• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fundering över lithiumsystemet

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Jag har ju ett lithiumpack i gamla husbilen som ska införlivas i den nya.
Funderar på att, i samma veva, köpa en packe till av samma storlek och montera parallellt med en ny BMS.
Så till frågan:
Om jag sätter två packar parallellt med var sin BMS, säg att varje BMS klarar 80A ut.
Kommer jag då kunna plocka ut 160A eller kommer det bli knas?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Kurvene for ladning og utladning er veldig flate, en kurve fra internet viser endel:
qidwvcdb3z4i.jpg

Diagram er laget med simat/BatteryMonitor og hentet fra en serie tester av programmet og batterier.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Nu har jag kört ur batterierna ”helt” och beräknat kapaciteten.
Mina 2x 105Ah är ganska exakt 210Ah.
Har även justerat parametrarna i BMS:en för ”maximal” livslängd.
Jag slutar ladda ur på 3,1V (ca 10% kvar) och slutar ladda på 3,5V.
Detta ger en kapacitet på ca 180Ah.
Nu har jag laddat upp igen till 40% för att kolla om mina beräkningar av laddeffekt kontra batterikapacitet verkar stämma i verkligheten, vilket det gör.
Testar en sista gång att ladda ur ”max” enligt de nya parametrarna så jag ser att bm:en bryter där den ska.
Sedan blir det montage i helgen....
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Nu har jag labbat lite till och tror att mitt BMS är paj :mad:
Jag har en cell (eller egentligen två celler eftersom de ligger parallellt som sticker iväg när jag börjar ladda.
Trots att hela packet bara har 70% laddning så sticker dessa celler upp till BMS:en löser ut dessa på hög spänning.
Trots att ”balanserar” blinkar hela tiden på den.
Sedan tar det bara 5 min så har den balanserats mot övriga celler.
Det är lika dant när jag laddar ur så rasar de ner först.
Dock stämmer inte dessa värden med riktiga cellspänningen när jag mäter med multimeter.
Nu har jag skiftat cellerna för att se om det är cellerna eller BMS:ens ”kanal” 2 som är paj.
Och felet kvarstår över cell 2. BMS fel.
När den balanserar på övriga celler så sjunker spänningen på de som balanseras trots att jag laddar så dessa gissar jag fungerar som de ska.

Så nu är jag i valet och kvalet.

-Ska jag beställa en ny BMS med samma i och urladdningsströmmar som denna?
Som då inte funkar mot min inverter (som då kommer gå direkt på batteriet med separat kraftrelä via spänningsvakt).

-Eller ska jag beställa en kraftigare (och dyrare) BMS som klarar 200A urladdning?

-Eller ska jag helt enkelt skita i en BMS och köra utan och gå via en separat spänningsvakt och ett kraftrelä?

Efter vad jag läst mig till är att BMS:ens huvuduppgift är att inte tillåta att batterierna töms helt och förstörs.
Åt andra hållet (fulladdat) borde inte vara något problem eftersom bilens generator inte laddar mer än 14,3-14,4Volt.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Egentlig er BMS 2 helt forskjellige funksjoner - batterivakt både mot overladning og mot tømming av batteri, den andre funksjonen er balansering av cellene. Balanse delen overvåker hver celle (eller flere i parallell) og kan som en tilleggsfunksjon kommunisere data ut til batterivakt og annet.

Fra mitt synsfelt det idielle ville være en aktiv modul pr. celle med en ekstern kontroller som styrer kraft releer - helst bipolare som ikke krever strøm annet enn ved endring av tilstand. Egne releer for lade og forbruk siden. Litt blåtann kommunikasjon med en app er og ønskelig. Har ennå ikke funnet en pakke som gjør dette fullt ut - BMS123 er ikke langt unna, men de har ikke shunt for strømmåling og kontrolleren sitter i en spesiell cellemodul. Best ville være om cellemodulene er helt like, det finnes men da uten kommunikasjon med omverdenen.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.390
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Hej
Jag har inte hållit på med lithiumbatterier
Jag ser dock en viss likhet med när jag laddar elbilen jag har på jobbet.
Batteriet är på 40kW. Laddning med 50kW går snabbt upp till ca:70-75%.
Sen känns det som att batteriet laddas med snigelfart.
Vad jag förstår så har du parallellkopplat dina två celler.
Skulle det kunna hjälpa med diagonal kopplade celler.
Eller finns det flera ingångar på BMS för parallellkoppling, kanaler för resp. cell.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Hej
Jag har inte hållit på med lithiumbatterier
Jag ser dock en viss likhet med när jag laddar elbilen jag har på jobbet.
Batteriet är på 40kW. Laddning med 50kW går snabbt upp till ca:70-75%.
Sen känns det som att batteriet laddas med snigelfart.
Vad jag förstår så har du parallellkopplat dina två celler.
Skulle det kunna hjälpa med diagonal kopplade celler.
Eller finns det flera ingångar på BMS för parallellkoppling, kanaler för resp. cell.
Normalt är det 4 celler 3.6V som seriekopplas.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
LFP cellene er på 3,2 volt nominelt og lades oftest opp til 3,65 volt. Det som skjer når en lader med konstant spenning er at det lille spenningsfallet som oppstår fra motstand i kabler og batteri reduserer strømmen når batteriet nærmer seg ladespenningen. Så lenge avstanden i spenning er stor mellom batteri og lader så er det laderen som begrenser strømmen - ved liten avstand blir det batteri og kabling som styrer strømmen. En pleier å si at med kraftig nok lader så klarer en 80% på 20% av tiden for full ladning, de siste 20% tar 80% av tiden. Dette stemte bra for bly, for de fleste lithium kjemier er det og en knekk i ladekurven som starter ved 70% og blir veldig steil ved 80%.

