• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Böter för fricamping i portugal

F

F.d. 29925

Guest
Sv: Böter för fricamping i portugal

Decker, jag vet vad jag talar om, då jag ett antal gånger blivit fotograferad.

Det du menar är väl att du blivit tagen på plats av polisen, för då vet jag också att det blir till att betala på plats.
Frågan gällde väl om man fick krav i efterskott , eller har jag fattat det fel?

Blev fotat på en välkänd plats mellan Lubeck och Travemunde, förseelsen skedde den 26 jan 2012 kl.14.15, 72 km/h.
Och så står det en massa paragrafer man hänvisar till.
Själva böterna var €46.- men med Gebuhr och Vervaltung blev det 69.50.

Betalade enl. anmodan i början på maj till Hansestadt Lubeck.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.225
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Böter för fricamping i portugal

Jag fick parkeringsböter i Danmark.... Det var på Fisketorget.... När man körde in på parkeringen fanns där en stor skylt med massor av text.... Läste ej vad där stor och tänkte inte mer på det.... när vi sen kom ner till bilen så satt där en böteslapp på om jag inte mins fel 700.-.... Det känndes inte kul.... så jag började leta efter danska lagar om vad gäller egentligen när man kör in på ett område med den text som stod på skylten (jag fick en kopia på texten).... Den danska lagen säger att om jag parkera inanför området som omfattas av texten, så ingår jag i ett avtal med firman..... Ok... tänkte jag.... men om jag ingår ett avtal..... vad säger då den danska lagen.... jo att jag har rätt till en kopia på avtalet..... Så nu skrev jag till den danska firman och begärde en kopia av handelsavtalet.... svaret jag fick var att jag skulle betala... sen hade de lagt på yterliggare 200... så nu skulle jag betala 900.-... jag skrev då ett nytt brev som sändes med motagningsbevis... och skrev på så svårt svenska som jag bara kunde leta upp.... att de nu förhalar ärendet då de inte överlämnar min kopia av avtalet... ung så skrev jag.... svaret jag fick var nu att jag skulle betala 1100.-.... det hade lagt på ytreliggare 200.-.... nu blev jag arg och skrev ett nytt brev.... där jag skrev ungf såhär.... eftersom de förhalar ärendet så avslutar jag ärendet omedelbart..... det kom inget nytt brev på två månader..... nästa brev jag fick.... stod det bla. att de hade avskrivit ärendet och att de hade inga krav på mig längre.... jag ringde senare upp inkassofirman ... de skickade mig till kontoret i Gtb... men enligt kvinnan jag frick prata med så kunde hon bara se att de hade inga krav på mig längre, men inte varför inkassofirman hade dragit tillbaka sina krav..... en otrolig sann händelse....:swoon: om hur det kan gå om jag bara kollar upp vad som gäller....

Kram Peter & Wovi
 
J

Jarn

Guest
Sv: Böter för fricamping i portugal

Blev fotat på en välkänd plats mellan Lubeck och Travemunde, förseelsen skedde den 26 jan 2012 kl.14.15, 72 km/h.
Och så står det en massa paragrafer man hänvisar till.
Själva böterna var €46.- men med Gebuhr och Vervaltung blev det 69.50.

Betalade enl. anmodan i början på maj till Hansestadt Lubeck.

Låter inte bra Decker, kan det vara för att man tyckte ditt brott var allvarligt?
Blev fotad där också, tyvärr både i juli -11 och -12, men kanske inte så fort.
Hann också med att bli fotad däremellan i Hamburg i dec -11.
Kanske jag snart får en lapp för den senast i juli -12 då ?

Nu är det ju nya regler som håller på att införas och skall vara klara 2013, så man får väl vara lite mer uppmärksam på skyltarna.

