• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fläkt kylskåp

FredrikAndersson

FD HBK Medlem
Inlägg
31
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
27604
Medlemskap
2022
Fyller på en gammal tråd med min fläktlösning. Två fläktar från Kjell & Co (61504). På min Dethleffs A5887 fanns det en uppmärkt sockerbit med 12 V bakom övre gallret så väldigt enkelt att ansluta. Har bara hunnit testa men verkar göra sitt jobb.

aadd5f3b-4798-4837-a7d4-a77b6a87414d-jpeg.174261
Detta fungerade hyggligt bra under sommaren 2019. Jag hade fläktarna igång hela tiden när jag hade 12 v påslaget i husbilen. Fungerade fint. Hade monterat en brytare för att kunna stänga av fläktarna men använde aldrig denna.

Det jag ska göra nu inför säsongen 2020 är att, som många andra, täcka för runt fläktarna så att den inte drar in luft från sidorna av fläktarna.
 

Karevan

HBK Medlem
Inlägg
34
Kommun
Filipstad
HBK-Nr
14126
Medlemskap
2027
De flesta kylskåp vi har i våra bilar har klimatklass SN (subnormal) och för att dessa skall fungera optimalt behöver yttertemperaturen ligga mellan 10-32 grader.
Jag har en RMD 8505 som fungerade riktigt dåligt innan en fläkt monterades bakom övre gallret och täcktes runt. Men
för att uppnå optimal effekt kommer jag att behöva komplettera med en termostat då jag använder bilen året runt.

Klassningen står på typskylten inuti kylskåpet.
SN (Subnormal) suitable for use under ambient temperature range of 10 °C ~ 32 °C (50 °F ~ 90 °F)
N (Normal) suitable for use under ambient temperature range of 16 °C ~ 32 °C (61 °F ~ 90 °F)
ST (Subtropical) suitable for use under ambient temperature range of 18 °C ~ 38 °C (64 °F ~ 100 °F)
T (Tropical) suitable for use under ambient temperature range of 18 °C ~ 43 °C (64 °F ~ 109 °F)
 

KKjell

HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
32307
Medlemskap
2024
Detta fungerade hyggligt bra under sommaren 2019. Jag hade fläktarna igång hela tiden när jag hade 12 v påslaget i husbilen. Fungerade fint. Hade monterat en brytare för att kunna stänga av fläktarna men använde aldrig denna.

Det jag ska göra nu inför säsongen 2020 är att, som många andra, täcka för runt fläktarna så att den inte drar in luft från sidorna av fläktarna.
Hej ja har samma fläkta men vilka färg gul svart röd vilken färg är + å - ?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.671
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Detta fungerade hyggligt bra under sommaren 2019. Jag hade fläktarna igång hela tiden när jag hade 12 v påslaget i husbilen. Fungerade fint. Hade monterat en brytare för att kunna stänga av fläktarna men använde aldrig denna.

Det jag ska göra nu inför säsongen 2020 är att, som många andra, täcka för runt fläktarna så att den inte drar in luft från sidorna av fläktarna.

Det blir väl lite opraktiskt, om kylskåpet är i ordning finns det ju ingen anledning att köra fläktarna vid lägre temperaturer, och då är intäckningen ivägen för luftflödet.
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Som det står i min handbok så skall gallren tas bort när det är över 35ºC.
Vid 10ºC så kan vinterskydd användas.
Vid 0ºC så skall vinterskydd alltid användas.
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Hej ja har samma fläkta men vilka färg gul svart röd vilken färg är + å - ?
Det kanske står på fläkten vilket fabrikat den har. Då kan du söka på detta i tex Google.
Det brukar duk vara men det kan vara annorlunda kopplat på din fläkt.
Svart = minus
Röd = plus
Gul brukar vara varvtals justering.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.064
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Sedan är det fördelning av kyla inne i skåpet, mäter man skiljer det mycket uppe/nere, även här behövs fläkt någon som fixat det?
Räkna inte med att ni får mycket mer än 25grader under utetemp på ett absorbsionskåp.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.568
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Om man kollar på installationsanvisningar för kylskåp så finns det massor som husbilstillverkarna verkar glömma bort eller helt struntar i när och var de installerar kylskåpen.
Många följer placeringen av gallren dåligt för det inte blir bra praktiskt med konstruktionen. Ofta så sitter övre gallret för lågt, det skall sitta högre upp än flänsarna på kondensorn så inte luften går ut innan den har passerat flänsarna helt.
Något som är helt fel men ofta förekommer är max måttet mellan kylflänsarna/skorstenen på kylens baksida och ytterväggen.
Om utrymmet är för stort så går naturligtvis kylluften bakom skåpet (både med fläktar i gallren eller utan fläktar) lättaste vägen och det är inte genom kylflänsarna utan i det helt fria utrymmet bakom dem och ytterväggen om det är för stort.
Måttet brukar oftast vara satt mellan skorstensröret och väggen till max några cm. men kan ibland handla om dm. i stället.
Det går att limma fast en bockad plåt eller en isolerskiva på väggen för att minska utrymmet till rekommenderat mått på hela skåpets bredd även vid skorstensröret eller extra noga vid kylflänsarna så man kan tvinga luften ännu mer genom dem, men då är det möjligt att man måste ha termostatstyrda fläktar till hjälp så det verkligen blir flöde på luften genom flänsarna.

