• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fundering över lithiumsystemet

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Jag har ju ett lithiumpack i gamla husbilen som ska införlivas i den nya.
Funderar på att, i samma veva, köpa en packe till av samma storlek och montera parallellt med en ny BMS.
Så till frågan:
Om jag sätter två packar parallellt med var sin BMS, säg att varje BMS klarar 80A ut.
Kommer jag då kunna plocka ut 160A eller kommer det bli knas?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Dyson bygger sine egne motorer, veldig lite kjent annet enn at det er permanentmagnet og børsteløs. Om det er 3 eller flere faser i den elektronisk styrte motoren holder de for seg selv. I dammsugerene benytter de flersteg cyklon før et enkelt hepa filter som nesten aldri blir skittent.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Ifall dina nuvarande LFP-celler är i gott skick, kan det funka att dubbla cellantalet, samt köra med ett 4S BMS som klarar ditt uttag.
Men då blir det 2 celler parallellt till varje mätpunkt på ditt bms.
Du bör också innan slutlig montering göra en toppbalansering på alla cellerna med avsedd spänning, jag har en 3,65V laddare du kan få låna ifall du inte råka äga ett typ lab-aggregat.

Will förklarar det hela rätt bra i denna video

Nu har jag grubblat och ritat, tänkt och suddat och hoppats att jag klurat ut en fungerande lösning.
Jag köper 4 nya celler (lika som de ”gamla” (4mån)) och lägger 2 celler parallellt och i serie (2+2+2+2) så det blir dubbel kapacitet vid 12v.
Sedan kör jag med min gamla BMS enligt förslaget ovan.
Detta ”batteri” får sedan ersätta husbilens bobatteri (Agm) och laddas via EBL (18A).
Hivar även ut den gamla solcellsregulatorn till befintlig 150W panel och monterar in en Votronic Duo Digital 350 som jag har liggande.
Framöver kommer en andra 150W panel monteras (som jag fick med nya bilen) och det klarar då den regulatorn.
Sedan kopplar jag in min växelriktare som kan fjärrstyras (sinus 1500W, peak 3000W) via en Vicron smart battery protect 220A direkt mot batteriets plus och minuspol.
Victronen får sedan både styras via sin inbyggda spänningsmätning samt, som extra säkerhet, minus från BMS:en.
Från växelriktarens 230V sida dras en kabel till inkommande 230V elcentral.
I elcentralen monteras ett prioriteringsrelä.
Då bör jag få följande funktion:
Batteriet laddas från bilens generator/via EBL-laddare/solpanel(er) och matar bodelen elsystem (som idag).
När jag slår på växelriktaren (via fjärr där man även ser hur mycket ström den drar samt spänning i batteriet) så får jag 230V i samtliga befintliga uttag men inte i det utvändiga intaget.
Om jag kopplar in ström i intaget blockeras växelriktaren och strömmen i befintliga vägguttag kommer utifrån.
Som grädde på moset matas även EBL-laddaren från växelriktaren så där blir det en evighetsmaskin :cool:
Någon som kan slå hål på min lösning?
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Ja, så småningom när pandemin är borta.
Har sparat semesterveckor varje år och hade i år kunnat vara ledig hela sommarlovet+
Får bli något senare år. Nu har vi iallafall en modernare bil :)
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Jeg ville flyttet laderens 230V sammen med kylskåpet til utsiden av prioritetsreleet slik at disse 2 kun får 230V når en står på stolpe. Litt mer krevende omkobling i sentralen, men gir en bedre funksjonalitet. Det er meget mulig at alle uttak går på samme kabel fra sentralen, da er det enkelt å sette prioritetsreleet i denne kabelen.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Jeg ville flyttet laderens 230V sammen med kylskåpet til utsiden av prioritetsreleet slik at disse 2 kun får 230V når en står på stolpe. Litt mer krevende omkobling i sentralen, men gir en bedre funksjonalitet. Det er meget mulig at alle uttak går på samme kabel fra sentralen, da er det enkelt å sette prioritetsreleet i denne kabelen.
Ja. Jag funderade i de banorna också.
Alternativt dra runt en styrkabel och separata reläer på kylen och laddaren.
Det är onödigt att belasta batteriet med dessa två om det kan undvikas på något sätt.
Jag ska kolla hur det är kopplat.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Sådär nu är första handen lagd på ombyggnaden av elsystemet.
Har beställt 4st 105Ah lithiumbatterier från kina.
Då kan jag pyssla lite med konverteringen i vinter.
Imorgon ska jag plocka runt lite i inredningen och se om jag kan separera matningen till kyl/laddning utan att dra om allt kablage (finns å andra sidan bara två 230V uttag i hela bilen så det behöver nog till lite komplettering ändå med både det och 12V.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Selv var jeg litt lat så jeg la opp noen få kontakter fra inverteren der jeg mente jeg ville ha bruk for 230V om rørte ikke de orginale som ikke var optimalt plassert. Hadde inverter med innebygget prioritets relee montert på veggen over batteriene i lasterommet. Men det var stort sett bare en sak vi benyttet inverteren for - en brødbakemaskin som gjerne fikk jobbe mens vi kjørte :D
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Selv var jeg litt lat så jeg la opp noen få kontakter fra inverteren der jeg mente jeg ville ha bruk for 230V om rørte ikke de orginale som ikke var optimalt plassert. Hadde inverter med innebygget prioritets relee montert på veggen over batteriene i lasterommet. Men det var stort sett bare en sak vi benyttet inverteren for - en brødbakemaskin som gjerne fikk jobbe mens vi kjørte :D
Det var ju jättesmart (bakmaskinen). Klart den ska med. Frun blev eld och lågor. Färskt bröd i husbilen och det utan ugn...
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Ja, og det andre som vi brykte inverteren til var en Bamix håndmixer som rårørde lingon for oss, lingon medbrakt i en Waeco CF boks som gikk på 12V når vi ikke var koblet til stolpe da slo den over til 230V av seg selv. Den var koblet til stolpe kretsen i bilen. På denne måten klarte vi ooss godt med 1000 W inverter. Damsuger var ladbar Dyson og ingen av oss brukte hårføn.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Jag var också lite inne på att sätta upp lite nya uttag som endast matas av invertern.
Dock vill jag kunna köra fläkten i ac:n på invertern också (kan vara så att invertern även orkar att köra kyla, ska testa).

