• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Exempel på installation av ett standard lithiumbatteri

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.896
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Leveransen av mina lithiumbatterier drar ut lite på tiden. Min tanke har ju varit att i ord och bild beskriva hur jag gjort min installation. Det kommer jag också att göra när batterierna väl dyker upp, om intresse fortfarande finns då.
Trots lite sen leverans väljer jag ändå att starta denna tråd. Men det blir då till att börja med en ”skrivbordsinstallation” med lite ord och bilder.
Är tacksam för synpunkter på om jag tänkt rätt och vad som behöver kompletteras och förtydligas.
Mitt nästa inlägg i tråden är början på skrivbordsinstallationen som jag avser att bygga på med mer beskrivning, bilder från installation etc.
Har skrivit dokumentationen i Apple’s Pages och är lite osäker på om jag lyckas föra över därifrån till detta forum. Räkna också med lite taffliga bilder då jag inte hittat/har något bra verktyg för detta.

Kjell
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Nu kan jag inte just ditt batteri, kanske leverantören menar att detta är ok.
MEN generellt så är underhållsladdning av LiFePO4-celler skadligt och de bör inte utsättas för det.
Men jag ser på flera så kallade drop-in batterier så sätter man laddgränser i bms väldigt nära skadliga gränser. Nu har du en bra laddare, med avsedd absorbstionsfas, och sen avslutar laddning för att inte skada batteriet, då känns det bra ifall du kunde utnyttja den fina funktionen.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Som jeg skriver er det nok greit å kople slik, men utfordringen er AES kjøleskapet og annet som trenger strøm fra startbatteri og ikke kan få det fra bodelsbatteri. Det som i hvertfall er helt sikkert er at alt forbruk må igjennom DCDC laderen og det reduserer strømmen som kan gå til lading av bodelsbatteriet.
Hvorfor Votronic velger å bryte kretsen til startbatteri og ikke til bodelsbatteri, må en bare spekulere på. Det er ihverfall ikke det gunstigste for laddingen og har man 50, 70, eller 90A DCDC lader vil ulempen med nedsatt lading av bodelsbatteriet bli mindre siden man har mer strøm til rådighet.
Jeg ville koplet slik som vedlagt tegning under, uansett størrelse på DCDC lader, for å sikre mest mulig strøm til lading av bodelsbatteri.
Visa bilaga 206488
Eneste "ulempe" er at alt forbruket når bodelsbatteriet er eneste spenningskilde går igjennom releet. Om det er årsaken til at Votronic velger ledningen fra startbatteriet, eller om de rett og slett ikke har tenkt på at det reduserer ladestrømmen til bodelsbatteriet, må en spekulere i. Har selv hatt løsningen over i mange år i tidligere bobiler, uten problem.
Hvordan den enkelte gjør koplingen vil jo variere fra bobil til bobil, siden bodelsbatteri, EBL eller bobiler uten EBL o.s.v. er plassert forskjellig og ikke minst hvor det er plass til å montere DCDC lader og rele. DCDC lader bør være så nære bodelsbatteriet som mulig og det anbefaler også Votronic. Med bare å bryte ledningen til bodelsbatteriet vil det ikke virke inn på annet strømsystem på bobilen, det kan skje ved å bryte til startbatteriet.
Möjligheten finns att sätta ett växlande relä till kylen,så den matas av startbatteriet eller EBL ,för att öka laddningen från DCDC laddaren.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.896
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Som jeg skriver er det nok greit å kople slik, men utfordringen er AES kjøleskapet og annet som trenger strøm fra startbatteri og ikke kan få det fra bodelsbatteri. Det som i hvertfall er helt sikkert er at alt forbruk må igjennom DCDC laderen og det reduserer strømmen som kan gå til lading av bodelsbatteriet.
Hvorfor Votronic velger å bryte kretsen til startbatteri og ikke til bodelsbatteri, må en bare spekulere på. Det er ihverfall ikke det gunstigste for laddingen og har man 50, 70, eller 90A DCDC lader vil ulempen med nedsatt lading av bodelsbatteriet bli mindre siden man har mer strøm til rådighet.
Jeg ville koplet slik som vedlagt tegning under, uansett størrelse på DCDC lader, for å sikre mest mulig strøm til lading av bodelsbatteri.
Visa bilaga 206488
Eneste "ulempe" er at alt forbruket når bodelsbatteriet er eneste spenningskilde går igjennom releet. Om det er årsaken til at Votronic velger ledningen fra startbatteriet, eller om de rett og slett ikke har tenkt på at det reduserer ladestrømmen til bodelsbatteriet, må en spekulere i. Har selv hatt løsningen over i mange år i tidligere bobiler, uten problem.
Hvordan den enkelte gjør koplingen vil jo variere fra bobil til bobil, siden bodelsbatteri, EBL eller bobiler uten EBL o.s.v. er plassert forskjellig og ikke minst hvor det er plass til å montere DCDC lader og rele. DCDC lader bør være så nære bodelsbatteriet som mulig og det anbefaler også Votronic. Med bare å bryte ledningen til bodelsbatteriet vil det ikke virke inn på annet strømsystem på bobilen, det kan skje ved å bryte til startbatteriet.
Tror att de flesta nyare EBL har matning till kylskåpet från startbatteriet. I mitt fall så har kylen direkt matning från startbatteriet vilket gör att laddaren kommer att mata bodelsbatteriet med hela laddarens kapacitet. I den bild som jag visade tidigare som svar på Knuts inlägg

