• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Fiske-Tjatter

Sv: Fiske-Tjatter

Idag har det varit en händelsrik dag i Whangamata. Det har fiskats med gott resultat.
Tyvärr finns ej tid för utförligare rapport men för att stilla Hasses krav på bilder bifogas nedan bild på fångsten, 91 kg Marlin samt en bild på gästbeviset i den mycket slutna fiske klubben.

Marlin.jpg

Gästbevis.jpg

Tyvärr måste jag sluta här men utförligare rapport kommer efter tillnyktring. Vi måste iväg på banketten.

Havsfiskaren

:cool: Jo Jo Anders lille, det var ett fint foto det måste jag tillstå. Men om du nu skulle besitta den gudagåvan att ha landat den där fisken på bilden,ja då ska jag trä på mask på din metspökrok resten av livet det lovar jag dig.

Försök nu att nycktra till ordentligt efter Banketten INNAN du ger dig på en utförlig beskrivning av bilden.

Vi tackar i alla fall så mycket för fotot och lovar att stå för kortkostnaden så du inte blir ruinerad av den tunga utgiften.

ps: Att jag sen skulle ha som krav att du skall skicka bilder,är en helt fel uppfattning av dig svarvarn. Det är en uttrycklig order på det.

Nasaravd.

Hejsan fiskevänner

Det har ställts en del frågor som jag skall försöka besvara.
Hasse nej det handlar inget om sumobrottning men iden är god, kanske vi skall anmäla oss? Det tråkiga är ju bara att jag gillar att umgås med dig men tyvärr hamnar vi ju inte i samma viktklass.

Ang körning på vänstersida så är det inga problem, det är väl möjligtvis namnet som skapar viss irritation hos mig.

O Pekka, den gedigna utbildning jag fått i skrivandets kost gör att jag har goda kunskaper i detta ämne. Om någon forumsmedlem inte förstår vad jag skriver får man nog ifrågasätta dennes utbildning.
Ang nr 2 så glädjer det mig och jag förutsätter att jag då även får sällskap Hasse men förutsätter då dessutom att han innan Vansbro simmet klarat av Junior-Vasan.

Angående inköp osv så är det inga problem, Jag har ett kort som så att säga dras bakvägen så varken nasaravd, markandsföring, frugan, skatteverket eller någon överhuvudtaget ser mina inköp.

Men så var det rapporten från Whangamata. Det lokala fiskeklubbens damsektion hade fisketävling. 150 båtar var till havs hela dagen och det var inga styrpulpetsbåtar vill jag lova. Nä, rejäla doningar och varje båt var bestyckad med kvinnliga entusiaster.

Som vanligt var ju fiskeresultatet mycket varierande men blondinen som fick den stora Marlin kanske vann för vad vet jag, vi var aldrig på banketten.

In i det enorma klubbhuset hade endast medlemmar och av medlemmar inbjudna gäster tillträde. Grindar och staket såg till att inga obehöriga kom in. Dom hade en stor veranda där medlemmarna satt och drack öl i solgasset och jag sa till Ann-Christin att vi går och frågar om vi får sitta där och ta en öl men det gick inte för sig men när vi stod där kom två nyazeländska par, givetvis medlemmar, och hörde vår fråga och sa direkt till dom i baren att vi var deras gäster så kom vi in och fick så dricka billig öl i solgasset på verandan där vi kund övervaka all fisk som damerna bar iland. Ja, tur skall man ha.

Nä nu få det vara slutskrivet, klockan är 07.00 och jag skall väcka Ann-Christin så vi kommer söder ut, på lördag är vi bokade på färjan till sydön.

De skottningsbefriade soldyrkarna

Bifogar några bilder från tillställningen

Bilagor

• OK invägn.bord.jpg
    OK invägn.bord.jpg
    87,6 KB · Visningar: 2
  • OK Tonfisk.jpg
    OK Tonfisk.jpg
    69,8 KB · Visningar: 1
  • OK på väg in.jpg
    OK på väg in.jpg
    81,3 KB · Visningar: 1
  • OK klubbhus.jpg
    OK klubbhus.jpg
    82,1 KB · Visningar: 1
  • OK invägn.jpg
    OK invägn.jpg
    76,2 KB · Visningar: 1
  • OK i klubbhus.jpg
    OK i klubbhus.jpg
    82,7 KB · Visningar: 1
  • OK Fisk på våg.jpg
    OK Fisk på våg.jpg
    64,5 KB · Visningar: 1
  • OK båt.jpg
    OK båt.jpg
    39,9 KB · Visningar: 137
  • OK Bondie.jpg
    OK Bondie.jpg
    63,2 KB · Visningar: 137
  • OK autogiro.jpg
    OK autogiro.jpg
    18,5 KB · Visningar: 138

:cool:Tack för bildkolaget Anders, det var fina bilder som värmde i februarikylan här hemma.
Nu tog förhoppningarna fart om en gryende vår här hemma trots det misserabla vädret med all snö. Fortsätt på inslagen bana med bilder för det är intressant att se lite av vad ni får vara med om på resan.

