• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fortsatt renovering

u.p.s

HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
9952
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Hej Bror!

Mina erfarenheter efter att ha renoverat ett par st husvagnar+en husbil är att det är att föredra att använda plywood. Av flera anledningar den är styvare, väggarna blir rakare, den tar inte åt sig fukt på samma sätt som masonite gör. Det kan hända att du får leta runt på lite olika byggfirmor för att hitta rätt tjocklek.
Lycka till
M.V.H Peter
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Nu har jag kommit på ett sätt att få ledigt på en helg………
Glömt att inhandla lager till ingående axelns lagring i vevaxeln. Ingen katastof just nu då det ju är hög tid att kolla växellådan men skall ta det lite lugnt då en mycket trevlig kille ringt om att han har en del delar liggande som jag skall hämta hem. Blir en massa godis och saker som jag behöver tror jag.
Hade dock tänkt mig en motorstart i helgen men detta får bero.
Har också startat upp det gamla åbäket idag och det var lätt som en plätt, startade omedelbart. Dags att beställa tid för besiktning nu innan motorbytet för alla eventualiteters skull. Kanske skumt att komma till bilprovningen med alltför ren o fin drivlina.

Nu får det bli ett litet. firande av vår nya prinsessa - royalist som jag är - och inmundiga minst en gin o tonic till att börja med. Sedan en god middag och i morgon besök på Tekniska Museet och titta på uppfinningar.

Trevlig Helg till er alla och börja fixa husbilen för kommande resor.
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:...........
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Söndag idag och härligt väder. Kollat lite på och i husbilen och allt verkar OK.
Tillbaka i garaget där jag inte kan göra så mycket mera på motorn just nu, så det blev att rota fram växellådan för att se hur den ser ut invändigt. Tung som bara den att få upp på bänken men till slut stod den på plats.
Har tidigare inhandlat alla motorfästen så det kan jag ju börja med, men tycker att ståldetaljerna är lite fula och tar med dom till jobbet för blästring och lite ny färg. Demonterar locket för att kolla drev och det enda man ser är ju femmans drev. Verkar OK så enbart en liten tvätt av de drev som syns och så bara att hoppas på att den inte för något oväsen. Det är ju en risk men får ändå vänta till provkörningen. Med lite otur kan det ju bli att demontera lådan igen för jag vill ha en tyst låda.
Tyvärr lite glapp i växelaxelns ingång i lådan. Skall fundera på om man kan svarva en ny bussning till detta. Att hoppas på att Fiat och dess leverantörer har reservdelar till så här gammal drivlina är nog långsökt. Det har jag redan fått mig upplyst om så framledes blir det att söka reservdelar i andra länder där det tydligen finns ett större intresse för reservdelsförsörjningen, även för lite äldre fordon.
Tycker egentligen att det är synd att inte detta mitt spektakel är byggd på Mercedes chassie………….just nu med tanke på reservdelstillgången.
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:.................
Hälsningar Bror
 

Bilagor

  • 25-26 feb 2012 013   A.jpg
    25-26 feb 2012 013 A.jpg
    3,7 MB · Visningar: 26
  • 25-26 feb 2012     B019.jpg
    25-26 feb 2012 B019.jpg
    3,5 MB · Visningar: 24
  • 25-26 feb 2012   C   017.jpg
    25-26 feb 2012 C 017.jpg
    3,4 MB · Visningar: 29

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Fortsatt renovering

Hej Bror!

Passar på då vi är inne på ämnet missljud. Då jag växlar mig upp med ordentliga varv mellan varje växelläge är allt frid o fröjd. Men, om jag råkar växla upp till 4-an på lite för låga varv så uppstår ett oljud som jag tror hörs även utanför bilen. Jag har haft mekaniker med i bilen för att lyssna av och ställa en diagnos men icke.

Har du Bror eller någon annan en teori?

Hälsningar
Alve
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

God Morgon Alve,
detta med skorrande - missljud uppkommer om man har för låga varv på för hög växel.
Lärde mig köra buss på 60-talet och där fick man passa varvtalet noggrannt för att slippa detta ljud. Kan inte svara på varför detta uppkommer men tror att det kan vara någons sorts torisionssvängningar i växellådan/diffen. Skall fråga runt lite om detta.
Hälsningar Bror
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Hej
Ang missljud vid låga varv.
Motorn rotation är inte helt jämn. Kontrollerar man den kan man se att den ser ut som en utdragen sinuskurva. Mest märkbart ju färre cylindrar motorn har.
Äldre motorer har dämpfjädrar i lamellcentrum som skall bl a ta upp dessa svängningar, och även ge en mjukare inkoppling vid start, men är varvet för lågt klarar de inte av detta utan systemet kommer (förenklat beskrivet) i självsvängning.
Får detta fortgå under lång tid / upprepade gånger kommer fjädrarna att mattas och ev brista.
Missljudet kommer då ofta från spelen mellan kuggarna i växellådan.
Nyare motorer har tvåmassesvänghjul som gör ett bättre jobb. I dessa finns såväl fjädrar som en dämpande GEL som tar upp svängningarna.
//W
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.586
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Fortsatt renovering

