• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fortsatt renovering

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Naturligtvis skulle något krångla med skotern och det var en kylarslang som skavde i och började läcka. Hittade en rörstump som skarvades in så nu fungerar allt igen.
I morgon blir det utförsåk på skidor som omväxling. I Vuollerim finns en fin backe för utförsåkning och det passar både barnbarn och oss lite äldre.
Vi har ett otroligt fint väder - som vi naturligtvis förtjänar och idag har vi varit i Harads och tittat på dragracing på luleälven med skoter. Bara äldre skoters rejält ombyggda och trimmade till vansinne. Underbart med dessa skoters.
Otroligt gott ljud och fantasisk doft av vässade motorer. Borde se det lite oftare.
//Bror
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Nu inte nåt om renoveringen...
Passerade på vår resa ner från Metropolen Murjek Axmar Bryggas reklamsläp vid korsningen/infarten från riksvägen och såg något som fick mig att vika av mot Axmar och kolla detta släp med reklamen på.
Vår andra utflykt som gjordes med bilen efter renoveringen var just till Axmar Brygga för att se ljuslyktor mm på sjön, äta en god middag och njuta av att bilen var funktionsduglig och passade på en uppställningsplats....
Vi såg en herre vandra runt med kamera men tänkte inte vidare på det förän han klättrade upp i ett träd för att få en bra bild som han sa. Vet inte riktigt vad jag kollar på men skorna står då prydligt uppställda.
Ett av dessa bilder sitter nu på deras reklamsläp som kan ses vid korsningen till Axmar om man kommer norrifrån.
Kul att vi och vårt stölleprov kan pryda ett reklamsläp
Fortsatt Glad Påsk och var rädda om varandra
Hälsningar Bror
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    956,1 KB · Visningar: 80
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Bror det är som jag alltid tánkt att det är roligare med en äldre modell som är som ny, án en ny dyr.

Fotot är som en massa nya bilar och en gammal nyrenoverad Mustang :)

Jag menar att det kommer folk med nya dyra saker som dom inte kan anvanda, sedan kommer det folk med gammalt som dom har full glädje över och använder till 100%-
Jag ser det med flygning mm.
 

nergaard

HBK Medlem
Inlägg
116
Kommun
Danmark
HBK-Nr
9296
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Hej Bror.


Er det muligt at du har et exploderet ritning av differentialet så det går at se de forskellige dela, hvis du har skulle jeg väre mycket tacksom.:msn_star:
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

En bild från vst.handboken. Hoppas du ser det du behöver se.
//Bror
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    57,1 KB · Visningar: 31

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Tiden bara går......och vi med den.
Dags att rulla ut med husbilen i nästa vecka så helgen tillbringas i och omkring husbilen.
Min fru har klagat på att hennes stol inte går att luta tillbaka såsom hon vill så det fixades idag. I bilen sitter det Saab 9-5 stolar som är lite bredare än orginalet och öppningen bakåt var inte symetrisk så det blev att såga ur så att det blir samma öppning som på vänster sida. Fungerar nu.
Nästa var att kontrollera kranar, täthet i slangar mm och upptäckte då att vattennivån i expansionskärlet var under min. Fyllde på drygt en dl men blev fundersam på vart vattnet tagit vägen. Hade förra året en liten läcka i alkoven orsakat av för dåligt dragen slangklämma. Dags igen att kolla och ev efterdra dessa klammer. Måste lossa ett par luckor för att se och komma åt alla och till min lättnad upptäckte jag en läcka. Vet inte hur det gått till men under monteringen av det hela så har jag glömt :confused:en klamma i en skarv och minns att jag velade lite där om och hur en radiator skulle få plats. Blev inte någon radiator och så glömdes det bort. Alla rör och skarvar smörjdes in med Permatex tätningsmedel och detta har nog stoppat läckaget hittills. Tur som en tok därvidlag. Monterat fast brandsläckaren baktill på höger stol, en sak som borde gjorts för länge sedan då den legat lös mellan stolarna.
Imorgon skall vattentanken rengöras vet inte om det behövs för jag tömde och torkade ur tanken i fjol vid avställningen. Kan ju inte skada i alla fall.
Dammsugning och dammtorkning behövs nu efter att ha sågat i hyttväggen,dra på kylskåpet, bära ut förnödenheter och lite kläder.
Påställning på måndag
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:......
Hälsningar Bror
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Verkar aldrig ta slut på husbilsjobb. Nya grejer hela tiden. Nu är hyttväggen modifierad och stolen kan skjutas långt bakåt och det är nu möjligt att fälla ryggstödet för att vila varför man nu skall göra detta i högerstolen då man enkelt kan knata upp i alkoven och bädda ner sig och sova eller bara mysa, kanske läsa en bra bok eller......
Limmar förstärkning i väggen som sågades sönder men får lite problem med hur jag löser skarven mot golvmattan. Finns ju mässingslister att köpa så det kommer att bli fint.
All vintertäckning borttagen och det gav sig självt att kolla solcellens laddning men det var inget upphetsande då regulatorn indikerade fulladdade batterier. Skall koppla ur 220 volten imorgon och se vilken skillnad det gör.
I stort är nu bilen användbar på onsdag även om det säkert fattas massor av jobb och förändringar för att passa. Har varit lite lur på att bygga om köksbänken med borttagande av trelågiga gasolbrännarna och ersätta dessa med den induktionsplatta som redan finns och tar plats. Skulle räcka med en liten enlågig platta för att kunna vara utan koppling till 220 volt vilket skulle kunna hända om vi nu fricampar vilket i sin tur min bättre hälft har lite svårt för. Måste ha tillgång till dusch och framförallt hårtork, varför det kan man ju undra då håret torkar av sig självt efter ett tag. Jaja….. Ser ju hur håret torkar snabbt på mig!!!!????
Återkomnmer:music-icon::music-icon::music-icon:...............
Hälsningar Bror
 

