• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fartkamera i Tyskland

hans.inger

HBK Medlem
Inlägg
19
Kommun
Varberg
HBK-Nr
3474
Medlemskap
2024
Har varit i Spanien några veckor. På väg hem genom Tyskland blev vi
tagna/fotograferade av fartkamera. Hastighet? Vad händer nu?
 

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.377
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Sv: Tyskland

det finns en massa o tänka på enligt aftonbladet

8 fällor du lätt kan undvika
Kom ihåg dekalen

img
Här är märket du måste ha om du ska köra på motorväg i Schweiz, Slovenien, Slovakien, Tjeckien, Ungern och Öster­rike. Märket kallas Autobahn-Vignette och dekalen kan köpas vid gränsövergångar eller på större bensinstationer. Och det kostar att strunta i klister­märket.
I till exempel Slovenien ligger minimiboten för avsaknad av vignette på 300 euro (cirka 2800 kronor)!
Skippa alla ”hjälpmedel”

Den ultimata varningen är att lämna polisradio, laservarnare och radar­varnare hemma. Utländsk polis ser bokstavligen rött när det gäller dessa hjälpmedel, särskilt i Frankrike och Italien.
I Frankrike är boten 1500 euro (cirka 14000 kronor) och i värsta fall beslagtar ­polisen hela ­bilen!
I Italien kan det bli så dyrt som drygt 26000 kronor plus att radarvarnaren konfiskeras.
Ingen läsk och mobilprat

img
I bland svenskar så populära turistlandet Spanien har ­trafiklagarna blivit avsevärt hårdare under senare år.
Här kräver polisen att man ska vara hundraprocentigt ­koncentrerad under körningen. En svensk kvinnlig turist fick böter på drygt 500 kronor för att hon drack en läsk med bara en hand på ratten.
Pratar man i mobil svider det ännu mer i plånboken. 2700 kronor i böter blir det om man använder mobiltelefon eller hanterar gps under ­körning. Och, håll i er nu, har man hund med i bilen ska även den vara fastspänd i säkerhetsbälte. Annars blir det böter.
Spola krökien i Italien

Blodalkohol över 0,5 promille i Italien kan kosta upp till 1311.99 euro.
Ny lag kräver alkomätare

Frankrike kräver från 1 juli att även utländska ­turister ska ha alko­mätare med sig i bilen. Engångsmätare för ­10–20 kronor kommer att säljas vid färjeläger och tunnelutfarter.
Den som struntar i påbudet riskerar dock inga svindyra böter – 11 euro eller cirka en svensk hundring handlar det om.
Spänn fast bältet

I Grekland är det dyrt att ­slarva med säkerhetsbältet. 1100 kronor!
Dansk dubbel

I Danmark kostar det på att köra med nedslitna däck eller att köra över heldragen ­linje: 625 kronor.
Tänk alltid två!

Cypern är det enda landet som kräver två varningstrianglar per bil. Men för fordon med släp, exempelvis husvagn, krävs två ­varningstrianglar i Norge, Spanien, Slovenien, ­Kroatien, Serbien, Monte­negro och Makedonien.
Två extra glödlampor måste du ha med dig i bilen i Spanien, ­Albanien, Bosnien-Herzego­vina, Kroatien, Makedonien och Tjeckien.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.590
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Tyskland

Har du otur eller farten mycket överskriden kommer det en tysk böteslapp. Betalar du inte är risken stor att någon välvillig svensk inkassofirma hör av sig.

Jag har också missat en hastighetsskylt och såg fotoblixten, men inget inbetalningskort har kommit (3 år sedan), så det har nog passerat utan åtgärd.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Tyskland

Du kan sova lugnt! Det finns ännu ingen överenskommelse med Tyskland gällande fortkörning och lagförande i sverige.

Dom har vägrat skriva på. Sverige kan inte lagföra tyskar heller.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.590
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Tyskland

SirMcLain, du har säkert rätt, men kravet kommer direkt från Tyskland utan inblanding av svenska lagar.
 

ÄLG1

FD HBK Medlem
Inlägg
848
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021
Sv: Tyskland

Jag blev fotograferad på B9,norr om Koblenz i Juli,vart jag
körde ungefär 15 km/t över det tillåtna.

Har inte hört nån ting,men jag bor ju i Norge.

Ottar
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: Tyskland

Men varöfr inte hålla sig till lagar i de länder man besöker?????

Inte en tråd i HBK utan ett stort mått av präktighet!
Jag är rätt övertygad om att du säkert gjort dig skyldig till något lagbrott i något land. Det finns många knäppa lagar, t.ex.:
I Skottland får man inte fiska på söndagar. Man får heller inte vara berusad om man innehar en ko.
I Israel får man inte peta näsan på söndagar.
I Oklahoma är det förbjudet att göra grimaser åt hundar.
I Illinois är det förbjudet att köra en bil utan ratt.
osv....