M.v.h. JANKRO.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.064
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Om man kollar på installationsanvisningar för kylskåp så finns det massor som husbilstillverkarna verkar glömma bort eller helt struntar i när och var de installerar kylskåpen.
Många följer placeringen av gallren dåligt för det inte blir bra praktiskt med konstruktionen. Ofta så sitter övre gallret för lågt, det skall sitta högre upp än flänsarna på kondensorn så inte luften går ut innan den har passerat flänsarna helt.
Något som är helt fel men ofta förekommer är max måttet mellan kylflänsarna/skorstenen på kylens baksida och ytterväggen.
Om utrymmet är för stort så går naturligtvis kylluften bakom skåpet (både med fläktar i gallren eller utan fläktar) lättaste vägen och det är inte genom kylflänsarna utan i det helt fria utrymmet bakom dem och ytterväggen om det är för stort.
Måttet brukar oftast vara satt mellan skorstensröret och väggen till max några cm. men kan ibland handla om dm. i stället.
Det går att limma fast en bockad plåt eller en isolerskiva på väggen för att minska utrymmet till rekommenderat mått på hela skåpets bredd även vid skorstensröret eller extra noga vid kylflänsarna så man kan tvinga luften ännu mer genom dem, men då är det möjligt att man måste ha termostatstyrda fläktar till hjälp så det verkligen blir flöde på luften genom flänsarna.

M.v.h. JANKRO.
Läser man installationsmanualen finns en ventil för att leda ut hetgasen från gasolförbränning,har aldrid sett någon sådan installerad,på min bil slutar skorstenen en bit under kylflänsarna, visserligen vid sidan om.A9F3B81D-C9E2-4123-A791-BBC503BA94F5.png
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.568
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Läser man installationsmanualen finns en ventil för att leda ut hetgasen från gasolförbränning,har aldrid sett någon sådan installerad,på min bil slutar skorstenen en bit under kylflänsarna, visserligen vid sidan om.
Hej det finns ju flera varianter på utsläppet.

-Den troligen bästa och och äldsta är ett eget utsläpp genom ett litet aluminiumgaller som sitter på annat ställe än ventilationsgallren. Men då satt ofta ventilationsgallren helt fel i stället. Vanligt på gamla Hymer med köket bak, kylskåpets baksida mot bakstammen och avgasgallret där bak, men ventilationsgallren längst bak på sidan av bilen, och därmed på sidan av kylskåpet ?????

-En annan variant är att övre gallret är anpassat så man kan ansluta skorstenen till ett uttag på gallret så värmen i alla fall går ut direkt.

-Och så varianten som sägs vara ok. när det är helt säkert att utrymmet bakom kylskåpet är helt frånskilt från boutrymmet med plåtar tätningslister m.m. Då kan man släppa ut avgaserna i utrymmet står det.... Frågan är väl ändå om det är så bra med den förenklade varianten.

Här är en äldre installationsbeskrivning som först hette "Installation i arbetsvagnar" med lite olika mått och dålig och bra placering av skåp, galler och annat för kylskåp av "normalstorlek".
Placering i fordonet börjar på sidan 17 och neråt.

Placeringen som bl.a. Hymer höll på med i flera år med kylen bak och gallren på sidan finns på sidan 18 som totalt utdömd och överkryssad.
Kanske inte installationsbeskrivning följer med om man köper några tusen kylskåp varje gång.

http://www.arbetsvagnar.se/upload/dokument/elux2.pdf

M.v.h. JANKRO.
 
Toppen