• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fiske-Tjatter

F

F.d. 50064

Guest
Sv: Fiske-Tjatter

:mcride:Absolut ska ni komma ner,Jag väntar lite till med att ställa av.Närmast är det Carlos Santana i Globen på onsdag sedan vidare till Älvkarleby.Hoppas att vädret är med oss.Men på andra sidan har vi ju kläder till allt väder,eller hur.
Funderar på att köpa mig en liten undervattens videokamera,det finns ju så fina nuförtiden.Inte allt för dyr ifall man skickar i vägen den för all evighet med kastspö`t ,hittade något på Kjell och Co.Har du några bra ideèr som var/är i branschen ?Du la märke till att jag skrev NI.Du kan försöka få med dig Gusum så att han kommer ut i världen.:D
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 410

Guest
Sv: Fiske-Tjatter

Anton,
Har idag varit och fiskat vid gölen. Åkte hem vid 15-tiden då min kvot var fylld med råge. Hasse och Marianne var också där och lunchen bestod av den sedvanliga grill-korven, eller makkara som Pekka skulle säga.

Förstår av det du skriver att du lämnar Kalmar onsdag morgon till veckan och det är väl så att jag kommer troligen att resa ner dit senare samma vecka. Har lite anledningar att besöka vissa butiker i Kalmar.
Men det går fler tåg.

Beträffande kameror finns det många ideér men vad vill du se? Vill du se fiskar som simmar i vattnet är väl det bästa att se på National Geographic m.fl kanaler.

Ha det så bra och du, är det fiske som gäller i Älvkarleby?

Anders
 
Senast redigerad av en moderator:

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Fiske-Tjatter

:cool: Jo här kliver jag in i handlingen då "Anton" eftersom Gusum blev omskrivet i forumet så utgår jag ifrån att det är eventuellt mig du menar???. eller är det Bernt& bettan 622 du menar??.

Skit samma för jag tror att både Bernt och Bettan hänger med på en trevlig samvaro i Kalmar?
Ja du" Anton" idag var en dag att lägga till historien! det blev ju som vanligt med artighetsfraserna vid gölen- ska du sitta vid den bryggan eller ska du ta den bryggan eller???????????????????.

Vem fan bryr sig ??, det som kan vara av avgörande betydelse är= är man med i en metartävling-ELLER?.
Jag menar att det går inte att ta udden av att AndersHJ- slog mig med flera fångade fiskar,närmare 2 st.

Men frågan kvarstår - går det att jämföra METE- med, ATT FISKA MED FLUGA ELLER -SPINNARE -ELLER DRAG????.

Ja inte fan vet jag?, men att sätta på en gummikula med en illaluktande doft ,som ska påminna om fodret som dom blev uppväxta med-det tycker inte jag är att fiska.

Jag tänker så här= tävla i Höjhopp= ska den ena få använda en stav för att ta sig upp på säg 4,65 meter, och den andre bara få använda sina ben för att sig upp över 2.60 meter. Är det en rättvis bedömmning ,av vem som är vinnare??.

Jo, sen vet jag att han som tycker att en" dammvippa "är en onaturlig device,helt klart strider mot reglerna för att fånga mesta möjliga fisk.

MEN- det finns inget lockbete i form av LUKT i dammvippan ,utan det är fiskarens skicklíghet i att avgöra vad han tror om betet som ska få fisken att ta erbjudet bete?.

Men jag ger mig i antalet fångade fisk´-om det är det vi ska räkna = GRATTIS ANDERS DU VANN.

Sen kan jag tala om för dig Harald,att "världen" är som min sandlåda här hemma:D,det är bara en massa gnabb om vilken hink man ska erövra.;).

Näe pojkar bestämm hur ni ska ha de- här klappar ett hjärta för att man ska roligt medans man lever- innan det är för sen,ELLER hur????.:msn_thumbup:
'
Tjingeling.
 
F

F.d. 410

Guest
Sv: Fiske-Tjatter

Jag tycker det är kul att får drilla hem fisken och inte minst ta med den hem för att äta.

Vid gårdagens fiske var vi upp till sex st fiskare, inklusive föregående talare. Samtliga använde flöte eller flytbomb till vilken man knutit en tafs på någon eller några meter i vars ända man hade en krok på vilken man satt en "gummikula" eller räka eller lite fjun och sytråd, s.k. fluga.

Mete eller inte, för mig är det inte någon skillnad på ovan nämnda metoder och som sagt samtliga fiskare använde något av ovanstående alternativ, även föregående "talare".

Vem som tar flest fiskar spelar ju egentligen ingen roll men det ingår ju liksom i gnabbet vid korvgrillningen och det må väl vara OK. Vet inte om Herr Person känner besvikelse eller ej men skall fakta fram angående antalet tagen fisk får han ju se sig besegrad vid dom fyra senaste "göl-besöken och detta då av sin fd elev. Kan inte vara kul.