Prinsipiellt er det nesten ikke forskjell på 2 like celler i parallell og en dobbelt så stor celle. De fleste andre LiIon celler har nominell spenning på 3,6 til 3,65 volt, men LFP (LiFePO4) har nominell spenning på 3,2 volt. 4 celler LFP gir nominellt 12,8 volt - ikke langt unna blybatteriene med 6 celler og 2 volt nominellt som gir 12 volt. Både bly og LFP har omtrent samme bruks spenninger i 12V konfigurasjon. Andre LiIon bruker 3 celler og nominell under 12 volt - noe som ikke fungerer like bra som erstatning for blybatteri. For 24 volt kan en der benytte 7 celler.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Nu är ju bms:en paj nu så jag kollar lite nytt.
Vilket alternativ rekommenderas?
*Bms med tillräckligt hög kapacitet för att klara ca 200A och lägga cellerna 2+2+2+2?
*Bms som klarar hälften och bygga två separata batteribankar med var sin bms och koppla utgångarna parallellt?
*Bms som klarar ca 50A och koppla batterierna 2+2+2+2 och köra invertern via relä direkt mot batteripolerna och låta bms:en styra reläet?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Vill du ta ut 200A, så blir det nog billigast och bäst med externa reläer tror jag.
(jag kör med 123 smart relay, ett dubbel-relä som jag kan belasta med över 240A, samt det är extremt strömsnålt)
Jag har dock inte koll på vad ett bms som klarar 200A kostar, eller 2x100A.
Alla dina förslag fungerar ju, men jag misstänker att med 2 skilda batterier kan det bli obalans vid urladdning/laddning.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Om det går å koble 2 batterier med hver sin BMS i parallell beror veldig mye på de BMS som benyttes. Om de tolker en liten overspenning som ladning og starter sin balansering kan det fort gå galt. Om de benytter en logikk som slår på balanseringen først når det er endel over hvilespenning i cellene kan det fungere. Det beste ville være en BMS som ikke har strømbegrensning selv, men har styresignal for eksterne releer både for ladning og forbruk. BMS123 har dette, men er i en prisklasse noe over de fleste 12V bms bokser og kort. Har sett rimelige moduler for balansering, men de fleste av disse mangler signalering til releer.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Idag var det lilla julafton.
Invertern dök upp (2månader efter beställning hos svensk grossist).
Nu är den provkörd mot litiumbatteriet med dammsugaren som belastning.
Och man ser lätt varför man bör ha grova och korta kablar.
Körde först med 4m 16mm2 startkablar, då sjönk batterispänningen till 11,2volt vid invertern (med 1500w belastning).
Med 0,5m 30mm2 kablar sjönk batterispänningen till 12,5v under samma förutsättning.
En annan positiv sak (som inte fanns någon info om vid beställningen eller leverantörens produktblad) var att invertern har inbyggt prioriteringar relä.
Då behöver jag inte meka ihop ett själv.
Nu väntar jag bara på min nya BMS så kan allt mekas in i bilen.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Om man inte vill testa sej fram eller räkna kan man använda den här webbsidan Spänningsfallskalkylator - Elproman AB
En sak att tänka på är att motståndet i kabeln ökar ganska mycket med temperaturen så en för klen och lång kabel ger stora förluster men det blir varmt och skönt.
Japp. Tänkte dra 50m 1,5mm2 matning till invertern. Då kan man lägga slingan runt kylarslangarna och få gratis motorvärmare :cool:
 