Ha det fortsatt bra och hälsa till A-C från oss.

Så har vi hamnat i Napier på östkusten. Bor jättefint med egern balkong ut mot Stilla Havet. Idag var jag inne i en fiskebutik och föll för dessa flugor. Lika fina på under som översidan.

Hälsningar
Anders

Bilagor

• Flugor HBK.jpg
    Flugor HBK.jpg
    30,8 KB · Visningar: 119
Senast redigerad av en moderator:

:cool: Anders köp hem en provkollektion av flugorna och upprätta en kontakt med säljarna för eventuella framtida Handelstraider. Om vi på nasaravdelningen får ha en åsikt så ta med flugor som kan tänkas att gå på Öring & Regnbåge.

Det kommer att bli en tuff vår med allt provfiske med spoonare,getingar samt eventuella nya kreationer.

Kan du fota lite från butikerna så man kan se lite av utbudet?.

MVH
Nasaravd.

:cool: Nu har jag prickat in dig på kartan var du befinner dig Anders. Blir det vidare till Palmerston och sen ner till Wellington eller ?.

:cool: Anders köp hem en provkollektion av flugorna och upprätta en kontakt med säljarna för eventuella framtida Handelstraider. Om vi på nasaravdelningen får ha en åsikt så ta med flugor som kan tänkas att gå på Öring & Regnbåge.

Det kommer att bli en tuff vår med allt provfiske med spoonare,getingar samt eventuella nya kreationer.

Kan du fota lite från butikerna så man kan se lite av utbudet?.

MVH
Nasaravd.

Jag skall plåta men alla verkar inte ha förståelse för att man vill plåta av deras sortiment av någon anledning.

Sen är det ju så att vi åker hela tiden och flugorna köpte jag idag i Ruturoa och vi är just nu 15 mil därifrån.

Men visst skall det handlas flugor, det vet du. Tyckte dessa såg intressanta ut och dom var inte heller så dyra. Får se vad det blir framledes.

Anders

:cool: Nu har jag prickat in dig på kartan var du befinner dig Anders. Blir det vidare till Palmerston och sen ner till Wellington eller ?.

Då har du kikat nogrannare än vi. Vi är inbokade på färjan över till sydön på lördag 10.30. Planerar att vara i Wellington torsdag kväll för att ha hela fredagen där. På lördag morgon skall vi lämna bilen i Wellington för att få ut en ny på sydön.

Vägen till Wellinton är inte planerad, vi tar det lite som det kommer. Boende är inga problem, semestertiderna är över här så det finns lediga apartments över allt och man bor kungligt vid beachen till rimliga priser.

Anders

Mkt snyggt Anders
Jag ser det så här, vi är fin lirare som går med huvudet åt rätt håll och dom som står på huvudet hela sitt liv behöver ju något att jämna ut det fel vända.
Nej, jag får lägga av här...kan bli hur tokigt som helst.

Tycker att det är roligt med nya saker till just flugfisket.
Ska man fiska så binder man ju en fluga till just den gölen på plats.
Ska man köpa imitationer så ska dom vara häftiga.
Tackar för E-posten på detta viset.
Du får se till att hitta en Golfplats så du kan fiska lite.
Deras regnbågar är mycket vackra.
Inga comment`s tack.:mcride:Anders förstår......

Jo Anton, det skall handlas flugor av såna jag tycker ser intressanta ut och som jag inte kan påminna mig ha sett hemma.

"Titta en golfbana, tänk om jag haft klubborna med!" Jodå detta hör jag minst en gång om dagen från passagerarsätet. Så smart hade nog varit att ta med A-C:s klubbor så hade jag kunnat fiskat.

Men, men det får väl duga att ligga på en sandbeach med det turkos-färgade Stilla Havet för fötterna och 25 grader varmt. Fy mej, nu skröt jag igen för att retas. Jag lovar, det kommer inte (nu ljög jag också) att upprepas.

Anders

Idag på morgonen meddelade jag A-C att jag sticker till en fishing shop:):):):):):):):)

:(:(:(:(:(:(:(:( Tyckte hon!

Två bilder visar dom två väggar som enbart hade grejer för tillverkning av flugor. Tredje bilden visar min dåliga karaktär, jag kunde inte låta bli att handla.

