• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fartkamera i Tyskland

ÄLG1

FD HBK Medlem
Inlägg
848
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021
Sv: Tyskland

För övrigt så verkar vi vara överens utan på en punkt.
Citat" Fullständig ofattbart hur många Svenskar som åker förbi,långt över tillåten hastighet". slut citat.
Hur kan du utan mätverktyg som radar veta hur fort en bil kör långt över tillåten hastighet?

Bara en liten funderare:rolleyes:

Sluta fundera Vingen3.När man själv åker i 100 km/t som är gränsen på
denna väg,ock man blir förbikjørt av en bil som holder MYCKET högre hastighet
enn man själv gör,då forstår man att den där bilen kör veldigt fort.Inget märkligt
med det.

Det hör ju med till sanningen,att det är många nationaliteter representerade
i det här,som i Sverige.Tyskar är hårda på gasen dom med,men dom har det
nog innprogramerat från Autobahn.

Ottar
 

ÄLG1

FD HBK Medlem
Inlägg
848
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021
Sv: Tyskland

Vad har allt detta med Tyskland att göra???

Absolut ingen ting.Förlåt.

Jag var bara tvungen att besvara ett plötsligt direkt påstående om
varför jag ock 5 millioner andra Norrmän alltid kör för fort ock div.,nåt
som inte hadde vart tema i hela taget.

Vad var det den skäggige från Jerusalem sade för 2000 år sen
under steningen av en prostituerad??

"Den som är helt utan synd eller fel kan kasta första stenen"

Ingen kastade.


Ottar
 
Senast ändrad:
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Tyskland

Nej detta har inget direkt med Tyskland att göra precis som andra inlägg på denna tråd ex. Frankrike och Brasilen som nämnts här.

Sedan Ottar inte visste jag att alla 5 miljoner invånare i Norge innehar Körkort!

Det är väl inte så eller?

Det finns väl en nedre åldersgräns för att lovligen få köra bil även där.

Men OK jag halkade ut lite men var inte ensam om det.

Nej då Ottar, jag skulle inte vara den som kunde ha kastat sten heller det har nog både körts för fort och felaktigt av mig också.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Tyskland

Jag har tusentals mil på Norska vägar i mig och när inte hjärnan på en norsk bilist säger Att den den där stora lastbilen (Traliern) kan nog inte hinna stoppa innan jag kör ut utan skiter i det för "eg har rett., eg kommer fra höjre".

Vare sig bilen är stor eller liten så gäller samma lagar och förordningar. Att lastbilschaufförer anser sig stå över lagen det vet vi ju! Max hastighet på motorväg för långtradare i Sverige och många länder i Europa är 80 km/tim! Hur många lastbilschaufförer bryr sig om det.

Det ska bli intressant att se om den nya lagen om vinterdäck på drivhjulen för tunga fordon i Tyskland får något genomslag!

Jappe
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Tyskland

Vare sig bilen är stor eller liten så gäller samma lagar och förordningar. Att lastbilschaufförer anser sig stå över lagen det vet vi ju! Max hastighet på motorväg för långtradare i Sverige och många länder i Europa är 80 km/tim! Hur många lastbilschaufförer bryr sig om det.

Det ska bli intressant att se om den nya lagen om vinterdäck på drivhjulen för tunga fordon i Tyskland får något genomslag!

Jappe

Nu måste jag nog gå i försvarställning lite här Jappe och kanske ge lite info som du tydligen saknar.

1. Att lastbilschaufför anser sig stå över lagen, tja kanske en del. Men är det finns nog ingen yrkesgrupp som är så påpassad av just lagar som dessa.
2. Max hastighet på Motorväg för fordon med totalvikt över 3,5 ton i Sverige är faktiskt 90 km/h om det framförs utan släp.

3. Nu är det så att alla lastbilar över 3,5 ton är utrustade med elektronisk fartspärr inställd på 86-90 km/h. Enda chansen att översiga den hastigheten är i utförslut (lastbilen rullar då av tygndlagen fortare än 90 km/h.

4. Nu finns det naturlgtvis de som manipulerat dessa spärrar men det görs knappast på svenska fordon, dessutom en väldigt dyr manupulering om det uppdagas vilket är lätt för polis att undersöka.
Dessa fordon är utrustade med Färdskrivare, nyare med ett elektroniskt personligt färdskrivakort, ser ut precis som ett vanligt körtkort men med ett chipp, personliga uppgifter och foto på föraren.
Färskrivaren reg. Fart, körtid, rast, "annat arbete" ex. last/lossning och dygns och veckovila.

Det är bara för Polisen att trycka på en knapp så får de en utskrift som visar all detta.
Dessutom skall förakortet "tömmas" i företagets dator var 28 dag för akivering om nu kontrollmyndigheten vill göra kontroll av ovanstående på ett Åkeri.

