• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fortsatt renovering

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Kunde inte hålla mig utan var tvungen att ut i bilen och plocka bort alla tvingar mm för att se hur hörnan såg ut. Denna hörna har varit lite av en vagel i ögat hur jag skulle få till det. Stått nu en god stund nu och funderat och tycker faktiskt att det ser ganska bra ut
Nu kan jag matta ner all ekpanel med 1000 papper för att sedan vaxa allt igen - puh. Sedan polering av all panel och därefter får det duga.
Återkommer som sagt:music-icon::music-icon::music-icon:
Hälsningar Bror
 

Bilagor

  • 17 okt 2010 010.jpg
    17 okt 2010 010.jpg
    427 KB · Visningar: 26
  • 17 okt 2010 011.jpg
    17 okt 2010 011.jpg
    419,9 KB · Visningar: 29
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Vaxar panelen

Tack skall du ha det hade jag inte tänkt på det finns ju massor av olika vax för behandling av trä, då skall man väl inte lacka alls?

Tur att du ligger et bra steg före mig så att jag kan lära mig av dig..
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Hej juan.norte,
detta är det vax som jag använder.Styker på ett flödigt lager som torkas bort efter 15-30 min och låter detat torka in. Därefter ett lager till. Torkning igen och slutligen slipning med fint sandpapper 1000 eller finare och sedan det sista lagret som efter torkning kan poleras för att få en fin sidenmatt yta.
Ingen lack används.
Hälsningar Bror
 

Bilagor

  • 18 okt 2010 001.jpg
    18 okt 2010 001.jpg
    553,6 KB · Visningar: 6
  • 18 okt 2010 002.jpg
    18 okt 2010 002.jpg
    618,8 KB · Visningar: 11

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Egentligen inget viktigt att skriva om, det jobbas ju bara med småsaker…….
Ja så har man också varit en sväng i Norrbotten och egentligen bara slappat. Naturligtvis kollat lite på skotern. Känns ganska bra nu att inte ha pressen på sig att alltid bara jobba med husbilen på fritiden- för den är ju faktiskt användbar som den är just nu men det finns massor av detaljer som måste fixas.
Ett av detta är ledljusslang under alla skåp, dimbara förståss, för att få lite mysljus om man nu vill ha det. I skåpen finns nu belysning monterad och i vissa skåp fungerar det och där de inte lyser är de inte ännu inkopplade, alla microströmbrytare på plats med saknar klen kabel just nu så det blir ett besök hos ELFA.
Skall använda bilen i helgen och då får man ju en ny chans att fundera på förbättringar bl.a var man monterar tv,n mm. Försöker också hitta en hyggligt stor klocka med svag belysning att montera på väggen någonstans. Saknar klocka av någon anledning.
Har tittat lite på internetutrustning och som det ser ut nu så lutar det åt Net1 men måste tala med lite sakkunnigt folk först, likaså storlek på tv och dess placering samt en massa andra småsaker.
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:
Hälsningar Bror
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Fortsatt renovering

¿Listerna som du har satt runt skåpsluckorna har du gjort dom eller är dom köpta?
¿Är det en T list eller bara en platt list?
Jag ser att du har skurit ut luckorna av samma trä som ramen.

Du f¤rstår varför jag frågar så mycket.
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Hej,
listerna som sitter runt luckorna är vanliga eklister köpta på Bauhaus och tillsågade av mig själv . Luckorna är ursågade i skåpets frontskiva med hjälp av en fanersåg och tålamod. Har man tillgång till maskiner så sågas dessa luckor ut ganska enkelt. På dessa ursågade luckor limmades sidan eklisterna, dels för dekoration men mest för att dölja springorna.
Hälsningar Bror
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Inte så mycket tid att ägna åt husbilen idag. Dock fixade jag en aluminiumlist som skall härbärga ljusslangen över diskbänken/spisen. Hade tänkt bocka till en vinkel av aluminiumplåt men rotade i mina gömmor och hittade en färdig vinkel 10 x 30 mm och det passade bra och med passande mått för ljusslingan. Monterade denna slinga och list under köksskåpet och torkar nu över natten. Skall koppla in detta imorgon . Spännande att se om ljuset räcker till. Skall testa detta i helgen. Funkar detta bra så blir det likadant i resten av bilen. Skall fundera på om alla ljusslangar skall dimmas. Kanske fast ljus under köksbänken och resten dimbart.
Sorry för röran på arbetsbänken.....................
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:
Hälsningar Bror
 