Så nu har jag rivit runt och följt alla kablar.
Kabeln som matar vägguttag, kyl och EBL går från elcentralen (under sängen) till en kopplingsdosa under köket där den grenar ut till 3 vägguttag, kyl samt EBL.

Jag drar en kompletterande matning till den dosan som bara får betjäna uttagen.
Sedan lägger jag in Ac:n på samma säkring som uttagen och låter invertern mata den gruppen via prioritets relät.
Från elcentralen (samma säkring) drar jag även ut matning till ett uttag i garaget samt ett vid sängen.

Invertern är tänkt att placeras under passagerarsätet fram tillsammans med batterierna.
Eftersom invertern har dubbla 230V uttag kan jag dra ut ett uttag vid sidan av stolen och som bara går på invertern.

Men jag funderar lite om jag verkligen behöver något urladdningsskydd på kabeln mellan invertern och litiumbatteriet?
Invertern stänger ju ner om spänningen understiger 10,6V = 2,65V/cell.
Det borde vara ok.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Min inverter stengte av ved 11 volt og der var bra nok, 10,6V fungerer og om cellene er godt balansert. Men er en celle litt svakere enn de andre så vil den lett komme ned mot den absolutte skadegrensen på 2 volt. 2,5 volt er regnet som 0% ladning og grensen for hvor langt ned en kan lade ut uten stor risiko. Fra 2,5 volt til 2 volt er det veldig kort, kurven er her nesten loddrett. Mellom 2,5 og 2,8 volt er kurven lang og flat - knekkpunktet ligger i nærheten av 2,6 volt (husker ikke hvor mange % som er igjen ved denne spenningen, men mener det er i nærheten av 10%).
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Det låter som om det finns risk för att råka dra ur batteriet till noll med invertern inbyggda skydd.
Jag gör som så att jag låter BMS:en styra ett 12V kraftrelä som matar invertern.
Då slår invertern ifrån när BMS:en tycker det är lagom.
Då kan jag utnyttja befintlig BMS och ändå koppla invertern före.
Ett kraftrelä från Kina kostade 70:-/st (billigast i Sverige ca 500) beställde 4st, kan vara bra att ha :)
Då det var en elektronik butik jag beställde ifrån beställdes även lite annat kul...
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.387
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Hej
Kul med uppgraderingarna som ni gör. Spännande också.
En sak som jag funderar på.
Finns det något överspänningsskydd att montera om bilen är ansluten till 230V.
På inkommande vid centralen eller någon annan lösning.
Det vore inte kul om grejerna går sönder med tanke på allt arbete och pengar ni lägger ner.
Spänningstoppar. Åska är det nog svårare med.

