• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fortsatt renovering

F

F.d. 3297

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Bror,
angående "högre extrabakljus" så vill jag nämna hur jag gjorde.

Två vanliga släpvagnslysen skaffade från "lokal bensinstation" och sattes
uppe under tvärlisten på baksidan. med bak-, broms och blinkljus blir det
4 sladdar = två "hushållssladdar" 0 2 x 0,7.
För att få ordning på sladderiet så tog ljag några bitar VP-rör och satte
mellan övre och undre baklyktan på varera sidan. Sladdarna kopplades in
på baksidan av originalbakljuset. Enda hål blev för fästskuvarna till extra-
ljusen och 3 för VP-rören på vardera sida.

inkopplingarna gorde jag m.h.a. lödkolv. Inga kommande problem med
"släppande ledningar" eller losskakade skruvar.
 
Senast redigerad av en moderator:

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Vart tog det vackra vädret vägen? Nu är garagetaket tvärgrått och läcker som bara den... riktigt otäta väggar också, blåser småspik minst sagt.

Skulle under helgen montera luftfjädringen bak men se det få anstå t.v. Sitter inomhus med en värmande brasa i braskasetten och har kollat på de tappra som sprungit Stockholmsmaran. Inte avundsjuk! Inte alls....

Trevlig helg till er alla
Hälsningar Bror
 

schmid

HBK Medlem
Inlägg
1.902
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Håller med dig Bror!!

Kallt som tusan!

Värmer mig med en liten virre just nu......efter montering av cykelställ och entrètaket!

Men solen skiner i alla fall....med vinden är ju iskall.

Får bli en bastu om en stund, och en kall öl;)

Hoppas på att värmen kommer tillbaka snart!

Trevlig lördagskväll!!

Ha det gott!
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Vela hit o dit och tillika mycket på jobbet. Börjar kännas som att jag inte hinner byta drivlinan före semestern. Går ju bra som det är men det borde suttit en ny motor i bilen. Skyller på kyla o regn samt någon liten tur till Grundsund och Metropolen Murjek.

Är ju aldrig riktigt nöjd med det som leverarats och nu gäller det luftfjädringen. Vill absolut ha delad luftledning för att kunna justera efter behov och behag. Beställde ju delar från tyskland men det var lite blaha faktiskt. Därifrån kom det enbart slang och en extra manometer. Det jag vill åt är en enda ”klocka” med dubbla visare och för att detta skall kunna genomföras så måste alla rör och nipplar måste bytas ut för 6 mm rör, då får jag det jag vill ha inklusive reglage för att öka eller minska trycket i bälgarna.
Har i o för sig redan gjort i ordning mätare monterade på en träskiva som jag gjort en plats för i instrumentbrädan, men är inte nöjd. Får byta det det nödvändigaste nu och kan beställa allt detta från ett företag i Örebro.
Skall i alla fall ut med husbilen i helgen, vart det bär av vet ingen men nåt blir det.

Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:...............
Hälsningar Bror

Bilderna föreställer
1 tilläggssatsen från tyskland
2 provmont i instrumentbrädan
3 nipplar som mäste bytas
4 bonus vid helgens Murjeksbesök--murklor
5 så skall den nya delen se ut
 

Bilagor

  • 13 juni 2012 003.jpg
    13 juni 2012 003.jpg
    3,4 MB · Visningar: 20
  • 13 juni 2012 010.jpg
    13 juni 2012 010.jpg
    3,3 MB · Visningar: 18
  • 13 juni 2012 015.jpg
    13 juni 2012 015.jpg
    3,2 MB · Visningar: 21
  • dual_paddle_rostfri_big.jpg
    dual_paddle_rostfri_big.jpg
    41,5 KB · Visningar: 1.946
  • 13 juni 2012 006.jpg
    13 juni 2012 006.jpg
    3,6 MB · Visningar: 26

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Inlägg
581
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Hej Bror.
Om jag förstår dig rätt så har du 1/4" slangar original i systemet för luftfjädringen och anslutningen till manometrarna är 6 mm. Gå in på esska.se där finns massvis med kopplingar för luftslang bl.a adapters från 3mm till 1/8". Det skulle inte förvåna mig om det finns för 6 mm till 1/4" också. I så fall behöver du ju inte byta ut slangar och nipplar. Nackdelen är att lev.tiden kan bli lite lång, delarna beställs över nätet i Sverige men leverans sker från Tyskland.