Bilagor

  • 27 okt 2010  ljusramp.jpg
    27 okt 2010 ljusramp.jpg
    499 KB · Visningar: 75

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Fortsatt renovering

Bågfil, timmermanspenna, rundfil, morakniv, rasp, sidavbitare, tumstock, kabelskotång, kniv (ej mora-), lödkolv i lödstation, gängtejp.

Allt i god ordning. Inget ligger på varandra.

Utmaning: Hittar någon något annat verktyg?

Då jag påpekade för min son att han hade j-la röra på skrivbordet fick jag höra att det är bara de som inte kan hålla reda på sina grejer som måste ha ordning på bordet.
:mcride:
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Herre gud vad ett vanligt arbete kan hindra en från att ägna sig åt det som är roligt. Jaja så är det väl.
Gjort klar ljuslisten i köket , dragit kablar och kopplat---och det fungerar. Blev en ganska fin belysning som tom min bättre hälft gillade. Kommer att montera upp mera sådana ljusister. Finns säkert massor av utrymmen, kan bli mera hemtrevligt också. Dimmer blir nog ett måste förståss kanske flera till o med.
Har också monterat ljusslang i köksskåpet som styrs med microbrytare som i de bakre skåpen . Fint att kunna se det man söker.
I morgon blir det städning och röjning efter hittills utfört jobb för en liten utflykt. Hemma igen på söndag och då funderar jag på att ställa bilen av några månader. Fast det skulle vara kul att prova att sova ute någon helg trots snö och kyla. Skulle vara skoj att se om värmen och isoleringen räcker till. Egentligen kan vi ju å andra sidan göra hemma på tomten.
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:
Hälsningar Bror

Bild nr 1 föreställer rundfilen
Bild nr 2+3 köksbänken med tänd belysning
 

Bilagor

  • 28 okt 2010 001.jpg
    28 okt 2010 001.jpg
    1,4 MB · Visningar: 20
  • 28 okt 2010 002.jpg
    28 okt 2010 002.jpg
    386 KB · Visningar: 23
  • 28 okt 2010 005.jpg
    28 okt 2010 005.jpg
    375,8 KB · Visningar: 24

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Fortsatt renovering

Hej Bror!

Vi har också sådana fönster med rullgardin och myggnät. Efter 15 år fungerar samtliga perfekt. Kan inte finnas bättre.

Hälsningar
Alve
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Har nu tillverkat aluminiumlisterna till bakre sittutrymmet--vad kallas detta utrymme?--- typ dinett kök etc. Ljuslisten på plats i listen och fungerar. Kommer att ansluta de bakre ljusen till en dimmer men av någon anledning så vill inte dimmern fungera trots att den funkade för någon dag sedan. Får titta närmare på detta efter helgen och dessutom montera upp ljuslisterna.
Nu skall det kånkas ut lite grejer i husbilen-det mesta finns redan där- för senare avfärd till Enköpingstrakten för en trevlig samvaro med gamla härliga kompisar, god mat och dryck dessutom.

Trevlig helg till er alla
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:
Hälsningar Bror
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Ja jäsingen du Alve, det låter något det.
Minsta utrymnmet i bilen är salongen. Flott skall det vara och dyrt kan det bli.................
Ställde nu av bilen för en tid framåt.
Just hemkommen från en trevlig fest i Enköping. Härligt att ha egen sovplats med sig.
Dessutom halft chockerad över att lyckats köra om ett antal bilar på motorvägen utan att överskrida fartbegränsningen.
På med arbetskläderna och ut i bilen för mera jobb med belysning bl.a
Hälsningar Bror
 
Toppen