96FAA031-67A4-4716-9D1F-ECAC6E8079D6.jpeg

så är den övre röda i block 2 matningen från startbatteriet till kylen. Om matningen i stället sker från bodelsbatteriet så får man ju en reducerad matning med 12-15A vilket gör att endast 15-18A från laddaren kommer bodelsbatteriet tillgodo. I sådana fall är nog det enklaste att välja en lite större laddare. Ett annat alternativ är ju att dra en ny matning från startbatteriet.
 
Senast ändrad:

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.896
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Tänk så enkelt det hade varit om alla komponenter hade varit anpassade till varandra.

Idag finns lithiumbatterier som inte kan laddas maximalt då laddare, regulatorer och EBL inte är anpassade till dessa.

Inte heller är EBL anpassade till laddarna och solcellsregulatorerna utan dessa måste anslutas på batterierna eventuellt kompletterade med reläer, nya kablar och säkringar.

Det verkar nästan krävas att alla komponenterna är tillverkade av samma företag för att de skall gå att koppla samman på enkelt sätt.

I sinom tid kommer de nog att kunna kopplas ihop utan en massa trix och fix.

Man kan ju tycka att batterierna med dess kemi skulle få styra funktionaliteten både hos EBL, laddare och regulatorer.

Men tänk om det hade varit så lätt, då hade jag ju inte behövt skapa den här tråden och vad skulle jag då ha sysslat med!
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.896
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Om ingen misstycker så kommer jag att komplettera bloggen med inkoppling av laddare med hjälp av relä. Då har jag täckt in olika storlek på laddare då lite större laddare inte kan kopplas på EBL beroende på kapaciteten i EBL. Jag tänker dock använda den inkoppling som rekommenderas av leverantören för att undvika ev framtida garantiproblem. Även om den lösning som Tor presenterat säkerligen är ett bra alternativ.
På detta sätt finns mitt begränsade men samlade kunnande på ett ställe.
 

Kullen19

HBK Medlem
Inlägg
324
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
10670
Medlemskap
2025
Hejsan, i väntan på Kjelle får leverans av batterier så vi alla får se/läsa om fas två i projektet, skulle jag vilja ställa en fråga till alla kunniga här på forumet. Det råder ( tror jag) koncensus om att litiumbatterier helst långtidsförvaras inte fullt laddade utan kanske typ 50-70% soc.
hur uppnår man det vid typ stillestånd av bilen mellan säg oktober till mars/April. I dag har jag underhållsladdning på hela tiden för blybatterierna samt bilbatteriet via 230 kabeln. Är det någon som har litiumbatterier installerade som satt in någon form av brytare eller är erfarenheten att solcellernas laddning är såpass dålig under vintern att den laddning som blir när det inte är minusgrader i batteriet inte laddar till 100% eller hur har ni tänkt. Om man åker husbil året runt så är det förstås en annan sak, men det gör väl inte de flesta ?
ja det dunkelt tänkta är det dunkelt skrivna, men jag tror ni förstår andemeningen i frågan....
 

