• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Fiske-Tjatter

F

F.d. 410

Guest
Sv: Fiske-Tjatter

Så har vi då tagit oss över från nordön till sydön och dessutom kört ca 10 mil. Det blev en blåsig överfart, vinden var mellan 16 - 18 ms.

Överfarten var trots vinden inte några problem. Kände mig aldrig orolig har ju faktiskt, trot eller ej, åkt över bottengölen i Överum i en eka med en något ovan skeppare. Trots bleke kändes den överfarten mer osäker.

Vi hittade ett fint motel i Nelson där vi slagit ner våra "bopålar" för ett par dagar. Här uppe på norra ändan av sydön skall det tydligen finnas många fin vingårdar vilka visst måste besökas för provsmakning osv. Ja, ja ibland får man ge med sig.

Som sagt här skall vi nu vara några dagar sedan bär det av ner utmed västkusten på sydön och mer har vi inte planerat, får se vad det blir.

Bilagor

• Hav.jpg
    Hav.jpg
    48,7 KB · Visningar: 1
  • d1.jpg
    d1.jpg
    84 KB · Visningar: 1
F

F.d. 410

Guest

Besökte för några dagar sedan ett ställe som hade många krokar av varierande slag.
Skulle någon vara intresserad av någon modell kan jag ju lyssna med museet men om dom skulle sälja kanske priset blir en chock.
Anders

Bilagor

• krokar.jpg
    krokar.jpg
    60,4 KB · Visningar: 2
F

F.d. 50064

Guest

Att det över huvudtaget fastnade fisk på dessa krokar är fantastiskt.
Klart det är väll bara det dom sysslade med hela dagarna , fiska för födans skull.
Å kom dom hem utan så fick man säkert sova under en palm.
Det var en anledning varför jag skaffade husbil.Vet i alla fall vart jag kan sova i fall det inte blir något byte.:twitcy:

Senast redigerad av en moderator:

Hasse P

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2025

:cool: Hörrö Svarvarn,skit i att visa upp din kroklåda i bild,det är bättre att du ägnar dig åt att fiska så att du eventuellt kan visa upp någon fiskfångst ?.

Jag tyckte mig se att båten på bilden var lika framtung som i överum,beroende på att en viss person befann sig i fören, med risk för propellersläpp på båten.

Ska det vara så erbarmligt svårt att få en fiskrackare framför linsen på kameran,eller är det bara bilåkning och vindricka samt korvätning som är på tapeten på den här nöjesresan VAAA.

Jag vill höja ett varningens finger för dina besök på Museum,du kan bli fast på inrättningarna som ett levande inventarium om du inte är upmärksam nog.

Jag ser fram emot foton från helikoptern när ni flyger över Fox- glasiären,det kommer troligtvis att väga upp dom uteblivna fiskebilderna.

Nasaravd.

F

F.d. 50064

Guest

Här försöker man vara lite len å väljer sina ord,tycker det är bra att svarvaren
sänder bilder å berättar lite om sin resa............Sen kommer Nasaren in sparkar upp dör`n så det smäller.
Ödmjukhet vad är det???????:cool:Å förresten har du borrat några hål i viken?
Första veckan i Mars blir premiären på östra sidan,väntar bara på lite sol timmar.

Hasse P

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2025

:cool:Lent vad är det???det enda jag vet som är lent det är en barnskärt,och det stadiet har svarvarn passerat med råge.

Det ska inte vara något lock och pock för att svarvarn ska kunna skicka bilder till Svedala. Det står i hans anställningskontrakt att han ska vara firman till godo.

Har jag missat något här eller???? har vi sett något som svarvarn har tagit upp ur sjön för fotografering??? jag bara undrar.

NEJ här har det inte borrats något Wat so Ever,dagarna går åt med att skotta snö.

Jo du Anton du är nog inte den ende som väntar på att solen skall återvända till vårt snötyngda land, det gör vi nog lite till mans.

Nasaravd.

Senast ändrad:
F

F.d. 50064

Guest

:yes::yes::yes::yes: ja du Hasse du är dig lik:msn_thumbup:
Lite solsken så små vikarnas vatten värms upp några grader,
på landsvind 2-4s/m.Det blir kanon.Allt är packat,så det är bara att vänta.
Under tiden brukar jag fördriva tiden med dessa filmer.

