• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fartkamera i Tyskland

F

F.d. 4556

Guest
Sv: Tyskland

Stora brister i yrkestrafiken Många yrkesförare i den tunga trafiken slarvar. Det visar en kontroll av 341 lastbilar och 309 bussar som gjorts under totalt fyra veckor i år, som Transportstyrelsen och Rikspolisstyr- elsen redovisar i en delrapport. Kontrollerna, som genomförts i Dalar- na, Norrbotten, Skåne, Stockholm och Västra Götaland, visar att 40 procent av lastbilsförarna körde för fort och att hälften inte uppfyllde kraven på kör- och vilotider. 25 procent av busschaufförerna körde för fort, medan 45 procent hade någon anmärkning på kör- och

Kenneth
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Tyskland

Jeppe, om detfinns en "hemlig övernskommelse" så är den troligen just hemlig och då får vi inte veta detta:)
Naturligtvis finns ingen sådan vore väl otroligt.

Fråga: På vilket sätt uppmäter du ett fordons hastghet? Visuellt eller med din hastighetsmätare i PB,n eller HB,n.

Wingen! Jag har själv haft lastbilsåkeri. Och både du och jag vet att chaufförerna kör så mycket utrustningen tillåter på stora vägar. Och tar det lugnt på mindre. Och detta med åkarens goda minne. För tid är pengar och konkurrensen stenhård.

Dessutom de som kör hubbkörningar är enormt tidspressade av terminalerna som väntar att få sortera till distributionen.

VAI_GOLYCKA_494_283351c.jpg


Men alla har ju rätt att klaga på detta lagbrott. Även Jappe. (Han har också varit yrkeschaufför) Så länge man inte bötfäller för 90 på E4:an, Eller installerar fartspärrar för fordonkombinationer, kommer detta problem att fortgå, eftersom utlandstrafiken bestämmer villkoren i konkurrensen.

Men Wingen försvara inte chaufförer som kör för fort. Beklaga att det pga av konkurrensen måste ske.


Förövrigt anser jag att denna tråd borde flyttas till Yrkestrafik och fortkörning och låta trådskaparen ha kvar sin fortkörningskamera i Tyskland
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Tyskland

Fråga: På vilket sätt uppmäter du ett fordons hastghet? Visuellt eller med din hastighetsmätare i PB,n eller HB,n.

Sedan är det väl inte att sticka under stol med att hastigheten ligger runt 90 på både på motorvägar/motortrafikleder och bättre landsvägar av tunga fordon både med släp och utan.

Det stora otyget som jag däremot ser är när en tradare på motorvägen ligger i omkörningfieln i flera kilometer och bildar långa köer bara för att den kan hålla 2 km/h högre fart än den den kör om.

Det borde kanske irritera mer, eller?

Hastigheten läser jag av på GPS:en.

Att en tradare kör om en annan tradare på motorväg stör mig inte ett dugg. Omkörning är inget lagbrott!

Jeppe
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Tyskland

Nu fick jag mycket:)

SirMacline: Jag försvar inte bara försöker förklara detta men hastigheten för övrigt är vi nog överrens i sak. Själv nedlåter jag mig inte längre efter 44 år på vägarna med tungt fordon att köra över tillåten hastighet.

Jeppe: Det kanske inte stör dig att det ligger en tradare och segar förbi en anna på motorvägen i kanske 1 km och stoppar upp alla bakom men mig och många andra stör det jäkligt mycket.
Dessutom Jeppe GPS den mäter enbart rätt när du kör på plan väg inte i uppförslut eller nedför så ta inte den som garanti för att du håller rätt hastighet.

Är nyss hemkommen från en resa ToR E4 på 46 mil en sådan "pressad" transport som du nämner SirMacliner, det står en bil och väntar på godset som skall till Tyskland och färjan väntar inte. Fordonet tung lastbil men inget släp alltså 90 hela vägen. Jag roade mig med att se hur fort det kördes med tunga fordon.
Jag körde om många bil+ släp blev omkörd när jag höll 90 av en trailer jodå den var reggad som Turkisk den hade troligen ingen fartspärr för det svichade förbi snabbt. Sedan kom en bil + Husvagn och drog förbi mig rätt fort.
Endast en bil och släp höll jämn fart med mig (90 Km/h, jag låg bakom i ca 10 mil för det skiljde endast någon ynka kilometer i hasighet mellan oss alltså inte lönt att pressa om.