EUROPA - Press Releases - Trafiksäkerhet: Förare som begår trafikförseelser utomlands ställs till svars
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.687
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Böter för fricamping i portugal

Danmark Tyskland tillhör det Portugal som tråden startade med??
HaDe Hasse
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Böter för fricamping i portugal

Portugal är illa ute och försöker säkert med allt som står i deras makt för att få in pengar. Råd arkivera den som Fonso sade i "sista natten med gänget" under JS (Jävla skit)
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Böter för fricamping i portugal

Parkeringsreglerna gäller även i Portugal. Strand börjar oftast var parkeringen slutar. Om man dessutom parkerar utanför märkt område på Naturskyddad eller naturpark- område blir böterna ännu högre.

Ni kan ju testa detta även i Sverige, kanske vid Stendörren i Studsvik och se vad följderna blir...

Portugal är ett fattigt land, men vänligt och trevligt. Låt oss bete oss lika hänsynsfullt och parkera som man bör eller betala det man måste om man inte följt reglerna.

Vi vill fortsätta att vistas i Portugal och njuta med husbilen så som goda EU-medborgare gör även här hemma. Det innebär att respektera lagar och regler och betala för sig.

anita&jyrki
 

golddigger

HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Ydre
HBK-Nr
1851
Medlemskap
2025
Sv: Böter för fricamping i portugal

Jag hoppas förstås att någon som har fått en bötet för fricamping i portugal kan tala om hur dom har gjort,och vad som hände sen om dom inte betalde.
Brevet från portugal är på 4 sidor.Finns det någon som kan tyda det?
Varför har dom ingen engelsk eller tysk version att skicka till utlandet.:confused:
 

golddigger

HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Ydre
HBK-Nr
1851
Medlemskap
2025
Sv: Böter för fricamping i portugal

Parkeringsreglerna gäller även i Portugal. Strand börjar oftast var parkeringen slutar. Om man dessutom parkerar utanför märkt område på Naturskyddad eller naturpark- område blir böterna ännu högre.

Ni kan ju testa detta även i Sverige, kanske vid Stendörren i Studsvik och se vad följderna blir...

Portugal är ett fattigt land, men vänligt och trevligt. Låt oss bete oss lika hänsynsfullt och parkera som man bör eller betala det man måste om man inte följt reglerna.

Vi vill fortsätta att vistas i Portugal och njuta med husbilen så som goda EU-medborgare gör även här hemma. Det innebär att respektera lagar och regler och betala för sig.

anita&jyrki
Det fanns ingen annan skylt än den med husvagnsförbudet.
P-plats var det som man ser på bilden.Fast vi stod utanför.....för en säkerhets skull.
Det är tydligen straffbart att åka husbil.Med personbil hade ingenting hänt.
 
F

F.d. 28368

Guest
Sv: Böter för fricamping i portugal

Jag hoppas förstås att någon som har fått en bötet för fricamping i portugal kan tala om hur dom har gjort,och vad som hände sen om dom inte betalde.
Brevet från portugal är på 4 sidor.Finns det någon som kan tyda det?
Varför har dom ingen engelsk eller tysk version att skicka till utlandet.:confused:

Det är nog lite mycket begärt att dom portugisiska myndigheterna skall skicka bötesföreläggande på annat språk.

Det är knappast bättre i Sverige. Drar mig också tillminnes några icke svenskspråkiga personer som jag kom i kontakt med på tingsrätten för något år sedan. Dom hade fått ett brev från tingsrätten rörande ett inbrott som dom hade drabats av. Trots att polisen viste att dom inte pratade svenska hade dom fått kallelse på svenska, varvid dom missade att bevaka sina intressen i tid.

Om du scannar bötesföreläggandet så kan jag be "tanten" ta en titt på det och se om hon kan se vad det står. Hon är visserligen spanjorska, men förstår en del portugisiska.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Böter för fricamping i portugal

När man får en falsk faktura rekommenderar man att fakturan skriftligen bestrids.