YouTube - mayfly.dk - Havørredens Hemmeligheder 1 trailer
YouTube - mayfly.dk - Havørredens Hemmeligheder 2 trailer
YouTube - mayfly.dk - Havørredens Hemmeligheder 3 trailer
YouTube - mayfly.dk - Havørredens Hemmeligheder 4 trailer
Det är så här det skall se ut eller hur:yes: tror ju inte att det kommer sådana stim runt Öland.

Hasse P

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2025

:cool: Ja du Harald nu spratt det till i fiskenerven efter att ha tittat på YouTub sticken efter havsöring.

Jag kommer att bege mig till Norrköping på fiskepremiären på cityfisket den 20/2 kl 06:00. Jag var där i fjol och det var snorkallt med minusgrader och en isfuktig vind. Men i år känns det mera angeläget att försöka att få en plats på sträcka B efter en lång vinter med frusna vatten.

Du kan kolla in på den här adressen www.cityfiskeinorrkoping.com

Kommer jag åt skall jag prova dina spoonare.

F

F.d. 410

Guest

Hej igen.

Har haft lite svårt att komma åt nätet på sistone. Hur som helst så är vi nu i Wanaka och passerade igår Frans Josef Glaciären där vi enligt planerna tog en helikopter tur över glaciärmassivet och fjälltopparna (bild1, bild2). Vi landade på ca 2.800 meters höjd på glaciären vilket gav Ann-Christin barnasinnet tillbaka och hon kastade en snöboll på både mig och kameran (bild3) Resan upp och gude bevars ner gick mjukt och fint tack vare vår eminente chaufför (bild4).

Efter helikopterturen skull vi boka in på motell men det var fullbokat överallt så vi fick åka och åka tills vi efter ca 14 mil fann en hytt mitt i fjällvärlden kl 9 på kvällen (bild5)

Idag är vi i Wanaka där vi farit runt i fjälvärlden och såg även flugfiskare vid älvarna (bild6)

Hittade en annons om att man kunde få flyga med i en Spitfire-kärra till en kostnad av ca 1300:- kr och jag har idag försökt vå tag på folk vid "Classic Aero-club" men var för sent ute. Skall försöka imorgon igen. Det vore häftigt.

Vi var även ute och gick i byn på dagen och där fanns en golfbutik som vi givetvis måste in i även om mitt intresse var relativt lamt. Killen som hade butiken var ursprungligen från Scottland och av någon anledning hade ha tagit med sig sin farfars fiske grejer. Däribland var det ett flugspö från 20-30-talet som var tillverkat i USA, Winchester, modell 6060 (ingraverat i mässingfästet) ett "Splitcane"-spö. (bild7, 8) Tokig som jag är köpte jag det av honom och nu sitter jag här och undrar hur tusan jag skall få det med mig hem.

Ann-Christin fick idag för sig att jag tillbringar för mycket tid i fiskeshopar och det blev inspektion av mitt bagage. Hon lyckades då hitta min lilla påse som nu innehåller en hel flugsvärm. Blev faktiskt själv förvånad vad många flugor jag köpt.

Imorgon skall vi köra på en mindre fjällväg som går över till Quinstown där vi avser att stanna några dagar.

Anders

Bilagor

• Bild1.jpg
    Bild1.jpg
    80,9 KB · Visningar: 1
  • Bild2.jpg
    Bild2.jpg
    69,4 KB · Visningar: 0
  • Bild3.jpg
    Bild3.jpg
    65,3 KB · Visningar: 3
  • bild4.jpg
    bild4.jpg
    59,6 KB · Visningar: 1
  • Bild5.jpg
    Bild5.jpg
    83,2 KB · Visningar: 2
  • Bild6.jpg
    Bild6.jpg
    81,5 KB · Visningar: 1
  • Bild7.jpg
    Bild7.jpg
    40,2 KB · Visningar: 1
  • Bild8.jpg
    Bild8.jpg
    19,5 KB · Visningar: 167

Hasse P

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2025

:cool: Jaha så kom då rapporten med bilder. Och vad SKICKAR svarvarn för något?????,jo SNÖBILDER med en snygg brud på,JO vi TACKAR. Det satt som en smäck här hemma i ett OTROLIGT vintrigt lanskap som svarvarn troligtvis inte har sett sedan sin bardom, och det vill inte säga lite i år räknat.

Sen fick ju alla med intresse av Helikoptrar sitt, och vi som gillar fiske fick se prislappen på ett spö samt en liten mager bäckfåra med flugfiskare???????? ja jag hämtade ett förstoringsglas och försökte hitta flugfiskarna. Men det enda jag såg på bildskärmen med förstoringsglaset var alla pixlarna i bilden, men dom kanske var där någon stans flugfiskarna, vad vet jag??.

