• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbilsbygge av buss

F

F.d. 53078

Guest
Sv: bygga inredning

Jo de skulle nog bli snyggt jag gillar den gamla runda stilen på bilar, kommer nog i allafall att tillverka en rund VW symbol och måla dom klassiska linjerna. Jag har precis satt på nya fyrkantiga lyktor så det passar nog inte. Vi får se.

Instrumentpanelan börjar att bli färdig, men har gjort bort mig ordentligt hålet för KM/h mätaren har jag gjort lite för stort. Anledningen till detta var att jag hade gjort det 3mm för litet vilket jag upptäckte på et prov som jag fräste ut. Tydligen hade jag förstorat hålet 2ggr. Kan jag tillverka ett mellanstycke så går det bra annars så är det bara att tillverka en ny. Andra gången man gör något så brukar det bli bättre. trevlig midsommar till ALLA.
 

Bilagor

  • CIMG0844.JPG
    CIMG0844.JPG
    1,3 MB · Visningar: 27
F

F.d. 5106

Guest
Sv: bygga inredning

Oj oj oj, vilken snygg panel
eusa_dance.gif
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: bygga inredning

Jobbat med att med utsidan så jag kan måla den innan Augusti
Bakre stötfångaren har nu kommit på plats på MC rampen.
Har börjat med att tillverka bränslecellerna till vätgasen och funderar hur jag skall göra med batteribanken. Paralellkopplar jag massor med batterier sä kan jag inte ladda dom till 100%. och om jag köper 2v celler så blir det väldigt dyrt. Så jag tror att jag skall dela upp elen kylskåpet får gå på ett eget batteri och solcell resten av 12v elen får gå på några andra solceller och bränslecellerna fungerar bäst med en mycket högre spänning 96v så då kan jag seriekoppla 12v batterier och ladda utan problem. Sedan kan jag koppla in en 220v generator till bilens motor och få ut den effekten som brðnslecellerna behöver.
 

Bilagor

  • CIMG0845.JPG
    CIMG0845.JPG
    964,9 KB · Visningar: 21
  • CIMG0848.JPG
    CIMG0848.JPG
    944,9 KB · Visningar: 16
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 53078

Guest
Sv: bygga inredning

Spackling och målning det är en massa olika häft och grundfäger
Aluminio och galvat måste man måla vardera med speciella häftfärger för att grundfärgen skall sitta kvar. Beställde en speciell knotterfärg till stötfångarna som kommer på tisdag . Det finns 2 hål bak där den gamla fula stötfångaren satt. Jag hade tänkt att tillverka dessa i glasfiber, men i slutändan blev det i plåt som går fortare.
Efter ett besök på skroten och letade efter fönster iftån skåpbilar så köpte jag ett litet badrumsfönster ifrån en Citroën C15. Men det blev för kurvigt men i alla fall så har jag plockat ut glaset för att skära ut raka glas och rikta profilen. Jag tror att det är värt ett besök på dom stora bilskrotarna i Málaga där borde det finnas gott om skjutfönster. Har ett gott öga till renault master sidfönster eller citroén jumper. Det kanske finns annat som skulle passa bra.
Och en god nyhet har nu fått tag i alla lagren till växellådan plus en sprängskiss ifrån Ryssland. Packboxarna har jag inte fått tag i, men kommer att fräsa upp där dom gamla har suttit och sätter in ett par standard packboxar av mycket bättre kvalité.
 

Bilagor

  • CIMG0851.JPG
    CIMG0851.JPG
    870,8 KB · Visningar: 11
  • CIMG0855.JPG
    CIMG0855.JPG
    588,7 KB · Visningar: 11
  • CIMG0856.JPG
    CIMG0856.JPG
    502,1 KB · Visningar: 12
F

F.d. 53078

Guest
Sv: bygga inredning

Har varit pä dom stora bilskrotarna och tittat runt, men har inte blivit nöjd.
Problemet är att om fönstrena är raka så sitter dom i en gummilist. Måtten stämmerinte O.s.v....
Sedan kom jag att tänka på en kund som tillverkar saker av aluminiumprofiler så jag besökte honom. Vi hittade snabbt en profil som jag kan tänka mig att tillverka fönster med. Principen är den samma som biltillverkarna använder med skjutfönster. Han hade bara i vitt,men jag skall beställa en i svartanodiserad aluminium och tillverka ett fönster på prov. I botten har jag klippt ut tunna teflonskivor för att glaset skall kunna skjutas lätt. Glaset kommer jag att beställa slipat och färdigborrat för lämpligt lås och skicka iväg det för härdning.
 