Kanske är det på plats att bestrida fakturan med tanke på det skyhöga beloppet?
Skriv i så fall på svenska! Det kan ju knappast vara en vanlig parkeringsbot som är på 350€.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Böter för fricamping i portugal

När man får en falsk faktura rekommenderar man att fakturan skriftligen bestrids.

Kanske är det på plats att bestrida fakturan med tanke på det skyhöga beloppet?
Skriv i så fall på svenska! Det kan ju knappast vara en vanlig parkeringsbot som är på 350€.

Anders, förvånad över din rekommendation.

Man skall ha i åtanke att det kan bli en mycket dyr rekommendation. Att den är så hög skulle jag tro beror på platsen, nationalpark eller liknande.

Att svara på svenska faller väl under begreppet civil olydnad, men till vilken nytta?

Min rekEommendation är absolut en kontakt med Portugals ambassad i Stockholm
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Böter för fricamping i portugal

Jag ser det hela som en markering. Sverige driver inte in böter/parkeringsavgifter från turister.
Men P-vakterna lappar ändå utländska bilar för att det skulle se dumt ut att hoppa över dessa. För att få in böter/avgifter från turister krävs att bilen blir bortboxerad eller att personen gjort något allvarligt så att han frihetsberövas. Hade Portugal intention att helt säkert få in dessa pengar hade de haft en del åtgärder i det färska ärendet.

Det kommer säkert att bli en EU ändring med tiden. Senast detta diskuterades så motsatte sig Storbritannien det hela , de tyckte det blev för krångligt. Ärendekostnad /hatering för 10000 kr för att få in en 1000 lapp är dålig ekonomi. Vissa länder "klampar" bilar för att på detta sätt få in sin avgift.
 

Anne & Klas

HBK Medlem
Inlägg
1.808
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2024
Sv: Böter för fricamping i portugal

Jag ser det hela som en markering. Sverige driver inte in böter/parkeringsavgifter från turister.
Men P-vakterna lappar ändå utländska bilar för att det skulle se dumt ut att hoppa över dessa. För att få in böter/avgifter från turister krävs att bilen blir bortboxerad eller att personen gjort något allvarligt så att han frihetsberövas. Hade Portugal intention att helt säkert få in dessa pengar hade de haft en del åtgärder i det färska ärendet.

Det kommer säkert att bli en EU ändring med tiden. Senast detta diskuterades så motsatte sig Storbritannien det hela , de tyckte det blev för krångligt. Ärendekostnad /hatering för 10000 kr för att få in en 1000 lapp är dålig ekonomi. Vissa länder "klampar" bilar för att på detta sätt få in sin avgift.
Hej
Det stämmer inte riktigt att Sverige inte försöker att driva in p-avgifter från utlandsregistrerade fordon. Råkade själv ut för ett sådant försök.http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/408791
Tack vare hjälp från en mycket hjälpsam forumsläsare kom jag undan.
Klas
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Böter för fricamping i portugal

Hej
Det stämmer inte riktigt att Sverige inte försöker att driva in p-avgifter från utlandsregistrerade fordon. Råkade själv ut för ett sådant försök.http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/408791
Tack vare hjälp från en mycket hjälpsam forumsläsare kom jag undan.
Klas

Jag avsåg Svenska staten och Svenska kommuner. Privata P bolag med nollavtal ( de lever bara på avgifterna ) kan hitta på vad som helst. Jag gillar inte privat "myndighetsutövning" våra politiker har sålt ut och försämrat mycket!
 

