• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Fiske-Tjatter

Hasse P

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2025
Sv: Fiske-Tjatter

:cool:Tjena Svarvarn.

Det var kul bilder du skickar hem, jag har alldrig sett någon fiska på det sättet men alla sätt har väl sin sharm.

Hur är det, har du börgat att få byxångest inför hemresan? samtidigt får jag väl önska dig välkommen tillbaka till verkligheten i vardagslivet med vad allt det innebär för dig.

Jag menar att svarven skall ju igång på högvarv på tisdag morgon igen så det blir leveranser till försäljningsavdelningen.

ps, Ha nu inget i resväskan på hemvägen som Tullen har synpunkter på.

Nasaravd.

F

F.d. 410

Guest

Jo du, det var faktiskt någonting jag varken sett eller hört talas om. Uppskattningsvis hade han ca 15 meterlånga tafsar med krok och havsräka som satt ca 1 meter ifrån varandra.

Det tog lång tid att få ut arrangemanget. När han får napp skall ju det hela in igen + fisken som nappade. Sen efter avkrokning skall allt ut. Men han kom långt ut för linan var lång och det var inga problem trots rejäla vågor.

Byxångest!? Icke alls men vi hade nog gärna stannat några veckor till.

Har packat om lite ikväll samt stoppat ner SplitCane-spöt i ett plaströr. Jag vill gärna ha med det hem, HELT. Det jag shoppat skall ju också ner, flugsvärmen tar ingen plats, men fiskegrejerna får jag plocka fram ur sina gömslen när AC somnat vilket det just nu låter som hon snart har gjort.

Byter hotell imorgon för sista natten skall vi bo på ett förbokat mitt i stan, det var liksom upplägget. Så imorgon bitti (i kväll för er) blir sista besöket på nätet innan jag kommer hem.

Imorgon blir det avskedsmiddag till Nya Zealand och på lördag inleds den 40 timmar (inkl väntan) långa hemresan.

Tullen bekymrar mig inte, jag kan lugnt och med gott samvete passera. Jag är en ordningens man, det har du väl märkt?

Adios Amigo

Anders

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 50064

Guest

Ett imponerande resultat tycker jag.Det är ju det jag försöker tala om för nötterna på kontinenten,att vi har världens bästa fiske längst kusten.
Och dessutom mer eller mindre fritt fiske.Om man skall betala 90-160 eur
för att fiska foreller i en bäck,Vad skull då dom ta för ett sånt fiske,jag bara frågar.
Började kolla i almanackan när jag kan fri göra mig från allt,och åka upp.
Hör av mig.Vi väntar på Anders och drar med honom så att han kan andas lite frisk luft igen,inte sån där +25 gradig havsbrisluft med en massa salt stänk i.Vad äckligt,å fram för allt måste vi vänta tills han har grävt sig fram till iglon.Nu blir det ju varmare på dan å kalt på natten,det blir kanon.Sedan behöver man ju komma rätt med tiden oxå,det blev mycket som kom ur led nu.:D:D:D

Det med draken var ingen dum idè,skulle gå att meta flundror på sommaren
när man står på ön.Måste testas.

F

F.d. 410

Guest

Det med draken var ingen dum idè,skulle gå att meta flundror på sommaren när man står på ön.Måste testas.

Jo Anton visst såg det kul och jag tänkte nog som du, det skulle man testa. Men vid närmare eftertanke verkar det alldeles för bökigt. Lättare med båt eller jolle.

Kul och komma hem? Ja, nej, ja, nej, ja, nej.........Så känns det ungefär.

Anders

F

F.d. 50064

Guest

Nu blev det av Hasse,kalla mig inte för kärring.Du sitter ju bar i värmen
å eldar å äter små piller; om jag fattar rätt.
+3 i luften +4 i bäcken östersjön kom jag inte åt bara sörja,å kravla ut som en säl,nja det vet jag inte,även om jag var lite kaxig för några dagar sedan.
Hur som helst,premiären är avklarad.Jag doppade linan i bäcken den var is fri.
Fisk fans där ingen.
Några bilder hur det såg ut i dag på östra sidan av öland 10.00-14.00
Vad utsätter man sig för bara för att få bort sin abstinens.Det känns lugnare
nu,varför det??????