Sedan: Någon skrev att det slarvades bland yrkeschaffisar med vilo, körtid och raster enligt Polisens statistik.

Då skallvi se hur det kan uppstå.
Nyligen blev en chaufför bötfälld 4000 kr på Åkeriet, varför jo han hade glömt att "trycka" på en knapp på fördskrivaren som visar symbolen arbete utan den stod kvar på rast. Ingen för lång arbetsdag (Kretstrafik = närområde).

Vad får en annan arbetare böta 4000 kr för att de glömt att trycka på en knapp ex. släcka lyset när de går hem?

Likaså är det med dessa digitala skrivare, bilen är framme vid terminal, själva körningen avslutads men chauffören skall byta till annat släp och då regeristrerar den digitala körning så fort bilen rör sig och 30 sek kan bli flera minuter och vipps så kan körtden blivit för mycket eller dygnsvilan bli för kort och böterna på 4-5000 kr är ett fakum.
Småbaggateller men det är ju klassat som lagöverträdelser av Polisen.

Felen oftast baggateller kallas lagbrott är oftast svårtolkade lagar, glömska eller i sällsynta fall rent uppsåtliga.

En liten pasus:
Tunga fordon sällan vållande, men ger svåra konsekvenser vid krock .
Tunga fordon är kraftigt överrepresenterade i olycksstatistik. De är samtidigt underrepresenterade så som vållande . Detta beror bl a på att chaufförer i tunga fordon till följd av bl a komplex körutbildning (C och D körkortsbehörighet), regelbunden läkarkontroll, samt större körvana, är bättre förare än de flesta bilförare (jämför t ex med att lekmän som själva kaklar badrum orsakar fler vattenskador än certifierade plattsättare), samt att det är förödande att köra in i en tung lastbil eller buss.

Källa: TFV Olyckstatistik tunga fordon.

Därmed överlåter jag tråden till Böter i Tyskland. Ber de som kännersig trampade på tårna om ursäkt det har inte varit min mening på något sätt.
Men jag har för vana eller ovana att tala klarspråk i alla sammanhang.:)
 
Senast redigerad av en moderator:

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.886
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Tyskland

Hej vingen!

Det var Kenneth som uppmärksammade oss på den undersökning som skett under några veckor i bl a Skåne och som visade att 40 % av lastbilarna och 25 % av bussarna körde för fort. Bland lastbilschaufförerna var det dessutom 45% som brast i andra regler. Exempelvis kör- och vilotider.

Du har lämnat flera förklaringar till hur det kan bli så men det förändrar inte fakta. Lastbilschaufförer respekterar inte trafiklagstiftning i den utsträckning som trafiksäkerheten kräver.

Sedan jämför du påföljderna, dvs oftast böter, med andra yrkesgrupper. Men konsekvenserna bli rätt mycket större med en 60 tonnare än en industritruck om det går åt helvete.

Du verkar egentligen ha en sund grundinställning men jag håller med SirMcLain, du slätar över för mycket.

Däremot är vi helt överen om de kilometerlånga omkörningarna. Att man inte försöker få ett prejudikat på "Hinder i trafik". Det vore intressant.

:-/<rister
 
Senast ändrad:
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Tyskland

Ja det borde det finnas liksom att ligga i "röven" på framförvarande, men där har många åkt dit just på E4 i Jönköping. För kort avstånd till framförvarande. Ja jag kanske försöker släta över av den enkla anledningen att jag levt i den verklighet som denna yrkeskår har.

Jag vidhåller att flertalet av svenska yrkeschaufförer följer lagen så gått det går, det finns rötägg inom alla skrå även där.

Klart som korvspad att de inte medvetet vill begå lagbrott, körkortet är ju deras leverbröd, dras det in så rasar ju jobb, ekonomi och allt.