GöranoBitte

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
6580
Medlemskap
2024
Sv: Böter för fricamping i portugal

Vi hade parkerat i Salgados, Portugal nära havet. På kvällen kom en polisbil och vi fick visa pass bl.a. Vi fick stanna tills 9-tiden på morgonen. Polisen kom tillbaka och kollade att vi åkte därifrån. Vi var nog 10 husbilar. Skälet till att vi måste lämna var att en svensk och en tysk husbil stulit vatten samt att det var olagligt att parkera där. Polisen sa att vi kommer att få böter och händer det igen blir det en rättegång. Detta hände november 2010 och till våren 2011 kom ett rekomenderat brev. Jag löste aldrig ut det och har inte hört något sedan dess. En tysk berättade för mig att om du får ett brev hem, lös aldrig ut det.
 

golddigger

HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Ydre
HBK-Nr
1851
Medlemskap
2025
Sv: Böter för fricamping i portugal

Vi hade parkerat i Salgados, Portugal nära havet. På kvällen kom en polisbil och vi fick visa pass bl.a. Vi fick stanna tills 9-tiden på morgonen. Polisen kom tillbaka och kollade att vi åkte därifrån. Vi var nog 10 husbilar. Skälet till att vi måste lämna var att en svensk och en tysk husbil stulit vatten samt att det var olagligt att parkera där. Polisen sa att vi kommer att få böter och händer det igen blir det en rättegång. Detta hände november 2010 och till våren 2011 kom ett rekomenderat brev. Jag löste aldrig ut det och har inte hört något sedan dess. En tysk berättade för mig att om du får ett brev hem, lös aldrig ut det.
Äntligen en som har råkad ut för samma i portugal.
Tyvärr löste jag ut brevet på posten,men det betyder ju inte att jag godkänner åtalet som jag inte kan läsa(portugisiska)
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.426
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Böter för fricamping i portugal

Överträder man lagen skall man vid bötfällning självklart inte försöka slingra sig undan böterna (erkänner att jag inte alltid kan leva som jag lär!:cool:) men ibland kan det faktiskt bli fel och då skall man inte foga sig! Det dyker då genast upp en och annan brännvinsadvokat (räkna in mig med!:wink:), med goda råd men det är endast Du själv, med utgångspunkt från Dina egna synpunkter, som du kan avgöra om rätt och fel! Samhället har kanske en åsikt som skiljer sig från Din. Ansvaret ligger hos Dig!
Om Du tycker att ett fel har begåtts har du rätt att bestrida och överklaga och att svara på svenska har inget med civil olydnad att göra. Det är n.l. en EU-medborgerlig rättighet och den rättigheten är fastlagt i ett EU-direktiv: följ bifogade länk och länken IP/10/746 i bifogat dokument. Läs!
Visa bilaga IP-10-1305_SW.doc
Du har rätten att få juridiska påföljder tolkade/översatta till Ditt eget språk. Annars kan EU-demokratin inte fungera! Jag är lite tveksam till att detta även gäller bötesförelägganden men vill man bestrida eller överklaga sådana, skall den fortsatta juridiska hanteringen självklart ske på det språk Du behärskar.
Lycka till!
Julian
PS Att inte hämta ut ett rekommenderat myndighetsbrev kallar jag däremot, civil olydnad.
Mitt råd om du tycker att du har rätt och dom har fel: Skicka tillbaka brevet till avsändaren och begär en översättning på svenska. Skriv på svenska! DS
 
Senast ändrad:

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Böter för fricamping i portugal

Varför inte skicka en kopia till Portugals Handel och turistbyrå och fråga om de oskäliga "böterna" för turister som inte är insatta i lokala bestämmelser och inte kan språket.
Fråga också om Portugal har så god ekonomi så de har råd att skrämma bort turister, och om de tror att de skall få in mer pengar på böter än på turism.
Be samtidigt om en översättning.

Handels och Turistbyrån - AICEP Portugal Global
Post och besök adress:
Narvavägen 30, 2tr
115 22 STOCKHOLM
Tel: +46 (0) 8 506 521 00
Fax: +46 (0) 8 506 521 05
E-mail: aicep.estocolmo (at) portugalglobal.pt
Vänligen ersätt (at) för @
Hemsida: www.portugalglobal.pt
//W
 
Toppen