Bilagor

• P1010074.JPG
    P1010074.JPG
    47,7 KB · Visningar: 2
  • soerja.jpg
    soerja.jpg
    25,9 KB · Visningar: 79
  • svan.jpg
    svan.jpg
    16,6 KB · Visningar: 79
  • baeckospoe.jpg
    baeckospoe.jpg
    30,8 KB · Visningar: 80
  • spoe.jpg
    spoe.jpg
    27,2 KB · Visningar: 80
  • spooniraettelement.jpg
    spooniraettelement.jpg
    23,4 KB · Visningar: 80
F

F.d. 410

Guest

Tack för fina bilder om än jag tycker det ser kallt ut. Ser dock fram mot våren och fiskestarten även om jag förstår att jag får ha lite tålamod.

Sitter på hotellet i Christchurch och ser på OS i väntan på att det blir dax att dra oss till flygplatsen och påbörja vår ca 50 timmar långa hemresa (från dörr till dörr).

Hör av mig i början på veckan.

Anders

Hasse P

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2025

:cool:Joru Anton,det går bra att vädra nunan när det är plussgrader ute, men när det är 10-och snöstorm ute då är det inte lika muntert.

Men du ska ädå få kredit för dina fina bilder och ditt tappra försök att få något på spoonaren.

Jag är nu mera utskriven från snöterapin och ser med tillförsikt fram mot en annalkande vår SNAAAART.

F

F.d. 52909

Guest

Håller med dig Anton, vinter plus de övriga årstiderna ska man värna om o uppskatta, för vad hjälper det med att lipa o gny ?...det är ju det som är det fantastiska med att leva i våra breddgrader. Kläder för väder o friskt mod i barm är ju modellen.

Tänkte först börja med att tacka "svarvarn" = alias Anders H för många trevliga foton o den reseberättelse vi fick följa från äventyret down under, dock kan jag hålla med om inköpsavdelningens något lindriga kritik ang fåtaliga foton på fiske-äventyr, var ju mest shoppingrundor med tveksam utgång som slutfacit. Men tröstar mig ju att "grabben" är i upplärningsfasen med fiskets mysterier o allt hänger ju inte på antal fiskepryttlar man har på hyllan.

Nåväl....trevligt att få följa med på resan har det varit iaf...

så....Hasse P, den läkarunderskriften skulle jag väldigt gärna vilja se, betänk dock att jag mycket väl känner igen din handstil !

...o som avslutning till dig Anders skulle det vara trevligt o få se dig här i Gingri stavby för ett avslutande vårpimpel nu när du återigen bangade för ett riktigt vinterfiske. Medsänder ett litet foto från förra vårens sista abborrpimpel härifrån. Jag är den med den breda bringan till höger på fotot. Kanske skulle passa bättre för dig denna vår ?

Bara du lovar o inte ta på dig de räliga shortsen vi var tvungna o se från från ett tidigara foto.

Mvh
Pekka

Bilagor

• vårpimpel.jpg
    vårpimpel.jpg
    23,1 KB · Visningar: 270

Hasse P

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2025

:cool:Nja du Pekka,ska "sanningen" fram och det ska den ju,så var det ingen läkare som skrev ut mig.
Näe det var städarn på psykpaplaeset som torskade i kortspel mot mig och fick ta konsekvensen av att friskriva mig.Så med facit i hand så kan jag inte ge dig ett korekt läkarutlåtande för påseende av dig.

Svarvarn kommer ju hem om ett par dar och då får jag fullt upp med honom, så då går dagarna fortare än sekundvisarn på klockan. sen vet jag av erfarenhet att han är så lat att att inte gör sig besvär med att skotta fram Husbilen,utan sitter inne och väntar på att vår Herre skall göra jobbet åt honom.
Så vänta dig inget vinterfiske av honom det här året.

Jag bjöd in honom i höstas till city-fisket i NKPG men han tyckte att fiska i stan var larvigt,jag försökte till och med locka med att det finns Pubbar alldeles i närheten, men icke han vägrade konsekvent.

Du kommer väl ihåg när du och Annette var i stan och vi var vid kaktusparken och gick ner till fiskevattnet på B-sträckan vid Pallace. Men det passar inte Svarvarn.
Jag får väl lockan med att det finns en fiskeshop 50 meter från vattnet,då nappar han nog kan jag tänka mig,för shoppa står tydligen högt på hans agenda?.

Näe nu måste jag samla krafter tills han är tillbaka,vi hörs.

Nasarn.

