• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fundering över lithiumsystemet

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Jag har ju ett lithiumpack i gamla husbilen som ska införlivas i den nya.
Funderar på att, i samma veva, köpa en packe till av samma storlek och montera parallellt med en ny BMS.
Så till frågan:
Om jag sätter två packar parallellt med var sin BMS, säg att varje BMS klarar 80A ut.
Kommer jag då kunna plocka ut 160A eller kommer det bli knas?
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.138
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Nu har jag haft batteriet installerat en månad och en resa.
Funkar utmärkt, har inte varit under 70% på resa.

Dock upptäckte jag idag, när jag hämtade hem husbilen från parkeringen, att jag inte hade någon ström och att litiumbatterierna inte tar laddning....

Nu har jag felsökt och upptäckte att jag glömt invertern på så den sugit ur batterierna så djupt att bms:en slagit ifrån.
Det var ju bra att den skyddade batteriet.

Mindre bra, som jag inte sett tidigare, är att när bms:en inte matar ebl:en med ström så drar inte laddreläet från motorn.
Vilken knäpp konstruktion.

Som tur är är jag ju hemma så jag kopplade helt sonika på en extern laddare och laddade upp tillräckligt för att bms:en skulle slå på matningen till ebl:en igen och den inbyggda laddaren får ta över laddningen.

Ska montera en bypass-brytare mellan matningen på startbatteriet och bobatteriet.
Då kan jag dels få ström om bms:en eller bobatteriet havererar och dels kunna ladda från motorn om bms:en bryter på låg spänning igen.

Se bara till så att du inte glömmer det igen när bypass-brytaren är inkopplad.... För då kan du nog glömma dina lithium batteri...
Hade det inte varit bättre att "tjuvkoppla" reläet så du får laddning i denna typ av situationer?
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Se bara till så att du inte glömmer det igen när bypass-brytaren är inkopplad.... För då kan du nog glömma dina lithium batteri...
Hade det inte varit bättre att "tjuvkoppla" reläet så du får laddning i denna typ av situationer?
Jo säkert.
Men jag hittade fler fel när jag laddade ner ritningen på ebl:en....
Huvudproblemet var att det var säkringen mellan ebl och bobatteriet som var trasig. Enligt ritningen ska den vara på 50A men var på 30A (kanske någon som bytt utan att ha haft rätt säkring tillgänglig) provade att bygla reläet för laddning av bobatteriet när motorn gick och stoppa i en 100A säkring.
Bara för att kolla hur mycket bilen klarade att ladda helt urladdade litiumbatterier.
Då låg laddströmmen på 45A så då bör det räcka att jag petar i en 50A säkring.
Får bygga in en säkerhetskrets så batterierna inte kan vara sammankopplade vid motorstart, dock finns ju en begränsning i bms:en som gör att det inte går att plocka ur mer än 80A så det kanske borde räcka.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Nu har jag haft batteriet installerat en månad och en resa.
Funkar utmärkt, har inte varit under 70% på resa.

Dock upptäckte jag idag, när jag hämtade hem husbilen från parkeringen, att jag inte hade någon ström och att litiumbatterierna inte tar laddning....

Nu har jag felsökt och upptäckte att jag glömt invertern på så den sugit ur batterierna så djupt att bms:en slagit ifrån.
Det var ju bra att den skyddade batteriet.

Mindre bra, som jag inte sett tidigare, är att när bms:en inte matar ebl:en med ström så drar inte laddreläet från motorn.
Vilken knäpp konstruktion.

Som tur är är jag ju hemma så jag kopplade helt sonika på en extern laddare och laddade upp tillräckligt för att bms:en skulle slå på matningen till ebl:en igen och den inbyggda laddaren får ta över laddningen.

Ska montera en bypass-brytare mellan matningen på startbatteriet och bobatteriet.
Då kan jag dels få ström om bms:en eller bobatteriet havererar och dels kunna ladda från motorn om bms:en bryter på låg spänning igen.