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.210
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
Hejsan, i väntan på Kjelle får leverans av batterier så vi alla får se/läsa om fas två i projektet, skulle jag vilja ställa en fråga till alla kunniga här på forumet. Det råder ( tror jag) koncensus om att litiumbatterier helst långtidsförvaras inte fullt laddade utan kanske typ 50-70% soc.
hur uppnår man det vid typ stillestånd av bilen mellan säg oktober till mars/April. I dag har jag underhållsladdning på hela tiden för blybatterierna samt bilbatteriet via 230 kabeln. Är det någon som har litiumbatterier installerade som satt in någon form av brytare eller är erfarenheten att solcellernas laddning är såpass dålig under vintern att den laddning som blir när det inte är minusgrader i batteriet inte laddar till 100% eller hur har ni tänkt. Om man åker husbil året runt så är det förstås en annan sak, men det gör väl inte de flesta ?
ja det dunkelt tänkta är det dunkelt skrivna, men jag tror ni förstår andemeningen i frågan....
Nu så står våran i en lada. Men laddade upp lifepo4 till 80% soc sen tog jag bort minuskabeln. Har ingen snuttefilt ;) inkopplat mellan nov-mars
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
975
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Hejsan, i väntan på Kjelle får leverans av batterier så vi alla får se/läsa om fas två i projektet, skulle jag vilja ställa en fråga till alla kunniga här på forumet. Det råder ( tror jag) koncensus om att litiumbatterier helst långtidsförvaras inte fullt laddade utan kanske typ 50-70% soc.
hur uppnår man det vid typ stillestånd av bilen mellan säg oktober till mars/April. I dag har jag underhållsladdning på hela tiden för blybatterierna samt bilbatteriet via 230 kabeln. Är det någon som har litiumbatterier installerade som satt in någon form av brytare eller är erfarenheten att solcellernas laddning är såpass dålig under vintern att den laddning som blir när det inte är minusgrader i batteriet inte laddar till 100% eller hur har ni tänkt. Om man åker husbil året runt så är det förstås en annan sak, men det gör väl inte de flesta ?
ja det dunkelt tänkta är det dunkelt skrivna, men jag tror ni förstår andemeningen i frågan....
Du har nog uppfattat helt rätt att batterierna inte skall långtidsförvaras fullt laddade. Ett sätt är att göra som Magnus skriver i #107, eller att sätta in en brytare som gör samma sak. Det gäller då att förvissa sig om att laddarna, om man vill ha 230 V anslutet eller solen skiner på solcellerna, kan fungera som stabila spänningsaggregat till bodelen och inte börjar mata ut en okontrollerad spänning när bodelsbatteriet kopplats bort. Jag har frågat leverantörer om några av deras produkter och fått svar:

Votronic MPPT Duo Digital: Skall inte kopplas bort från bodelsbatteriet. Att det finns ett startbatteri anslutet (till anslutningen avsedd för det) hjälper inte.
Victron SmartSolar MPPT: klarar bortkoppling av batteriet.
Votronic VCC1212-30: klarar bortkoppling av batteriet.
Schaudt EBL 262: klarar bortkoppling av batteriet.

Jag har inte frågat om spänningstoppar (transienter) i händelse av att man skulle göra bortkopplingen samtidigt som det pågår laddning utan utgått från att den sker när systemet är i vila.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.896
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Du har nog uppfattat helt rätt att batterierna inte skall långtidsförvaras fullt laddade. Ett sätt är att göra som Magnus skriver i #107, eller att sätta in en brytare som gör samma sak. Det gäller då att förvissa sig om att laddarna, om man vill ha 230 V anslutet eller solen skiner på solcellerna, kan fungera som stabila spänningsaggregat till bodelen och inte börjar mata ut en okontrollerad spänning när bodelsbatteriet kopplats bort. Jag har frågat leverantörer om några av deras produkter och fått svar:

Votronic MPPT Duo Digital: Skall inte kopplas bort från bodelsbatteriet. Att det finns ett startbatteri anslutet (till anslutningen avsedd för det) hjälper inte.
Victron SmartSolar MPPT: klarar bortkoppling av batteriet.
Votronic VCC1212-30: klarar bortkoppling av batteriet.
Schaudt EBL 262: klarar bortkoppling av batteriet.

Jag har inte frågat om spänningstoppar (transienter) i händelse av att man skulle göra bortkopplingen samtidigt som det pågår laddning utan utgått från att den sker när systemet är i vila.
Bra jobbat! Kan vara nog så viktig information.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.896
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
"Exempel på installation av ett standard lithiumbatteri"

110 inlägg och detta gäller ett standardbatteri :blabla:

Allvarligt talat, denna komplexitet är något att ta på allvar om man vill installera och dra nytta av alla fördelar med Lithium batterier.
Kan ju hålla med dig till viss del. Har man lite tur och redan har ”rätt” utrustning i husbilen så är det ju faktiskt bara att ersätta rakt av.

