• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Exempel på installation av ett standard lithiumbatteri

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.897
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Leveransen av mina lithiumbatterier drar ut lite på tiden. Min tanke har ju varit att i ord och bild beskriva hur jag gjort min installation. Det kommer jag också att göra när batterierna väl dyker upp, om intresse fortfarande finns då.
Trots lite sen leverans väljer jag ändå att starta denna tråd. Men det blir då till att börja med en ”skrivbordsinstallation” med lite ord och bilder.
Är tacksam för synpunkter på om jag tänkt rätt och vad som behöver kompletteras och förtydligas.
Mitt nästa inlägg i tråden är början på skrivbordsinstallationen som jag avser att bygga på med mer beskrivning, bilder från installation etc.
Har skrivit dokumentationen i Apple’s Pages och är lite osäker på om jag lyckas föra över därifrån till detta forum. Räkna också med lite taffliga bilder då jag inte hittat/har något bra verktyg för detta.

Kjell
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.897
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Fortsättningen kommer här…..

det funkade inte nu heller, ingen laddning från laddbostern… däremot massa från solpanelerna.

när vi kom fram till kvällens ställplats så mailade jag först och sedan ringde jag Mathias på Sunlux, där jag köpt grejorna.
jag mätte med honom I telefonen inkommande och utgående ström med både avstängd och påsatt motor…
då säger han är du säker på att du har spänning på d+ ingången? Mätte och det visade sig vara precis 0,0 volt där med motorn igång.
detta Hade jag kollat när jag monterade allt och då var där ström, men som han sa att det är lätt att det går en säkring när man monterar och en kabel råkar komma i kontakt på fel ställe och då ryker givetvis en säkring. När han sa det så kom jag på att det var precis det som hände när jag hade testat allt och monterade det sista, men jag märkte inga problem någon stans och glömde detta... vilken amatör man är som inte kom på det själv att mäta även där….
han berättade att det brukar sitta en 2 amp. Säkring som skyddar d+ i b-stolpen under plastkåpan Jämte passagerarsätet..
monterade bort den och mycket riktigt, där satt den men den var HEL !
läste allt jag kunde om min ebl 119 i instruktionerna för att se om det kunde ge någon vägledning och skulle precis ställa en fråga här på forumet om någon här visste råd. Men innan jag gjorde det så fick jag för mig att kolla startbatteriet om det var någon säkring där..
det sitter som ni alla vet ett gäng säkringar där också. Då såg jag att en av dessa, på 15 amp. Som var trasig….
bytte denna och plötsligt så fick jag 13 volt på min d+ plint jämte ebl
kopplade ihop allt och se det funkade , full laddning när motorn är igång
under dagens resa så var batterierna knökfulla av ström redan efter en timme…. Vilken glädje, allt funkar kanon och precis som det var tänkt

det man kan fråga sig vad som mer ligger på denna 15 amp. Säkring, för jag har inte märkt något annat som inte funkat under dessa veckor då jag bara har haft solcellsladdning …..

men som sagt, man skall inte laga det som inte är sönder, utan jag är bara lycklig att allt funkar.
däremot visar det att för oss glada amatörer som inte är proffesionella bilelektriker att det är extremt viktigt att köpa grejjorna från rätt ställe så man får support när man behöver det, även om det kostar några kronor mer…..
inte lika lätt att ringa någon som säljer prylar på Alibaba

nu skall jag inte spamma din tråd mera Kjelle, ville bara berätta hur och varför det blev som det blev. Kanske kan hjälpa någon annan som monterar dc dc laddare i bilen.
Kul att det löste sig!

Fick rådet från Skanbatt att bara sätta en säkring på 1A på den d+ som går till dc/dc-laddaren. Detta för att den skall gå först och inte störa annan utrustning med d+ anslutning.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.897
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Jag har nu avslutat bloggen med en summering av kostnader enligt följande


”Summering av kostnader

Innan jag summerar vill jag göra några antaganden som kan vara till nytta för andra som funderar på att byta till lithiumbatterier.

Efter vad jag kommit fram till så kan man ersätta 2 AGM-batterier med 1 lithiumbatteri av motsvarande kapacitet i Ah. Detta beror på att de lithiumbatterier jag valt kan laddas ur ner till noll och att de laddas upp mycket snabbare än AGM-batterier.

Om jag då hade ersatt mina 2 AGM-batterier med 1 lithiumbatteri så hade kostnaden blivit

regulator 1292 + laddare 1714 + kabel mm 1500 + batteri 9495 = 14000:-. Om jag tar hänsyn till vad det kostat med nya AGM-batterier som hade kostat ca 6000:- så är merkostnaden för litiumbatterier och övrig utrustning 14000 - 6000 = 8000:- kronor.

Om jag i stället satt in 2 lithiumbatterier hade kostnaden blivit 14000 + 9495 = 23495 och merkosnaden mot AGM ca 17495:- kronor.

I mitt fall så valde jag ju att sätta in 3 lithiumbatterier med förhoppningen att aldrig mer behöva fundera på om jag har tillräcklig batterikapacitet.”

Ett stort tack till alla som bidragit med synpunkter och frågor. Hoppas att bloggen kan vara till nytta för dem som funderar på att installera färdiga lithiumbatterier.
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
975
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Efter sju sorger och åtta bedrövelser verkar det som att jag har fått det att fungera! Försökte först med inkoppling av dc/dc-laddaren via relä vilket med hjälp av en liten kortslutning slog ut det mesta i husbilen. Valde sen den enkla varianten med inkoppling via EBL och en norsk reset (koppla bort allt och återanslut efter en stund) och nu verkar det fungera. Skall ta en liten provtur för verifiering. Uppdaterar bloggen när jag återhämtat mig efter allt krypande i bilen.

