• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fortsatt renovering

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Hej Håkan,
Visst är det härligt med en motor som bara spinner.
Kan dock kanske inte jämföra en modern D5 med en gammal peggamotor men jag förstår hur du menar.
Trevlig helg
Hälsningar Bror
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Visst Roland,
fira, fira och åka skoter i strålande väder
Det är inget synd om mig/oss :D:D:D
//Bror
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Hej Håkan,
Visst är det härligt med en motor som bara spinner.
Kan dock kanske inte jämföra en modern D5 med en gammal peggamotor men jag förstår hur du menar.
Trevlig helg
Hälsningar Bror

Menade inte riktigt så utan gången på en diesel är underbar att höra, säkert även din.
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Absolut, en diesel går ju lugnt och med ganska lågt tomgångsvarv. Ävenså min gamla knota. Startade som sagt enkelt med lugn och rökig gång från start. Inga onormala vibrationer som det skrivs om här på forumet. Efter några minuter gick den som vanligt dock med lite rök som avtog efterhand.
Som sagt skönt att höra en diesels lugna fin gång
Hälsningar Bror
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Har jobbat detta veckoslut med min mc en Triumph Thunderbird från 2003 och som inte används på ett par år av någon anledning. Husbilen kanske.....
Troll har det gått i den då den startar men skjuter i avgasröret så att andra världskriget måste varit som en viskning. Grannarna kom förbi och ondgjorde sig över högt motorljud och våldsam skottlossning i vårt garage!!
Har rengjort förgasarna och synkat dessa, bytt tändstift mm men tji . Inget bättre resultat, skjuter och eldar i avgasröret. Gillar ju egentligen lite bom och dunder men inte just nu och det är säker upplysande med eldsflammor i röret MEN bilprovningen gillar det inte. Bara att falla in i ledet, ta tjuren vid hornen och beställa tid på en Triumph verkstad som finns i Sollentuna. Nära och bra.
Hälsningar Bror
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Menade inte riktigt så utan gången på en diesel är underbar att höra, säkert även din.

Dieselgrabbar, ni måste förstå vilken abstinens jag har efter min 18,2 liters V10 diesel då?! Den står "tyvärr" inomhus ett par mil härifrån, men snart är det dags för uppstart och oljebyte (29 liter).

Måste dock faktiskt avslöja att jag tycker att min förra buss hade en ännu trevligare gång med sin Scania DS11 6:a. En kallstart av en sådan - gåshud :)

Nördiga skulle nog vissa kalla oss :)
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Fortsatt renovering

Har du klart å bytte rekkefølgen på tenningen? Gjorde det på en sekser en gang - den gikk men med kraftige skott og reduser effekt.

En annen variant er manglende tenning på en cyl, da er det normalt litt tid mellom skuddene - trenger å bygge opp mengden med bensindamp i eksosrøret.

OT hadde en kunde som kom inn og klagde på sitt nye eksosanlegg - fremre potte hadde eksplodert når han forsøkte å spare på bensinen og slo av tenningen ned en lang bakke. I det han nådde bunnen startet han motoren og det smallt kraftig. Han kom ingen vei med klagen, men jeg måtte sette på en ny potte på Valianten.
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Blev lite osäker på tändföljd och om jag förväxlat tändkablarna men icke. Allt sitter rätt, motorn startar nu ganska bra men ettans cylinder hänger inte med avgasröret till den cylindern är bara ljummen medans de två övriga är heta
Får bli serviceverkstad nu om det är rimliga väntetider.
//Bror
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Fortsatt renovering

Er det sikkert at du har gnist på ettan? Kan godt være en tennplugg som har gitt opp, for 40 år siden var det helt vanig med Bosch plugger at kullstiften inne i pluggen brant opp og gnisten ble borte. En slik feil kan og forklare tenning i eksosannlegget - bensindampen fra ettan tenner i kontakt med den varme gassen fra de andre cylindrene.
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Det är helt nya tändstift men har varit med om att även ett nytt stift kan vara defekt. Skall plocka isär förgasarna igen och kolla lågfarstmunstyckena kan vara ett sådant som är igensatt av vår dåliga bensin. Fanns en del avlagringar i flottörhusen så man vet aldrig.
Tack
//Bror
 

