• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fortsatt renovering

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Nu jädrar har jag plats i min hangar för bl.a motorbyte på husbilen. Sålde en av mina flygplan igår och det ger en bra yta för att jobba med husbilen -inomhus. Alla nödvändiga verktyg finns redan där tillsammans med en bra motorlyft.
Tar ner motorn som just nu finns i garaget till hangaren och monterar den i en bock för provkörnibg innan monteringen i bilen. Enklare att fixa eventuella läckagen mm om motorn inte sitter i bilen.
Har en gammal bock som användes vid renoveringen av min Hudson -30 motor och den kan jag använda med några ändringar för att passa Fiatmotorn.
Tyvärr så skall bilen användas nu någon månad men som flickan sa--det skola komma tider....
Närmast nu blir det åka till midsommar sedan personbil till Metropolen Murjek ett par veckor, sedan hem och iväg med stölleprovet.
Skall imorgon försöka lösa problemet med vakuumpumpen som kommer att ersättas med endera en likadan eller en elektrisk pump. Skall till skroten och botanisera under morgondagen. Kul att se hur det löser sig.
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    895,9 KB · Visningar: 12

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Har idag varit och slagit sönder knogarna på Returbilen i Västerås:D:mad:. Köpte en styrväxel till min Saab 9-5 som börjat läcka lite. Hittade några husbilar och husvagnar där jag hittade lite matnyttigt, bl.a en stege till alkoven så man slipper ungdomliga svanhopp upp i bingen. Nu kan även min fru bestiga sängen med viss värdighet.....
Fanns mycket fönster till husbil, söker ett Seitz 35-40 x 80 cm att ersätta fönstret i alkoven som nu är av skjuttyp och det enda fönstret med det utförande. Tycker det är enklare pch snabbare med ett fönster som man bara fäller ut då man vaknar upp ur sin törnrosasömn och behöver frisk luft.
Även en främre stötfångardel till Hymer!!! Fick följa med hem. Kanske kan jag ändra lite på den så den passar vårt stölleprov utan att förstöra för alla Hymeråkare:confused::twitcy:;):rolleyes: lovar att det kommer att skilja en del. Får väl framledes en intercooler i fronten och då passar det att ändra på denna stötfångare som egentligen bara är ett tunt skal där orginal stötfångare sitter bakom där enbart hörnen är borttagna. Ingår kanske i någon sorts deformationszon detta med del av orginalfångaren.
Imorgon skall jag försöka frakta ut motorn till hangaren och ändra och passa in den i provkörningsbocken. Alltid finns det göra och måsten. Jaja det skall bli spännande att se om jag lyckats eller om allt skär ihop....
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:.......
Hälsningar Bror
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Imorgon bär det av till mitt gamla föräldrahem för midsommarfirande.
Inför detta så har husbilens gamla trötta motor fått lite nytt blod - syntetolja samt nya filter.
Bäddat, städat och återstår nu bara att fylla på friskt vatten.

Trevlig Midsommar till er alla och kör försiktigt
Hälsningar
Bror
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Jag har en elektrisk vacuumpump till Volvo liggandes. de användes till de gamla sugdieslarna för att få truck till bromsservon.
Hör av dig om du är intresserad.
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Tack för erbjudandet.
Fixade en orginalpump från Frykmans bildemo i Karlstad så nu får det fungera tills motorbytet
Tack igen och Trevlig Midsommar
Hälsningar Bror
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

En dags försening på vår lilla utflykt pga hustruns arbete, men vad gör det. kanske mera trafik men,men.
Roade mig nu på morgonen att ta isär vakuumpumpen för att se vad som hänt med den.
Först var ett av fästöronen av men det var inte problemet. Själva vevdelen till pumpen var så nersliten att det inte längra fanns någon slaglängd och då blir det inte mycket till vakuum. Orsak till det kraftiga slitaget torde vara brist på olja i pumpen så ni som har en remdriven pump, kolla oljan i den via en plugg från sidan.
Utbytt pump nu som fungerar och ger mycket lägre pedaltryck än tidigare.
Bilderna föreställer första vevstaken och sedan vevaxeln
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:..........