Bilagor

  • div 134.jpg
    div 134.jpg
    2,1 MB · Visningar: 22
  • div 135.jpg
    div 135.jpg
    2 MB · Visningar: 24
F

F.d. 25569

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Verkar aldrig ta slut på husbilsjobb. Nya grejer hela tiden. Nu är hyttväggen modifierad och stolen kan skjutas långt bakåt och det är nu möjligt att fälla ryggstödet för att vila varför man nu skall göra detta i högerstolen då man enkelt kan knata upp i alkoven och bädda ner sig och sova eller bara mysa, kanske läsa en bra bok eller......
Limmar förstärkning i väggen som sågades sönder men får lite problem med hur jag löser skarven mot golvmattan. Finns ju mässingslister att köpa så det kommer att bli fint.
All vintertäckning borttagen och det gav sig självt att kolla solcellens laddning men det var inget upphetsande då regulatorn indikerade fulladdade batterier. Skall koppla ur 220 volten imorgon och se vilken skillnad det gör.
I stort är nu bilen användbar på onsdag även om det säkert fattas massor av jobb och förändringar för att passa. Har varit lite lur på att bygga om köksbänken med borttagande av trelågiga gasolbrännarna och ersätta dessa med den induktionsplatta som redan finns och tar plats. Skulle räcka med en liten enlågig platta för att kunna vara utan koppling till 220 volt vilket skulle kunna hända om vi nu fricampar vilket i sin tur min bättre hälft har lite svårt för. Måste ha tillgång till dusch och framförallt hårtork, varför det kan man ju undra då håret torkar av sig självt efter ett tag. Jaja….. Ser ju hur håret torkar snabbt på mig!!!!????
Återkomnmer:music-icon::music-icon::music-icon:...............
Hälsningar Bror



Trycker på (GILLA) knappen...haha:twitcy:
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Tänkte oss en tur i helgen men kom inte långt då vakuumpumpen till bromsservon gav upp. Tungbromsad, hemma nu och beställt ny/beg pump. Borde byta motor nu innan jag bytt allt på denna gamla motor.
Har snart inget att skylla på utan det drar ihop sig till motorbyte trots att den motor som sitter i fungerar utmärkt. Har mycket på mig nu i form av färdigställning av flakmoppen inför sommarens flakmopedrally i Grundsund samt fixa inredning i min gamla Amazon -60.
Tur att man är fritidsdisponent men tiden räcker knappt till ändå. Kan ju undra hur man hade tid med heltidsjobb.....
Trevlig Helg
Hälsningar
Bror
 
F

F.d. 23327

Guest
Sv: Fortsatt renovering

min vakuumpump skar och exploderade förra helgen,det tom bllev en liten brand pga den lilla skvätten överhettad olja som kokade och sprängde huset.
I mitt fall blev det en elektrisk vakuumpump från saab 9-5 då jag inte direkt gillar dom där remdrivna.
Start och stopp av pumpen ska göras med en undertrycksswitch
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

min vakuumpump skar och exploderade förra helgen,det tom bllev en liten brand pga den lilla skvätten överhettad olja som kokade och sprängde huset.
I mitt fall blev det en elektrisk vakuumpump från saab 9-5 då jag inte direkt gillar dom där remdrivna.
Start och stopp av pumpen ska göras med en undertrycksswitch



Vet du exakt viklen pump du valde från saab? Finns en del varianter tydligen
Hälsn. Bror
 
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Hej Bror, synd att din vakuumpum strular.

Jag har funderat på något typ denna när vår pump lägger av (det gör den nog så småningom), kanske i kombination med en vakuumtank.

12 Volt Electric Vacuum Pump Brake Booster Vacuum Pump 12 Volt New | eBay


Som alla utbildade fysiker vet heter det inte "vakuum" (det är total avsaknad av tryck) eller "undertryck", det är bara frågan om bara tryck i t.ex. bromsservot.
Men jag och Bror är mekaniker och använder därför dessa namn på tryck under atmosfärtryck.
 
Toppen