• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fortsatt renovering

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Nu blir det en dryg veckas uppehåll med den fortsatta renoveringen.
Åker till Metropolen Murjek om några timmar, vädret ser väl kanske inte för bra ut men men, har ju en rörlig gaspedal.

Tillönskar alla en mycket
Trevlig Påskhelg
Var rädda om varandra och kör försiktigt, kan ju finnas lite rattrost....

Hälsningar
Bror - Marita
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Jaha, så har man lyckats välta bort den sten man legat under den sista månaden.
Många resor hit o dit och nu senaste långhelgen i Grundsund med härliga barnbarn och ett superbt väder. Hann också besöka marknaden i Backamo och senare den stora marknaden i Nossebro. Hittade visserligen inget till husbilen men vad gör det.
Har under dessa resor sett och mött massor av husbilar - trodde ett tag att det var semestertider...
Nu jobbas det med husbilen igen. Skall besikta på fredag och har kikat igenom bilen inför det som bilprovningen kan tänkas ha synpunkter på. Fick byta ett par lampor och lufta däcken så nu så. Morgondagen skall ägnas åt utvändig tvätt om det nu inte blir som mytologerna spår-mycket regn.
Har plockat fram luftfjäderkitet till bakvagnen och skall försöka få dit detta snarast. Tycker att bladfjädrarna bak börjar att se trötta ut och kan behöva lite hjälp och när jag redan köpt kitet så skall det ju också monteras. Vill bara ha tag på manometerpanel för att få separat luftledning för höger o vänster sida.
Återkommer....
Hälsningar Bror
 

schmid

HBK Medlem
Inlägg
1.902
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Lycka till Bror!

Hoppas att det går bra, vilket jag förmodar;)

Jag var på bilprovningen idag med vår pärla.

Gick som en dans!

Det gör det för dig oxå!!!!!!

Hur går det med din nya motor?

Ha det gott!
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Hej Hasse och tack,
tror också att det går bra men bilprovningens folk kan vara nyckfulla. Därför valde jag en fredag och den sista tiden för dagen och hoppas att dom har bråttom hem.........
Motorn är helt klar förutom provkörning i bänk och kommer att monteras efter besiktningen då det ju egentligen skall till en registreringsbesiktning då man ökar effekten mer än 15 procent och modernare motortyp med turbo.
Född med rymligt samvete och byter före sommaren.
Att din pärla klarade besiktningen räknas ju som en axiom.
Ha det gott
Hälsningar Bror
 
F

F.d. 25423

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Lycka till.
Tror knappast att du ska få några problem.
Ska besiktiga min 307:a den 25 maj. Håll tummarna för mig med :)
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Ja Bilprovning vi vet även i Danmark - varannan år - men tack och lov privatiserad.
Det var vansinnigt pedanteri när staten var ansvararligen för det.
Till exempel. - De krävde en sammanvägning intyg att godkänna EU:s godkända tryckluft fjädrar.
Utan sammanhang - men lagligt - och gav ingen skillnad, annat än i onödan trötta.
På senare år har jag föredraget samma som utför rostskydd att autentisera siktet.

Min husbil är inbjuden av 19 Juni - så renovering ska effektiviseras :oops:

Så också jag : lycka till Bror!
 
Senast redigerad av en moderator:

schmid

HBK Medlem
Inlägg
1.902
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

[quoteAtt din pärla klarade besiktningen räknas ju som en axiom.[/quote]

Så sant, så sant.......men kan aldrig säkert veta:oops:
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

---15 minuter senare var det klart!!!!!! :msn_tongue: :applaus::applaus:
Tyvärr lite för låg ljusinställning som enda anmärkning och det borde jag förstått då bilen är helt urpackad och tom.

Hemma på parkeringen igen och kopplar inte på elvärmen mera för denna gång
3036,14 kilowatt fördelat på 6030,3 tim med ca 12 grader i bodelen inkl underhållsladdning av batterierna. Klagar inte.

