• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fundering över lithiumsystemet

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.396
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Jag har ju ett lithiumpack i gamla husbilen som ska införlivas i den nya.
Funderar på att, i samma veva, köpa en packe till av samma storlek och montera parallellt med en ny BMS.
Så till frågan:
Om jag sätter två packar parallellt med var sin BMS, säg att varje BMS klarar 80A ut.
Kommer jag då kunna plocka ut 160A eller kommer det bli knas?
 

Gun & Roland

HBK Medlem
Inlägg
124
Kommun
Gislaved
HBK-Nr
1725
Medlemskap
2024
Det går alldeles utmärkt att parallellkoppla två (eller flera) regulatorer till samma batteribank. Båda/alla regulatorerna kommer att ladda batteriet oberoende av varandra, med den ström som finns att tillgå från respektive panel. Regulatorerna och panelerna behöver heller inte vara lika.
/Roland
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.396
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Det går alldeles utmärkt att parallellkoppla två (eller flera) regulatorer till samma batteribank. Båda/alla regulatorerna kommer att ladda batteriet oberoende av varandra, med den ström som finns att tillgå från respektive panel. Regulatorerna och panelerna behöver heller inte vara lika.
/Roland
Har letat runt lite på amerikanska forum under dagen och de flesta säger som du.
Så man får helt enkelt testa. Funkar det så är det toppen, funkar det inte så tappar jag 30W men det är inte hela världen...
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Når vi snakke LFP batterier er det ingen grunn til at regulatorene skal krangle med hverandre. Her er det konstant spenning og så mye strøm regulator/panel kan klare. Så lenge batteriet har en spenning under utgangsspenningen på laderen så fungerer det selv med en liten forskjell i spenningene ut. For ladere og regulatorer som er optimalisert for blybatteri og multisteg så kan det oppstå konflikter, men LFP ladere er samme spenning hele tiden og det er kun når strømmen ut faller under en grense som tilsier batteriet er fullt at laderen skal koble ned.

Det at ladestrømmen faller når batteriet blir fullt henger sammen med motstand i kabler og batteri, en trenger litt spenningsforskjell for å trykke strømmen gjennom.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.396
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Når vi snakke LFP batterier er det ingen grunn til at regulatorene skal krangle med hverandre. Her er det konstant spenning og så mye strøm regulator/panel kan klare. Så lenge batteriet har en spenning under utgangsspenningen på laderen så fungerer det selv med en liten forskjell i spenningene ut. For ladere og regulatorer som er optimalisert for blybatteri og multisteg så kan det oppstå konflikter, men LFP ladere er samme spenning hele tiden og det er kun når strømmen ut faller under en grense som tilsier batteriet er fullt at laderen skal koble ned.

Det at ladestrømmen faller når batteriet blir fullt henger sammen med motstand i kabler og batteri, en trenger litt spenningsforskjell for å trykke strømmen gjennom.
Skönt att du svarade, Knut!
Det var precis det jag ville höra.
Har två regulatorer liggande som båda är anpassade för litiumceller. Då kör jag en panel på varje.
Den ena har även utgång till laddning av startbatteriet med 1A så där lägger jag in 155W panelen.
Den har även en AES utgång till kylskåpet. Om jag fattat bruksanvisningen rätt så kör den kylen på 12v från panelerna när batteriet är fulladdat, det låter ju smart.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.807
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Skönt att du svarade, Knut!
Det var precis det jag ville höra.
Har två regulatorer liggande som båda är anpassade för litiumceller. Då kör jag en panel på varje.
Den ena har även utgång till laddning av startbatteriet med 1A så där lägger jag in 155W panelen.
Den har även en AES utgång till kylskåpet. Om jag fattat bruksanvisningen rätt så kör den kylen på 12v från panelerna när batteriet är fulladdat, det låter ju smart.
Jag kopplade in AES från min solcellsregulator till kylskåpet utan att det gav någon som helst effekt. Jag simulerade genom att koppla S+ på kylskåpet till +12V. Letade efter problemet och upptäckte att min EBL (CBE DS470) bröt 12V till kylskåpets värmeelement när D+, dvs. motorn, inte var aktiv. Resultat = AES hade ingen funktion. Efter en del letande så visade det sig att man kunde brygga över reläet i EBL:en, som bröt 12V till värmeelementet och på så sätt göra så att AES fungerade. Det fanns förberett i EBL med flatstift.

Efter ett tag upptäckte jag då en annan egenhet. Kylskåpets prioritetsordning är sådan att i första hand väljs solenergi (AES aktiv) och sedan i fallande prioritet: 230V, 12V, gas. AES har alltså högre prioritet än 230V. Effekten blev att om batterierna var fulladdade och solen lyste (=AES aktiv) så gick kylskåpet över i 12V-drift trots att 230V var anslutet. Det i sin tur ledde till att det blev i praktiken batteriladdaren som drev kylskåpet. Jag upptäckte det genom att kylfläkten i laddaren körde för fullt. Kändes litet fånigt att driva kylskåpet med 230V via en batteriladdare så jag tog och fixade ett relä som gjorde att bryggan i EBL, som behövdes för att AES skulle funka, bröts när 230V var anslutet.