F

F.d. 410

Guest

Nu är jag på hotellet vid Arlanda efter urjobbig resa. Jag har läst vad ni skrivit men ids inte svara ikväll. Det skall sovas.

En sak retar mig dock, mitt inköpta Split cane-spö har fastnat någonstans i världen. Kom inte ut på bagagebandet men dom säger att grejerna oftast dyker upp efter någon dag eller två.

Som vanligt kan jag konstatera att det ljugs både från Näs och Gingis. Men huka pöjkar om någon dag är jag utvilad och i fas med tiden.

Anders som imorgon skall inventera inköpen down under

Hasse P

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2025

:cool:Jaha, då var det klart att dom släppte tillbaka dig på fosterlänsk mark då.

Sussa så gott du, så kavlar vi upp ärmarna och tar imot dig med varma servetter,om du nu kommer i fas med tiden?.

ps: Tror du inte tullen har skickat bambuspöt direkt till Museumet??.

Nasarn.

F

F.d. 410

Guest

Så blev det Pekka, inte speciellt mycket fiske. Det finns säkert många sjöar i NZ men man får nog söka upp dom på ett annat sätt än härhemma. Minns jag inte fel såg jag nog bara en vägskylt till fiske sådana som vi här hemma har efter var och varannan krök. Planerna var ju även att se så mycket som möjligt av NZ så vi for runt på bägge öarna och mätaren stannade på 460 mil.

Visst vore det trevigt med fiske i Gingri Stavby till våren men vill dock inte hålla med om att jag "bangar" för vinterfiske utan det handlar mer om att vårda kroppen och inte utsätta den för yttertemperaturer som hamnar för långt ifrån ideal-temperaturen, 37 grader.

Förstår att du är duktig på att hantera Photoshop. Betvivlar att ett så litet isberg skulle bära två stora fläskberg utan att vara förankrat i botten. Försök fortsättningsvis att ha mer trovärdiga propotioner.

...också Hasse då! Det är väl inget konstigt med att man väntar sig att vår herre tar bort snön. Är det inte så att den som ställer till även får ställa allt till rätta?

Ja, det är helt rätt att jag inte ville fiska i någon kanalfåra i en gammal industristad. Det finns säkert en massa frioner, trioner och trikasiner i vattnet så fisken är väl inte ätbar och det vet du, jag fiskar bara sånt jag kan äta. Dessutom tycker jag fiske i stadskanalen är som att mata duvor i stadsparken oc så gammal är jag inte, ännu.

Locka med fiskeshopar kan du ju försöka med, hade du fått se shoparna i NZ som jag besökt, ja då skulle du förstå, det är som att jämföra Maxi-Stormarknad med en 7-eleven-butik.

Nä koncentrera dig på att träna och fundera över vårens fiske för du får det tufft i matchen. Det jag har inhandlat i NZ kommer att få knäskålarna att skramla på dig. Och DU!!!!.. kom nu inte med någon j...a klyscha som "att det räcker inte med att gå in i en fiskeshop och köpa upp halva lagret" osv. Vid mina besök i shopar köps bara sånt som kommer till användning för att slutföra den kunskap som finns innanför pannbenet på undertecknad.

En sak till, för din egen skull, sluta sova middag 2 timmar varje dag. du sover bort en hel månad. Från välunderrättat håll skulle det tydligen handla om skönhetssömn fick jag höra idag!!!!! Kolla i spegeln så måste väl även du kunna konstatera att det inte hjälper så utnyttja den månaden till fisketräning, det kommer att behövas.

Den numera solbrända Svarvaren.

F

F.d. 50064

Guest

:D:D:D:D:D
Jag ser att Örnen har landat igen.Välkommen hem Anders
Allt gick bra hoppas jag,för utom ditt bambu spö,hoppas att det kommer till rätta,det är en raritet.
Jag skulle göra en nu spoon härom dagen,men det blev fel,jag tror jag skall
döpa den till GUSUM THE BIG alltid något som kommer att ta på den.Påminner lite om Påsk,eller hur.:mcride:

Bilagor

• P1000993.JPG
    P1000993.JPG
    97 KB · Visningar: 0

Hasse P

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2025

:cool: Man tackar för Namn-dopet,om nu det är mig du menar med BIG, Anton ?.

Apropå Rariteter så har ju den ena parten anlänt till landet så då lär det inte dröja innan den andra också dyker upp.