Nu skall vi inte bli gramse på varandra, tänk bara på att de som utför transporter på våra vägar gör det för att annars skulle vårt samhälle snart stå still.
Utan Lastbilar som försörjer oss med varor vore det inte lika bekvämt som nu.

Hur länge skulle det finnas bränsle på våra Tappar/Bensinstationer om inte en Tankbil körde dit detta?

Det vore intressant att få se statistik på hur många av lagbrytarna som är svenska kontra alla de utländska fordon som kör på våra vägar:rolleyes:
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Tyskland


Precis Klas det är ju urbota löjligt att köra så och väldigt irriterande för bakomliggande.
Troligen skiljer det enbart någon KM/h i hastighet mellan dessa fordon.

Urlöjligt det är ju bara att släppa lite på pedalen för tidsmässigt har denna hastighet ingen betydelse när han kommer till målet.
 

Anne & Klas

HBK Medlem
Inlägg
1.808
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2024
Sv: Tyskland

Hej
På filmen jag hittade på Youtube spelar det ingen roll om de har sina "Elefanrennen" för där är ju motorvägen trespårig. Men om man åker E4 Norrut där den består av 2+1 väg och lastbilsförarna gör så tycker jag inte det är speciellt just mot andra medtrafikanter. Men det är ju bara min åsikt.
Mvh Klas
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Tyskland

Att en tradare kör om en annan tradare på motorväg stör mig inte ett dugg. Omkörning är inget lagbrott! Jeppe

Jo, det stör mig att behöva ligga flera kilometer efter trailers som aldrig kommer förbi!

Jag körde E6 genom norra Bohuslän till Fredrikstad idag (med personbil) och det är en ständig tävlan mellan öststatstrailers som kör minst 10 km/tim för fort. Eller är det så att trailers får köra i 90-100?

Ofta ligger 10-20 trailers i grupp och många hindrar personbilstrafiken som vill köra i lagstadgade 110 genom sina oändligt långa omkörningar.

Knerrevik

PS! Alla bilar kontrollerades i den norska tullen idag. Polska och andra öststatsbilar vinkades åt sida för en grundligare koll.
Den svenska tullen har nog mycket att lära av sina norska kolleger?
 
Senast ändrad:
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Fartkamera i Tyskland

Tyvärr är det så illa knarrevik att svensk tull inte får göra samma kontroller som sin norska motsvarighet om det är ett fordon från annat EU land. Norge är ju som bekant inte det och alla lastbilar måste tulldeklarera lasten till Norge det görs inte inom EU vid gränsövergång.

Därav så ser man att alla lastbilar in i Norge stannar vid Tullstationen.

Upplägget just vid Svinesund är sådant att all lastbilstrafik som går in i Norge stannar på Norka sidan och gör utförseldeklation från Sverige och införsel till Norge och motsvarande upplägg har den svenska Tullen på sin sida.

Men att göra en fordonskontroll av samma mått som noska Biltillsynet gör vid våra gränsövergångar vore kanske inte fel.
 
Senast redigerad av en moderator:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Fartkamera i Tyskland

Dessutom festas det ju en del på färjorna från kontinenten och vissa öststatsförare tar väl inte alltför allvarligt på svensk alkohollagstiftning. Polisen är upptagen med sitt, så i stället borde väl tullen få möjlighet att testa alkoholpåverkade förare och hindra dem från att köra iväg. Jag tror att tullen hade de befogenheterna före EU-inträdet men att det nu är borttaget i sann EU-anda! Detta xxxxx EU!

Ibland verkar det som om polisen silar mygg och sväljer kameler!