Allt detta beror på två saker. Funktionen hos EBL och prioriteringslogiken i kylskåpet.

MVH
Hans
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.396
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Jag kopplade in AES från min solcellsregulator till kylskåpet utan att det gav någon som helst effekt. Jag simulerade genom att koppla S+ på kylskåpet till +12V. Letade efter problemet och upptäckte att min EBL (CBE DS470) bröt 12V till kylskåpets värmeelement när D+, dvs. motorn, inte var aktiv. Resultat = AES hade ingen funktion. Efter en del letande så visade det sig att man kunde brygga över reläet i EBL:en, som bröt 12V till värmeelementet och på så sätt göra så att AES fungerade. Det fanns förberett i EBL med flatstift.

Efter ett tag upptäckte jag då en annan egenhet. Kylskåpets prioritetsordning är sådan att i första hand väljs solenergi (AES aktiv) och sedan i fallande prioritet: 230V, 12V, gas. AES har alltså högre prioritet än 230V. Effekten blev att om batterierna var fulladdade och solen lyste (=AES aktiv) så gick kylskåpet över i 12V-drift trots att 230V var anslutet. Det i sin tur ledde till att det blev i praktiken batteriladdaren som drev kylskåpet. Jag upptäckte det genom att kylfläkten i laddaren körde för fullt. Kändes litet fånigt att driva kylskåpet med 230V via en batteriladdare så jag tog och fixade ett relä som gjorde att bryggan i EBL, som behövdes för att AES skulle funka, bröts när 230V var anslutet.

Allt detta beror på två saker. Funktionen hos EBL och prioriteringslogiken i kylskåpet.

MVH
Hans
Ska kolla det.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.807
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
När jag testkört kylskåpet på 12V har det dragit 14-15A. Kräver ju stor effekt från solcellerna för att inte dra ur batteribanken.
Funktionen på Votronic solcellsregulator är sådan att den låter kylskåpet gå 30 minuter på 12V om batterierna är fulladdade och solen skiner. Om batterierna fortfarande är fulladdade och solen skiner efter de 30 minuterna så fortsätter den 30 minuter till. Maximalt kan det då bli 7-8 Ah minskad energi i batteribanken.

MVH
Hans
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.395
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Och jag laddar vidare...
Nu börjar batterierna så sakteliga överstiga 3,3V och likströmsaggregatet är inställt på 3,6V och strömmen är under avtagande (eller den trycker fortfarande in över 5A) så det är kanske fullt om ett eller två dygn.
Så nu går jag vidare och ska kablaga för nya solpanelen. Enligt handlaren sitter det en 150W panel på bilen och jag fick med en 155W.
Idag skulle jag verifiera panelen på bilen så jag skickade in en usb-kamera på en tumstock för att läsa typskylten.
Och det sitter en 120W panel på bilen...

Så nu har jag tre alternativ på inkoppling:
Serie med en regulator = Strömmen bestäms av den panel med lägst ström (120wattaren) 5,46A, blir då 40V x 5,46A = 218W
Parallell med en regulator = Spänningen bestäms av den med lägst spänning (155wattaren) 17V blir då = 248W
En panel över var sin regulator = 120 + 155W

Panelerna sitter i var sin ände på bilen men kommer inte direkt skuggas av något på taket, de ligger helt horisontellt vilket ger ca 82% av ovan nämnda effekter.
Vilket kommer funka bäst?
En fundering som jag har fått som egentligen inte har mycket att göra med dessa 3 system elektriska egenskaper som Du beskriver är följande: om Du redan har en solpanel installerat så har Du en takgenomföring, om Du väljer system med en panel över var sin regulator - kommer Du att behöva göra ytterligare en tak genomförande eller hur ska Du lösa det?
När jag nyligen fick utöka mitt system med ytterligare solpanel valde jag parallellt koppling just för att slippa göra nytt hål i taket. Inte heller ville jag att man skulle öppna (slita i) den befintliga takgenomföringen för att ev. dra nytt kablage genom den. Verkstan som utförde arbete hade inga invändningar mot det...
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.396
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
En fundering som jag har fått som egentligen inte har mycket att göra med dessa 3 system elektriska egenskaper som Du beskriver är följande: om Du redan har en solpanel installerat så har Du en takgenomföring, om Du väljer system med en panel över var sin regulator - kommer Du att behöva göra ytterligare en tak genomförande eller hur ska Du lösa det?
När jag nyligen fick utöka mitt system med ytterligare solpanel valde jag parallellt koppling just för att slippa göra nytt hål i taket. Inte heller ville jag att man skulle öppna (slita i) den befintliga takgenomföringen för att ev. dra nytt kablage genom den. Verkstan som utförde arbete hade inga invändningar mot det...
Den befintliga takgenomföringen har två anslutningar. Idag går en kabel i varje men jag har kollat och det är inte något tätat på insidan så jag drar båda kablarna till respektive panel i var sin anslutning. Sedan fyller jag anslutningarna med tätningskladd.
Dessvärre ger denna lösning en kabel på 2,5m över taket (alternativet är ett hål till närmre panelen, men jag tycker som du onödigt med fler hål).
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.396
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Sådär nu är batterierna balanserade (tillräckligt).
Det skiljer 0,006V mellan bästa och sämsta batteriet vid 3,6V, tror det duger.
Det tog ca 3 dygn att balansera.
Nu ska jag ut och måtta hur jag bäst sätter ihop cellerna för att passa originalbatteriets plats mest optimalt.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.928
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag vet inte ifall du läst Will Prowse "nya" rekommendation angående laddning av lfp-batteri, tidigare rekommenderade han att bara att ladda 90% SoC,
men efter div. tester så rekommenderas nu 100% SoC, vilket inte påverkar antal cykler m.m. texten är från Will's community.