Trevlig Midsommar
Hälsningar Bror
 

Bilagor

  • mab.JPG
    mab.JPG
    199 KB · Visningar: 22
  • mac.JPG
    mac.JPG
    149,8 KB · Visningar: 15
  • mad.JPG
    mad.JPG
    152,2 KB · Visningar: 14
  • mae.JPG
    mae.JPG
    154,9 KB · Visningar: 13
  • maf.JPG
    maf.JPG
    155,5 KB · Visningar: 14

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Vilken förmån att ha en egenrenoverad husbil där allt fungerar som förväntat. Oroar mig lite då man läser här på forumet hur nyare bilar skapar osäkerhet och problem. Konstaterar att ju mindre elektronik dess då mindre som kan krångla. OK det skramlar ju lite mera, har färre hästkrafter kanske obekvämare med va fan, den startar och går tills man vrider av tändningsnyckeln:D
Tog ju en liten tur i midsommarhelgen med "ny" vakuumpump med underbara bromsar och pedaltryck som följd.
Kall öl i kylen, solcell på taket, tvantenn också limmad på taket, perfekt bild på dumburken. Varför tv egentligen då det är sommar sol och underbart att vistas utomhus. Måste sikta in mig på en markis, borde vara toppen.
Numera arbetsfri och disponerar tiden efter behov som tyvärr är stora i form av div målningsjobb på och i huset, men vad gör det då min bättre hälft tvingas jobba ett par år till. Hinner måla, besöka min kära gamla hangar där jag vänder på lite prylar till min gamla Hudson, ljuger lite med mina flygkamrater över några koppar kaffe varje dag. Min fru kallar det gubbdagis av någon outgrundlig anledning. Smiter ner dit så ofta jag kan men är hemligt.......:D:D
Röjer i hangaren för kommande motorbyte som kommer att ske när husbilsåkandet är över för i år, borde bli september eller så.
Forskat i lite vad som bebövs vid motorbytet och det visar sig vara en hel del. Dels en ny höger drivaxel, alla kylarslangar, gaswire, ändring av bränslefiltrets placering, bränsleledningar mm. Där ser man våndan av att montera en Fiatmotor i en Peugeot trots att det egentligen skall vara samma grejer. Skillnaden är ju årsmodellerna. Min ruskprick är ju från 1985 och motorn nästan ny - från feb 1990. Så det kan vara. Snart skattebefriad dessutom trots nyare motor.
Visst är det härligt att leva....utan dagliga ibland orimliga krav...disponera sin återstående tid på denna jordavandring.
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:........
Hälsningar
Bror
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Fy hundan vilken fin bil detta kan bli.
Tyvärr så har jag 12 gamla bilar från 1930 och framåt. Förstår egentligen inte min fru som påstår att jag nog inte blir 110 år då hon säger att det är den tid det tar att färdigställa dessa bilar tillsammans med ett par flakmoppar och en flygmaskin i delar. Dessutom underhåll av två hus.....kanske är det så att våra bättre hälfter inte riktigt förstår vår otroliga uthållighet och envishet:rolleyes::confused::twitcy:
Undrar hur min fru tänker??? Klart jag hinner fixa dessa och dessutom njuta av att kunna fara omkring med den i o för sig enbart ett fordon i taget. Hänga efter väggarna och måla hus kan man ju göra på övrig tid..
Hoppas du hittar en köpare till din bil MEN realisera den inte, finns inte många fina renoveringsobjekt kvar.
Hälsninar Bror
 
F

F.d. 25569

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Fy hundan vilken fin bil detta kan bli.
Tyvärr så har jag 12 gamla bilar från 1930 och framåt. Förstår egentligen inte min fru som påstår att jag nog inte blir 110 år då hon säger att det är den tid det tar att färdigställa dessa bilar tillsammans med ett par flakmoppar och en flygmaskin i delar. Dessutom underhåll av två hus.....kanske är det så att våra bättre hälfter inte riktigt förstår vår otroliga uthållighet och envishet:rolleyes::confused::twitcy:
Undrar hur min fru tänker??? Klart jag hinner fixa dessa och dessutom njuta av att kunna fara omkring med den i o för sig enbart ett fordon i taget. Hänga efter väggarna och måla hus kan man ju göra på övrig tid..
Hoppas du hittar en köpare till din bil MEN realisera den inte, finns inte många fina renoveringsobjekt kvar.
Hälsninar Bror

Är det ett för lågt pris tycker du ?
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Det är et lágt pris här i spanien kostar dom mera min fru har en 64a som oksá stár avställd sedan hon tog körkort.