Det är ju när den befintliga utrustningen eller den man köper för att utnyttja fördelarna med lithium, inte lirar med lithium, som komplexiteten ökar.

Men de flesta problemen hänger nog samman med att olika utrustning som dc/dc-laddare och solcellsregulatorer måste installeras på ett visst sätt oberoende av vilken typ av batteri det är.

Sen får väl de flesta inläggen tillskrivas TS okunnighet.Men syftet med tråden har ju varit att öka kunskapen både hos TS och övriga intresserade.
 

Kullen19

HBK Medlem
Inlägg
324
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
10670
Medlemskap
2025
Du har nog uppfattat helt rätt att batterierna inte skall långtidsförvaras fullt laddade. Ett sätt är att göra som Magnus skriver i #107, eller att sätta in en brytare som gör samma sak. Det gäller då att förvissa sig om att laddarna, om man vill ha 230 V anslutet eller solen skiner på solcellerna, kan fungera som stabila spänningsaggregat till bodelen och inte börjar mata ut en okontrollerad spänning när bodelsbatteriet kopplats bort. Jag har frågat leverantörer om några av deras produkter och fått svar:

Votronic MPPT Duo Digital: Skall inte kopplas bort från bodelsbatteriet. Att det finns ett startbatteri anslutet (till anslutningen avsedd för det) hjälper inte.
Victron SmartSolar MPPT: klarar bortkoppling av batteriet.
Votronic VCC1212-30: klarar bortkoppling av batteriet.
Schaudt EBL 262: klarar bortkoppling av batteriet.

Jag har inte frågat om spänningstoppar (transienter) i händelse av att man skulle göra bortkopplingen samtidigt som det pågår laddning utan utgått från att den sker när systemet är i vila.
Mycket bra info Mats, stort tack för detta.

hade inte ens tänkt tanken på att olika mppt laddare skulle tåla detta olika. Nu vet jag bättre
Hade annars tänkt att satsa på dc dc och mppt från votronic, så nu får jag tänka om.... eller också kopplar jag inte bort batterierna alls...
problemet är att jag tror det är för mycket sol och för lite minusgrader i (då tempsensorn stänger laddningen) Göteborg över vintern för att inte ligga på 100% soc över vinterhalvåret.... eller också får det bli ett ”victronspår”. Känns naturligt att ha dc dc och mppt från samma tillverkare. Så kan man slänga in en shunt och köra allt på bluetooth för avläsning av allt.

finns möjlighet till minst 100 inlägg i denna tråden till innan vi får Kjelles inkoppling klar
till glädje för vissa och en stor källa till frustration för andra över att det som på ytan kallas enkel inte alltid är så enkelt...

Någon som har lite bra förslag Att lösa ”problemet”
 

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Votronic MPPT Duo Digital: Skall inte kopplas bort från bodelsbatteriet. Att det finns ett startbatteri anslutet (till anslutningen avsedd för det) hjälper inte.

Jag hittar ingen info om att Votronic MPPT Duo Dig inte kan kopplas bort från bodelsbatteriet. Det är väl det som sker när BMS bryter vid t.ex. fulladdat batteri. Jag har inte heller haft några problem med min Votronic MPP 350 vid frånskiljning av mitt LFP batteri.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.896
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Tyvärr är det ju så att allt inte står i bruksanvisning/installationsanvisning. Har varit i kontakt med både Sunlux och Skanbatts support och då fått många råd som tyvärr inte framgår av leverantörens anvisningar.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
I min installation bryts kopplingen mellan bobatteriet och Renogy DC/DC laddare, av ett bms-styrt relä, då fortsätter laddningen till startbatteriet, fast det står i instruktionen från Renogy att bobatteriet får inte kopplas ifrån laddaren. Frågar man Renogy, så går det bra att koppla bort bobatteriet, man kan undra varför de då skrev så i manualen, ännu har inget oönskat hänt peppar peppar.
 

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Det föreligger ju alltid en risk att man råkar kortsluta kablar vid manuell frånkoppling av ett batteri och därför kan det vara befogat att göra regulatorn spänningslös genom att täcka solpanelerna. Men att själva regulatorn skulle ta skada av en kontrollerad frånkoppling verkar osannolikt eftersom BMS uppgift i en LFP installation är att bryta och sluta vid inställda gränsvärden för spänning och ström.
 
Toppen