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.466
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Har Du provat med färsk bensin? Så där gick motorsprutorna, efter ett par år i förråd. Ny bensin så gick dom igen. Den lättflyktiga ( lättantändliga ) delen dunstar bort.
bosse b
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Absolut, den gamla soppan var nog inte ens eldfängd. 20 liter färsk soppa i tanken men tror det är förgasarfel. Triumpverkstan trodde att förgasarna grott igen av vår dåliga soppa och dom trodde på igensatta lågfartsmunstycken. Så bort med förgasarna vilket inte är det enklase för det är trångt,trångt och tank bort.
// Bror
 

JanB

HBK Medlem
Inlägg
406
Kommun
Trosa
HBK-Nr
7218
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Dieselgrabbar, ni måste förstå vilken abstinens jag har efter min 18,2 liters V10 diesel då?! Den står "tyvärr" inomhus ett par mil härifrån, men snart är det dags för uppstart och oljebyte (29 liter).

Måste dock faktiskt avslöja att jag tycker att min förra buss hade en ännu trevligare gång med sin Scania DS11 6:a. En kallstart av en sådan - gåshud :)

Nördiga skulle nog vissa kalla oss :)
66 Scania Vabis D11 successful cold start - YouTube
Härligt ljud
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Fortsatt renovering

Er det to zenit-stromberg forgassere av typen med gummimembran og oljedemping?
Hadde mye morro med de på diverse Rotes biler for en evighet siden - det å få de til å gå riktig var det masse finjustering med måling av suget på hver forgasser. En dråpe for mye olje og membranen svellet opp og måtte vaskes i bensin.
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Er det to zenit-stromberg forgassere av typen med gummimembran og oljedemping?
Hadde mye morro med de på diverse Rotes biler for en evighet siden - det å få de til å gå riktig var det masse finjustering med måling av suget på hver forgasser. En dråpe for mye olje og membranen svellet opp og måtte vaskes i bensin.

Nej det är tre japanska förgasare. Motorn är tre cylindrig med 900 cc. Hittat bra information på nätet så nu kan jag plocka isär dessa och rengöra dom.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.822
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Fortsatt renovering

Jag tror det är där problemet ligger, förgasarna är japanska, frånstötningsproblem! :)
 
Senast ändrad:

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Skulle inte förvåna mig mycket. Trodde en engelsk maskin skulle ha engelska grejer typ Solex eller SU!!!?:confused::D men icke. Blir väl så med alla samarbeten över gränserna. Kollar på våra moderna bilar typ Volvo inte mycket svenska där inte.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Fortsatt renovering

En får håpe det ikke er Nissan sin konstruksjon fra. 1968 - snu forgasseren på hodet og få panik, det var en håndfull av fargede plastkuler som styrte dynamisk allt.

Om det er den konstruksjonen tøm en kanal om gangen og dokumenter hvilken kule kom fra hvilket hull, har desverre ikke dokumentasjonen fra spesialistkurset jeg var på hos Nissan våren 1968 - en uke bare på disse forgasserene. Det var sor forskjel på vektne på kulene i samme hull om forgasseren satt i en Bluebird eller en Sunny. Vi kunne endre masse på karakteren på motoren bare ved å bytte ut et par plastkuler - hadde et lite skrin med trimmekuler for bruk i spesialmodeller. Den tids chiptuning!

Skulle det være denne konstruksjonen så sørg for at alle tre er rigget likt, fargekodene forteller hvilken vekt hver kule har, og det er noen få men tydlig forskjeller på diameteren.

Forurensning rundt kulen ved tomgangsdysen dreper effektivt den forgasseren.
 
Toppen