Hej igen Bror. Bussningen som växelaxeln går in i fanns att köpa i bättre utförande från en firma i England, för länksystemet för högerstyrda bilar plågade sönder bussningen. Men efter lite forskande så verkar den firman lagt ner sin verkasamhet p.g.av sjukdom. (Synd de hade både renoverade växellåder till både bensin och diesel, samt bättre beg. bensinmotorer och mycket mera delar till låga priser.)
Men om du skruvar upp bussningen och tar bort den så hittar du en O-ring inne i den som både tätar och styr upp. Om du stoppar ner en ny O-ring som har lite överdim. eller svarvar upp spåret så du får dit en kraftigare eller två i bredd så kan det räcka för att få bort glappet.

M.v.h. JANKRO.
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Tack och bra ide, Jankro
tror att jag läst om denna firma på en engelsk sait. Skall spana igenom mitt digra husbilsreparations bibliotek här i datorn då jag tror att det finns där.
Detta forum är ju fantastiskt i alla avseenden.
Hälsningar Bror
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Efter tips av JANKRO här ovan så började jag söka efter information, fel o brister på denna och liknande växellådor och blev jag lite förvånad över en detalj som jag inte tror att någon skrivit om på forumet och det var en liten manick som sköter urluftningen av växellådan och som består av en plugg med en i tryckt plastgrej med en slits i. Denna plugg kunde fastna och då orsaka övertryck som i sin tur kunde ge upphov till läckage i packboxarna men det som kanske kan anses vara värre är att om denna plastmanick inte fungerar som den skall så kan vatten komma in i lådan och hur bra är det? Hittade denna beskrivning på en engelsk sait tillsammans med beskrivning om hur man fixar växelaxelns glapp och därmed också bli av med skrammel från växelspaken som gärna uppstår när motorn går på tomgång eller låga varv. Mera finns att läsa på denna plats http://www.jktowers.fsnet.co.uk/motorhome Handlar också lite om oljemängd, ommärkning av oljestickan mm.
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:.......
Hälsningar Bror
 

Bilagor

  • 28  feb 2012 003   A.jpg
    28 feb 2012 003 A.jpg
    3,3 MB · Visningar: 17
  • 28  feb 2012 005   B.jpg
    28 feb 2012 005 B.jpg
    3 MB · Visningar: 15

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.586
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Fortsatt renovering

Hej..... Jag har varit och pillat på min ventilation också :D.
Jag tog bort plastflörpen och lödde dit en slangnippel i stället, och sedan en slang som går upp i motorrummet, och som avslutning ett vevhus/växellådsfilter från Biltema monterat uppe på plastlådan till värmepaketet.

33-283_s.jpg

Vi får väl vara tacksamma att vi slipper alla länkarmar och prylar som behövs på högestyrda bilar, för när det börjar bråka så blir det visst ett äventyr så fort man skall byta växel.

Firman som jag var ute efter är borta tyvärr. Det som är mest synd med det är att de sålde växellådor som var genomgångna och "renoverade" för ca. 8000:- och för det priset får man väl knappast ens titta på en skrotlåda i Sverige.

Ps. var försiktig om du tar bort och skall dra fast bromsljuskontakten. Den är så urborrad så att mellan gängan och nyckelgreppet är det väldigt tunt gods, så den tål inga högre moment....Jag har testat :wink:.

JANKRO.
 
Senast ändrad:

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Söker två flänsar som håller främre avgasröret mot turbodelen men naturligtvis finns inte detta då det numera blir 63 mm avgasrör mot orginalets 51 mm. Till min lilla mek verkstad i Spånga som snabbt ritade upp sådana flänsar i CAD och skall fixa dessa till början på nästa vecka.
Fick också erbjudande att köpa en rostskadad Fiat buss 2.8 TD med frisk drivlina och det erbjudandet kommer nu när jag i stort är färdig med min egen motor. Hade ju smakat fågel med lite större motor. Man kan ju inte få allt...........
Köpte den i alla fall man vet ju aldrig.
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:
Hälsningar Bror
 