Ifall du kommer åt BMS-inställningarna från t.ex. mobilen kan bara sänka low V cut värdet, så borde laddningen komma igång igen.
Vad klippte ditt BMS på, var det låg spänning i en cell, eller DoD ?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jo säkert.
Men jag hittade fler fel när jag laddade ner ritningen på ebl:en....
Huvudproblemet var att det var säkringen mellan ebl och bobatteriet som var trasig. Enligt ritningen ska den vara på 50A men var på 30A (kanske någon som bytt utan att ha haft rätt säkring tillgänglig) provade att bygla reläet för laddning av bobatteriet när motorn gick och stoppa i en 100A säkring.
Bara för att kolla hur mycket bilen klarade att ladda helt urladdade litiumbatterier.
Då låg laddströmmen på 45A så då bör det räcka att jag petar i en 50A säkring.
Får bygga in en säkerhetskrets så batterierna inte kan vara sammankopplade vid motorstart, dock finns ju en begränsning i bms:en som gör att det inte går att plocka ur mer än 80A så det kanske borde räcka.

Jag löste problemen du nämner med en dc/dc/mppt-laddare före bobatteriet, samt matningen från startbatteri direkt till laddaren förbi ebl.
Självklart bms-styrda reläer på in/ut på bobatteriet.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Ifall du kommer åt BMS-inställningarna från t.ex. mobilen kan bara sänka low V cut värdet, så borde laddningen komma igång igen.
Vad klippte ditt BMS på, var det låg spänning i en cell, eller DoD ?
Den löste på låg spänning på batteriet.
Funderar på om jag ställt dem lite snällt.
Bryter batteriet på 11,8V och cellerna på 2,8V.
Kanske ska bryta batteriet vid 11,2V och cellerna vid 2,6V. Vad tror du?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag kör också med 2,8V som avbryter urladdningen, men vill ogärna sänka, mina ska klara ner till 2,5V, men blev rekommenderad av leverantören att ligga på 2,8V. Jag har inte satt någon cutoff på batterispänningen, så 11,2V blir lägsta spänning för mej, ifall nu cellerna skulle vara helt i balans på den nivån, vilket de sällan är, det har alltid varit på enskild cell som mitt BMS bryter.
Men för att kicka igång laddningen så tycker jag att du kan sänka gränsen momentant.
Man har ändå väldigt lite energi kvar i cellerna när de är så lågt ner, så vinsten är tveksam.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Ja. Jag läste inatt att ska man maxa livslängden ska man inte gå under 15% laddning och inte över 95%.
Jag ligger på laddstopp vid 95% och urladdning 10%.
Kanske ligger ganska bra så.
Man kanske snarare ska göra en checklista på vad som ska kollas innan man ställer av bilen, så invertern inte glöms igen....
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Ja. Jag läste inatt att ska man maxa livslängden ska man inte gå under 15% laddning och inte över 95%.
Jag ligger på laddstopp vid 95% och urladdning 10%.
Kanske ligger ganska bra så.
Man kanske snarare ska göra en checklista på vad som ska kollas innan man ställer av bilen, så invertern inte glöms igen....

Många rekommendationer härrör till offgrid-anläggningar där man cyklar sin batteribank varje dygn, då finns det en poäng att uppgradera till större bank och använda mindre av den.
Dock så anser inte jag att detta är aktuellt i våra husbilar, och är det så, då anser jag att man byggt för liten batteribank.
Det finns nog redan medlemmar här som har "lång" erfarenhet idag med LFP som kan delge sin erfarenhet.

Jag är ju nybörjare och har bara fricampat en säsong ännu (2020) med LFP, jag har ingen exakt statistik på mina cykler, så jag får gissa, tror inte jag kom upp i 50st övernattningar men vi kan räkna på det, då borde jag åstadkommit ca.15st cykler. Ifall nu mitt batteri (skött enligt leverantören) inte klarar att fylla mitt behov av el efter 2000st cykler, så blir jag väl tvungen att byta ut det efter 133år.


Nu vet jag inte din kalkyl på önskad livslängd samt hur ofta du cyklar ditt batteri, men de flesta fabrikaten på LFP-celler garanterar minst 2000 cykler och de bästa klarar >8000.
Har du ett stort batteri (Ah) i din husbil och efter x antal år uppnått garanterade cyclingar så är ju inte batteriet "dött" för det, du har troligen 85% kvar av kapaciteten.
Du kan även göra ett kapacitetstest, säg en gång per år för att följa upp ev. förlust i batteriet, det kostar ju bara tid och en cykling.