Den Brittiska resesajten Wanderlust har listat ett gäng konstiga lagar:

I landet Samoa där det är ett brott att glömma sin frus födelsedag.
I Barbados är det olagligt, även för barn, att klä sig i kamouflagekläder.
I Saudiarabien måste man ha recept på all medicin man bär med sig.
I Storbritannien har gravida kvinnor laglig rätt att uträtta sina naturbehov var de än behöver – även om det råkar vara en polishjälm. Det är däremot olagligt att dö i parlamentsbyggnaden i London. Detta eftersom byggnaden är ett kungligt palats och den döde tekniskt sett därför får rätt till en statsbegravning.
Dör du i Kina måste du dock ha regeringens tillstånd om du vill reinkarneras.
Fram till 2002 hade brasilianska män tio dagar på sig att upphäva sitt äktenskap ifall de upptäckte att frugan inte var oskuld.
Italienska Florens förbjuder alla från att sitta på trappor till kyrkor eller äta i närheten av kyrkor, kyrkogårdar och offentliga byggnader.
I Singapore får du böter om du tuggar tuggummi på tunnelbanan, medans man i Nederländerna kan röka cannabis på allmänna platser, men inte tobak.
Den knäppaste lagen enligt tidningen har man i Barcelona. Där är det förbjudet att bära bikini, badbyxor eller gå med bar överkropp på gatorna.

Man kan alltså vara en grov brottsling utan att ens veta om det! :twitcy:
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Tyskland

Om nu allt dessa "tokerier" är riktiga så har vi nog varit kriminella lite var stans och säkerligen alla:)

Ja man kan bli trött på bror duktig syndromet.

Men att medvetet bryta mot en lag det understår jag mig inte, att betala ex. för fortkörning är rena syndarpengar som tar på semesterkassan och har jag så jäkla brått på en semesterresa då är det något som inte stämmer i planeringen.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Tyskland

Jag blev fotograferad på B9,norr om Koblenz i Juli,vart jag
körde ungefär 15 km/t över det tillåtna.

Har inte hört nån ting,men jag bor ju i Norge.

Ottar

Ja det är märkligt vad ni Norrmän har brottom utanför era gränser. Jag tar E6:a som exempel. Här i Sverige övrser Polisen om du kör ett par Km för fort på en 50 väg, men den lede tar dig om du kör i 42 km/h där det är 40 km/h i Norge.

Så sakta ner ni från Norge när ni passerat gränsen olyckstistiken på ex. E6 är talande villka som är inblandade.

Nej då jag vill inte vara elak men fakta är fakta. Dessutom vore det nog klädsamt om vissa med ett (N) märke på bilen visade lite mer ödmjukhet i trafiken även på hemmaplan:)
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: Tyskland

Så sakta ner ni från Norge när ni passerat gränsen olyckstistiken på ex. E6 är talande villka som är inblandade.

Tjopp, där sågades en hel nation!
Jag är rätt övertygad att det även i Norge (liksom alla andra länder) finns likadana mittlinjeslickande idioter som bara tvunget MÅSTE ligga 5-10km/h under gällande hastighetsgräns. Skulle nog vilja påstå att det är en större trafikfara med folk som inte kan låta trafiken flyta på utan tvunget måste leka poliser än de som kör nån km/h för fort (avsiktligt eller ovetandes).

Som jag ser det så är det väl då Sveriges fel i så fall att folk av utomrikes nationalitet behagar köra för fort - straffen är väl för låga, eller så saknas avtal länderna emellan vilket gör att det inte blir något straff alls, alltså mindre risk.
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: Tyskland

Ja man kan bli trött på bror duktig syndromet.
Men att medvetet bryta mot en lag det understår jag mig inte, att betala ex. för fortkörning är rena syndarpengar som tar på semesterkassan och har jag så jäkla brått på en senmesterresa då är et något som inte stämmer i planeringen.

Att medvetet bryta mot en lag är ett val som var och en får göra. Den som bryter mot en lag får ju då naturligt även finna sig i konsekvenserna det innebär om lagbrottet uppdagas. Skitenkelt!

Sen kan jag hålla med om att en lugn semesterresa borde vara planerad på ett sådant sätt att stress undanröjts. Definitionen för semester är väl ändå avkoppling, lugn och ro, upplevelser etc. Sedan kan ju extraordinära situationer uppstå som ger upphov till stress, men det kan väl inte vara huvudmålet att stressa på sin semester?
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Tyskland

Ice-M-Ma
I vissa fall har du rätt, att ligga i 80 km på en 110 väg kan ställa till problem.
Nu till vårt kära broderfolk i väst och deras syn på samspel i trafik.

Samspel det finns inte i norsk ordbok när det gäller trafik, jag har rätt är inställningen.
I Sverige har vi inga rättigheter i trafiken enbart skylldigheter det är faktiskt en stor skillnad.

Visst vi har en högeregel i Sverige också men att hävda denna i absurdum det gör ingen som inte vill förkorta sitt liv. Det kan knappas vara en tröst att jag hade rätt att köra före när krachen skett och det är dax för bårbilen att hämta resterna.

Jag har tusentals mil på Norska vägar i mig och när inte hjärnan på en norsk bilist säger Att den den där stora lastbilen (Traliern) kan nog inte hinna stoppa innan jag kör ut utan skiter i det för "eg har rett., eg kommer fra höjre". Har otaliga exempel. Detta med ögonkontakt i mellan bilister fanns inte på kartan i detta land.