Hej Kjell,
jag är nyfiken på vad som kan ha orsakat din kortslutning men det behövs nog lite ledtrådar till att möjligen kunna föreslå en tänkbar orsak:

Hur visade sig problemet? Var det någon eller några säkringar som löste ut och isåfall vilka? När inträffade det isåfall? Under inkopplingsarbetet, eller direkt vid första start av motorn, eller när motorn gått en stund, eller vid annat tillfälle?

Har du mätt att det är +12 Volt på din D+ till VCC 1212-30 när motorn går, och 0 Volt när motorn inte går? (Att VCC uppenbarligen fungerar bevisar nog inte att den D+ signal du kopplat till är OK. VCC skulle förmodligen fungera ändå på din bil eftersom den kan triggas av/på genom att känna av laddspänningen på sin +IN 12V anslutning. Skulle det vara så att D+ inte finns där som förväntat så fanns den nog inte till reläet heller)
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.897
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Hej Kjell,
jag är nyfiken på vad som kan ha orsakat din kortslutning men det behövs nog lite ledtrådar till att möjligen kunna föreslå en tänkbar orsak:

Hur visade sig problemet? Var det någon eller några säkringar som löste ut och isåfall vilka? När inträffade det isåfall? Under inkopplingsarbetet, eller direkt vid första start av motorn, eller när motorn gått en stund, eller vid annat tillfälle?

Har du mätt att det är +12 Volt på din D+ till VCC 1212-30 när motorn går, och 0 Volt när motorn inte går? (Att VCC uppenbarligen fungerar bevisar nog inte att den D+ signal du kopplat till är OK. VCC skulle förmodligen fungera ändå på din bil eftersom den kan triggas av/på genom att känna av laddspänningen på sin +IN 12V anslutning. Skulle det vara så att D+ inte finns där som förväntat så fanns den nog inte till reläet heller)
Kan nu efteråt inte säga exakt när det hände. Men det uppstod när jag höll på att koppla in dc/dc-laddaren. En minusledning kom i kontakt med stolsunderredet. Ingen säkring gick. Först så laddade VCC med 15A men sen hände något utan att jag rörde eller ändrade några inkopplingar. Effekten blev att laddaren växlade till och från och jag tror att ett eller flera reläer under förarstolen slog till och från. Andra saker som hände var att inkopplad 230V slog ut 12V till bl.a belysning. När jag slog på kylen så lyste kontrollamporna på kylen som ett flipperspel. Kollade matningen till d+ och den låg på över 13V. Kan möjligen tänka mig att ett eller flera reläer ställde sig i fel läge under kortslutningen och att de sedan motverkade varandra tillsammans med mitt nya inkopplade relä. Möjligen hade det löst sig med en norsk reset men jag valde en som jag tror säker väg för att inte paja något dyrt i bilen. Den dag jag tycker att det finns behov av en laddare större än 50A får jag väl göra ett nytt försök. Men lite surt känns det då jag vet att andra kopplat på samma sätt och fått det att fungera.
Vet inte om du får ut något av ovanstående, men om du får det, så skriv gärna om vad du tror blev fel. Man blir ju lite stressad när något sånt där händer så man vill ju gärna koppla ifrån så snabbt som möjligt.
 

Kullen19

HBK Medlem
Inlägg
324
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
10670
Medlemskap
2025
Kan nu efteråt inte säga exakt när det hände. Men det uppstod när jag höll på att koppla in dc/dc-laddaren. En minusledning kom i kontakt med stolsunderredet. Ingen säkring gick. Först så laddade VCC med 15A men sen hände något utan att jag rörde eller ändrade några inkopplingar. Effekten blev att laddaren växlade till och från och jag tror att ett eller flera reläer under förarstolen slog till och från. Andra saker som hände var att inkopplad 230V slog ut 12V till bl.a belysning. När jag slog på kylen så lyste kontrollamporna på kylen som ett flipperspel. Kollade matningen till d+ och den låg på över 13V. Kan möjligen tänka mig att ett eller flera reläer ställde sig i fel läge under kortslutningen och att de sedan motverkade varandra tillsammans med mitt nya inkopplade relä. Möjligen hade det löst sig med en norsk reset men jag valde en som jag tror säker väg för att inte paja något dyrt i bilen. Den dag jag tycker att det finns behov av en laddare större än 50A får jag väl göra ett nytt försök. Men lite surt känns det då jag vet att andra kopplat på samma sätt och fått det att fungera.
Vet inte om du får ut något av ovanstående, men om du får det, så skriv gärna om vad du tror blev fel. Man blir ju lite stressad när något sånt där händer så man vill ju gärna koppla ifrån så snabbt som möjligt.
Hejsan,

det var lite det som hände mig också, som slog ut d+ men inget annat. Se i tråden ovanför.….

lärdom, var extremt försiktig med minuskablarna när du kopplar i husbilen…
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.897
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Har nu använt batterierna under 2 veckor. Tack vare det varma klimatet och mycket sol har jag ju inte behövt använda värmaren. Har inte stått på stolpe utan låtit solcellerna och dc/dc-laddaren stå för laddningen. Har inte varit under 93% någon morgon och batterierna är fulladdade efter 30-40 minuters körning. Batterierna laddas ur och laddas upp med bara 1 procentenhets skillnad mellan batterierna. Spänningen på batterierna ligger hela tiden på mellan 13,2 - 13,3V, alltså betydligt högre än mina gamla AGM-batterier.
 
Toppen