Nu blir det någon resa före motorbyte, servostyrning och luftfjädring bak. Skall bli skoj.
Återkommer garanterat.:music-icon::music-icon::music-icon:
Hälsningar Bror
 

Bilagor

  • 4  maj 2012 001.jpg
    4 maj 2012 001.jpg
    3,1 MB · Visningar: 15
  • 4  maj 2012 004.jpg
    4 maj 2012 004.jpg
    3,3 MB · Visningar: 54
  • 4  maj 2012 005.jpg
    4 maj 2012 005.jpg
    3 MB · Visningar: 16
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Grattis Bror!
Att besikta en gammal Peugeot J5 är inga problem även enligt min erfarenhet.
Ser fram mot nya inlägg i denna supertråd.
Mvh Alf
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Tack Alf,
detsamma sa besiktningsfolket. Gamla Peugeot JJ5 Cittra C25 och Fiat ducato före -90 har enligt bilprovarna svaga spindelleder som ofta är glappa, ojämn bromsverkan bak var också vanligt samt på gamla dieslar avgasprovet med för mycket sot.
Blir absolut mera skrivande om detta vårt stölleprov så länge någon vill läsa om det.
Ha det så gott i Norrbotten, kommer snart....
Hälsningar Bror

PS hörde att polisen tagit en del körkort på 97:an idag. Inte bra. DS
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Ja du Linden,
det kommer mera om detta stölleprov. Under den kommande veckan skall jag försöka montera luftfjädring bak. Enligt monteringsanvisningen skall det vara ganska enkelt men det vet man ju hur det kan vara när bilen kommit till åren. Skam den som ger sig. Hade tänkt mig en tur med min bättre hälft till den kommande helgen någonstans men vet inte vart ännu.
Hälsningar Bror
 
F

F.d. 3297

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Jaha, då får man väl se upp när det "brakar till" vid bilsidan!
Ber att få "grattinera"!

Själv stack jag förra helgen upp till Umeå för ett årsmöte
och nu i helgen till "kärrinparadiset" i Ullared via E4 till
Jönköping.
Passade på söndagen på, med 4 "köptrötta" tjejer ombord,
att på hemvägen besöka RÖK-stenen och sedan via "små-
vägar" övernatta på "hamnparkeringen" i Gränna.

Betala 80:-/natten på ställplatsen? Aldrig!
Plats på parkeringen utanför kostade bara 40:-/dygn och
lokala FANGIO´s hördes lika bra inne på Stellplatz som på
bredvidliggande P-plats.
"Pojkar är pojkar" sa min 13-åriga dotterdotter feminint klok!
 
Senast redigerad av en moderator:

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Ahh tror jag kryper tillbaka under stenen igen....:rolleyes::rolleyes::(
Helgens jobb skulle bli montering av luftfjädringen bak. Började lite i går eftermiddag med förberedelser men insåg snabbt att något var fel med "kittet". En av bälgarna hade en annan diameter på nippeln för luftslangen medan en var av rätt sort. Mailade till Linnepe i Tyskland och framförde detta och som svar fick jag nästan omedelbart att de minsann inte packat fel. Kommer ingenstans med detta så det blir att köpa en ny bälg med rätt dimension till det facionabla priset av 106 euro plus frakt. trots detta var de ganska justa och erbjöd en sats för separat tryck i varje bälg till reducerat pris så jag kanske är nöjd ändå. Forsenar dock det hela med några dagar.
Finns ju annat skoj att pyssla med. Har tyckt att anslutningen av bodelen mot hytten varit ful och måste säkert också fungera som en riktig luftbroms tillsammans med alkoven. Skall försöka göra en liten avrundning av dessa hörn med hjälp av en böjd aluminiumplåt, så denna mall har tillverkats idag trots kraftigt läckage i det blåa taket och total avsaknad av värme dessutom ruskit dragit. Man blir härdad av att jobba husbil minsann. Håller också på med någon form av fotsteg av durkaluminium som borde underlätta in och urstigning.
Inga trevliga bilder denna gång.