Mvh / Roland
 

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Inlägg
581
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Hej igen Bror.
Jag har kollat lite på esskas hemsida, det var inte så lätt som jag trodde. Jag hittar ingen adapter för de slangmåtten. Däremot finns det slangkopplingar med gänga i andra änden och en koppling för 1/4" slang med inv. gänga + en koppling för 6 mm slang med utv. gänga kan ju lösa det hela. Dock är gängorna inte 100% identiska (NPT mot R) gängprofilen skiljer lite men eftersom materialet är mässing tror jag gängorna kan "anpassa" sig mot varandra, kompletterar man det hela med lite Loctite så tror jag det skulle kunna fungera. Prata gärna med esska och hör deras uppfattning om det hela. Kopplingarna heter IQSF 14600000 (6 mm - inv. g) och 9731SG1414NP (1/4" - utv. g) i esskas sortiment. Ett annat alternativ är att hitta ett rör av någorlunda hårt plastmaterial och med utv. diam. 1/4" som man kan svarva ner till diam. 6 mm i ena änden och
använda som adapter.

Mvh / Roland
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Oh tack Roland,
fick kontakt med ett företag i Karlskoga på eftermiddagen som kunde fixa nipplar och slang i rätt dimension.
Dom återkommer imorgon med lagerstatus.
Återigen Stort Tack
Hälsningar
Bror
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Jaha, fredagskväll och solen skiner.
Har jobbat med husbilen på eftermiddagen för att få den användbar under helgen. Monterat in tv n, dragit kablar hit o dit men måste göra ett provisorium med strömmatningen då jag vill ha någon sorts stickkontakt för att enkelt kunna ta ur apparaten från bilen om man vill använda den till annat typ önskemål från barnbarnen. Dom gillar alltid att kolla på någon dvd även om dom inte vistas i husbilen.

Tittade just på vädret på tv och det såg ju inte så bra ut. Nu är ju bilen vattentät och klarar de flesta vädertyper :D:D så vi kanske sticker någonstans i morgon bitti i alla fall. Vem vet. Kan ju vara mulligt att ligga i slafen och lyssna till vädrets makter och regnets smatter mot taket. Har många bra böcker som ännu inte lästs.

Skulle gärna dragit redan i kväll men damerna har tjejträff hos grannen och där är dom helt orubbliga tillsammans med en massa god mat och vin. Är inte förvånad heller över min bättre hälfts val.

Har nu fått ordning på detta med luftslangar och kopplingar. Hittat förminskning för rör från6 mm till 4 mm och dessutom rätt nipplar. Beställt delar från ett företag i Karlskoga och Örebrö. Trevliga människor och ofantligt tillmötesgående. Kul att göra affärer med sådana företag trots att hela köpet handlade om saker för ett par hundra hos varje företag, Heder åt dem.
Det skall verkligen bli spännande att se om man märker någon förändring.

Sitter just o kollar på Roy o Rogers Mack. Nostalgiskt..

Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:.......

Trevlig helg till er alla.
Hälsningar Bror
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Fortsatt renovering

Hej Bror!

Helt riktigt. Finns bara fördelar med husbilslivet. Att kura ihop sig i slafen med regnsmatter på taket är faktiskt mysigt. Man somnar ovaggad.

Kom just in efter en promenad på några minuter till en väg som vätternrundeåkarna susar förbi på. Tror inte att regnsmatter är så uppskattat av dem.

Trevlig tur i morgon!
Alve
 

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Bror!

Detta måste väl utan tvekan vara HBK:s längsta och mest aktiva tråd.

2371 inlägg, och snart 412600 visningar...bara att gratulera.

Tror nog också att du har klubbens mest kända husbil.