Bilagor

  • CIMG0860.JPG
    CIMG0860.JPG
    905,4 KB · Visningar: 12
F

F.d. 53078

Guest
Sv: bygga inredning

Har i eftermiddag gummibehandlat bakre stötfångaren med 2mm gummi det gick åt många liter till ett så tjockt lager. Nu är den i alla fall färdig att montera in lyktorna. Fick ett gott öga till detta lilla oljefatet som jag tycker skulle passa perfekt i rambalkarna till svartvattentank skall se i morgon om den passar. tror att den rymmer Ca 50l
 

Bilagor

  • CIMG0862.JPG
    CIMG0862.JPG
    847,8 KB · Visningar: 9
  • Sin título1.jpg
    Sin título1.jpg
    89,4 KB · Visningar: 9
F

F.d. 53078

Guest
Sv: bygga inredning

Massa småarbete som inte syns.
Lagren kommer inte dom är restnoterade ringde till VW i Tyskland och dom sade att dom inte hade dom i lager utan måste beställa av deras leverantör.
Och det kan dröja.
Så i veckan köper jag ett större standardlager och sätter fast växellådshuset i fräsen och borrar upp för dom nya lagren och packboxar. Lagren som jag inte får är till ingående och utgående axel.
50l tunnan jag hade tänkt till toan kan jag inte använda den var 20mm för tjock så det blir att leta upp en 25l plastdunk istället.

Fredag. Varmt bra bit över 40º så spacklet torkade på bara en minut Omöjligt att jobba. men tur att husbilens kylskåp fungerar och fullt med kall öl.

På lördagsmorgonen innan solen tittade fram så visade temometern lite mindre och det gick fint att spackla tills solen åter stod högt, men idag med lite friskande vindar. Körde slut på sprutspackel och kom inte längre, men nu är det värsta jobbet gjort. Nu återstår det bara lite finslipning och målning.
Kommer att be färgförsäljaren att göra en lista om vilken grungfärg, lack och förtunning och i vilken ordning annars så finns det risk att färgen kan resa sig när man målar nästa lager.

Jag tror att det är bättre att sätta in fönstrena efter målningen profilerna kommer på Onsdag vi får se. Det fattas att tillverka dom två bakre listerna dom skall böjas på bredsidan och det blir det svåraste på denna husbilen, Måste först tillverka tre rullar för att kunna böja dessa listerna.Bror hade nog knackat ut dom på lunchrasten..

I går kväll roade jag mig med att se hur den blir målad med linjer och gjorde lite olika förslag mer linjer tycker jag att det blir överarbetat. Färgvalet kommer senare dessa färger stämmer inte det blir aldrig desamma i ett enkelt designprogram (corel)
 

Bilagor

  • CIMG0868.JPG
    CIMG0868.JPG
    913,9 KB · Visningar: 13
  • CIMG0872.JPG
    CIMG0872.JPG
    839,5 KB · Visningar: 12
  • CIMG0874.JPG
    CIMG0874.JPG
    705 KB · Visningar: 11
  • CIMG0875.JPG
    CIMG0875.JPG
    970,3 KB · Visningar: 11
F

F.d. 53078

Guest
Sv: bygga inredning

Det var ett spanskt spackel som jag hade Bernardo Ecenarro 1812
2 Komponent 4:1
Det är sliptorrt på 3 timmar i 20º men i 40º så kan jag slipa redan efter 1 timme. Fördelen med detta spacklet är att det är väldigt mjukt att slipa, men när man målar åvanpå så suger det in färgen och blir hårt.
 

Perrovski

FD HBK Medlem
Inlägg
503
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
232
Medlemskap
2022
Sv: bygga inredning

Sedan kan jag koppla in en 220v generator till bilens motor och få ut den effekten som brðnslecellerna behöver.[/quote]




Hej Juan.
Funderar på en 220 V generator ( att driva en AC till bodelen) men har ej forskat vad den skulle kosta ??????
Är det någon som vet ???????????????