Men man får vara glad att han kommer in med rapporter till stor glädje för oss som inte befinner sig i soliga och VARMA NY-ZE. Om jag är avundsjuk???? inte det minsta, (tror jag).

Nasaravd.

PS, Inte en bild till Svarvarn med SNÖ på, Kepisch.

F

F.d. 50064

Guest

:cool: Ja du Harald nu spratt det till i fiskenerven efter att ha tittat på YouTub sticken efter havsöring.

Jag kommer att bege mig till Norrköping på fiskepremiären på cityfisket den 20/2 kl 06:00. Jag var där i fjol och det var snorkallt med minusgrader och en isfuktig vind. Men i år känns det mera angeläget att försöka att få en plats på sträcka B efter en lång vinter med frusna vatten.

Du kan kolla in på den här adressen www.cityfiskeinorrkoping.com

Kommer jag åt skall jag prova dina spoonare.

Go kväll Hasse
Går det verkligen att fiska ? http://www.smhi.se/oceanografi/istjanst/produkter/sstcolor.pdf
om man kollar på iskartan så är det igen fruset.
Som det ser ut nu så kommer det ännu mer snö,undrar om jag kommer ner
till vattnet nästa vecka,brukar blåsa bra på östra sidan å allt driver igen.Man får se.
Helgen är räddad,jobba,skotta snö,sova:cool:

Hasse P

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2025

:cool: Tjena Anton.

Jag måste väl tyvärr konstatera att Kung Bore är envis när jag gör en väderkörning på Y-R:s väderprognos.
Att det skulle vara fruset vatten i Norrköping är nog ingen risk. Man skickar på vattenflödet med 110 kbm/s så då åker nog eventuell is med skall jag tro.

Det som ställer till det är ju att det kan bli svårt att ta sig till NKPG,då E22an kanske inte är farbar, samt om det blir 10 grader kallt.

Jag har nyss kommit in från snöskottning på tak och uppfarter och armarna hänger som på en Urangutang på mig.Vi fick "BARA" 10cm i natt, och det skall väl komma 30 till under morgondagen "HURRA".

ps: Jag tror att jag går i IDE tills i maj månad.

Hasse P

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2025

:cool:Rapporten av provfisket i dag i Norrköpings Cityfiske på B-sträckan blev att man landade en Havsöring på 5,2 kg. så fisk finns det tydligen,det är nog bara vädret som kan ställa till förtret för dom fiskeintresserade i morgon på premiären.

F

F.d. 410

Guest

Fick en bild hemifrån, bild 1
Bild 2 är tagen för 2 timmar sedan.

Hoppas ni förstår varför jag är där jag är!

Anders

Bilagor

• bild.jpg
    bild.jpg
    93,3 KB · Visningar: 2
  • NZ.jpg
    NZ.jpg
    77,8 KB · Visningar: 1

Hasse P

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2025

:cool:Vore jag som dig Anders skulle jag be han som tog bild 1 att sätta ut en skylt med Till Salu på vid tomten, och stanna kvar där ni är.

Om du mot förmodan tvekar,så är väderrapporten iställd på mera snö. Vid skrivande stund är temperaturen - 13,7 grader utanför fönstret,och det fortsätter att snöa.

Ja,ja ,ja vi FATTAR.

Hasse

F

F.d. 410

Guest

Säg inte så Hasse, jag är väldigt lättpåverkad. Med mottagen bild i bakhuvudet så är det lätt att tankarna far iväg åt det hållet.

Det skulle ju bl.a. innebära att du inte får studera den flugsvärm jag har i bagaget när jag kommer hem inte heller det fina Splitcane-spöt.

Det enda positiva jag kan se med situationen hemma är väl möjligen att vi behöver inte vara oroliga för att husbilen och personbilen stjäls.

Men var tusan är våra källarfönster???

Anders

Hasse P

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2025

:cool:Jag ser det på ett positivt sätt om du skulle realisera förslaget från min sída.Det skulle innebära att vi fick något att fundera på,ja jag menar om du skulle bli bofast i Ny-Ze.

Det vore kanske ett sätt för oss att tillbringa ålderdomen på?, jag tror nog att Marianne går att övertala i rätt riktning,för att bli bofast där.

Så ta och fundera riktigt noga på förslaget,innan du beger dig åt dom här kalla och snötyngda vidderna.

Hasse

Toppen