Hoppas att den kommer att fortsätta länge till.

//Tommy
 
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Denna tråd är helt klart fullständigt suverän liksom många andra här på HBK (husbilsbygge av buss, renovering av golv, alla el-trådar med flera).
Dels för att man kan lära sig så mycket när man ser hur andra utför saker men också för att få inspiration när man själv jobbar med sin egen husbil.
Bror visar att man kan utföra underverk bara man jobbar hårt.
De gånger jag tappar fart med så tänker jag på de andra som bygger på sin husbil och känner "kan de så kan jag!"
För att äga en (gammal)husbil är en hobby i sig.
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Allt blir ju ibland inte som man tänkt sig. Så mycket regn till exempel. Stannade hemma.

Jobbat i husbilen med att installera tv och ström till en antennförstärkare. Har ju satt en massa skydd för all elektrisk installation och kablar så det var vara att demontera dessa för att dra fram nya kablar, montera säkringar mm. Ström till tv n men inget liv i apparaten. Fy för den lede. Andersen tv nyss reparerad och fungerar inte i alla fall. Ilsket besök blir det till Net on Net i morgon för ny reparation. Tur att det var så dåligt väder i helgen så det blev inget åka av så man överlever. Hade dock hoppas och trott att allt skulle vara OK till midsommar men det ser mörkt ut. Kanske bra för i midsommartid skall man väl inte l glo på tv…. Då skall man ju plocka en massa sorters blommor att ha under kudden, äta en massa gott, kanske dansa runt midsommarstången och en massa annat. En eller ett par pilsner ????!!!!

Har också jobbat med solcellen och dess display som inte ville fungera. Bytte batteriet i densamma och då fungerade allt igen.

Återstår nu med fyllning av alla tankar, kolla ev läckagen mm sen är det midsommar.

Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:
Hälsningar Bror
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Midsommarhelgen blev årets första tur med stölleprovet och det gick bara fint.

Gräsänkling en vecka igen och dags att jobba med husbilen. Det har varit lite tunt på den fronten ett tag.

Skarvdon till luftslangarna för fjädringen bak kom i fredags men väntar på 6 mm plaströr och manometern med dubbla nålar och där man kan reglera trycket från förarplats. Hoppas detta kommer under veckan.

Var ju och besiktade bilen för ett tag sedan och vi talade då om storlek på bakljus där bilprovarna tyckte att jag skulle komplettera med mera bakljus och bromsljus.
Har ju tidigare funderat på detta att ha ledljus i övre täcklisten. Till verket med passande verktyg för att ta bort den gamla då den listen var slät och det skall vara en typ av list som avser att ha täcklist i spåret.
Intressant att tvingas plocka bort det man tidigare monterat då får man se hur väl limmet täckt skarven och att man använt bra och passande lim. I detta fall Marinlim. Mycket svårt att få bort en gamla listen och mycket efterarbete med att få rent ytan då den nya skall limmar tillbaka på samma plats. Fyra timmar.....

Kapade till listen och började mäta in ledljuset. 30 cm bakljus på varje sida och 50 cm bromsljus. Borde räcka till nu och dessutom ganska högt upp på bilen. Lite klurigt med spåret i listen och kablarna. Ledlisten passar exakt i listens spår men det kommer inta att funka med plasttäcklisten utan får hitta på något alternativ. Använder nog samma lim som till limning av listen och fyller spåret i listen. Lim gulnar ju tyvärr lite med tiden så då blir det att måla över limmet med samma färg som de verkliga plastliserna har – svarta.

Hämtade också hem tvn från Net on Net som reparerats två gånger nu. Första gången funkade inte DVDn och senast så dog den efter 10 min. Visade sig vara en säkring. Oerhört irriterande att tvingars repa en pryl 2 ggr som inte ens använts 2 timmar. Börjar tvivla på Andersson 19 tum nu men får en chans till. Vi drar ut på vägarna den 21 och då skall allt fungera. F-n trot.:rolleyes:

Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:........
Var rädda om varandra och ta det lungt i trafiken.