Dessa är Seat och din är en Fiat som ligger högre i pris.

MIL ANUNCIOS.COM - Seat 600. Venta de coches de segunda mano seat 600 - Vehículos de ocasión seat 600 de todas las marcas: BMW, Mercedes, Audi,...

En Fiat som är i bra skick ligger runt 6000€ här i Spanien.
Man kan säga att det är en Spansk / Italiensk Amazon. Finns massor av 600 klubbar
Att dörrarna öppnas framát háller priserna högre (Enseña braga) Visa trosor.
https://www.google.es/search?num=10...5.2-2j6-2.4.0....0...1c.1.19.serp.ytLGC3_23aU
Seat 600
www.club600.es

www.seat600.com
 
Senast redigerad av en moderator:

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Det är ett bra pris men gå inte lägre. Man får inte mycket till renoveringsobjekt för denna summa. Gamla Fiat växer ju inte heller på träd så att säga.
Lycka till
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Fortsatt renovering

Det at din bil er en Neckar Jagst 770 gjør det mer spesiell, disse ble bygget av NSU i Neckarsulm i Tyskland. Min første bil (før jeg fikk kjørkort!) var en tidlig modell som jeg kjøpte billig, satte i stand og pussa opp og fikk et så bra bud at jeg solgte den - kjøpte deretter en Simca Ariane som så ble gjenstand for pleie og omsorg.
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Fortsatt renovering

Hej Bror!

Har ett förslag till dig för att du skall få lite att syssla med. Börja med modellflyg, radiostyrt. Svårare än fullskala. Det kanske du redan sysslar med förresten.
Själv har jag testat. Redan under min tid med fullskala, Har både kraschat
och landat. (radiostyrt). Ja, landat har jag förstås alltid gjort med fullskala. Mer än 4.000 landningar som jag kunde gå ifrån.

Ha de bra Bror!
Alve
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Hej Alve,
ja varje landning som man kan gå ifrån är en lyckad landning:D
Modellflyg var starten på mitt flygintresse som sedan växte till fullskala. Dags att avyttra fullskalan och återgå till modellflyg, har redan en 20% nerskalad modell av min Comanche som efter flygning hamnade i taket hemma.
Fortsättning följer med det är för få timmar på dygnet. Är just nu i Norrbotten med dagsljus dygnet runt men åldern tar ut sin rätt och ibland krävs det lite sömn. Hoppas denna åkomma snart går över.....:twitcy:
Ha det gott
Hälsningar Bror
 

ejerblom

FD HBK Medlem
Inlägg
143
Kommun
Hjo
HBK-Nr
8422
Medlemskap
2023
Sv: Fortsatt renovering

Från det ena till det andra när det gäller flyg. För ett antal år sedan ägde jag en cessna 172 årsmodell 1961 SE-CXW blå och vit som såldes till Västerås, har sökt i olika register var den finns, förmodligtvis ej luftvärdig. Eftersom du är väl förtrogen med flygverksamhet frågar jag om du möjligtvis känner till något om detta flygplan.
 

Lasse N

FD HBK Medlem
Inlägg
1.005
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
2634
Medlemskap
2022
Sv: Fortsatt renovering

text.aspx
Luftfartyget SE-CXW

Luftfartygstyp: CESSNA 172B
MTOW: 1000 kg
Tillverkningsnummer: 17248223
Ägarförhållande: Östra Motorflygklubben (BROMMA) är ägare.

Lae - inte bara en stad på Nya Guinea -
 
Toppen