Detta kommer de undan med som kör ett fordon över 3,5 ton "bara" för att de inte kör folk/gods mot ersättning/yrkesmässigt. Egendomligt heller hur.

5. Vinterdäck på tunga fordon, ja det är för mig en gåta att det inte är lag på detta i Sverige men det är visst på gång glädjande nog.

Då kanske vi slipper får stopp på våra vägar när (oftast) kontinentala tradare står och blockerar vägen i någon backe men slitna sommardäck på driven.

Till slut, jämför inte en personbils hastighetemätare med en lastbils, din visar med största säkerhet 5-10 km högre fart än den verkliga, DET gör inte en kalibrerad lastbilsmätare.
 
Senast redigerad av en moderator:

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Tyskland

Nu måste jag nog gå i försvarställning lite här Jappe och kanske ge lite info som du tydligen saknar.
2. Max hastighet på Motorväg för fordon med totalvikt över 3,5 ton i Sverige är faktiskt 90 km/h om det framförs utan släp.
3. Nu är det så att alla lastbilar över 3,5 ton är utrustade med elektronisk fartspärr inställd på 86-90 km/h. Enda chansen att översiga den hastigheten är i utförslut (lastbilen rullar då av tygndlagen fortare än 90 km/h.
Till slut, jämför inte en personbils hastighetemätare med en lastbils, din visar med största säkerhet 5-10 km högre fart än den verkliga, DET gör inte en kalibrerad lastbilsmätare.
Har samma uppfattning som Jappe om långtradare och deras farter! Dessutom anger ju fartgränserna max tillåten, inte lägsta tillåtna hastighet.

I pkt 2 och 3 noterar du "att ALLA LB över 3,5 ton har elektronisk fartspärr"! En hake i resonemanget är att långtradare nästan alltid har släp/trailers på större vägar (= ej lokaltrafik) och får då trots släp inte farten begränsad till 80km/h utan fortfarande till "86-90 av sin fartspärr"!
Dvs långtradare kan mycket väl trots fartspärren köra för fort, det beror helt på förarens laglydighet ... precis som för alla andra förare (samma lagar)!

Att normala personbilars hastighetsmätare visar minst 5-10km/h för mycket håller jag inte med om. Kan dock med säkerhet bara uttala mig om Volvo där
"felvisningen" normalt rör sig om ca 4km/h vid 70-90km/h men det förutsätter iof att man inte förändrat normalbilen.
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Tyskland

ja det är fantastiskt vad många "vet" mycket Ex du relax vad har du för praktisk erfarenhet av att köra tungt på våra vägar, frånräknat den HB du eventuellt har som väger över 3,5 ton.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Tyskland

12412421gn.jpg
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Tyskland

Ok Jeppe vad vill du visa med den bilden. är det något i mitt inlägg som inte stämmer vad gäller hastighetsbegränsningar?
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Tyskland

Tablån visar väldigt tydligt att högsta tillåtna hastighet för långtradare (tung lastbil + släp) är 80 km/tim i Sverige, även på motorväg!

Jag tror att många tror att högsta tillåtna hastighet för tradare är 90 km/tim eftersom så gott som alla långtradare på motorväg håller den hastigheten och ibland ännu högre!

Jag har faktiskt kollat med polisen varför långtradarna konsekvent tillåts hålla för hög hastighet och fick till svar att det saknades resurser för att beivra dessa lagbrott! "Ring Beatrice Ask" sade polisen, vilket jag gjorde men hon var inte nåbar!

Jappe
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Tyskland

ja det är fantastiskt vad många "vet" mycket Ex du relax vad har du för praktisk erfarenhet av att köra tungt på våra vägar, frånräknat den HB du eventuellt har som väger över 3,5 ton.
Man blir trött "ex på; vad har du för praktisk erfarenhet att köra tungt(?)", vad har det med mitt inlägg att göra? Vi övriga "bara hus- och andra bilister" har väl som förare samma lagar/förutsättningar att följa och mer eller mindre friska ögon att se med!

För att stilla din nyfikenhet så har jag i alla fall en 5-tons husbil men även kort och viss erf på tunga lastbilar upp till ca 60 ton!
Tycker personligen inte att det är svårare att köra lastbil än vanlig hus-/personbil/släp på allmänna vägar, gäller bara att anpassa sig efter gällande lagar och omständigheter.
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Tyskland

Tablån visar väldigt tydligt att högsta tillåtna hastighet för långtradare (tung lastbil + släp) är 80 km/tim i Sverige, även på motorväg!