Hälsningar Bror
 

Bilagor

  • 1 juli 2012 001.jpg
    1 juli 2012 001.jpg
    3,6 MB · Visningar: 19
  • juni 2012 010  A.jpg
    juni 2012 010 A.jpg
    3,2 MB · Visningar: 20
  • juni 2012 012  B.jpg
    juni 2012 012 B.jpg
    3,4 MB · Visningar: 29
  • juni 2012 001.jpg
    juni 2012 001.jpg
    3,5 MB · Visningar: 21
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Hej Bror.
Jag blev lite nyfiken på vad det är för aluminiumlist du använder? och var den finns att köpa?
En sån list skulle fungera bra för mig till att dölja längsgående skarvar på mitt innertak och platsen för led-belysning skulle vara klappat och klart liksom.:)

mvh jocke
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Hallå Sjöberg,
dessa lister finns att köpa via Tibner. Köpte mina på Ståldepån i Spånga men detta finns ej längre efter en ödeläggande brand.
Tibnor finns ju i Gurkstan:D:D:D
Hälsningar Bror

PS vet dom inte vad du vill ha så kanske jag har kvar varunummer sf hör av dig DS
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Vet inte om Tibnor finns kvar i västerås men det finns i Eskilstuna och Kolbäck tror jag, så det löser sig, bara profilerna är rakare än gurkor.:D:D

mvh jocke
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Det har ju sina fördelar att vara gräsänkling man har mera tid för viktiga saker...

Nu sitter den nya listen på plats, limmad och skruvad. Ävenså är ledlisterna limmade och det var ett litet äventyr då det också handlar om att dölja kablarna i själva listen men det gick till slut och spåren i listen mellan ledljusen fylldes med Sikaflex. Får nog jobba lite mer med detta imorgon om limmet är tillräckligt torrt. Skall försöka att efterlikna inläggsliserna av plast alltså med en liten råge. Kanske lite pillrigt men borde se ganska bra ut.
Funderinar har det ju varit på hur jag gör med kablarna för anslutning. Hade ingen lust att göra onödiga hål i karossen så nu blir det stegen bak som får gömma kablarna. Kommer imorgon att borra hål i stegen i höjd med listen och i botten av stegen. Där blir det ett litet meck med att dölja kablarna längst ner mot höger bakljus men det skall nog fixa sig på något sätt.
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:........

Trevlig kväll
Hälsningar Bror
 

Bilagor

  • 2 juli 2012 002.jpg
    2 juli 2012 002.jpg
    3,5 MB · Visningar: 28
  • 2 juli 2012 003.jpg
    2 juli 2012 003.jpg
    3,2 MB · Visningar: 21

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Denna strålande dag med alldeles blått tak. Härligt att jobba ute med husbilen.

Limningen av ledlisterna och utfyllnad mellan ljusen igår blev utomordentligt bra. Fortsatte idag med att borra ett par hål i stegen som får dölja kablarna på väg ner till höger bakljus. Lite pillrigt att få ner kabeln genom stegröret men fungerade till sist. Ytterligare ett hål genom bakplåten vid höger bakljus. Just där är det lite bekymmer med att dölja kablarna från stegens slut till hålet i bakplåten. Får grubbla lite på detta tills imorgon.

Kopplade in kablarna på respektive plats och var så noga så att jag lödde dessa isf skarvrör, inbillar mig att det blir bättre och hållbarare framledes. Slog på belysning och det fungerade --även bromsljuset.
Nu borde det inte vara svårt att se bilen för alla som ligger bakom.

Härligt. Bra utnyttjande av tre dagars ledig tid.

Återkommer :music-icon::music-icon::music-icon:......
förhoppningsvis med mont av luftfjädringen.

Hälsningar Bror
 

Bilagor

  • 3  juli 2012 004   A.jpg
    3 juli 2012 004 A.jpg
    3,3 MB · Visningar: 27
  • 3  juli 2012 007  B.jpg
    3 juli 2012 007 B.jpg
    3,4 MB · Visningar: 24
Toppen