Skrivet "med glimten i ögat".

Eleven
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Fiske-Tjatter

Varför grillar ni korv efter fisket? Grilla fisken i stället, vetja!

Jappe
 
F

F.d. 410

Guest
Sv: Fiske-Tjatter

Varför grillar ni korv efter fisket? Grilla fisken i stället, vetja!

Jappe

När man åker ut och fiskar gör man det för själva fisket i sig men också för korvgrillningen och umgänget och gnabbet runt värmekällan.

Den tagna fisken skall anrättas hemma under ordnade former på ett sätt som äras fisken och ätas med andakt.

Men visst vore man ute i vacker fjällvärld, ja då skulle jag nog föredra att lägga den lilla firren på grillen.

Anders

PS Hur vore livet UTAN grillkorv?
 
Senast redigerad av en moderator:

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Fiske-Tjatter

:cool: Jo då Anders det gläder mig oerhört att du nu har fått bra med fisk när vi har varit ute på våra fiskemöten.Sen är det ju så att alla kan inte få full pott med fisk alla gånger som man är ute.
Men glädjen av att få gnabba med sina fiskekompisar vid lägerelden,den kan inte köpas för pengar.
Så glöm att jag skulle vara besviken,den glädjen av att besegra mig i fiske vill jag inte ta i från dig.Njut därimot så länge det varar.:D
 
F

F.d. 410

Guest
Sv: Fiske-Tjatter

Nädå, inte tror jag du är besviken heller.

Vi är ju av samma uppfattning runt det mesta av fisket liksom den sociala biten.
 
F

F.d. 50064

Guest
Sv: Fiske-Tjatter

Ja ni grabbar kula att se att blodet pulserar.
Kan säga god morgon egentligen.vaknade nyss.Vi får se fram över hur vi får ihop det med lite fika i Kalmar.Det här med videokameran menar du att låt dom göra det som kan??
Knäck mitt självförtroende direkt.Nej mest för att se hur ställen ser ut längst bottnen.Kanter, stenar,in och utlopp o.s.v Efter som jag ju inte åker till samma göl 3 gånger i månaden så känner jag inte till hålor och stenar,där ev.fisken kan snurra.Sedan menade jag om du visste Hj. om lite kvalle på kameror å vad man skall tänka på.Säg inte att den ska va vattentät.(Lika bra att fylla i direkt )Har haft med an att göra förr.

Älvkarleby vet inte ,har fiskedonen med mig.Ni kan börja x:a i datum för fiske till nästa år och meddela mig,ni vet ju hur jag har det,behöver lite framförhållning om det skall bli något.Jag menar vi som fortfarande håller Sverige igång.;)
 
F

F.d. 410

Guest
Sv: Fiske-Tjatter

Anton,

jag jobbade enbart med kameror för främst industriell övervakning i processen.
Det är kameror av mycket hög kvalitet och inte billiga.

Dom tillverkas med tanke på att tåla dålig miljö, klara vibrationer och stå på dygnet runt i många år.

Jag har ingen erfarenhet av vad som säljs hos Kjell & Co, Clas Ohlsson med fler.

Jag tror dock att det är svårt att få en bra bild i Östersjön och många gölar eftersom siktdjupet ofta är litet.

Jag tror det är både enklare och billigare att få information från ett mobilt ekolod/fishfinder än att försöka med en kamera som troligen även måste kompletteras med belysning osv. (belysning är också svårt eftersom det belyser grumlet, som att slå på bilens helljus i kraftigt snöfall)

Hur skulle du få kameran att stanna i läge så du kan studera bilden?


Anders
 
F

F.d. 50064

Guest
Sv: Fiske-Tjatter

Tänkte bara spela in hela tiden sedan går man till HB och kollar i datorn.På andra sidan så skulle man bygga en liten u-båt med allt på som man fjärr styr med lyse och energikälla.
Många som forskar i älvar sätter ut webbkamror för att se djurlivet i älven.
Till ett ekolod behöver man ha båt eller.Tänk dig att kunna skick ut något i vattnet som sänder trådlöst bilder till en liten monitor på land.Bara att köra igång grillen direkt ,man sätter sig och bara väntar.Börjar fiska när man ser fisk å slipper stå och nöta i tim tal.:rolleyes:
 

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Fiske-Tjatter

:cool:Näe nu är det dags att jag går tillbaka till att vara opstinat och allmänt otrevlig grabbar.
Va fan kameror-UBÅTAR???- LYSE??-FJÄRRSTYRNING???. Va är det för fel på dynamit om man får fråga?.;)
 
F

F.d. 410

Guest
Sv: Fiske-Tjatter

Tänkte bara spela in hela tiden sedan går man till HB och kollar i datorn.På andra sidan så skulle man bygga en liten u-båt med allt på som man fjärr styr med lyse och energikälla.
Många som forskar i älvar sätter ut webbkamror för att se djurlivet i älven.
Till ett ekolod behöver man ha båt eller.Tänk dig att kunna skick ut något i vattnet som sänder trådlöst bilder till en liten monitor på land.Bara att köra igång grillen direkt ,man sätter sig och bara väntar.Börjar fiska när man ser fisk å slipper stå och nöta i tim tal.:rolleyes:

".....stå och nöta i timtal".