Det säljs idag en hel del begagnade LFP-celler från bl.a sjukvården som cyklats klart enligt deras instruktioner, dessa fungerar troligen i många år som bobatteri i en husbil.
Mycket hänger även på ett bra BMS med lång livslängd, ibland är det BMS'et som är den svaga punkten.
Så jag tycker inte du ska prioritera extrem livslängd kontra lång livslängd före praktisk användning.

och vem vet om 10år kanske vi köper ett extremt bobatteri på nätet, som går ner i byxfickan och kostar en tusenlapp :bye: :bye:
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Nu har vi (är fortfarande) vintercampat.
Blev en tur runt Siljan och endast fricamping.
Gasolpannans fläkt går konstant när vi står still (en eller ett par minus ute) och på ett ställe stod vi två dygn utan motorstart.
Vi sparade inte på elen utan har sett 3 DVD filmer, paddor på laddning, utebelysning och diverse lampor på.
Och lyckades göra av med 80Ah.
Över 100Ah kvar i batteriet bådar gott.
Räcker till minst 4 dagar fricamp utan motorstart.
Å andra sidan börjar man använda bakmaskin och lite annat så drar det väl iväg.....
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Nu har vi (är fortfarande) vintercampat.
Blev en tur runt Siljan och endast fricamping.
Gasolpannans fläkt går konstant när vi står still (en eller ett par minus ute) och på ett ställe stod vi två dygn utan motorstart.
Vi sparade inte på elen utan har sett 3 DVD filmer, paddor på laddning, utebelysning och diverse lampor på.
Och lyckades göra av med 80Ah.
Över 100Ah kvar i batteriet bådar gott.
Räcker till minst 4 dagar fricamp utan motorstart.
Å andra sidan börjar man använda bakmaskin och lite annat så drar det väl iväg.....

Härligt att höra Bäckis :)
Hur stor laddning får du när du kör?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Ja jag behöver knappast ha en laddbooster.
Att sedan den inbyggda laddaren (i EBL) funkar direkt på batterierna var ett stort plus.

Härligt att du är nöjd :)
En laddbooster skulle nog inte jag satsa på i första hand, däremot möjligen en DC/DC för att uppnå 14,6V, men det är inte nödvändigt, man kan göra en toppbalansering vid behov med en extern laddare.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Härligt att du är nöjd :)
En laddbooster skulle nog inte jag satsa på i första hand, däremot möjligen en DC/DC för att uppnå 14,6V, men det är inte nödvändigt, man kan göra en toppbalansering vid behov med en extern laddare.
Tänkte kolla balanseringen efter ca 30 cykler och se hur jag ligger till och, som du säger, toppa om det behövs.
Nu sitter jag och kollar stödben.
Försöker hitta en tillverkare där man kan montera allt själv.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Tänkte kolla balanseringen efter ca 30 cykler och se hur jag ligger till och, som du säger, toppa om det behövs.
Nu sitter jag och kollar stödben.
Försöker hitta en tillverkare där man kan montera allt själv.

Starta en tråd om "gör det själv stödben" , det finns nog flera tips om detta :)
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Prinsipiellt er det 3 typer støttebein: Manuelle som en sveiver ned selv, elektriske som beveges med elmotorer og hydrauliske. Dee manuelle er kun for å fjerne bevegelser når en står parkert og velkjent fra husvagner. Elektriske finnes fra de som ikke klarer mer enn manuelle til de som løfter husbilen, hydrauliske er nesten uten unntak så de kan løfte husbilen. Både elektriske og hydrauliske kan styres slik at de gør en nivelering av bilen. Hydrauliske har en kraig elmotor som driver en pumpe og styrte ventiler for de enkelte bein. Normal logikk i styringen er å ta ned et bein om gangen til det blir en liten bevegelse i bilen. Deretter løftes det med det laveste punkt før de to andre lave punkt løfter etter - allt for ikke å vri rammen. Kort og enkelt en enkel algoritme.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Nu är det dags för lite fler förbättringar. I helgen ska dieselvärmaren in.
Har dock funderat lite på matningen till den.
I förra bilen lät jag den gå från startbatteriet via ett underspänningsskydd vilket inte är helt optimalt. Och då lägger man den givetvis på bobatteriet.
Där då bmsen kopplar ifrån urladdning vid några minusgrader vilket gör att värma den inte kan användas för värmning av bilen när den är kall.
Så då till min fråga...
Vad händer om jag lägger ett litet underhållsfritt blybatteri parallellt med litiumbatterierna?
Är det något som får frispel eller funkar det bra?
 
Toppen