• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fläkt kylskåp

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.897
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Sv: Fläkt kylskåp

Hej, finns ett antal färska trådar om fläkt till kylskåp. Sök på kylskåp så tror jag att du hittar dem. De flesta verkar montera fläkten/fläktarna vid övre gallret med blås utåt. Ja du kan nog räkna med 2-4 grader lägre temperatur i kylen vid normala förhållanden(20-25 gr) och ännu mer vid 30-35 grader.

Hälsar Kjell
 

Thomas o Karin

HBK Medlem
Inlägg
778
Kommun
Landskrona
HBK-Nr
6008
Medlemskap
2024
Sv: Fläkt kylskåp

Jag har monterat 2 st datafläktar med termostat, på tom kyl sänkte dom tempen med 7 grader på 2 tim. Dom är monterade uppe
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
830
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Sv: Fläkt kylskåp

Den översta har jag som original tillval i min Frankia, funkar bra. Och monterar dom den i sina bilar så fungerar det. Kostade 2000kr extra vid ny köp så då har du lite o montera för.
 

Leif-143

FD HBK Medlem
Inlägg
426
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
143
Medlemskap
2021
Sv: Fläkt kylskåp

samma här, 2 billiga datafläktar på 12 v. de gör stor nytta och tar nästan ingen ström
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Fläkt kylskåp

Har Dometics fläktkit.Givaren monterar man på röret uppe till höger och fläkten nere till vänster som blåser rakt upp på samma sida.Fläkten startar vid 75gr.
Den känner av mediats temp.ej luften .

Jojje

Jag har denna fläkt och monterad som du beskriver. Denna sommar i Italien fungerade den inte tillfredsställande. Fläkten startade aldrig och jag var tvungen att "tjuvkoppla" trådarna med en säkring och det räckte ändå inte. Har beställt en till som jag ska montera parallellt uppe bakom översta gallret och använda en givare och då tar jag den nya. Har av alla inlägg förstått att fläktarna gör nog mest nytta bakom översta gallret.
Har monterat enl videon på Youtube givaren nere. https://youtu.be/sMw-DdZm9r4
 
Senast ändrad:

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Sv: Fläkt kylskåp

Jag har Dometic orginal,kan välja termostat eller till hela tiden.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Fläkt kylskåp

Har Dometics fläktkit.Givaren monterar man på röret uppe till höger och fläkten nere till vänster som blåser rakt upp på samma sida.Fläkten startar vid 75gr.
Den känner av mediats temp.ej luften .

Jojje

När vi hade runt 30 grader i skuggan låg mediats temp på 50 grader när vi körde max med gasol, tycker 75 grader verkar högt!

Har dina fläktar någonsin startat?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Fläkt kylskåp

Termostaternas tillslagstemp verkar vara ett gytter av olika temperaturer.
Naturligtvis beroende på var de sitter och och vad de känner av.
Om man har en som känner av lufttemperaturen i utrymmet bakom kylskåpet så kan det vara bäst om man hittar en som man kan ställa tempen på tills man hittar ett lagom tempområde.
Sedan finns det de som sitter på ett hett rör, och sedan finns det varianten som jag har på ett äldre kylskåp. Tempgivaren sitter på en av kylflänsarna på baksidan av kylskåpet. Det är en originalkonstruktion från HYMER runt nittiotalet med en inbyggd huvudströmbrytare till fläkten i panelen på framsidan och original en fläkt som blåser direkt på kylflänsarna.
För snart tio år sedan böt jag ut originalfläkten som blåste på kylflänsarna mot tre st. datafläktar. De blåste säker tre gånger mer än originalet men drog ca, 1/4 av strömmen mot originalets borstade motor.
Allt funkade mycket tillfredsställande.
När det var varmt och soligt gick fläktarna väldigt ofta ibland hela tiden.
På kvällen vid varmt väder så gick de ibland.
På natten vid varmt väder så kunde de starta någon enstaka gång.
Så gav termostaten upp med ålderns rätt skall väl erkännas. Naturligtvis så var tempområdet hemligt och det enda man kunde utläsa på givaren var en sifferkombination som inte ledde till annat än att man kunde se på internet att andra hade misslyckats med att hitta tempområde på nummret.
Det slutade med att jag fick köpa en liten bunt med olika termostater från Kina :oops:. Hemma kostade de ca. 160:- st. i Kina så var priset ca. 14:- st. för samma fabrikat.
Nåväl jag har nu kommit fram till att en 40° startar lite för lätt mot originalet så jag skall testa med en 45° i stället.

Visst gör de nytta, och under vissa förhållanden gör de mycket nytta.

M.v.h. JANKRO.
 

jojje

HBK Medlem
Inlägg
851
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2024
Sv: Fläkt kylskåp

När vi hade runt 30 grader i skuggan låg mediats temp på 50 grader när vi körde max med gasol, tycker 75 grader verkar högt!

Har dina fläktar någonsin startat?

Dessa uppgifter fick jag av Dometictekniker!
Ja fläkten har startat på natten när det var svalt !!! har monterat en brytare i serie med termostaten så att den bara går när det verkligen behövs !

Jojje
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Fläkt kylskåp

Vi har en takventil som drar ut värmen under soliga dagar (den snurrar bara det är ljust ute), vilket fungerar kanon för oss. Har faktiskt aldrig tänkt på värme från kylen eftersom värmen försvinner genom takfläkten. Den vädrar även bodelen genom gallret som sitter ovanför kylen. Man ser att fläkten har sugit ut damm-partiklar som fastnat i gallret. En mega-non-stopp dammsugare, hmmmm... kanske en affärsidé?

KA0204_676.jpg
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Fläkt kylskåp

Efter 4 veckor i Kroatien med "Lucifer" varma väder satte jag in en dator-kylfläkt till i husbilens kylskåp. Övre luckan. Märkbar kyleffekt direkt, 7-8 grader i kylskåpet utan termostat på fläktarna. Strömförbrukningen fortfarande försumbar.

Jag tillämpar principen att värmen stiger och den skall ut, precis som i en dator.

Använder gasol 90% av tiden. Kylskåpets termostat står i "klockan 1", en av fyra lampor lyser.

20747959_1359711387480588_8112718063406065890_o.jpg
 
Senast ändrad:

jojje

HBK Medlem
Inlägg
851
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2024
Sv: Fläkt kylskåp

Ser att ni har myggnäten kvar ! läste för ett antal år sedan att näten minskade luftströmmen med 40 % ! så det första jag gör på en ny bil är att demontera dem.Det är tätt inåt bodelen så de gör ingen nytta,tvärtom !

Jojje
 
Toppen