Jag tror att många tror att högsta tillåtna hastighet för tradare är 90 km/tim eftersom så gott som alla långtradare på motorväg håller den hastigheten och ibland ännu högre!

Jag har faktiskt kollat med polisen varför långtradarna konsekvent tillåts hålla för hög hastighet och fick till svar att det saknades resurser för att beivra dessa lagbrott! "Ring Beatrice Ask" sade polisen, vilket jag gjorde men hon var inte nåbar!

Jappe

Jeppe det gäller att kunna läsa inantill. Men du skall få lite hjälp. Som du ser i tabellen finns det en hänvisning i höra hörnet (2). Går du då längst på den sidan och se vad denna 2:a betyder så får du revidera din "tro" om vad som gäller för tung bil utan släp på Motorväg/Motortrafikled. Precis vad jag skrev eller hur.
Javisst Polisen de har alltid som standardsvar att "de saknar resurser" de måste prioritera annat" och så vidare så det svaret får stå för vad det är värt.
Är det något som har stor prioritet hos Polisen så är det väl trafikövervakning, samma resurser på vardagsbrott skulle nog lösa klart fler villainbrott exempelvis.
Dessutom när det gäller tunga fordon med färdskrivare är det ju en skitenkel sak att beivra, hastigheten finns ju regrisrerad på antingen färdskrivakortet eller digitalt.
Nog om detta.

Relax du har en "viss" efarenhet av att köra fordon upp till 60 ton, jag personligen har en mycket stor erfarenhet av just detta.

För den som har som yrke att just framföra ett sådan fordon är det inte svårare än att köra en personbil rakt fram bara lite mer krävande faktiskt. Inte konstigare än att det är lätt för en snickare att bygga hus även om en amatör klarar det också.

Men det gäller att kunna backa och framföra ex. 24 m där det är trångt också och där sklijer det sig nog på den som en "viss" erfarenhet och den som dagligen handskas med ett sådan fordon.

Visst gäller lagar alla och är det någon yrkesgrupp som verkligen behöver hålla koll på det så är det yrkesförare.
Om du jobbar eller jobbade på din rast fick du förmodligen övertidsersättning. Yrkeschaffisen han kan få 5000 SEK i böter istället.

Nu är vi långt från trådstarten, men jag har märk att det finns de som irriterar sig på detta forum över den tunga trafiken på våra vägar.

Det är en stor skillnad att ha vägen som arbetsplats än som de flesta här köra där på sin fritid.

Det finns inte en enda lastbil som kör bara för körandet skull, det är någon som beställt transporten, reservdelar till våra bilar, mat till våra affärer, kläder, You nasme it.

Tider att passa, gå till dig själv, du har beställt en vara, speditören kontakta dig om lämplig leveranstid och då förväntar du dig att leveransen sker på den tiden annars blir du irriterad och klagar.

Detta lever en yrkeschufför med dagligen samtidigt som han skall köra bland oss andra, stå i bilköer och så vidare, visst det blir stress av sådant och därav kanske det kan förklara att det går i 90 knyck på vägen.
Det är lite kränkande mot denna yrekskår när vissa som skriver här kör en HB på kanske 5 ton men endast ett B på körkortet.
Kör du tungt yrkesmässigt så har du förutom B gått en hel del andra utbildningar.

Antingen 3 årigt Gymnasielinje Fordonslinjen, du har nästa utan undantag:
ADR utbildning (Farligt gods)
Du skall veta allt om hur en last skall vara säkrad och fördelad, hålla koll på vilka vägar som du får köra på antingen beroende på totalvikt eller axel/boggieltyck och höjdhinder. Du skall kunna Kör och vilotidsreglerna som ett rinnande vatten bryter du mot dessa medvetet eller omedvetet så kostar det mycket pengar ur egen ficka om du blir kontrollerad.
Och dessutom numera Yrkessbevis som är en fortbildning inom yrket.

Hur många har tagit en vidarutbildning efter första uppkörningen för B kort för att framföra sin 5 tonare till HB?
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Tyskland

Ja om du menar synstyrka så kanske det behövs 2:an var ju inte så stor:)

Det var lite elakt Jeppe men som sagt alla tror inte att 90 är toppfart i detta fall det finns de som vet att så är fallet.
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Tyskland

Om man kör ifatt en tradare som åker i nittio knyck så kan man vara bra nog säker på att det är ens egen mätare som är glädjemätare!

Om jag vore åkare skulle jag nog fasen se till att min bil gjorde inte en kilometer under 80 kilometer.

Jag tycker att det är jäkligt synd om våra Svenska caffisar/åkare som försöker köra "rent" på alla sätt.
Det våra flata politiker borde stävja är alla utlandsbilar (läs Forna öststatsbilar) som kör i Sverige till 100%.
Nu är jag absolut ingen speciallist, men undrar hur mycket dessa betalar i vägskatt, arbetsgivaravgifter, bränsleskatt o.s.v.

