mellan 10 och 90% men eftersom batteriet är mest känsligt för djupurladdning verkar de flesta köra batteriet till 100% eftersom antalet cykler ändå är extremt.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
En sanning med modifikation.
För maximal livslängd på batteriet ska man ligga mellan 10 och 90% men eftersom batteriet är mest känsligt för djupurladdning verkar de flesta köra batteriet till 100% eftersom antalet cykler ändå är extremt.

Helt rätt Bäckis, jag brukar själv dock alltid försöka komma upp till 100% för att få till en toppbalancering, men det är inte alltid jag når 100% så ofta, beroende på hur mycket sol mina solcellspaneler lyckas få, dit jag söker mej är det nästan alltid träd i vägen :oops:
Nu vet oftast inte ett bms när ett batteri är på 100%, utan det är alltid cellen med högsta spänning som bestämmer när laddningen ska avbrytas.
Själv har jag 3,50V som bypass, och max 3,65V som stopp.
Laddar man inte upp cellerna ordentligt kan det med tiden bli svårt att få balans mellan cellerna, och får då inte ut full kapacitet ur batteriet.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Nu har jag haft batteriet installerat en månad och en resa.
Funkar utmärkt, har inte varit under 70% på resa.

Dock upptäckte jag idag, när jag hämtade hem husbilen från parkeringen, att jag inte hade någon ström och att litiumbatterierna inte tar laddning....

Nu har jag felsökt och upptäckte att jag glömt invertern på så den sugit ur batterierna så djupt att bms:en slagit ifrån.
Det var ju bra att den skyddade batteriet.

Mindre bra, som jag inte sett tidigare, är att när bms:en inte matar ebl:en med ström så drar inte laddreläet från motorn.
Vilken knäpp konstruktion.

Som tur är är jag ju hemma så jag kopplade helt sonika på en extern laddare och laddade upp tillräckligt för att bms:en skulle slå på matningen till ebl:en igen och den inbyggda laddaren får ta över laddningen.

Ska montera en bypass-brytare mellan matningen på startbatteriet och bobatteriet.
Då kan jag dels få ström om bms:en eller bobatteriet havererar och dels kunna ladda från motorn om bms:en bryter på låg spänning igen.
 
Toppen