Mvh

Perrovski
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: bygga inredning

Först måste jag veta effekten på A/C n. Använd alltid en lite överdimensionerad grupp så går den mera avslappnad och dricker mindre bränsle.
Ex en A/C på 2500watt använd minst en grupp på 3500Watt i starten så krävs det mera effect.
I mitt fall så vill jag ha en 12/24v AC som drivs direkt med solceller mer sol mer energi överskottsenergin laddar batterier till bränslecellerna.
För elektrolystillverningen krävs det en hög spänning därför utgår jag ifrån en billig 220v grupp som går på vätgas.

När det gäller mina bränsleceller så är jag inte ute efter att få ut ström. Jag vill ha vätgas som blandas i motorns luftintag och minska diseln till pumpen.
Längre fram i denna tråden komer jag att förklara hur man kan få ut en stor mängd av vätgas ev en liten energi (Stan Meyers patent)
YouTube - Stan Meyers water powered Buggy
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 53078

Guest
Sv: bygga inredning

förba... Dator
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 53078

Guest
Sv: bygga inredning

I går kom det ett företag som skulle ge mig ett pris på att spruta isolerskum på väggar och golvet. Han frågade mig varför jag ville ha skum : värme kyla ljud. Och då rekomenderade han istället stenull. Efter att ha suttit hela kvällen och tittat på tekniska spec. så kom jag fram till att endast spruta ett tunnt lager skum 5mm och sedan 35mm stenullskivor med aluminium samma som används till A/C. Dessa hade bäst isolerkoffecient samt ljudisolering. Anledningen till att jag vill ha 5mm skum är endast att detta är vattenavisande.
Är det någon som har bättre erfarenhet så tar jag tacksamt emot information.

Juan
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: bygga inredning

Stenull i väggarna är nog inte att rekommendera. Vibrationer och skakningar gör att den packas och ger springor närmare taket. Då jag inredde min bil rekommenderades allmänt isolering av frigolittyp. Dock en sort som inte tar åt sig vatten.

Från det ena till det andra: Vilken teknik tänker du använda för att tejpa fram dekorlinjerna vid lackeringen?

Hälsningar Alve
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: bygga inredning

Den stenull somjag tänker använda är väldigt kompakt och har aluminumfolie på båda sidorna dom fins i olika densiteter. hade tänkt att trycka fast dom i skummet innan detta torkar.

Linjerna. vet ej 100% Det finns en blå tejp som man skall använda till detta.
Hade tänkt att först måla bottenfärgen och låta den torka ordentligt sedan slipa lite med 1000 maskera och måla linjerna slipa skarvarna med 1000 sedan ett lager med klarlack slipa mer klarlack slipa tills det inte finns någon kant emellan färgerna.Och till sist polera som Bror har gjort
Skall höra med en Billack som jag känner om detta är riktigt.
Jag målade en MC så här när jag var 16 år och det blev bra.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: bygga inredning

Pratade med bil lackaren i dag och han föreslog att man börjar ex nerifrån och målar uppåt en bit över färgbytet.sedan finslipar man skarven och tejpar och målar nästa färg. Det gäller att måla så mycket som möjligt därför att om det tar för lång tid emellan färgen och klarlacken så fäster inte klarlacken ordentligt. Och tejpar man på för färsk färg så kan den lossna när man drar bort tejpen. Han ville veta exakt viken färg och härdare somjag skallanvända för att kunna beräkna torktiden.

I dag så har jag haft lite att göra på jobbet så jag har sysslat med bussen som nu liknar mer en husbil.
Har gjort rullarna som skall böja dekorlisterna det blev ett fantastiskt resultat mycket enklare än vad jag hade trott. Har även sågat ut hål för fönstren som jag hade tänkt att tillverka i helgen om jag får tid, min lillasyster och hennes familj kommer på besök ifrån Danmark så jag måste vara lite social.
 

Bilagor

  • CIMG0879.JPG
    CIMG0879.JPG
    817,7 KB · Visningar: 13
  • CIMG0876.JPG
    CIMG0876.JPG
    848,3 KB · Visningar: 13
F

F.d. 5106

Guest
Sv: bygga inredning

Liiite långt ned till dig, annars hade jag åkt och tittat :rolleyes: Fantastiskt !!
 
Toppen