Hej Bror.
Du verkar ha en KKK turbo (sant, de heter så!!) modell K26 vilket är en tillräckligt stor samt bra laddare.
Inte toppmodern men inte heller gammal.
Jag skulle behålla den om den är OK.
Kan du inte med fingerkraft få turbondelen(vingarna/"propellern" i avgasdelen) eller kompressorn (den i insugsdelen) att ta i huset så är lagren bra.
Snurrar den lätt med handkraft så är det bara att kolla upp reglerventilen, wastegaten.
Den är tryckstyrd från insugsidan på din (förekommer även från avgassidan) och av typen "extern wastegate" fast den är inbyggd i huset.
En sofistikerad lösning med en ventil liknade en motorventil som tätar "på fel sida" med en fjäder också "på fel sida".
Demontera detta system och kolla att ventilen sluter tätt, att menbranet är helt samt hur du ska förspänna fjädern lite till.
Du kan även glasblästra kompressordelen om du vill, det blir mycket snyggt, kolla bara invridningen först.
2,5" avgasystem räcker väl nog, kolla Biltemas ljuddämpare med denna anslutning då de fungerar bra och är billiga.
Ventilen på ditt insug tror jag är en "termostart-ventil" (nej, inte felstavat).
En glödspiral som släpper på bränsle via läckoljesystemet och ger en varm dieseldimma i insuget, perfekt vi start.
Alltså termo-start.
Det vanligaste är ett glödläge i tändningslåset som hålls i läge några sek innan start, en knapp vid sidan fungerar givetvis lika bra.
Det är vanligt med en extra läckolje-burk ovanför denna ventil som ger en större volym bränsle samt lite mer vätskepelare för att ventilen ska fungera bättre.