Anton, det är väl en del av nöjet, det plötsliga hugget när man har stått och nött i timdal.

Spara tid och pengar - gå till fiskaffären och köp fisk!

Anders
 
Senast redigerad av en moderator:

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Fiske-Tjatter

:cool: I kärlek och fiske gäller inga regler.Sen måste jag ställa en följdfråga AndershjLarsson. Hur fan gör man när man står och" NÖTER " i timtal med metet????:wideeyed:
 
F

F.d. 410

Guest
Sv: Fiske-Tjatter

:cool: I kärlek och fiske gäller inga regler.Sen måste jag ställa en följdfråga AndershjLarsson. Hur fan gör man när man står och" NÖTER " i timtal med metet????:wideeyed:

Den frågan bör du väl ställa till dig själv, då kan du ju dessutom vara säker på ett korrekt svar. Eller hur! :)
 
F

F.d. 50064

Guest
Sv: Fiske-Tjatter

:D:D:D:D:D GodMorgon, jodu Hasse försöker man inte med något nytt så lär man sig inget.
Då hade vi fortfarande suttit i en grotta och knackat två stenar mot varandra för att göra upp eld.
Om det blir bra eller dåligt spelar ingen roll bara någon börjar med ide`n .Nu är jag säkert inte först utan vetenskapen har redan använt sig av detta för länge sedan.
Sedan måste jag ju hålla med dig Hasse nött i timtal tror jag inte Anders har gjort på jätte länge.
Nöjet av fiske är för mig att leta rätt på fisken.Presentera rätt bete på rätt sätt.Och bonusen (som så ofta ute blir) att fisken tar mitt bete.Sen frågar man sig varför?Har man inte sett fisk så är det lika med att det inte finns fisk,vill man tro i alla fall.Oftast finns det fisk fast det är inte rätt tid på dygnet.Om man tänker HÖ så finns det stationär öring som simmar längst kusten upp och ner från a till b.blir det för varmt sticker den ut på djupen.Nu är det bara att ta reda på vart sträckan a till b är där dom flesta öringarna befinner sig.Vart ställer sig HÖ när den vilar vilka stenar.Hur står den när vatten strömmarna är si eller så.Vad finns som föda just då jag fiskar,spigg tångräka eller bara små tångmärlor o.s v Sedan kan det variera från ställe till ställe.
Finns säkert medlemmar i HBK som kan mycket mycket mer om det har än jag.Sedan kan du bli hur trotsig som helst,man måste gå nya vägar föra att lyckas.Det är ju inte dom små man vill åt utan spräcka det personliga rekordet.Mat fisk finns det yrkesmän som lever av att mata oss.:rolleyes:
 

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Fiske-Tjatter

:cool: Det är en mycket kompliserad fråga att ge ett korekt svar på Anders.Ska man se vad som nöts mest under metet så får man nog göra en ordentlig utredning.

Det kan ju vara byxbaken som nöts mest om man sitter ner,men linan är inte att förglömma, för att inte tala om spöringarna. Men nu var ju frågan när man( står )och metar.Då blir det nog skosulorna som blir svaret,nej föresten du skriver om det plötsliga hugget? då vet jag, det är knäskålarna som får ta smällen och det gör fruktansvärt ont .Men om det är en del av nöjet det vete fan.

Tänkte så här Anton :msn_idea: kan du inte byta ut fiskelinan till en sån där tunn fiberkabel och sätta in en liten kamera i dom där dragen du köpte med blinkljus??. Jag är ju ingen expert på kameror,kan knappt rita ens en gång.

Men ett försök gjorde jag en gång med en backkamera- och den fan brann upp när den var uppspikad på husgaveln med en dyckert i ett provexpriment.
 
F

F.d. 50064

Guest
Sv: Fiske-Tjatter

:cool: Tänkte så här Anton :msn_idea: kan du inte byta ut fiskelinan till en sån där tunn fiberkabel och sätta in en liten kamera i dom där dragen du köpte med blinkljus??. Jag är ju ingen expert på kameror,kan knappt rita ens en gång.

Men ett försök gjorde jag en gång med en backkamera- och den fan brann upp när den var uppspikad på husgaveln med en dyckert i ett provexpriment.
Jojo men då prata vi en massa stålar.Klart kopplar du upp 230 på den då brinner den upp.;) Det brukar mina 12V grejer oxå göra,så det är inget märkvärdigt med det.:D
 
Toppen