Bilagor

  • 28  feb  2012 008.jpg
    28 feb 2012 008.jpg
    69 KB · Visningar: 9

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Kul att du gillar detta och tror att det skall pågå ytterligare ett par år????? Jag är skeptisk......:wideeyed::wideeyed:
Den bil som hämtades hem igår kommer att bli enbart reservdelar vissa delar kommer att säljas och andra skall jag försöka använda själv.
Gillar inte rattväxel så det vore ruskigt skoj att byta till en wirestyrd växellåda och ha spaken på instrumentbrädan. Kollat lite idag och det är ett ganska omfattande jobb.
Vore ju i o för sig skoj att para ihop en -99 TDI med mitt gamla stölleprov men var skall då allt detta sluta????
Enklast vore ju att helt enkelt byte hela drivpaketet men inte, för då har jag kastat bort allt jobb på den motor jag har.
Man måste ha utmaningar i livet och det finns så många korsvägar där man skall välja så vi kör på. Har väntat länge nu på en återvändsgränd.

Trevlig helg till er alla och ut o åk.
Hälsningar Bror
 
Senast ändrad:

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.663
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Men Bror, kan du inte sälja din nyrenoverade motor till tekniska museet eller varför inte till Fiat/Iveco om dom har något musee. För någon snyggare gammal 2,5l diesel lär dom aldrig ha sett!
// Göte J
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Tackar Göte J,
men var finns det ett Fiat museum då det knappt finns någon som säljer FIAT och dess reservdelar.
Stoppar nog i min motor och suger på ett senare motorbyte till 2.8 tdi:yes::yes:
Trevlig helg
Hälsningar Bror
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Fortsatt renovering

Bror!

Du menar väl inte att man kan fantisera om att flytta växelspaken till instrumentbrädan? Förstår naturligtvis att det är omöjligt för en amatör att fixa en sån sak. Men kan någon verkstad i Svedala göra det??

Hur skulle det i så fall (i grova drag) gå till??

zzzzzzzzzzzzz
Gnatt

Alve
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Morrn Alve,
varför inte? Det som kan orsaka en del problen är ju hur man fäster allt på växellådan men det kan nog lösas med lite klurighet, Dessutom är ju lådan manövrerad med wires så det borde gå att montera spaken var som helst genom att förlänga wiren.
Skall klura mycket på detta, vill gärna bli av med rattväxeln.
Ha en bra dag
Hälsningar Bror
 

Bilagor

  • växelmek.jpg
    växelmek.jpg
    57,4 KB · Visningar: 19
S

StorDansk

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Hej Bror, full av beundran över hur du ständigt använder din hjärna på ett okonventionellt och otroligt possitivt sätt för att lösa problem som inte ens fanns innan du dök upp, om du förstår mig rätt.
Har en kollega som, ständigt när han ställs inför ett problem, som måste lösas, skapar två nya, om man säger så här, ni är varandras absoluta motpoler.
Du förtjänar respekt Bror!
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Ytterligare en lat vecka, dock med bl.a en Englandsresa för firandet av äldsta dotterns 40 års dag.

Jobbar med att fixa färdigt allt som går, skall plocka ner motorn på golvet och montera koppling och växellåda samt låsa svänghjulet för att kunna dra bulten på vevaxelremskivan som skall dras åt ordentligt-onaturligt mycket egentligen.

Har också börjat rota i den -99 skåpbil som jag blev ägare till för att se vad som skiljer min motor från denna och det är en hel del faktiskt. Till att börja med en massa flera hästar då det är en TDi, tror att det skulle vara fullt möjligt att montera denna i vår husbil men detta får nog anstå. Skall ju köra slut på den jag renoverat först....
Experimentlusten lurar under ytan så det blir nog något av detta också. Resten skall skrotas ut och det tar ju också sin tid och får bero en tid. Mest intresserad av växellåda och växelspaken i brädan men kan bli lite klurigt,
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:.........
Hälsningar Bror.

Bilder:
1 ny koppling
2 nytt lager monterat
3 gamla lagret
4 lådan klar
 

Bilagor

  • 13  mars  2012 023   A.jpg
    13 mars 2012 023 A.jpg
    3,6 MB · Visningar: 14
  • 13  mars  2012 025   B nytt lager.jpg
    13 mars 2012 025 B nytt lager.jpg
    3,4 MB · Visningar: 16
  • 13  mars  2012    C 028.jpg
    13 mars 2012 C 028.jpg
    3,4 MB · Visningar: 13
  • 13  mars  2012 030.jpg
    13 mars 2012 030.jpg
    3,7 MB · Visningar: 13

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.559
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Hej
Det skulle ha varit roligt att se en växellådsrenovering. Har sökt på nätet men hittar inga. Har inte tänkt ge mig på det men det är alltid roligt att lära sig något nytt.
Ha det
 
Toppen