" Important Update for LiFePO4 Battery Users (scroll to the bottom for a summarized version): In a couple of my videos, I mentioned charging a LiFePO4 battery to 90% SOC to increase the charge cycle life. I used a SOC chart and charge curves to determine that 13.3 volts for a 4s battery (12v battery), was 90% SOC if charged with CC/CV. Well after doing a week worth of capacity tests, this is wrong. I have seen a lot of people in the forums argue about the "ideal" charge voltage for this chemistry, which is typically: 3.325/3.45/3.65 volts per cell (most BMS cut off at 3.65v). The problem that I discovered after doing multiple capacity tests, is that LiFePO4 battery voltage will settle a lot after it is done charging. This is not the same with NMC packs (such as the tesla battery). So you need to charge your LiFePO4 up to 14.0-14.6 if you want 100% capacity (yes, 14.0 volts gave me 100% capacity in my tests). If you charge to 13.3v with CC/CV, you will only have 47% capacity! Not fun. I was going to do some testing to figure out what absorption voltage would charge to 90% SOC, but then I started thinking about how LiFePO4 can be charged to 4.2v per cell, or 16.8v for a 12v battery (until electrolyte degradation occurs). So charging up to 14.0-14.6 will not cause any noticeable decrease in charge cycle life. The only way it could is if you charge it to 100% and keep the battery in an extremely hot environment. I have a video that covers that as well, with some battery studies as reference. Also, you can treat these batteries pretty badly and they will still give you 5,000 charge cycles. That is a long time. Calendar aging of your battery may be more of a concern here (especially if batteries are in a hot environment etc). So I don't see a real need to charge to 90% anymore. These batteries can last for ages and I think the system components around it may break before the battery cells do. If you wish to actually charge to 90% SOC for your battery, you need a capacity monitor. Once you have charged to 90% SOC, find the voltage while it's charging (before the pack settles) and set your controller.

So Long Story Short:
Set your solar charge controller to the LiFePO4 charge setting and do not bother charging to 90% SOC to extend the life of a LiFePO4 pack. If you want your battery to last a long time, keep it in a cool location. Heat is the enemy! Also, try to size your battery so that the charge rate is less than .4C (which would be 40 amps for a 100ah battery). The larger your bank, the slower each individual battery is charged, and the longer your battery will last. If you have manual control of your charge profile parameters, it is wise to use Victron's recommendation. This charge profile gives me 100% capacity in all of my tests and none of my cells voltages spike at all: Absorption: 14.2V Float: 13.5V Equalization: Disabled Temp Compensation: Disabled Low Temp Cut-Off: 5 degrees Celsius I also updated my LiFePO4 page with these charge profile parameters: https://www.mobile-solarpower.com/diy...
"
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.396
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Idag har jag måttat upp det befintliga batteriets plats och det nya batteriet är 1cm mindre åt alla håll så då går det in.
Inte illa med tanke på att det har mer än dubbla kapaciteten...
Har även kopplat ihop cellerna och monterat BMS.
Det blev klart imorse så jag tänkte mäta kapaciteten innan jag sätter batteriet på plats.
Har haft två extraljus (2x100W) kopplade sedan 9 imorse och nu är kapaciteten nere på 37%.
Får avbryta för ikväll och fortsätta imorgon.
Jo på tal om BMS, förut hade jag bara balansering vid laddning men såg att jag även kunde ha det vid urladdning, så jag la till det.
Finns det någon fördel eller nackdel med det?
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.396
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Igår körde jag mina extraljus i 14h konstant och slutade på 37% kvar.
Idag när jag skulle fortsätta hade cellerna balanserat sig och hade åter 63% kapacitet kvar.
Hopplöst att behöva börja om med urladdningen (nä har inte laddat i något inatt).
Efter 1h ljus så har bara kapaciteten gått ner med 5%.
Funderar på att avbryta kapacitetstestet.
Verkar finnas mer än tillräckligt med kräm i batteriet....
 
Toppen