Åke
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Det finns inbyggt i vissa EBL, dock inte min...
Man kan ju köpa ett överspänningsskydd för din-skena och sätta i elcentralen.
Har ett över/under-spänningsskydd (ställbart) liggande i någon låda.
Hade det i gamla husbilen när elverket strulade (kunde plötsligt ge 300v) innan jag lagade det.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Ifall dina nuvarande LFP-celler är i gott skick, kan det funka att dubbla cellantalet, samt köra med ett 4S BMS som klarar ditt uttag.
Men då blir det 2 celler parallellt till varje mätpunkt på ditt bms.
Du bör också innan slutlig montering göra en toppbalansering på alla cellerna med avsedd spänning, jag har en 3,65V laddare du kan få låna ifall du inte råka äga ett typ lab-aggregat.

Will förklarar det hela rätt bra i denna video

Idag är det lilla julafton ty LFP-cellerna dök, helt oväntat, upp idag (beräknad leverans mellan 23/10-17/11).
Dessutom hade jag vägarna förbi gamla husbilen igår och kunde plocka med det "gamla" packet.
Alla nya celler, fast iof även de gamla, höll exakt samma spänning. Bra grund.
Nu har alla celler kopplats parallellt och labb-aggregatet inställt på 4,1V och 10,5A för balansering. Jag vet att det ska balanseras till 3,6V men för att snabba upp lite kör jag lite förhöjd spänning ett tag.
Cellerna ligger runt 70% laddning så det lär ta en stund att fylla i runt 63Ah....
Återkommer när jag kopplat ihop 2+2+2+2 med BMS och ser hur det funkar.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Härligt, var försiktig bara med förhöjd laddström :)
Jag kollade polspänningen varje timme till nyss. Nu drog jag ner till 3,5V så får det stå så över natten. Ökar igen imorgon.
Har fått i 10A i timmen sedan klockan 11 idag och det är inte fullt än....
Köpte ett "billigt" labb-aggregat för likspänning och upp till 10A.
Tittade på Will idag och såg att han köpt ett likadant :)
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Och jag laddar vidare...
Nu börjar batterierna så sakteliga överstiga 3,3V och likströmsaggregatet är inställt på 3,6V och strömmen är under avtagande (eller den trycker fortfarande in över 5A) så det är kanske fullt om ett eller två dygn.
Så nu går jag vidare och ska kablaga för nya solpanelen. Enligt handlaren sitter det en 150W panel på bilen och jag fick med en 155W.
Idag skulle jag verifiera panelen på bilen så jag skickade in en usb-kamera på en tumstock för att läsa typskylten.
Och det sitter en 120W panel på bilen...

Så nu har jag tre alternativ på inkoppling:
Serie med en regulator = Strömmen bestäms av den panel med lägst ström (120wattaren) 5,46A, blir då 40V x 5,46A = 218W
Parallell med en regulator = Spänningen bestäms av den med lägst spänning (155wattaren) 17V blir då = 248W
En panel över var sin regulator = 120 + 155W

Panelerna sitter i var sin ände på bilen men kommer inte direkt skuggas av något på taket, de ligger helt horisontellt vilket ger ca 82% av ovan nämnda effekter.
Vilket kommer funka bäst?
 
Toppen