Fortsättning följer....:music-icon::music-icon::music-icon:

Trevlig lördagskväll på er
Hälsningar Bror
 
Senast ändrad:

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Fortsatt renovering

Som alla andra Bror är jag otroligt imponerad av din energi, noggrannhet och uthållighet, ibland kan jag inte låta bli att fundera över hur du orkar och hinner med allt du beskriver på ett så underhållande sätt. Som jag ser det så är du en av grundbultarna i HBK.
//Åke
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Tillbaka till husbilen igen efter tre resor och "fritiden" i Grundsund på en månad. Kul att kunna hjälpa till med det lilla man nu kan.
Måndag, lite trist då jag räknat med att ha fått hem den luftbälg till fjädringen bak som beställts i Tyskland men icke så......
Hittade lådan med centrallåsdelar och som jag egentligen skull ha monterat då el.fönsterhissarna monterades. Jobbigt att ta isär allt igen och vilket pillerjobb att ta bort all isolering på den tidigare monterade kablarna för att tillägga fem nya kablar. Fattar egentligen inte varför det skall behövas fem kablar men så är det bara. Idag onsdag så sitter allt på plats och fungerar. Nu är det ju tyvärr bara bildörrarna som har centrallås så nu skall det gnuggas geniknölar för att hitta ett sätt att få centrallås funktionen även på bodelsdörren. Tror att det då krävs en annan typ av lås som har separat låsknapp och inte som på min bil där man vänder handtaget uppåt vid låsning av dörren. Vi får se... kan ju låsa för hand tills vidare. Vore kanske händigt att även eltrappan går in då bodelsdörren låses. Finns att fundera på

Rotade vidare på hyllarna och hittade en larmsats. Är nu lite lur på att montera aven detta larm men det förutsätter att man kan skaffa moduler för att larma även luckor fönster mm och för att kunna ha larmet på även om man är i bilen. Vet att det finns larm som har den möjligheten att kunna koppla bort rörelsecensorn om man vistas i bilen. Mera att fundera på. Kul.
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:............
Hälsningar Bror
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Fortsatt renovering

Hej Bror!

Eftersom du nyligen dissekerat en motor som är exakt lika som min kanske du kan berätta var jag skall leta felet då elstoppen har slagit till.

Måste väl finnas en separat säkring på den linjen? Får rysningar vid tanken på att börja leta i tändningslåset.

Hälsningar Alve
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Hej Alve,
hur uppstod felet på din bil? Har du kopplingsschema? Jag har nog en som borde fungera vad som gäller el till motorn.
Tror du det är elstoppet så kan du ta bort kabeln till stoppet som sitter på pumpen och prova att mata den med en extrakabel direkt från batteriet. Fungerar det då så är nog felet i t-låset om man nu inte kan spåra avbrott i kablaget. Kan ju också vara stoppventilen i sig som kränglar
Hör av dig ang kopplingsschemat om du behöver.
Lycka till
Hälsningar Bror
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Fredag idag och riktigt sommarvarmt. Det har varit lite småpyssel hela veckan vilket är skoj.

Hemma denna helg och skall börja med montering av luftfjädringen på bakaxeln.

Centrallåset, nu på plats och fungerar som det skall med sin fjärrkontroll. Var ju i tankarna att montera larm men struntar i det för det finns väl ingen som stjäl ett sådant här spektakel eller????? Tar kanske en risk där men kan ju senare ångra mig och montera detta larm för det ligger fortfarande på hyllan.

Pysslat lite med de plåtar som skall täcka hörnen mellan hytt och bodel. Försökte rulla formen med engelska hjulet men det blir överkurs och ger en massa merjobb med en del krympning så det blir handarbete med att bocka en snygg radie som dessutom skall se lika ut på både vänster och höger sida men det borde gå att fixa.

Skall också försöka att montera höga bakljus och bromsljus på inrådan av svensk bilprovnings personal då mina baklyktor sitter ganska lågt men godkända av bilprovningen. Har redan röd ledljusslang på hyllan. Gillar egentligen bara inte att tvingas borra hål genom bakväggen men får trycka in mycket lim i hålen. Synd att jag inte har en bit orange ledslang för då skulle jag också montera höga blinkers, men man kan inte få och ha allt. Denna ledslang skall monteras aluminiumlisten som täcker en plåtskarv och där det normalt sitter en iläggslist. Nu blir det marinlim och ledslang istället. Tror det kan bli bra.
Bilder föreställande:
centrallås på plats i hö dörr.
mall och klippning i aluminiumplåt för bodelens hörn.
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:.............
Trevlig Pingst till er alla och var rädda om varandra.

Hälsningar Bror
 

Bilagor

  • maj 2012 023.jpg
    maj 2012 023.jpg
    3,2 MB · Visningar: 16
  • maj 2012 007.jpg
    maj 2012 007.jpg
    3,3 MB · Visningar: 13
Senast ändrad:
Toppen