Jag får väl citera dig då svarvarn ( jag har läst vad ni skrivit men ids inte svara i kväll. Det skall sovas ), slut citat. Behövs det någon längre förklaring för min egen skull svarvarn ?????.

Ja ja, vad skulle det vara för skillnad på den här våren eller sommaren eller hösten heller för den delen med fiskelyckan för din del??? jag kan inte se något som tyder på en förändring av slutresultatet där du slutar som en looser.

Har du slutat att inventera flugsvärmen du köpte NZ?, så du kan återuppta svarvningen av min beställning på dom två containerna av Getingarna som jag beställde?. Det är dags att leverera nu svarvarn, sen får du vara hur solbränd du vill, annars lär du bli bränd av en helt annan anledning.

Ps. Skulle det vara lättare för dig med en fisketävling på ICA-Maxis fiskedisk ?? jag menar om du känner dig mera hemtam där,för att kunna kroka något ätbart för din del?.

Nasarn.

F

F.d. 410

Guest

Hurra, hurra
jag är så glá
Splitcane-spöt kommer idá
:):):):):):):):):):):):)

Hasse P

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2025

:cool: Jovisst det var väl glädjande besked att du fick hem spöt till slut,men nu kommer den svåra delen med innehavet av spöt. För det första så ska du lära dig att kasta med det,och om du nu lyckas med det så ska det resultera i att du lyckas få en fiskkrake på flugan.

Hmmm,jag ser med stor tillförsikt fram emot den dagen när vi fiskar tillsammans och det stora undret sker.

Det dröjer kanske inte länge tills det blir dags att ta Bottengölen i besittning,med ett nytt år av fikekamper oss emellan,om man nu kan kalla det för kamp??, kanske snarare fiskemöten för min del.

Så lyd ett gott råd, ställ dig på gatan hemma och träna,så glädjer du både dig själv och grannarna. (Delad glädje är dubbel glädje ).

Var servetterna tillräckligt varma ca 37 grader?, eller vill du ha mera värme ?????.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

En föra detta kollega producerar flugspö i laminerat bambus, men i en mycket hög prisklass - flera tusen kronor. Men de er nära till perfekte! Bambus er stärkt och med en mycket bra spänst.

F

F.d. 410

Guest

"Var servetterna tillräckligt varma ca 37 grader?, eller vill du ha mera värme ?????."

Ja det må man då säga, herrn skriver verkligen så det värmer.

Jag kan även se att herrn har dåligt minne. Det är ju inte länge sedan jag lyfte en båge i Bottengölen som var så rejäl att vattennivån sjönk.

Detta fina anrika spö skall endast användas vid speciella tillfällen med särskilt celebra fiskekompisar. Du vet min granne som har ett likadant spö. Nu skall jag bara hitta en sån där liten flätad fiskekorg med hål på locket som man hänger på axeln. Hatt har jag ju redan.
Spöt är för fint för att ta med till Bottengölen.

Hur som haver så har spöt landat och jag har suttit och granskat det och det är i verkligt prima skick, mint condition.

Jag har idag varit i kontakt med utvecklingschefen i länets residensstad och vi har beslutat att inom en snar framtid starta säsongen med issörje-fiske. Detta är en komplicerad fiskemetod som jag inte tror min herre kan klara av detta är endast för dom absoluta proffsen. Mer information inom kort.

Rariteten

Hasse P

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2025

:cool: Hörrö rariteten,jag kom och tänka på att jag har en gammal spånkorg i vedboden som inte nyttjas.Kan det vara något för dig att ha som fiskekorg??.

Det går säkert att skära ut två hål i botten på korgen så att du kan kliva i och dra upp den till magen,har du sen den där bredhättade fula hatt-jäveln på dig så kan du knyta i ett par tre stycken klädlinor emellan korgen och hatten,och vipps så får du plats med alla dina prylar ut vattnet direkt samt tak över huvet.

Jag tror till och med att du kan ha med dig engångsgrillen och grilla korv samtidigt som du försöker att fånga fisk.
Du kan ju lyxa till det ännu mera om du vill. Knyt fast en innerslang från ett traktordäck i botten på korgen så har du ett ypperligt flytetyg, som vid kustfiske kan ta dig ända till våra grannländer i öst.
Du kanske skulle göra den klar till erat issörjefiske?men det blir kanske "FÖR" kompliserat för dig?.

Toppen