Sen kan man undra om ryktet är sant att många tankar direkt från Östtankbilar? Nån jäkla högsvavlig smörja.

Jag sålde en bil till Grekland för nåt år sedan och då kom det en tradare från en Svensk speditionsfirma och hämtade min lilla Cooper S 63a:oops:, nåväl det var den skitigaste bil, chaffis (bodde permanent i bilen i långa perioder) som jag har sett+ att tradarens däck var i princip slicks.

Nää, där finns det nog att göra!
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Tyskland

Anders Bohman du har nog uppfattat det hela rätt.

Det körs olagliga inrikestransporter på våra vägar av utländska åkerier som gör att svenska arbetsillfällen försvinner i snabb takt.

Jodå flertalet av dessa utlänska bilar tankar inte en liter bränsle i Sverige och därmed inte någon skatt.

De tankar som du skriver från "mobila tappar". Som levererar en diesel som knappast är önskvärd här.

Allt detta på grund av att det förekommer inte längre att last skall Tulldeklareras vid gräns mellan EU länder.

Fritt fram för en vanlig trailer med en 15-25 kbm-tank under kapellet att köra in i landet.
Naturligtvis utan den oranga skylten som visar att bilen har farligt gods på flaket.


Chauffören får GPS position för var han kan köra och tanka upp av den billiga dieseln.

Undrar när första olyckan med en sådan smuggelbil skall inträffa och räddningspersonalen inte har en aning om att det är stor fara när de anländer till olycksplatsen:mad:

Allt detta får tydligen pågå men svenska myndigheters goda minne, varför, tja kanske för att industrin får ju billiga transporter bland annat.
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.193
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Sv: Tyskland

Tycker nog att våra svenska chaufförer sköter sig riktigt bra i trafiken, även när de kör 88-90 km/h. Har själv ingen erfarenhet av tunga fordon men åker mycket med personbil och ser en del incidenter och det är nästan undagtagslöst personbilschaufförer som orsakar dessa. Tyvärr är det så också att det är personbilschaufförerna som står för de största hastighetsöveskridanden och utsätter både sig själva och andra för risker.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Tyskland

Tycker nog att våra svenska chaufförer sköter sig riktigt bra i trafiken, även när de kör 88-90 km/h. Har själv ingen erfarenhet av tunga fordon men åker mycket med personbil och ser en del incidenter och det är nästan undagtagslöst personbilschaufförer som orsakar dessa. Tyvärr är det så också att det är personbilschaufförerna som står för de största hastighetsöveskridanden och utsätter både sig själva och andra för risker.

Jag instämmer i detta naturligtvis. Problemet är varför tradarna kör 88-90 km/tim när högsta tillåtna hastighet för bil med släp är 80 km/tim även på motorväg! Har dessa chaufförer något hemligt avtal med någon myndighet som gör att de konsekvent kan bryta mot trafikordningen! Vispen3 skriver ju att det är väldigt lätt att kolla hastighetsöverträdelserna via färdskrivaren. Varför görs inte det då?

Kan det vara så att det anses nationalekonomiskt vettigt att tillåta ständiga lagöverträdelser av denna yrkesgrupp?

(Att högsta hastighet för tung lastbil utan släp är 90 km/tim på motorväg, vet jag.)

Jappe
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Tyskland

Jeppe, om detfinns en "hemlig övernskommelse" så är den troligen just hemlig och då får vi inte veta detta:)
Naturligtvis finns ingen sådan vore väl otroligt.

Fråga: På vilket sätt uppmäter du ett fordons hastghet? Visuellt eller med din hastighetsmätare i PB,n eller HB,n.

Sedan är det väl inte att sticka under stol med att hastigheten ligger runt 90 på både på motorvägar/motortrafikleder och bättre landsvägar av tunga fordon både med släp och utan.

Frågan är bara hur många privatbilister som håller 30, 40, 50, 60, 70, 90, 110,120KM/H där dessa regler gäller?

Ärligt talat så tror jag inte det stör många att en bil+släp kör i 90 på en motorväg inte heller att den framförs fortare än 80 på en landsväg när du ligger bakom och inte kan köra om.

Det stora otyget som jag däremot ser är när en tradare på motorvägen ligger i omkörningfieln i flera kilometer och bildar långa köer bara för att den kan hålla 2 km/h högre fart än den den kör om.

Det borde kanske irritera mer, eller?

Och du Jeppe även fortkörande yrkeschaufförer åker dit för fortkörning tro inget annat eller har du annan information om detta?
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen