• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fortsatt renovering

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: Fortsatt renovering

Y-D koppling används bara för 3-fas, och är det en trfasmotor du har, så är det nog det billigaste sättet. Tror att vilken elektriker som helst kan förklara bättre, och hjälpa dig.
Calle
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Y eller D Stjärnkoppling eller Delta koppling av faserna
D kopplar de så får du endast huvudspänningen tillgänglig 380v i trefas mindre kraft

men Y kopplar du så får du även användning av neutral ledaren 380v i trefas + 220v mellan faser och neutro mera kraft
Det är ett vanligt sätt att starta motorer med att först ge y kopplingen och sedan slå över till Delta för att slippa start schocken

titta här Trefassystem
 
Senast redigerad av en moderator:

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Från Y och D koppling.................

20-21 sept 2010
Nu har det varit slött med husbilsjobbet pga fulltidsarbete på jobbet. Plus en flygmaskin i Tierp av alla platser på jorden.
Fortsatte dock med de bakre skåpen och med dess inpassning. Klurigt att få till det med tror det grejar sig. Som en klubbmedlem så påpassligt antydde att en passbit i hörnet bak skulle se bra ut. Anammade det och har jobbat en del med vilken vinkel denna passbit skall ha. Tyckte också att det skulle passa med en strömbrytare där till belysning under skåpen men också ett tolv voltsuttag i händelse av att man vill ansluta något vad det nu kan vara.
Passat ocjh limmar frontskivan på bakre skåpet, återstår att göra ett ”undertak” för luftspalten utefter väggen. I och med att detta är böjt så tänker jag nog inte brottas med masonite eller plywood så det får bli aluminiumplåt. Har en del jättetunn plåt från flygplansbygge som jag kommer att använda, 0,5 mm tjock.- lätt att böja och väger mycket lite.
Skåpen är ju inte fastskruvade ännu men tror att jag har alla mått o vinklar stämmer så det blir att jobba i garaget
Slut på ekplywooden igen så det blir ett snabbesök till Bro för inköp av den förhoppningsvis sista ekskivan till detta bygge.
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:
Hälsningar Bror
 

Bilagor

  • 20-21 sept 2010 004   A.jpg
    20-21 sept 2010 004 A.jpg
    543,7 KB · Visningar: 24
  • 20-21 sept 2010 006   B.jpg
    20-21 sept 2010 006 B.jpg
    573,1 KB · Visningar: 19
  • 20-21 sept 2010 008   C.jpg
    20-21 sept 2010 008 C.jpg
    527,3 KB · Visningar: 20
  • 20-21 sept 2010 009.jpg
    20-21 sept 2010 009.jpg
    386,5 KB · Visningar: 21
  • 20-21 sept 2010 003.jpg
    20-21 sept 2010 003.jpg
    761,1 KB · Visningar: 27
Senast ändrad:

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Idag har det jobbats med att ta ner skåpen till garaget för fortsatt komplettering.
Skåpen skall ju kläs med ekplywood men före detta skall de målas invändigt. Ett lager är redan lagt och jag har nu monterat ledslang som belysning i skåpen och vars ljus kommer att styras an microbrytare. Måste åka till ELFA och köpa tunna kablar då 0,75 kv.mm verkar alldeles för kraftiga. Funderar också på en fjärrstyrd dimmer som skall dimma all belysning i alla skåp, men detta kanske är överkurs.
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:
Hälsningar Bror
 

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Dimmra i skåpen är överkurs. Jag har korta LED-lister som jag köpte på Clas ohlson för ett par år sedan och det är alldeles lagom med ljus från dem i skåpen. En list i framkant under varje hyllplan och en i ovankant innanför luckan. Man behöver även en llodrät list som döljer ljuskällan så att den inte bländar när man öppnar luckan.
EssoJ
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Sen hem från jobbet så det blev bara lite finlir…….. Som EssoJ skrev så är det överkurs med dimmat ljus i överskåpen. Hade ju möjlighet att kolla detta i garaget i kväll. Dimningen får bli på undersidan av skåpen där jag kommer att montera ljuslang isf spottar. Tror att det blir mera lysljus då. Läslamper två stycken blir det om man behöver ljus för t;ex läsning. Hade hoppats hunnit till Bro i eftermiddags men tji. Nytt försök imorgon. Behöver ekplywooden i helgen då jag skall jobba med detta endera lördag eller söndag.
Måste till Smedjebacken och hämta delar till flakmoppen i helgen också….
 

Bilagor

  • 23 sept 2010 002.jpg
    23 sept 2010 002.jpg
    530,3 KB · Visningar: 28

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

"men Y kopplar du så får du även användning av neutral ledaren 380v i trefas + 220v mellan faser och neutro mera kraft"

En liten notering bara, i vårt avlånga land så är spänningen 230/400Volt sedan 1988, alltså i 22år.
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Fick så ändan ur vagnen och for till Bro och hämtade en ekplywood --den sista hoppas jag. Sågade till framsida och bottendelen. Sågade också upp för luckor i fronten. Problemet är att vi inte är riktigt klara över hur det vänstra skåpet skall användas. Hade från början en önskan om microvågsugn där men tvekar nu lite pga vikten och kanske försöker montera en tv där istället. Vi får se....
Limmat detta under eftermiddagen och kvällen. All el är klar i skåpen så när detta är klart så är det bara att hänga upp dessa.
Och med detta så skall allt snickeri av någon dignitet vara avklarad. Har en del funderingar på kantlisterna på alla mellanväggsdelar. Har värmt på ekliknande band på dessa men det vill inte hålla och framförallt inte se bra ut. Kanske är lite petig med som det ser ut nu så ser det lite epa aktigt ut. Tyvärr. Pratade med snickeriet i Bro där man kan beställa det man vill ha i sågat-fräst och hyvlat material. De kan fräsa ut färdiga lister om jag bara gör en exakt mall så det är nog det som hamnar där till slut. Kostar kanske någon krona med det kan det vara värt. Har också varit inne på mattslipad rostfri plåt. Skulle kanske bryta av lite från all ekpanel.
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:...............
Trevlig helg
Hälsningar Bror
 

Bilagor

  • 24 sept 2010 001.jpg
    24 sept 2010 001.jpg
    496,6 KB · Visningar: 14
  • 24 sept 2010 002.jpg
    24 sept 2010 002.jpg
    670,8 KB · Visningar: 13

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.921
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Fortsatt renovering

Varför inte montera en gasugn i stället, då är du oberoende av 220V och kan värma, baka, gratinera det mesta ändå!
 
Senast ändrad:

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Vi, eller rättare sagt min bättre hälft har tittat på det. Kom till insikten att det nog inte är nödvändigt då hon önskar äta ute där så erbjudes. Därför hade det räckt gott med en liten micro i händelse av ev matlagning.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Min svärfar är aktiv i dena klubb som är flyttad från Grytjom till det gamla flygfältet från militären.Kul att det finns beröringspunkterär både segelflyg och motor och husbilsbygget som är helt fantastiskt att följa och är imponerad att du fullföljer trots att det sträcker sig över flera säsonger. Skall bli kul att se det färdiga resultatet.
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Hej Jaktfalken,
roligt att din svärfar finns på Tierp. Alltid också roligt om man kan göra fritidssysselsättningar till meningsfull fritid. Flyga, åka båt husbil etc gör ju gott för själen och gör att vardagens vedermödor kanske känns lite lättare.

Tack också för att du föjer mitt stölleprov. Hade nog inte haft ork och uthållighet att färdigställa-nästan- husbilen utan den otroliga uppbackning, uppskattning och glada tillrop från HBK och dess fantastiska medlemmar.

Varit overksam idag och har enbart varit till Söderbärke och hämtat delar till nästa renovering-flakmoped. Den jag handlade delarna av var också ny husbilsägare till en likaså ny Burstner --660 tror jag den hette. Byggd på Fordchassie. Han och frun var mycket nöjda med husbilen och hade gjort ett antal resor i Sverige. Undanställd på vinterförvaring nu.
Försökte värva honom till HBK med var inte intresserad av föreningsliv och klubbtillhörighet. Skall träffa honom igen senare i höst och skall trycka på igen.
Fortsatt trevlig Helg
Hälsningar Bror
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.921
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Fortsatt renovering

Vi, eller rättare sagt min bättre hälft har tittat på det. Kom till insikten att det nog inte är nödvändigt då hon önskar äta ute där så erbjudes. Därför hade det räckt gott med en liten micro i händelse av ev matlagning.

Alla är ju olika, men vi har verkligen kommit att uppskatta den ugn som finns i vår bil, vi skulle inte vilja vara utan! Jag tycker att själva ide'n med husbil är att vara helt oberoende, och kunna stanna var som helst där det passar, utan att behöva jaga el eller andra saker, allt finns ju ombord.:)
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Precis som du säger så är alla olika. Därför skulle det räcka med en micro. Vi har ju inte så stort kylskåp/frysfack. Kan då sannolikt inte sköta all matlagning i bilen. Tror också att det är skönt att gå ifrån och äta ute där man kan. Vet inte hur mycket vi kommer att fricampa resp stå på campingplatser/ställplatser, det får framtiden utvisa. Naturligtvis så blir man oberoende av el mm om man har en gasdriven ugn att fixa kåket med.
Skulle egentligen också vilja ta bort allt med gasol. Ångrar nästan köpet av Alde pannan, skulle valt en dieseldriven värmare istället men nu är det som det är.
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Hösten är i antågande. Det blåser kallt, men det är väl det man kan förvänta sig av september månad.
Nu är det full fart igen på renoveringen och dess fortsättning. Bakre skåpen börjar närma sig klara och det återstår att montera gångjärm och handtag-lås för att sedan montera dessa i bilen.
Har dock en massa funderingar kring den främre delen där vi hade tänkt att montera en micro. Vill också ha en tv och det skulle sitta fint att ha den just där. I så fall att detta väljes så är det en massa funderande och experimenterande med montering av denna tv. Den får inte ta så mycket plats och lösningen på detta blir hardcore. Skall inte synas när den inte används. Kollar lite på Multimedia här på HBK och försöker lista ut vilken tv som passar bäst. Storleken bör vara 19” ev 22 ”. Efter detta val kommer ju beslutet om var antennen skall sitta. Vill inte ta hål i taket för antennen så där kommer nästa problem. Dessa är ju till för att lösas men det kan ju bli för grubbligt.....:twitcy:
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:...........
Hälsningar Bror
 

Bilagor

  • 26 sept 2010 002   A.jpg
    26 sept 2010 002 A.jpg
    492,8 KB · Visningar: 18
  • 26 sept 2010 001  B.jpg
    26 sept 2010 001 B.jpg
    565,7 KB · Visningar: 17
  • 26 sept 2010 006   C.jpg
    26 sept 2010 006 C.jpg
    601 KB · Visningar: 16
  • 26 sept 2010 007   D.jpg
    26 sept 2010 007 D.jpg
    444,3 KB · Visningar: 19
  • 26 sept 2010 009   E.jpg
    26 sept 2010 009 E.jpg
    587,3 KB · Visningar: 18
I

Ice-Man

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Även jag följer ditt bygge med stort intresse! Jag är imponerad, vilken energi! Tack för att du delar med dig :)

Beträffande TV-antenn; jag har en sådan här Kjell & Company - Nordens bredaste sortiment av tillbehr fr hemelektronik och den fungerar kanonbra!
Till skillnad från övriga antenner jag har haft så behöver denna inte justeras. Min sitter direkt monterad på taket (förvisso på 4,1 meters höjd). Det enda jag behövde göra vid montering var att borra ett litet hål för kabeln mitt i fästet, kladda dit tätmassa och sedan dra fast ordentligt med 3 självborrande skruvar (kabeln går alltså mitt inne i foten).

Ingen justering av antenn, bara att smacka igång en kanalsökning när man kört några mil o sedan titta. Mottagningen har varit bättre än med de antenner jag tidigare har haft.

Jag testade antennen några gånger när vi var ute innan jag skruvade fast den. Slängde då helt sonika ut den på taket genom en taklucka - fungerade då med, men det känns lite mer permanent när den är fastskruvad... Vill man inte ta hål i taket så kam man ju göra så :)
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Tack Ice-Man,
den antennen skall jag åka och kolla på hos Kjell & co. Bra pris också. Typiskt tillfälligt slut i Vällingby
Hälsningar Bror
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.921
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Fortsatt renovering

Den rekommenderas, men som alla antenner mår den bra av att sitta en bit ovanför taket, åtminstone på normalhöga bilar. Mottagningen förbättras avsevärt av att den kommer upp någon meter. Det är heller inte fel att kunna vrida den, trots att den är rundstrålande varierar mottagningen när man vrider den! :confused:
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Gör som jag, testa o "släng upp skitet" på taket bara så ser du vad den går för :)
Är du inte nöjd med den så har du ju 30 dagars öppet köp...

Montreal har rätt i det han säger, men jag tyckte den fungerade så bra redan liggande på taket, så jag använde bara medföljande takfäste.
Har sett fler i forumet här som är nöjda med den antennen.
 
Toppen