Anders

Bilagor

• shop.jpg
    shop.jpg
    82,1 KB · Visningar: 0
  • fly1.jpg
    fly1.jpg
    103,7 KB · Visningar: 1
  • fly2.jpg
    fly2.jpg
    102,9 KB · Visningar: 1
  • fly3.jpg
    fly3.jpg
    28,2 KB · Visningar: 82

Anders de ä som å komma in i en godis affär eller hur.
Förstår mig inte på kvinnor?????Verktyg,Fiske prylar,bilar allt som väcker
barnet i oss passar inte.
Men ska det handlas kläder å skor,då blir kvinnfolket
lyriska;å kan gå å klämma å känna på alla storlekar alla färger i varenda butik i stan.
Å vi sitter utan för i timmar å :wideeyed:å:wideeyed: det går en,det går två timmar å
jag sitter fortfarande å :wideeyed:

Anders de ä som å komma in i en godis affär eller hur.
Förstår mig inte på kvinnor?????Verktyg,Fiske prylar,bilar allt som väcker
barnet i oss passar inte.
Men ska det handlas kläder å skor,då blir kvinnfolket
lyriska;å kan gå å klämma å känna på alla storlekar alla färger i varenda butik i stan.
Å vi sitter utan för i timmar å :wideeyed:å:wideeyed: det går en,det går två timmar å
jag sitter fortfarande å :wideeyed:

Jo du Harald. "godisaffär" är nog rätt namn.

Men släpp damerna fria i ett shoppingcenter med mycket klädbutiker så vet man att man har ett antal timmar för fiskebutiker, järnaffärer, fotobutiker. Skulle det olyckligtvis inte finnas någon dylik inrättning finns säkert en pub.

Nu startar vi vår färd mot Wellington via någon plats, ännu ej bestämd, skall dock vara i Welington imorgon fm för att inspektera stans fiske-shopar under fredagen.

Anders
:cool::cool::cool::cool::cool::cool::cool::cool:

:cool:Tjena Anders Jag har varit i Wellington och kikat runt lite,bla på Te Papa Tongarewa Nationalmuset som ligger på Cable St nere vid hamnen.

Åker ni över sundet på sträckan Interisland Fy från Wellington till Picton eller chartrar du en egen båt?.

Jag kommer att kolla in dig när du kommer till Wellington via Google,för du har väl din fula fiskehatt på dig?.

En avslutande fråga blir naturligtvis HUR SMAKAR KORVEN i NY-ZE ?????:twitcy:

Jomenvisst, Wellington blir det imorgon huruvida vi sen går på museum återstår att se.

Vi är bokade på båten du nämner på lördag 10.30. Bilen vi har nu lämnar vi vid färjeterminalen för att få en ny på andra sidan. Dom vill inte frakta bilarna fram och tillbaka mellan öarna.

Korv åt jag för bara 10 minuter sedan, en som där kryddig ölkorv som jag tog tillsammans med lite lokalbryggt öl och angående korven så är det alltid gott. Det vet ju även du

Anders

:cool:Nähä Museum var inget för familjen att titta på.Då har jag ett alternativ som kanske faller lite bättre på läppen för den manliga delen av familjen,nämligen Picton Aquarium i hamnen ca 200 meter ifrån där båten förtöjer. Passa på och ta detta erbjudande om en väldigt nära studie av levande fiskar på ca 5m/m för din del Anders.Det är troligtvis det närmaste fiskar du kommer på den här resan?.

Om den kvinnliga delen inte känner sig bekväm med enbart fiskar,så finns Eco World Aquarium & Terrarium på Auckland Sreet ca 300 meter från färgeläget på vänster sida när ni har hämtat ut er nya bil.

Har familjen andra önskemål om sevärheter kan tyvärr inte fisketjatter se att det finns något annat som kan vara av sevärt intresse.

Härligt med en reseledare. Akvarium var vi på igår där jag bl.a. plåtade hajar. Inatt sov vi i Napir och tvärs över gatan hade vi Marinland där det fanns delfiner och sjölejon och dom skrek, romade och ylade hela natten så det stog härliga till.

Nästa fas blir att se fisken i det fria, jag har köpt snorkel och cyklop men hoppas på varmare vatten, det är bara 22-23 grader just nu och det är lite för kallt tycker jag.

Från Picton kör vi till vindistrikten i närheten och sedan skall vi föllja västkusten ner till Hast Beach för att sedan ta oss över fjällen och ner till Quenstown sedan över till ostkusten och upp till Christchurch där vi stannar några dagar innan hemfärden.

Så nu vet du. Än är det ju bara halvtid men vi har hitintills kört knappt 250 mil så det blir väl 500 innan vi är klara med NZ.

Anders

:cool:Nja att du skulle behöva varmare vatten för att hoppa i plurret,det tror jag inte ett dugg på. Men om du skall komma ner till fisken för att se dom,då har du nog glömt en viktig post på inköpslistan,nämligen blybälte?.

För övrigt så har jag kört från Picton till Queenstown på google maps ,och kan konstatera att det finns inte många sjöar som du törs gå ned i. Men om så skulle vara fallet be Ann-Christine att föreviga den händelsen.

Jag fortsätter att ha kollen på er via googel,så kör lungt.

Tillbaka
Toppen