F

F.d. 22252

Guest
Märkte att en del apparater kräver grova kablar t.ex min kylbox med kompressor slog till och från hela tiden när den var kopplad till cigarettändaruttaget på instrumentbrädan, kopplade direkt till ett bobatteri då fungerade det perfekt. Orsaken var att startströmmen under några sekunder var så hög att spänningsfallet blev så stort att spänningen kom under den nivå som batteriskyddet behövde för att slå till.
Men det fungerade när jag startat motorn och då gick den igång och fungerade, lite lurigt först.
Men det finns flera apparater som uppför sej likadant tv t.ex.
Jag saknar mina gamla saabar 93 och 96 eftersom de hade både voltmeter och amperemeter, med lite vana märkte man direkt om batteriet var dåligt eller om generatorn inte fungerade vilket inte var ovanligt eftersom vattenpumpen och generatorn var ihopbyggd.
Tänk om det fanns i en husbil med tillägg till bobatteriet helst analoga mätare vilket naturligtvis är omöjligt idag kostar för mycket. Jo det finns ju appar och blåtand men ska det bli bra ska man ha en dedikerad platta. och då skickar de med så mycket extra så man orkar inte använda det.
 

Thomas Werner

HBK Medlem
Inlägg
230
Kommun
Västerås
HBK-Nr
30264
Medlemskap
2024
Märkte att en del apparater kräver grova kablar t.ex min kylbox med kompressor slog till och från hela tiden när den var kopplad till cigarettändaruttaget på instrumentbrädan, kopplade direkt till ett bobatteri då fungerade det perfekt. Orsaken var att startströmmen under några sekunder var så hög att spänningsfallet blev så stort att spänningen kom under den nivå som batteriskyddet behövde för att slå till.
Men det fungerade när jag startat motorn och då gick den igång och fungerade, lite lurigt först.
Men det finns flera apparater som uppför sej likadant tv t.ex.
Jag saknar mina gamla saabar 93 och 96 eftersom de hade både voltmeter och amperemeter, med lite vana märkte man direkt om batteriet var dåligt eller om generatorn inte fungerade vilket inte var ovanligt eftersom vattenpumpen och generatorn var ihopbyggd.
Tänk om det fanns i en husbil med tillägg till bobatteriet helst analoga mätare vilket naturligtvis är omöjligt idag kostar för mycket. Jo det finns ju appar och blåtand men ska det bli bra ska man ha en dedikerad platta. och då skickar de med så mycket extra så man orkar inte använda det.

Kolla hos Hjertmans Batteriövervakning – Hjertmans.se, scrolla ner så har dom fina analoga mätare. Problemet är väl var man ska montera dom

// Thomas
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Märkte att en del apparater kräver grova kablar t.ex min kylbox med kompressor slog till och från hela tiden när den var kopplad till cigarettändaruttaget på instrumentbrädan, kopplade direkt till ett bobatteri då fungerade det perfekt. Orsaken var att startströmmen under några sekunder var så hög att spänningsfallet blev så stort att spänningen kom under den nivå som batteriskyddet behövde för att slå till.
Men det fungerade när jag startat motorn och då gick den igång och fungerade, lite lurigt först.
Men det finns flera apparater som uppför sej likadant tv t.ex.
Jag saknar mina gamla saabar 93 och 96 eftersom de hade både voltmeter och amperemeter, med lite vana märkte man direkt om batteriet var dåligt eller om generatorn inte fungerade vilket inte var ovanligt eftersom vattenpumpen och generatorn var ihopbyggd.
Tänk om det fanns i en husbil med tillägg till bobatteriet helst analoga mätare vilket naturligtvis är omöjligt idag kostar för mycket. Jo det finns ju appar och blåtand men ska det bli bra ska man ha en dedikerad platta. och då skickar de med så mycket extra så man orkar inte använda det.

Dessa två digitala mätare hae jag köpt på eBay för ca 100 :- st de har suttit där nu i 10år och fungerar perfekt efter att jag hade kalibrerat dem... Just nu laddar det med 20 amp.... Och så är de lätta att läsa av :yes: :bye:

IMG_20201105_090840.jpg
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
jag blir inte riktigt klok på min bms.
om jag mäter som bms:en dvs minus på batteri 1 och plus på varje batteri (dvs jag får beräkna cellspänningen) så får jag:
1 = 3,32V
2 = 3,33V
3 = 3,54V
4 = 3,22V

Om jag istället mäter över varje cell så ligger alla på 3,325 med en diff på 0,003V.

Vilket är rätt?
Med det övre utslaget måste bms kalibreras...
 
Toppen