Att chansa med en omkörning i en kurva eller backkrön verkar vara normalt för visa kamisatipiloter där och de är inte få.

Efter några år på norska vägar blev jag avtrubbad och reagerade inte på detta utan tänkte att OK det är deras liv.

Det var faktiskt ett inslag på NRK som jag lyssnade på som tog upp detta problem.
Att "läsa av trafiken" inte hävda sin "rätt" och framförallt tänka på att ett tungt ekipage behövde mer utrymme än en liten personbil. En Körskolelärare sa till och med att det borde ingå i den norska grundutbildningen för körkort att få åka med ett tungt fordon för att se hur dessa måste framföras.
Ja nu får jag nog på näbben men ser ni goda vänner på detta backar jag inte en millimeter.
 

ÄLG1

FD HBK Medlem
Inlägg
848
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021
Sv: Tyskland

Ice-M-Ma
I vissa fall har du rätt, att ligga i 80 km på en 110 väg kan ställa till problem.
Nu till vårt kära broderfolk i väst och deras syn på samspel i trafik.

Samspel det finns inte i norsk ordbok när det gäller trafik, jag har rätt är inställningen.
I Sverige har vi inga rättigheter i trafiken enbart skylldigheter det är faktiskt en stor skillnad.

Det tråkiga är att du har HELT rätt.
Det är befriande att åka över grensen där fölk kör vettigt.
För inte att tala om Tyskland.Stort sätt suverent.
Etter million kilometer +++ bakom ratten på långtradare,har
man upplevd endel gennom åren i dom flesta Europeiska länder.:oops:

Vingen3 refererar till statestiken på Svensk sida av E6.Jag bor utefter E6 vid gränsen,där jag åker varje dag.Fullständig ofattbart hur många Svenskar som åker förbi,långt över tillåten hastighet.SÅ skulle det inte vara om det Vingen3 säger är rätt?!

Du backar inte en millimeter i din åsikt säger du.Det ska du hällre inte,men att kunna se att bilden faktisk inte är så svart/hvit som du Vingen3 ska ha det till,borde du kunna se !!

Det konstiga är att i Norge grips det fruktansvärt många Svenska fortkörare
här på E6 nära gränsen,så bildet är mycket mer nyanserad enn vad Vingen3
ska ha det till,men det här är ju statistik Ni i Sverige aldrig ser,men vad gäller trafikupplärning + trafik-kultur ligger Norge långt efter.

Ottar
 
Senast ändrad:

Marcus58

HBK Medlem
Inlägg
89
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
4940
Medlemskap
2024
Sv: Tyskland

Är det lika "riskfritt" att ha blivit fotad i Frankrike? Jag upptäckte plötsligt en blixt när jag passerade under en järnväg i Frankrike för en vecka sen och trodde först det var ett tåg som blixtrade förbi men insåg när jag tittade i backspegeln att där inte passerade något tåg och insåg då att det var en fartkamera. Jag tror inte jag körde mer än ca 10 km för fort på 70 väg...
Däremot så råkade jag olyckligen svara i mobilen samtidigt som jag mötte två mc-poliser i sydfrankrike för en månad sen och såg dem snart vända och komma emot mig i backspegeln. Böterna var dock inte så höga, 22 euro. De ville ha exakt belopp så min 50 euro funkade inte utan jag fick poliseskort, en blinkande mc-polis före och en efter, till en by i närheten där jag kunde växla pengar och göra rätt för mig...
Man lär sig av misstagen...:)
 
M

MatsFo

Guest
Sv: Tyskland

Jag är rätt övertygad att det även i Norge (liksom alla andra länder) finns likadana mittlinjeslickande idioter som bara tvunget MÅSTE ligga 5-10km/h under gällande hastighetsgräns. Skulle nog vilja påstå att det är en större trafikfara med folk som inte kan låta trafiken flyta på utan tvunget måste leka poliser än de som kör nån km/h för fort (avsiktligt eller ovetandes).

Det är väl tyvärr en kombination av rädsla för att köra ens 1 km/h för fort och att så gott som alla hastighetsmätare går fel, ofta 5-10km/h.

Sedan har vi ju gruppen som inte är rädda för att köra för fort men väldigt rädda för fartkameror så att det blir snabba inbromsningar precis före, då just ner till 5-10km/h för långsamt....

/Mats
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Tyskland

Ja du Ottar& Elsi kanske "åker" så många svenskar dit för fortkörning i Norge just av den orsaken som jag beskrivit. Är det 90 km/h i Norge så ryker du om du kör i 92km/h.
Visst det är ju enligt "Boka" och där är vi svenskar kanske lite botskämda med att får rabatt på hastigheten.

För övrigt så verkar vi vara överens utan på en punkt.

Citat" Fullständig ofattbart hur många Svenskar som åker förbi,långt över tillåten hastighet". slut citat.

Hur kan du utan mätverktyg som radar veta hur fort en bil kör långt över tillåten hastighet?

Bara en liten funderare:rolleyes:
 
Toppen