Jappe
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Tyskland


För den som inte hänger med i lastbilsförarens snabbpratande folkliga tyska vill jag gärna kortfattat återge huvuddragen i denna underhållande fejkade radiointervju:

Intervjun sker i trakten av Kassel och föraren berättar att han uppe vid danska gränsen insåg att hans ekipage går 1,7 cm/h snabbare än den norska bil han då beslutar sig för att köra om. Här i höjd med Kassel har han nått upp i höjd med norrmannens bakaxel och räknar med att få föraren i sikte i höjd med österrikiska gränsen. Han kör på ackord och varje sekund räknas, han transporterar köksavfall till Balkan och det kan försämras om han inte skyndar på. På frågan om han inte bekymrar sig om alla stackare som fastnar i kön bakom så uttrycker han att man ibland kan känna viss viss oro för barn och semesterfirare, men av och till ser man helikoptrar i luften och då vet han att nödlidande kan få hjälp och han kan slappna av bakom ratten.

aake
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Fartkamera i Tyskland

Kan meddela trådskaparen att nu har man fått ihop det, fick idag böter för en hastighetsöverträdelse i påskas.
 

Rodstar

HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
10240
Medlemskap
2024
Sv: Fartkamera i Tyskland

Troligtvis ingenting . Om det händer någonting tar det flera månader.
 

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Sv: Fartkamera i Tyskland

Fick fortkörningsböter på Autobahn i mars, damp ner ett kuvert med ett prydligt foto på mig och även ett bötesbelopp på 30 E , jag betalade böterna omgående för att slippa en massa korrespondans med tyska myndigheter trots allt körde jag för fort
 
F

F.d. 55221

Guest
Sv: Fartkamera i Tyskland

Hej hvor meget for fort ??

ERIK DK
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Fartkamera i Tyskland

Troligtvis ingenting . Om det händer någonting tar det flera månader.

Trådskaparen frågar 2012 vad som händer när man blir fotograferad av en fartkamera. Jag har tidigare blivit bländad av blixten i dessa fartkameror men ingenting har hänt. Jag har läst om ett samarbete varit på gång och nu när böterna damp ner i brevlådan så kunde jag bekräfta att nu har man fått ihop samarbetet.
En halvtimme efter mitt inlägg skriver du att det troligen inte händer något och skulle det hända något så tar det flera månader. I mitt fall tog det en månad som jag skrev.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Fartkamera i Tyskland

Jag har också blivit "blixtrad på" några gånger i Tyskland men har sluppit påföljd förmodligen för att mina överträdelser har varit ganska rimliga. En gång fick jag en blixt på mig i en miljözon; ingen påföljd där heller.

Man ska veta att tyska fartkameror oftast är skickligt dolda; svåra att upptäcka i tid. Därför bör man vara noga med att hålla rätt hastighet i Tyskland. Det kan bli dyrt annars.

Åker man dit i en fartkontroll där det finns poliser på plats så kommer man inte undan! För att slippa en massa krångel, om man skulle råka vara fartglad, bör man ha rejält med kontanter i plånboka. Tysk polis brukar inte vara utrustad med kortläsare.

Uppför man sig på rätt sätt och kan argumentera för sin sak så kan man som turist få rabatt, faktiskt. I varje fall har jag lyckats med den bedriften en gång. :D

Jappe
 
Senast ändrad:

cgwik

FD HBK Medlem
Inlägg
298
Kommun
LillaEdet
HBK-Nr
22742
Medlemskap
2022
Hittade en websida på engelska med bötesbelopp mm.
https://www.bussgeldkatalog.org/german-driving-laws/#speed_limits_in_germany

/CG

German speeding fines

Out of town.....Fine Points Driving ban
….1 - 10 km/h € 10
…11 - 15 km/h € 20
…16 - 20 km/h € 30
…21 - 25 km/h € 70 1
…26 - 30 km/h € 80 1
…31 - 40 km/h € 120 1
…41 - 50 km/h € 160 2 1 month
…51 - 60 km/h € 240 2 1 month
…61 - 70 km/h € 440 2 2 months
......> 70 km/h € 600 2 3 months

In town Fine Points Driving ban
..…1 - 10 km/h € 15
…11 - 15 km/h € 25
…16 - 20 km/h € 35
…21 - 25 km/h € 80 1
…26 - 30 km/h € 100 1
…31 - 40 km/h € 160 2 1 month
…41 - 50 km/h € 200 2 1 month
…51 - 60 km/h € 280 2 2 months
…61 - 70 km/h € 480 2 3 months
......> 70 km/h € 680 2 3 months
 
Toppen